پیوند جدید میان آب و شکل‌گیری سیارات اخترشناسان را شگفت زده کرد

محققان با استفاده از داده‌های مربوط به یک تلسکوپ زمینی توانستند در تصاویر رصدهای دریافتی به وجود آب در دیسک سیاره زایی یک ستاره جوان پی ببرند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اخترشناسان موفق به کشف بخار آب در دیسک اطراف یک ستاره جوان شدند. این دقیقاً همان مکانی است که احتمالاً […]

محققان با استفاده از داده‌های مربوط به یک تلسکوپ زمینی توانستند در تصاویر رصدهای دریافتی به وجود آب در دیسک سیاره زایی یک ستاره جوان پی ببرند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اخترشناسان موفق به کشف بخار آب در دیسک اطراف یک ستاره جوان شدند. این دقیقاً همان مکانی است که احتمالاً سیارات جدید شکل می‌گیرند. آب به عنوان یک ماده حیاتی روی زمین می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری سیارات نیز ایفا کند. این نخستین بار است که اخترشناسان امکان مشاهده چگونگی توزیع آب در یک دیسک سیاره ساده پایدار و سرد را پیدا کرده‌اند.

نتایج مطالعه اخترشناسان در ژورنال  Nature Astronomy منتشر شده است. این مطالعه تصاویری از مقادیر فراوان بخار آب در ناحیه مربوط به محل تولد یک سیاره را ثبت کرده است. این کشف برای اخترشناسان غافل گیر کننده بوده است. زیرا طبق رصدهای انجام گرفته میزان آب کشف شده در دیسک داخلی ستاره جوان و خورشیدسان حدود ۳ برابر بیشتر از آب‌های اقیانوس‌های زمین است. مکان این سیاره در فاصله ۴۵۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی گاو ثبت شده است.

محققان رصد‌های خود را با استفاده از گیرنده‌های باند ۵ و ۷ تلسکوپ رادیویی آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما در رصدخانه جنوبی اروپا انجام داده‌اند. با استفاده از باند ۵ می‌توان آب را در کیهان نزدیک به خورشید شناسایی و از آن عکسبرداری کرد. با استفاده از این ابزار اخترشناسان توانستند سه خط طیفی آب را در دماهای متفاوت در داخل این دیسک کشف کنند. همچنین به دلیل وضوح فضای بالای رصدها امکان تعیین توزیع آب در بخش‌های مختلف دیسک وجود داشته است.

رصد آب از روی زمین و از طریق تلسکوپ‌های مستقر یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. زیرا به دلیل وجود آب در اتمسفر زمین اختلال در سیگنال‌های فضایی ایجاد خواهد شد. آنتن‌های مربوط به این تلسکوپ در ارتفاع ۵۰۰۰ متری از سطح دریا و در محیط خشک قرار گرفته‌اند و به همین دلیل اختلالات ایجاد شده به حداقل ممکن می‌رسد. این برای نخستین بار است که این تلسکوپ موفق به تایید و شناسایی آب در یک دیسک سیاره‌زایی سرد شده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال