محققان حرکت بزرگترین کوه یخ جهان را تهدیدی برای حیات وحش می‌دانند

به گفته محققان بزرگترین کوه یخ جهان اکنون پس از ۳۰ سال شروع به حرکت کرده و این موضوع می‌تواند از جهات مختلف برای حیات وحش خطرآفرین باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کوه یخ غول پیکر با نام A۲۳a بیش از سه دهه در  بستر اقیانوس قرار گرفته بود و اکنون […]

به گفته محققان بزرگترین کوه یخ جهان اکنون پس از ۳۰ سال شروع به حرکت کرده و این موضوع می‌تواند از جهات مختلف برای حیات وحش خطرآفرین باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کوه یخ غول پیکر با نام A۲۳a بیش از سه دهه در  بستر اقیانوس قرار گرفته بود و اکنون مجدداً شروع به حرکت کرده جدا شدن این کوه یخی از ساحل جنوبگان در سال ۱۹۸۶ اتفاق افتاد پس از آن در دریای ودل گیر کرد. این کوه یخ به بررگی ۳ برابری شهر نیویورک می‌تواند تهدید کننده گونه‌های زیستی مختلف باشد. محققان سال گذشته اعلام کرده بودند این کوه یخی به اندازه ای کوچک جابجا شده است. اما حالا در حال خروج از آب‌های جنوبگان بوده و این موضوع نگران کننده به نظر می‌رسد.

مساحت کوه یخی غول پیکر حدود ۴۰۰۰ کیلومتر مربع بوده و ضخامت آن نیز ۴۰۰ متر است. در گذشته محل یکی از ایستگاه‌های تحقیقاتی روسیه روی این کوه یخی بوده و روسها پس از جداسازی این غول یخی به دنبال نجات تجهیزات خود روی آن بودند. دانشمندان پیش از این کوچک شدن و حرکت این کوه یخی از بستر خود را پیش بینی کرده بودند.

در حال حاضر کوه‌های یخی بسیار زیادی در جنوبگان قرار دارد که همه آنها نقش مهمی در پویایی این منطقه بازی می‌کنند. علت اصلی حرکت کوه‌های یخی این منطقه نیز تغییرات دمایی بوده است. اگرچه تغییرات دمایی فرایندی طبیعی به نظر می‌رسد اما افزایش دما در اثر عوامل انسانی و تغییرات اقلیمی باعث سرعت بخشیدن این فرایند شده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال