دانشمندان چینی موفق به ساخت قوی‌ترین لیزر فرابنفش شدند

دانشمندان چینی با استفاده از کریستال‌های LBO قدرتمندترین لیزر فرابنفش را توسعه دادند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگرانی از آکادمی علوم چین توانستند با به کارگیری کریستال لیتیوم تریبورات به بالاترین توان خروجی در لیزرهای ۱۹۳ و ۲۲۱ نانومتری برسند. این دستاورد می‌تواند در آینده کاربردهای این لیزر در طیف فرابنفش […]

دانشمندان چینی با استفاده از کریستال‌های LBO قدرتمندترین لیزر فرابنفش را توسعه دادند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگرانی از آکادمی علوم چین توانستند با به کارگیری کریستال لیتیوم تریبورات به بالاترین توان خروجی در لیزرهای ۱۹۳ و ۲۲۱ نانومتری برسند. این دستاورد می‌تواند در آینده کاربردهای این لیزر در طیف فرابنفش عمیق را بیشتر کند. طبق گزارش‌های منتشر شده لیزرهای موجود در این طیف در حال حاضر در مواردی مانند طیف سنجی مترولوژی لیتوگرافی بازرسی نقص و در موارد دیگر علم و فناوری کاربرد دارند. لیزر آرگون فلوراید ه برای تولید لیزرهای پرقدرت ۱۹۳ نانومتری استفاده می‌شود در مواردی مانند لیتوگرافی کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای لیزر طیف فرابنفش عمیق می‌توان به دستگاه‌های میکروالکترونیک و مدارهای مجتمع مبتنی بر نیمه رسانا و دارویی نام برد که معمولاً در انجام جراحی‌های چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دانشمندان چینی با کمک کریستال‌های ال بی او توانستند به پهنای خط یک لیزر ۱۹۳ نانومتری دست پیدا کنند. در این فرایند از فرکانس دو مرحله‌ای پیچیده و رسیدن به خروجی لیزر ۶۰ میلی وات استفاده شد. ساخته شده شامل دو لیزر ۲۵۸ نانومتری و ۱۵۵۳ نانومتری است. این لیزرها در زمان روجی در یک بلور حجیم به اوج خود می‌رسند.

به گفته پژوهشگران در بیانیه مطبوعاتی مربوط به این اکتشاف، این لیزر می‌تواند مدت زمان پالس ۴.۶ نانو ثانیه با نرخ تکرار ۶ کیلو هرتزی داشته باشد و پهنای خط آن تقریباً ۶۴۰ مگاهرتز است. همچنین در این لیزر توان خروجی ۶۰ میلی وات برای لیزر ۱۹۳ نانومتری و ۲۲۱ نانومتری با موفقیت آزمایش شد که بالاترین میزان وات خروجی با استفاده از بلورهای LBO محسوب می‌شود. به گفته پژوهشگران این بلورها می‌توانند در تولید لیزرهای دارای توان خروجی بیشتر از چند میلی وات تا چند وات مورد استفاده قرار گرفته و در آینده لیزرهای بیشتری را با استفاده از این طول موج ها ارائه کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال