محققان برچسب زیستی تغییر رنگ دهنده برای مواد غذایی تاریخ گذشته ساختند

محققان نوعی ماده زیستی تغییر رنگ دهنده ساخته‌اند که در برابر مواد منقضی شده و تاریخ گذشته واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهد. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در آینده احتمالاً شاهد حسگرهای سه بعدی چاپ شده ارزان قیمت روی کالاها قرار خواهد گرفت که می‌تواند نشان دهنده گرمایش بیش از […]

محققان نوعی ماده زیستی تغییر رنگ دهنده ساخته‌اند که در برابر مواد منقضی شده و تاریخ گذشته واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در آینده احتمالاً شاهد حسگرهای سه بعدی چاپ شده ارزان قیمت روی کالاها قرار خواهد گرفت که می‌تواند نشان دهنده گرمایش بیش از حد کالا و یا تحت فشار بودن آن باشد. دانشمندان موسسه تحقیقاتی Empa نوعی حسگر زیستی توسعه داده‌اند که به کمک ماده‌ای به نام هیدروکسی پروپیل می تواند همانند یک ماده حامل برای کالاهایی مانند داروها مورد استفاده قرار بگیرد. هیدروکسی پروپیل سلولز در زمان ترکیب با آب نوعی بلور مایع ایجاد می‌کند که ساختار آن تنها امکان انعکاس طول موج‌های خاصی از طیف نور مرئی را دارد.

به همین دلیل زمانی که انسان با چشم خود آن را مشاهده می‌کند تنها به شکل همان رنگ دیده خواهد شد. همچنین تغییر رنگ ساختاری این مایع با تغییر دما نیز امکان‌پذیر است. دانشمندان به این مایع مقداری نانو لوله کربن اضافه کرده و باعث افزایش رسانایی الکتریکی آن شدند. سپس این مخلوط زیست تخریب پذیر پس از اضافه شدن نانو الیاف سلولزی برای چاپ سه بعدی آماده شد. با این ماده یک نمایشگر عددی ۷ بخشی به همراه حسگر فشار ساخته‌اند که می‌توانند در برابر تغییرات مکانیکی و تغییر رنگ به جریان پیزوالکتریک پاسخ دهد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال