نوجوانان سیگاری بخشی از ماده خاکستری مغز خود را از دست می‌دهند

محققان از طریق اسکن‌های مغزی انجام شده روی نوجوانان سیگاری متوجه شدند این افراد که از سنین پایین تمایل به سیگار کشیدن داشته‌اند بخشی از ماده خاکستری مغز خود را از دست دادند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کاهش ماده خاکستری در دو بخش از مغز افرادی که از سنین نوجوانی شروع […]

محققان از طریق اسکن‌های مغزی انجام شده روی نوجوانان سیگاری متوجه شدند این افراد که از سنین پایین تمایل به سیگار کشیدن داشته‌اند بخشی از ماده خاکستری مغز خود را از دست دادند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کاهش ماده خاکستری در دو بخش از مغز افرادی که از سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار کردند مشاهده شد. به گفته محققان این دو بخش می‌تواند نقش مهمی در اعتیاد به سیگار و یا خودداری از کشیدن آن ایفا کند.

طبق گزارش منتشر شده توسط ساینس آلرت، متخصص بیو انفورماتیک به نام تیان ی جیا به همراه گروهی از پژوهشگران بین‌المللی و شیتونگ شیان عصب شناس دانشگاه فدان در چین مطالعه‌ای را روی بیش از ۸۰۰ نفر از کشورهایی چون بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایرلند انجام داده و اسکن‌های آر آی آنها را بررسی کردند. در این مطالعه شرکت کنندگان باید به پرسش‌هایی در مورد شخصیت خود نیز پاسخ می‌دادند.

در پایان این مطالعه مشخص شد افرادی که از سنین پایین یعنی ۱۴ سالگی کشیدن سیگار را آغاز کرده بودند در قشر شکمی داخلی جلوی پیشانی خود دارای ماده خاکستری کمتری بودند. به گفته محققان این قسمت مسئول احساسات، تصمیم گیری و کنترل نفس است.

۵ سال بعد اسکن‌های دیگری از این افراد تهیه شد که نشان می‌داد این افراد نسبت به افراد غیر سیگاری در سمت راست خود نیز ماده خاکستری خود را از دست داده‌اند. این بخش از مغز نیز مسئول کنترل لذت است. باربارا ساهاکیان، روانپزشک و استاد دانشگاه کمبریج در این مورد می‌گوید: قشر شکمی در بخش جلویی پیشانی یکی از مناطق مهم در تولید دوپامین یا همان هورمون لذت در مغز است. همچنین این هورمون می‌تواند روی کنترل خود فرد نیز موثر باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال