بررسی اجمالی G4 ال‌جی

همانطور که از پیش مطلع هستید، کمپانی‌های سامسونگ و اچ‌تی‌سی هر کدام با معرفی پرچمداران قدرتمند خود (گلکسی اس6 و وان ام9)، گوی سبقت را در بازار‌های فروش از دیگر رقبا ربوده‌اند و هم اینک نوبت به کمپانی ال‌جی رسیده است که با رونمایی از گوشی جی4 خود، سهمی از این رقابت داشته باشد. درست […]

همانطور که از پیش مطلع هستید، کمپانی‌های سامسونگ و اچ‌تی‌سی هر کدام با معرفی پرچمداران قدرتمند خود (گلکسی اس6 و وان ام9)، گوی سبقت را در بازار‌های فروش از دیگر رقبا ربوده‌اند و هم اینک نوبت به کمپانی ال‌جی رسیده است که با رونمایی از گوشی جی4 خود، سهمی از این رقابت داشته باشد. درست یکسال پیش بود که شرکت ال‌جی دست به معرفی پرچمدار خود، جی3 زد و هم اکنون نیز شاهد معرفی پرچمدار بعدی خود به دنیا تکنولوژی هستیم. با این تفاوت که پرچمدار جدید از قاب پشتی از جنس چرم واقعی و لوکس، تکنولوژی کوآنتوم دات به منظور بهبود نمایش رنگ‌ها، بروز‌رسانی در عملکرد دوربین و دیگر ویژگی‌ها بهره‌مند شده‌است.

هم اینک در این بررسی، نگاهی اجمالی به آخرین پرچمدار کمپانی ال‌جی خواهیم انداخت و مزایا و معایب آن را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید:

خمیدگی بدنه

در نگاه اول، تفاوت زیادی میان جی3 و جی4 دیده نمی‌شود. گوشی جی4 دارای صفحه نمایشی به ابعاد 5.5 اینچ بوده و محل قرار‌گیری دکمه‌های سخت‌افزاری پاور و کنترل صدا نیز همانند سری قبل در وسط پنل پشتی و زیر لنز دوربین دستگاه قرار گرفته‌اند. اما در نگاهی دقیق‌ و عمیق‌تر به آن، شاهد خمیدگی بسیار ملایمی بر روی بدنه گوشی هستیم که این مورد در افزایش حس راحتی در دست بسیار موثر است. البته این مورد نیز شایان ذکر است که میزان خمیدگی بدنه جی4، کمتر از آن چیزی است که در گوشی جی‌فلکس2 این شرکت از پیش دیده می‌شد.

ضخامت این گوشی در باریک‌ترین قسمت آن به 6.3 میلی‌متر رسیده و این میزان در وسط گوشی به بالاترین مقدار خود که 9.8 میلی‌متر است، نزدیک می‌شود. این موضوع، گوشی جی4 ال‌جی را به نسبت رقبای خوش اندام خود، کمی ضخیم‌تر نشان می‌دهد. اما با وجود تمام این موارد، این گوشی وزن پایین خود را حفظ کرده و هم اینک تنها 156 گرم سنگینی دارد.

پوشش چرم لوکس

بزرگترین بروز‌رسانی پرچمدار جدید ال‌جی مربوط به مواد اعلا بکار رفته در بدنه گوشی است که این مورد شامل قابی پشتی از جنس چرم واقعی دباغی شده با نخ گیاهی طبیعی بوده و البته باید متذکر شد که وجود تمامی این موارد انتخابی بوده و به سلیقه کاربر و به احتمال زیاد هزینه پرداختی او بستگی خواهد داشت. همچنین باید گفت که مواد بکار رفته در آن، شباهت خاصی به آنچه که در محصولات کمپانی سامسونگ دیده می‌شد، نداشته و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است (قاب‌های پشتی محصولات اخیر سامسونگ، چرم‌های مصنوعی ساخته شده از polyurethane بوده‌اند). ال‌جی مدعی است که کیفیت چرم بکار رفته در این گوشی و پروسه دوخت و دوز آن با کیفیت تولیدات بزرگترین برند‌های کیف‌سازی دنیا برابری می‌کند. چرم بکار رفته در این گوشی، قابلیت تحمل در برابر نفوذ آب را داشته و ضد لکه و خش است. از طرفی دیگر ال‌جی معتقد است که این طراحی با سلایق این دوره از زندگی تطابق بیشتر داشته و همواره افرادی که از چرم باکیفیت در محصولات خود استفاده می‌کنند، می‌توانند به سادگی این موضوع را شهادت دهند.

اگر نظر شخصی ما را بپرسید، خواهیم گفت که لمس این ناحیه از گوشی بسیار لذت‌بخش بوده و حس عجیب و متفاوتی را به کاربر منتقل خواهد کرد. از این نظر که جنس آن هیچ شباهتی به پلاستیک و یا چرم‌های مصنوعی ساخته شده از آن ندارد. رنگ کاراملی به کار رفته در آن بسیار زیباست و در کنار آن،دوخت بسیار دقیق‌ آن در قسمت وسط قاب گوشی، نشانه کیفیت بالای محصول بوده و ما را به یاد بند ساعت‌های مچی می‌اندازد. صادقانه باید گفت که اقدام ال‌جی برای نگارش این قسمت از گوشی، بسیار ما را تحت تاثیر قرار داد.

البته ‌ال‌جی به خوبی می‌داند که تعدادی بسیار کمی از کاربران از جنس چرم نفرت داشته و به همین خاطر، قاب‌هایی از جنس پلاستیک و با نمای فلزی و سرامیکی را نیز برای استفاده در این گوشی تولید کرده است. با نگاهی دقیق به قاب پلاستیکی فلزی‌نما جی4، متوجه وجود قطعات لوزی شکل و جذابی می‌شویم که نور محیط را به زیبایی منعکس کرده و از این نظر در مقابل قاب استاندارد فلزی‌نما و برس خرده جی3 قرار می‌گیرد.

تکنولوژی کوآنتوم

گوشی هوشمند جی4، اولین گوشی با نمایشگر کوآنتوم با دقت QHD بوده و ال‌جی مدعیست این نمایشگر دارای کنتراست بسیار بالایی بوده و رنگ‌ها را با دقت بسیار بیشتری نمایش می‌دهد. این ویژگی در مورد نمایش رنگ‌های قرمز و آبی بیشتر صدق می‌کند و در کنار آن، به روشنایی صفحه نمایش نیز افزوده شده است. به تمامی این موارد، مصرف کمتر انرژی را نیز باید اضافه کرد. البته باید متذکر شد که این ویژگی همان تکنولوژی کوآنتوم دات (Quantum Dot) بوده که در بسیار از نمایشگر‌های تلویزیون‌های مطرح دنیا شاهد آن هستیم و هم اینک این تکنولوژی در بسیاری از پنل‌های نمایشی تلویزیون‌های پرچمدار شرکت‌های مشهور دنیا در حال استفاده است. توضیح در مورد چگونگی عملکرد این تکنولوژی کمی پیچیده بوده و از حوصله خارج است، اما تنها می‌توان به گفتن این مورد بسنده کرد که صفحه نمایش جی4 بسیار لوکس و زیباست.

lg-g4-screen-strawberries_-1500x1000

جی4 الجی در کنار گلکسی اس6 (سمت راست) و آیفون6 پلاس (سمت چپ)

صفحه نمایش جی4 مشابه جی3 دارای ابعادی برابر 5.5 اینچ بوده و دقتی معادل 1440×2560 پیکسل را ارائه می‌دهد. اما وجه تمایز این دو، وجود تکنولوژی کوآنتوم در نمایشگر جی4 بوده و در حقیقت به نمایش بهتر رنگ‌ها کمک بسزایی کرده است. در تصویر بالا، سه گوشی جی4 ال‌جی، گلکسی اس6 سامسونگ و آیفون6 پلاس اپل در حال نمایش توت‌فرنگی‌هایی بر روی نمایشگر خود هستند و با نگاهی اجمالی متوجه نمایش دقیق‎تر رنگ قرمز در پنل نمایشی جی4 ال‌جی می‌شوید. همچنین سایه‌های مربوط به رنگ‌ قرمز بسیار غلیظ‌تر از دیگر نمایشگر‌ها بوده و اثر نارنجی-زرد شدن همیشگی در نمایش رنگ قرمز در آن به چشم نمی‌خورد. کاربرانی که از گوشی هوشمند خود در زمینه تماشای فیلم استفاده زیادی می‌کنند، تکنولوژی کوآنتوم باعث ایجاد تجربه‌ای جدید و حسی نو در تماشای تصاویر خواهد شد و مطمئنا متوجه تغییراتی اساسی در آن خواهند شد. البته با وجود تمامی این موارد، برای شناخت بیشتر این تکنولوژی به بررسی بیشتری نیاز بوده و در آینده‌ای نزدیک حتما به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

بازگشتی به عقب به منظور خنک ماندن

آیا تمامی شایعات و حرف و حدیث‌ها راجع به داغ شدن گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 810 شرکت کوآلکام را به یاد می‌آورید؟ با توجه به تجربه کاربران از داغ شدن گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی، ال‌جی در تصمیمی سخت و سرنوشت‌ساز، مجبور به قرار دادن تراشه اسنپدراگون 808 کوآلکام در گوشی جی4 شده و از این نظر به صراحت می‌توان گفت که ال‌جی هیچگونه مشکلی با تراشه اسنپدراگون 810 نداشته و تنها نگرانی آن، داغ شدن بیش از حد این تراشه بوده است. ال‌جی مدعیست که تراشه اسنپدراگون 808 موجود در جی4، کارایی نزدیک به تراشه 810 آن را داشته و در حد خود بسیار قدرتمند بوده و نامگذاری آن بر اساس شماره‌ها، خیلی مهم و مورد توجه نیست.

بدیهی است که تراشه مورد نظر را (اسنپدراگون 808) به خوبی تست کرده و تمامی جزئیات آن را مورد بررسی و قضاوت قرار دادیم. در طی این بررسی، متوجه هیچگونه داغ شدن بیش از حد و غیر عادی این تراشه نشدیم و با وجود 3 گیگا‌بایت حافظه RAM، تمامی پردازش‌ها به خوبی و یکنواخت و سریع اجرا شد و تمامی این موارد نشان‌دهنده قدرت پردازشی بسیار بالای این گوشی است.

ال‌جی در داخل این گوشی از میزان حافظه داخلی 32 گیگا‌بایتی استفاده کرده است و بر‌خلاف کمپانی سامسونگ، وجود درگاه کارت حافظه را نیز به منظور افزایش حافظه گوشی از طریق کارت MicroSD زنده نگه داشته است. از طرفی دیگر، این گوشی دارای باطری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت بوده و طبق ادعای ال‌جی، جی4 در زمینه مکالمه از طریق شبکه 3G، می‌تواند به مدت 19.6 ساعت دوام بیاورد. مطمئنا در آینده‌ای نه‌چندان دور به بررسی باطری گوشی جی4 خواهیم پرداخت.

از نظر نرم‌افزاری نیز باید گفت که این گوشی از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید منسوب به لالی‌پاپ بهره برده و در کنار آن، ال‌جی تعدادی از ویژگی‌های کاربردی خود را نیز به آن اضافه کرده است که این موارد برای کاربران جی3 این شرکت بسیار آشناست.

بهبود دوربین گوشی

ال‌جی همیشه به وجود دوربین‌های قدرتمند در گوشی‌های هوشمند پرچمدار خود افتخار کرده است و هر ساله این بخش از گوشی از بروز‌رسانی بسیار جالبی برخوردار می‌شود. ویژگی جدید نهفته در جی4، حسگر طیف‌سنج رنگی آن است که دقیقا در زیر فلاش دوربین گوشی قرار گرفته و وظیفه آن، تنظیم هوشمندانه تراز سفیدی، بهبود وضعیت شناسایی نور محیط و تطبیق هر چه بهتر رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده توسط دوربین گوشی است. این تکنولوژی در کنار حسگر 16 مگاپیکسلی جی4، لرزشگیر اوپتیکال تصویر و حداقل گشودگی دیافراگم f/1.8، به بهبود کیفیت تصاویر کمک شایانی خواهد کرد.

lg-g4-camera-app-v2-1500x1000

 

ال‌جی مدعیست که دوربین بهبود یافته جی4 به کمک قابلیت‌های جدید خود، توانایی ثبت بهتر تصاویر در محیط‌های کم‌نور و همچنین تولید دقیق‌تر رنگ‌ها در عکس‌های گرفته شده را خواهد داشت. در کنار آن و به لطف وجود تنظیمات دستی حرفه‌ای این گوشی، کاربر می‌تواند به طور شخصی تنظیمات دلخواه خود را در زمینه‌های میزان حساسیت سنسور (ISO)، تراز سفیدی (white balance)، میزان نور‌دهی (exposure)، سرعت شاتر (shutter speed) و دیگر حالت‌های مربوطه اعمال کند. در آینده مطمئنا به بررسی بیشتر دوربین جی4 ال‌جی خواهیم پرداخت و تمامی جوانب آن را بطور دقیق مورد آزمایش قرار خواهیم داد. اما به طور صریح و از روی ظاهر قضیه می‌توان گفت که کیفیت عکاسی دوربین این گوشی فوق‌العاده است.

برای علاقه‌مندان به عکاسی سلفی نیز باید این نوید را داد که گوشی جی4 به سنسوری با دقت 8 مگاپیکسل به منظور ثبت این چنین تصاویری مجهز گشته و در کنار آن از فرمان‌های حرکتی خاصی مشابه آن چیزی که در گوشی جی3 این کمپانی شاهد آن بودیم، برخوردار است. یکی از آن ویژگی‌ها، گرفتن چهار عکس بطور خودکار و انتخاب یکی از بهترین آنها توسط کاربر است.

جمع‌بندی

به طور کلی می‌توان گفت که گوشی جی4 ال‌جی با دست پُر به میدان نبرد با دیگر رقبا آمده است و وجود نمایشگر بسیار جذاب به همراه تکنولوژی جدید آن، حسگر طیف‌سنج رنگی نوآورانه ال‌جی و دیگر قابلیت‌ها و بروز‌رسانی‌های جدید دوربین آن، مطمئنا پرچمدار این شرکت را در طوفان رقابت با دیگر پرچمداران قدرتمند موجود در بازار آماده و سرحال نگه خواهد داشت. از آنجایی که بسیاری از تکنولوژی‌های بکار رفته در این گوشی از سوی ال‌جی، ناشناخته و کمی مبهم است، برای فهمیدن این مسئله و پی بردن به مزایای آن می‌بایست که تست‌های بیشتری بر روی آن انجام شده و قبل از گفتن هر مطلبی، باید ارزش این بروز‌رسانی به کاربران و دوست‌داران آن ثابت شود.

مزایا

1- صفحه نمایش جذاب QHD به همراه تکنولوژی کوآنتوم دات

2- طراحی بسیار لوکس و زیبا

3- برخورداری از آخرین نگارش سیستم عامل اندروید

4- بهبود کارایی دوربین

معایب

1- پوشش چرمی و یا پلاستیکی پنل پشتی گوشی ممکن است مورد توجه کاربران قرار نگیرد

2- مقاوم نبودن در برابر نفوذ آب

با این تفاسیر، به نظر شما کمپانی ال‌جی در تولید پرچمداری قدرتمند و متفاوت، موفق بوده است و آیا این گوشی می‌تواند با امکانات و طراحی جدید پرچمداران کمپانی‌های سامسونگ و اپل رقابت نزدیکی داشته باشد؟!

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال