محققان از کشف حفره‌ای در لایه ازون بر فراز قطب شمال خبر دادند

محققان مرکز هوافضای آلمان از کشف یک حفره در لایه ازون بر فراز قطب شمال خبر داده اند. پیش از این تمام توجه دانشمندان بر حفره های موجود در قطب جنوب بوده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از Cnet، آژانس فضایی اروچا در رصدهای اخیر خود از بوجود […]

محققان مرکز هوافضای آلمان از کشف یک حفره در لایه ازون بر فراز قطب شمال خبر داده اند. پیش از این تمام توجه دانشمندان بر حفره های موجود در قطب جنوب بوده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا و به نقل از Cnet، آژانس فضایی اروچا در رصدهای اخیر خود از بوجود امد یک حفره بر فراز قطب شمال خبر داده است. تاکنون ایجاد چنین حفره ای در ناحیه شمالگان به ندرت اتفاق افتاده است. محققان مرکز هوافضای آلمان (DLR) برای اولین بار این حفره را از طریق ماهواره Copernicus Sentinel-5P کشف کردند. این حفره باعث تعجب محققان شده است. این حفره بسیار کوچکتر از حفره ایجاد شده در قطب جنوب است و محققان علت ایجاد آن را شرایط غیرطبیعی جوی مانند دمای بسیار پایین در لایه استراتوسفر، گردباد قطبی قوی و تابش نور خورشید در فصل هایی غیر از زمستان عنوان کرده اند.

حدود 40 سال است که محققان در حال بررسی حفره ایجاد شده بر فراز قطب جنوب هستند. اکنون این بررسی ها نشان می دهد که این حفره در حال بهبودی است. ناسا در تحقیقات حود با اعلام اینکه ممکن است این حفره تا سال 2060 یا 2080 بطور کامل ترمیم شود، گفت: این ممکن است به معنی بهبودی کامل نباشد. این لایه به عنوان یک محافظ از زمین در برابر تشعشعات خورشید محافظت می کند و بدون آن امکان زندگی بر روی کره زمین وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال