افراد مبتلا به خشکی دهان می‌توانند از بزاق مصنوعی استفاده کنند

محققان اخیراً فناوری روان کننده جدیدی را مبتنی بر آب توسعه داده‌اند که از آن برای درمان مشکلات خشکی دهان استفاده کرد. این فناوری جدید نسبت به دیگر محصولات تجاری موجود در بازار حدود ۴ تا ۵ برابر موثرتر است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه لیدز جایگزینی برای بزاق ابداع […]

محققان اخیراً فناوری روان کننده جدیدی را مبتنی بر آب توسعه داده‌اند که از آن برای درمان مشکلات خشکی دهان استفاده کرد. این فناوری جدید نسبت به دیگر محصولات تجاری موجود در بازار حدود ۴ تا ۵ برابر موثرتر است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه لیدز جایگزینی برای بزاق ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را از نظر آبرسانی به دهان و همچنین عملکرد نسبت به نوعی روان کننده با بزاق طبیعی یکی دانست.

مولکول‌های این میکروژل به صورت شبکه یا اسفنجی بوده و قادر هستند به سطح دهان بچسبند. اطراف میکروژل موجود نیز نوعی هیدروژل مبتنی بر پلیساکارید استفاده شده که وظیفه آن به دام انداختن آب است. طبق اعلام محققان عملکرد دوگانه در این میکروژل باعث هیدراته ماندن دهان برای مدتی طولانی خواهد شد. پروفسور آنوشا سارکار سرپرست این تحقیقات در بیانیه خود گفته است: در آزمایش‌های انجام گرفته مشخص شد ماده جدید می‌تواند اثر طولانی‌تری نسبت به دیگر مواد داشته باشد.

در حال حاضر محصولات تجاری مختلفی با این هدف در بازار تولید و عرضه شده است که همگی آنها دارای اثر کوتاه مدتی بوده و افراد مجبورند به طور مداوم از آن استفاده کنند. در حالی که ماده جدید با مقایسه ۸ جایگزین تجاری خود توانست همانند بزاق طبیعی سطح کمتری از واجذب را ارائه کرده و عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های هم نوع خود داشته باشد.

دکتر پابویس محقق دانشگاه لیدز و نویسنده این مقاله می‌گوید: نتایج آزمایش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد مواد جدید احتمالاً در دنیای واقعی موثرتر بوده و نسبت به محصولات موجود می‌توانند تا ۵ برابر عملکرد بهتری داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال