افراد حساس به گلوتن در صورت مصرف دچار التهاب مغز می‌شوند

دانشمندان می گویند موش هایی که دارای رژیم غذایی حاوی گلوتن هستند به نوعی التهاب مغز دچار شدند. این مورد در افراد حساس به گلوتن نیز وجود دارد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان نیوزلندی در مطالعات خود متوجه شدند گلوتن می تواند التهابات مغز را به دنبال داشته باشد. در این […]

دانشمندان می گویند موش هایی که دارای رژیم غذایی حاوی گلوتن هستند به نوعی التهاب مغز دچار شدند. این مورد در افراد حساس به گلوتن نیز وجود دارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان نیوزلندی در مطالعات خود متوجه شدند گلوتن می تواند التهابات مغز را به دنبال داشته باشد.

در این مطالعه موش های آزمایشگاهی دارای رژیم غذایی حاوی ۴.۵ درصد گلوتن دچار التهاب در ناحیه هیپوتالاموس مغز شدند. این منطقه در فعالیت های متابولیکی مانند تنظیم قند خون نقش دارد.

الکس تاپس، دانشیار دانشگاه اوتاگو و از پژوهشگران این مطالعه می گوید: موش ها از نظر فیزیولوژی شباهت زیادی با انسان دارند. سیستم های گوارش، گردش خون، تولید مثل، هورمونی و عصبی آنها شبیه انسان است و احتمالا التهاباتی که در مغز موش ها دیده شد در انسان نیز ایجاد میشود.

تاپس می گوید: مغز شامل دو نوع سلول ایمنی است و در این مطالعه مشخص شد گلوتن می تواند همانند رژیم غذایی پرچرب باعث افزایش سلول های ایمنی شود. حتی افزودن گلوتن به رژیم غذایی پرچرب نیز این تعداد را چندین برابر کرد.

هنوز مشخص نیست این التهاب چگونه ایجاد میشود. احتمالا پاسخ سیستم ایمنی بدن آن را ایجاد می کند. تاپس می گوید این نخستین بار است که به چنین یافته ای دست یافته ایم و امکان دارد اجزای گلوتن به دلیل مقاومت بالا در هضم باعث ایجاد این واکنش ایمنی شده باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال