گوگل، فیس‌بوک و دیگر بزرگان فناوری برای ترویج هوش مصنوعی متحد می‌شوند

5 شرکت از بزرگترین‎های دنیای فناوری همکاری را شروع کرده‎اند تا به دنبال آن جامعه‎ی مردم به درک بهتری از مزایای هوش‎مصنوعی دست پیدا کند. روزنامه‎ی نیویورک تایمز در اواخر مردادماه گزارش داده بود که شرکت‎های گوگل، فیس‎بوک، مایکروسافت، IBM و آمازون طی نشستی مذاکراتی در رابطه با یک پروژه‎ی مرتبط با هوش‎مصنوعی داشته‎اند. حالا، […]

5 شرکت از بزرگترین‎های دنیای فناوری همکاری را شروع کرده‎اند تا به دنبال آن جامعه‎ی مردم به درک بهتری از مزایای هوش‎مصنوعی دست پیدا کند. روزنامه‎ی نیویورک تایمز در اواخر مردادماه گزارش داده بود که شرکت‎های گوگل، فیس‎بوک، مایکروسافت، IBM و آمازون طی نشستی مذاکراتی در رابطه با یک پروژه‎ی مرتبط با هوش‎مصنوعی داشته‎اند. حالا، این خبر به حالت رسمی به خود گرفته است. همکاری این غول‎های دنیای فناوری به صورت رسمی تحت عنوان “همکاری در رابطه با هوش‎مصنوعی به منظور مزیت‎رسانی به مردم و جامعه” مطرح شده و دارای اهداف متعددی است تا این اطمینان به وجود آید که هوش‎مصنوعی تنها به معنای علم ساخت ربات‎های قاتل نیست.

این پروژه از بهترین اقدامات پیشنهادی و تحقیقاتی در بحث مطالعات هوش‎مصنوعی در خصوص مسائل اخلاقی، شفافیت و حریم خصوصی پشتیبانی خواهد کرد. این پروژه هم‎چنین قصد ایجاد یک پلت‎فرم باز را دارد که در آن محققان و دست‎ اندرکاران مهم این صنعت بتوانند با هم در ارتباط باشند.

“ما اعتقاد بر این داریم که هوش‎مصنوعی جنبه‎های نوید بخش زیادی را به منظور بالا بردن سطح کیفیت زندگی افراد در خود دارد و می‎توان آن را به منظور کمک به بشریت توسعه داد تا چالش‎های مهم جهانی نظیر تغییرات آب و هوایی، غذا، بی‎عدالتی، سلامت و آموزش مورد بررسی قرار گیرند.”

تمامی این 5 شرکت، خود دارای پروژه‎های بزرگی در زمینه‎ی هوش‎مصنوعی هستند. شرکت IBM، همان‎طور که می‎دانید، پروژه‎ی واتسون را دارد، در حالی‎که گوگل در حال کار بر روی DeepMind است که یقینا با آن آشنا هستید چون همان تیم پروژه‎ی AlphaGo مسئول تفکر جدید گوگل هستند. آمازون الکسا را دارد، دستیار صوتی که در اسپیکرهای اکوی این شرکت دیده می‎شود، از طرف دیگر مایکروسافت کورتانا و گروه کاملی از پروژه‎های مربوط به بات‎های گفتگویی (چت‎بات) را معرفی کرده است. فیس‎بوک، به هوش‎مصنوعی بابت قابلیت‎های زیادی که دارد وابسته است، از جمله قابلیت‎های شناخت چهره و فیدهای خبری (News Feed) هوش‎‌مصنوعی.

با وجود اعضای قوی این تیم، امکان ندارد این سوال پیش آید که چرا یکی دیگر از غول‎های دنیای فناوری یعنی اپل در بین این جمع قرار نگرفته است؟ اریک هورویتز از شرکت مایکروسافت، که نقش یکی از مدیران موقتی جلسات مربوط به این پروژه را بر عهده دارد، در گفتگو با نشریه‎ی گاردین گفت که آن‎ها در حال مذاکره با اپل بوده‎اند. او گفت “من می‎دانم که آن‎ها نسبت به این همکاری مشتاق هستند. و من شخصا امیدوارم شاهد همکاری و پیوستن پیوستن آن‎ها به تیم باشم.”

فرد دیگری که جای خالی او حس می‎شود الون ماسک از شرکت OpenAl است، یک شرکت تحقیقاتی غیرانتفاعی هوش‎مصنوعی که نوید این را می‎دهد که نتایج به دست آمده از این پروژه برای تمامی افراد مفید باشد.

البته باید اشاره داشت در آینده این تیم ممکن است با تغییراتی روبرو شود، چون آن‎ها قصد دارند از شرکت‎های بیشتری از سراسر جهان برای همکاری دعوت کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال