بررسی صفحه‌نمایش IPS Quantum گوشی‌هوشمند LG G4 و تفاوت آن با IPS-LCD

سه روز پیش، پرچم‌دار جدید ال‌جی نیز معرفی شد و تمام شایعات موجود در مورد این گوشی‌هوشمند پایان یافت. پس از معرفی، سوالات زیادی در مورد این گوشی وجود داشته و دارد که از مهم‌ترین آنها، چیپ به کار رفته در این گوشی بود که پیشتر، به صورت مفصل در مورد عملکرد چیپ Snapdragon 808 صحبت […]

سه روز پیش، پرچم‌دار جدید ال‌جی نیز معرفی شد و تمام شایعات موجود در مورد این گوشی‌هوشمند پایان یافت. پس از معرفی، سوالات زیادی در مورد این گوشی وجود داشته و دارد که از مهم‌ترین آنها، چیپ به کار رفته در این گوشی بود که پیشتر، به صورت مفصل در مورد عملکرد چیپ Snapdragon 808 صحبت کردیم. حال قصد داریم یکی از دیگر مباحث مهم در مورد این گوشی را بررسی کنیم، صفحه‌نمایش IPS Quantom.

G4 همانند G3، از صفحه‌نمایشی 5.5-اینچی با وضوح تصویر 2K بهره برده که نتیجه‌ی آن، تراکم پیکسلی بالای 538 پیکسل در اینچ می‌باشد. با این‌وجود، تکنولوژی به کار رفته در صفحه‌نمایش این دو گوشی با یکدیگر تفاوت زیادی دارد چرا که پنل G4 از نوع IPS Quantom بوده اما پنل به کار رفته در G3، از نوع IPS-LCD می‌باشد که سبب شده، گوشی G4 صفحه‌نمایشی با کنتراست بالاتر و دامنه‌ی رنگ وسیع‌تر داشته باشد. اما واقعا تفاوت این دو در چیست؟

جهش کوآنتومی

صفحه‌نمایش G4 در مقایسه با G3، رنگ‌ها را با طیفی وسیع‌تر (20 درصد) نشان می‌دهد که سبب شده تا کیفیت بسیار بالاتری در انتظار کاربران باشد. از سوی دیگر، روشنایی در صفحه‌نمایش این گوشی حدود 25 درصد و کنتراست آن نیز 50 درصد بهتر از قبل شده است که میزان قابل توجهی به حساب می‌آید. نکته‌ی جالب توجه در این مورد، عدم افزایش مصرف باتری می‌باشد و حتی اعلام شده که عملکرد آن نیز بهبود پیدا کرده است. اما مهم‌ترین بخش از این تغییر، افزایش طیف رنگ‌ها می‌باشد که فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

استانداردهای رنگ

ال‌جی برای هر چه بهتر کردن رنگ‌ها و استانداردهای این موضوع، از استدیوی فیلم‌سازی Hollywood کمک گرفته و از تکنولوژی‌ این شرکت موسوم به Digital Cinema Initiatives یا DCI به کار گرفته است. و از آنجایی که هیچ محصولی نمی‌تواند 100 درصد رنگ‌های طبیعی و قابل مشاهده را نمایش دهد، این میزان در صفحه‌نمایش LG G4 تا میزان 98 درصد وجود خواهد داشت که البته این موضوع، با تاکید بر روی اشباع رنگ‌های آبی و قرمز می‌باشد.

LG G4 IPS Quantum Display explained How is it different to a normal LCD 2

قبل از شکل‌گیری استانداردهای DCI در سال 2002، استاندارد رنگ‌های sRGB در سال 1996 در محصولات مختلف شایع بوده که البته این موضوع، در بسیاری از گوشی‌های هوشمند فعلی نیز وجود دارد. اصلی‌ترین تفاوت DCI و sRGB در رنگ قرمز و رنگ‌های این دامنه و وسعت آنها می‌باشد که چشم انسان قادر به دیدن آن است.

اینطور که به نظر می‌رسد، صفحه‌نمایش‌ IPS Quantom دقت بالاتری در نشان دادن رنگ‌ها مخصوصا رنگ قرمز به نسبت صفحه‌نمایش‌های LCD دارد، اما این موضوع چگونه انجام شده است؟

صفحه‌نمایش‌های LCD، چگونه به صورت فیزیکی، نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده‌اند؟

یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های به کار ررفته در این پنل‌های جدید، استفاده از تکنولوژی Advanced In-Cell Touch می‌باشد، چیزی که ال‌جی ادعا می‌کند که برای اولین بار در صفحه‌نمایش‌های 2K به کار گرفته شده است. با استفاده از این تکنولوژی در صفحه‌نمایش LCD، ال‌جی موفق شده تا علاوه بر بهبود نمایش رنگ‌ها، حساسیت صفحه‌نمایش را نیز افزایش دهد.

LG G4 IPS Quantum Display explained How is it different to a normal LCD 3

افزایش 25 درصدی شدت روشنایی در G4 نسبت به G3، به کمک استفاده از N-Type Liquid Crystal یا “کریستال‌های مایعه نوع N” انجام شده است.

اما اگر بخواهیم از نظر علمی این موضوع رو را بررسی کنیم، صفحه‌نمایش‌های LCD قدیمی، به نور اجازه‌ی ورود داده و یا حتی اگر این کار را انجام ندهند، حرکت آنها را به وسیله‌ی کریستال‌های مایع پولاریزه شده، مسدود می‌نمایند که این موضوع نیز به کمک الکترودهای موجود در آن انجام می‌شود. ال‌جی این الکترودهای را به صورت افقی‌ قرار داده و همین موضوع سبب شده تا شدت روشنایی صفحه‌نمایش بسیار بیشتر از قبل باشد. موضوع جالب این است که این روشنایی بیشتر، نیازی به برق و یا انرژی بیشتری ندارد.

LG G4 IPS Quantum Display explained How is it different to a normal LCD 4

“شدت روشنایی در هر دو گوشی G4 (سمت راستی) و G3 (سمت چپی)، روی 100 قرار دارد”

کنتراست، موضوع دیگری است که در صفحه‌نمایش‌های Quantom بهبود پیدا کرده و میزان در مورد گوشی G4 نسبت به G3، در حدود 50 درصد می‌باشد. معنای این موضوع، عمیق‌تر بودن رنگ مشکی، نوشته‌های شفاف‌تر و بهبود نسبت کنتراست می‌باشد که سبب شده تا میان رنگ سفید و مشکی، مرز بهتری وجود داشته باشد. رسیدن به چنین مرزی نیز به وسیله‌ی استفاده از نور UV انجام شده و سبب شده تا نسبت کنتراست در صفجه‌نمایش Quantom LCD برابر با 1500:1 باشد در حالی که این نسبت در G3، برابر با 1000:1 می‌باشد.

تفاوت صفحه‌نمایش Quantom Display و Quantom Dot در چیست؟

تکنولوژی Quantum Dot که در برخی از تلویزیون‌ها وجود دارد، نیازمند یک لایه‌ی اضافی می‌باشد که اگر سازندگان بخواهند از آن در گوشی‌های هوشمند استفاده نمایند، حاشیه‌ی زیادی را در کنار ضخامت بسیار بیشتر، برای صفحه‌نمایش به همراه داشته باشد. Quantum Dot از LEDهای آبی استفاده می‌کند اما Quantum Display از LEDهای آبی و سفید استفاده خواهد کرد و در کنار آن نیز با ترکیب کردن پتاسیم و نیتروژن، به رنگ‌های قرمز و سبز می‌رسد.

دلیل استفاده از نام Quantom در این صفحه‌نمایش‌ها نیز انتقال انرژی در این صفحه‌نمایش‌ها بر اساس نظریه‌ی Band Gap می‌باشد.

اولین برداشت

در مدت کوتاهی که LG G4 را برای بررسی در دست داشتیم، توانستیم صفحه‌نمایش Quantum Display آن را با گوشی‌هوشمند G3 نیز مقایسه نماییم:

همانطور که مشاهده می‌کنید، کاملا مشخص است که صفحه‌نمایش این گوشی‌هوشمند نسبت به نسخه‌ی قبلی، تفاوت بسیاری داشته و رنگ‌ها، بسیار بهتر از گذشته نمایش داده می‌شوند. تفاوت شدت روشنایی (Brightness) در داخل اتاق چندان مشخص نبود و تصور می‌کنیم که این موضوع در زیر نور آفتاب، خود را بهتر نشان خواهد داد.

LG G4 IPS Quantum Display explained How is it different to a normal LCD 5

صفحه‌نمایش 2K در گوشی‌هوشمند G3 نیز خوب بود اما با کاهش مصرف باتری و بهتر شدن کیفیت آن در G4، می‌توان اعتراف کرد که LG در این زمینه واقعا خوب عمل کرده است.

فراموش نکنید برای آشنایی بیشتر با پرچم‌دار جدید ال‌جی، که مطلب قبلی ما یعنی “بررسی اجمالی LG G4” را نیز مطالعه نمایید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال