انرژی خورشیدی می تواند برای پاکسازی آب آشامیدنی مورد استفاده قرار بگیرد

نور خورشید می تواند فوتوکاتالیست های شناور را فعال کرده و از این طریق برای تسویه آب در مناطق دور افتاده و کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شیمیدانان قصد دارند از انرژی موجود در نور خورشید برای پاکسازی آب شیرین و حذف آلاینده‌ها استفاده […]

نور خورشید می تواند فوتوکاتالیست های شناور را فعال کرده و از این طریق برای تسویه آب در مناطق دور افتاده و کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شیمیدانان قصد دارند از انرژی موجود در نور خورشید برای پاکسازی آب شیرین و حذف آلاینده‌ها استفاده کنند. پژوهشگران دانشگاه میلان در پژوهش جدید از یک فرایند جدید به نام فتوکاتالیز استفاده کردند که در آن امکان استفاده از انرژی نور خورشید و مولکول‌های آلی وجود دارد.

با فوتوکاتالیز می‌توان بسیاری از آلاینده‌های عالی رایج را از بین برد.  این روش پیش از این نیز مورد استفاده قرار گرفته بود اما کاربرد آن در مقیاس بزرگ هنوز با چالش‌های بزرگی مواجه است. محققان با هدف ایجاد یک روش قابل دسترس برای پاکسازی آب در کشورهای در حال توسعه و مناطق دور افتاده این پژوهش را آغاز کردند.

کلودیو بیانکی استاد شیمی صنعتی در دانشگاه میلان و پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: فتوکاتالیز در تصفیه آب یک روش جهانی ساده اقتصادی و در دسترس خواهد بود که می‌تواند در جوامعی که دچار محدودیت در دسترسی به آب تمیز هستند مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته وی این روش قابل استفاده مجدد و زیست تخریب پذیر بوده و نمی‌تواند واکنش‌های جانبی ناخواسته و مضر ایجاد کند.

از گذشته فتوکاتالیز برای تصفیه به صورت پودر مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مراحل بعد جمع آوری آن بسیار دشوار بود. محققان در مقاله اخیر خود اعلام کردند استفاده از این مواد به شکل پودر با دشواری جداسازی برای استفاده مجدد همراه است.

این گروه پژوهشی در فرایند جدید خود به پرورش لایه‌هایی از بیسموت اکسید روی سطح دانه ها پرداختند. در این راه حل کاتالیزور شناور توسط دانه‌های خاک رس پشتیبانی میشود‌. زیرا آنها می‌توانند روی سطح آب باقی بمانند همچنین در نهایت جداسازی آنها نیز به راحتی انجام می‌شود. این خاک فوق در اثر شیمیایی بوده و نمی‌تواند هیچ واکنشی با دیگر مواد انجام دهد. ماده به دست آمده دارای حالت شیمیایی پایدار بوده و خطر تجزیه و ایجاد یک منبع آلودگی دیگر از طریق آن به حداقل ممکن خواهد رسید.

آزمایش روش جدید روی آب لوله کشی حاوی داروهای دیکلوفناک و ایبوپروفن انجام شده و محققان توانستند با کمک کاتالیزور شناور در معرض خورشید توانستند پس از چند بار شستشو و استفاده مجدد از دستگاه نمونه‌های حاوی دیکلوفناک را به طور کامل حذف کنند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال