دانشمندان به دنبال ساخت فلزی با قابلیت خود ترمیمی هستند

از سالیان پیش تاکنون محققان تلاش دارند تا انواع مواد خود ترمیمی را توسعه دهند. از سرامیک تا پوشش‌های خودرو و حتی زیست پلاستیک‌ها همگی تحت بررسی محققان با قابلیت خود ترمیمی قرار گرفته‌اند. اکنون تلاش دانشمندان در جهت توسعه یک فلز خود ترمیم شونده است که بتواند ترک‌های ریز ناشی از خستگی را در […]

از سالیان پیش تاکنون محققان تلاش دارند تا انواع مواد خود ترمیمی را توسعه دهند. از سرامیک تا پوشش‌های خودرو و حتی زیست پلاستیک‌ها همگی تحت بررسی محققان با قابلیت خود ترمیمی قرار گرفته‌اند. اکنون تلاش دانشمندان در جهت توسعه یک فلز خود ترمیم شونده است که بتواند ترک‌های ریز ناشی از خستگی را در خود ترمیم کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان تاکنون تلاش‌های زیادی برای توسعه فلزهای خود ترمیم شونده داشته‌اند. تاکنون بر این مبنا بوده است که ایجاد ترک در سازه‌های فلزی مانند پل‌ها در طول زمان شرایط بدتری پیدا خواهد کرد. اما اکنون آنها متوجه ویژگی جدیدی در یک تکه پلاتین شده‌اند که نظر آنها را تغییر داده است.

برد بویس، از دانشگاه A&M به همراه همکاران خود یک تکه نانو مقیاس پلاتین را مشاهده کردند که می‌تواند خود را ترمیم کند. این مشاهده زمانی اتفاق افتاد که آنها با استفاده از تکنیک میکروسکوپ الکترونی در حال مطالعه ‌گیری ترک در فلزات بوده‌اند. با توجه به اینکه این تکنیک باعث ایجاد ترک در فلز می‌شود اما آنها پس از ۴۰ دقیقه شاهد یک اتفاق غیر منتظره بودند. این فلز در مقیاس بسیار کوچک توانست قابلیت خود ترمیمی از خود نشان دهد.

پژوهشگران در یافته‌های خود تعمیر آسیب‌های طبیعی فلزات توسط خود آنها را تایید کردند. به گفته این پژوهشگران آنها می‌توانند آسیب‌های مربوط به خستگی را در مقیاس نانو ترمیم کنند. این قابلیت در دنیای واقعی می‌تواند کاربردهای فراوانی داشته باشد. قابلیت خود ترمیمی در طراحی‌های مهندسی و سازه‌های فلزی کاربرد فراوان خواهد داشت

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال