دانشمندان احتمال می‌دهند عطارد همچنان در حال کوچک شدن باشد

به گفته دانشمندان عطارد از ۳ میلیارد سال پیش در تاکنون در حال کوچک شدن بوده و ممکن است همچنان روند کوچک شدن این سیاره ادامه داشته باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، عطارد با پوسته چروکیده خود از فروزمین‌های بسیاری پوشیده شده است. دانشمندان از دهه‌ها پیش تاکنون در مورد سرد شدن […]

به گفته دانشمندان عطارد از ۳ میلیارد سال پیش در تاکنون در حال کوچک شدن بوده و ممکن است همچنان روند کوچک شدن این سیاره ادامه داشته باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، عطارد با پوسته چروکیده خود از فروزمین‌های بسیاری پوشیده شده است. دانشمندان از دهه‌ها پیش تاکنون در مورد سرد شدن هسته عطارد و کوچک شدن آن اطلاع داشته‌اند. در آن زمان مارینر ۱۰ ناسا طی ماموریتی به عطارد رسیده و داده‌های خود را در مورد انقباض حرارتی این سیاره و شروع آن از حدود ۳ میلیارد سال پیش تاکنون برای دانشمندان ارسال کرده بود. تحقیقات جدید توسط دانشمندان بریتانیایی نشان می‌دهد همچنان فعالیت‌های زمین ساختی با هدف کوچک شدن عطارد از ۳۰۰ میلیون سال پیش تاکنون آغاز شده و ممکن است همچنان این سیاره در حال کوچک شدن باشد.

پوسته‌های عطارد که به آن لوباتی گفته می‌شود در زمان سرد شدن درون سیاره منقبض شده است. سپس به همراه سطح کاهش یافته این سیاره گسل‌های راندگی ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال می‌توان این سیاره را همانند یک سیب در حال خشک شدن در نظر گرفت که با تحلیل رفتن گوشته پوست آن دچار چین و چروک شده است.

تصاویر جدیدتری که توسط فضاپیمای مسنجر ناسا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ از عطارد به دست آمده است نشان می‌دهد فروزمین‌ها روی سطح این سیاره به شکل یک دره کم عمق در امتداد گسل وجود دارند. پدیده مربوط به فروزمین‌ها نشان می‌دهد که این سیاره در حال کوچک‌تر شدن بوده و پوسته آن به صورت کشیده درآمده است.

با توجه به امکان مشاهده فروزمین‌ها و تاکید بر این موضوع که دهانه‌های برخوردی همچنان از بقایای خارج شده پوشانده نشده‌اند، سن آنها به صورت تقریبی ۳۰۰ میلیون سال در نظر گرفته شده است. معمولاً ویژگی‌های زمین شناسی از قبیل دهانه‌های برخوردی توسط برخوردها یا خروج مواد دچار تغییرات ظاهری می‌شوند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال