تایید داروی افسردگی کتامینی توسط وزارت غذا و دارو

وزارت غذا و داروی ایالات متحده استفاده داروی جدید افسردگی، اسکتامین (Esketamine) را برای افرادی که به سایر داروهای ضد افسردگی جواب نمی دهند تایید کرد. این اسپری بینی که از متشقات کتامین است، اولین دارو افسردگی با اثر سریع در بازار می باشد. برخلاف داروهای ضد افسردگی پیشین، اسکتامین ( که با نام تجاری […]

وزارت غذا و داروی ایالات متحده استفاده داروی جدید افسردگی، اسکتامین (Esketamine) را برای افرادی که به سایر داروهای ضد افسردگی جواب نمی دهند تایید کرد. این اسپری بینی که از متشقات کتامین است، اولین دارو افسردگی با اثر سریع در بازار می باشد.

برخلاف داروهای ضد افسردگی پیشین، اسکتامین ( که با نام تجاری اسپراواتو-Spravato- عرضه می شود)، ظرف چند ساعت حس و حال بیماران را تغییر می دهد، در حالیکه این مدت زمان برای داروهای پیشین به چند هفته هم می رسد. این دارو که  توسط شرکت جانسن ابداع شده است همراه با سایر داروهای ضد افسردگی استفاده خواهد شد.

بخشی از هیجان حاصل از اسکتامین به این دلیل است که تاثیری متفاوت در مقایسه با سایر داروهای ضدافسردگی از قبیل پروزاک دارد. پروزاک، که توسط شرکت اِلی لیلی عرضه و در سال 1987 تایید شد، ماده ای شیمیایی به نام سروتونین را می سازد که علائم افسردگی را در برخی از بیماران تسکین می دهد.  اما اسکتامین ماده شیمیایی دیگری به نام گلوتامات را هدف قرار می دهد. دارو، گیرنده گلوتامات را مهار کرده و سبب تغییراتی در مغز می شود- روشی که سال ها به عنوان راه حلی برای درمان افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است.

در طی دهه گذشته،  مطالعاتی معدود اشاره به این امر داشته اند که کتامین در درمان سریع افراد مبتلا به افسردگی تاثیرگذار است. کلینیک ها وعده درمان افسردگی با این دارو در سرتاسر ایالات متحده را دادند.  اما این وعده ها همراه با تایید از سوی سازمان غذا و دارو نبود و در نتیجه بیمه ای نیز شامل مصرف این دارو نمی شد.

تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده اشاره به این نکته دارد که دارو  تنها در کلینیک های دارای مجوزی موجود خواهد بود که پزشکان می توانند بیماران را تحت نظارت قرار می دهند که اقدامی با هدف کاهش خطر سوء مصرف می باشد. هزینه هر دوره درمانی ، 900 دلار می باشد که رقمی بالاست و بر اساس گزارش ها مجموع هزینه درمان می تواند به 7000 دلار هم برسد.

هنوز هم استفاده از این دارو با هشدارهای جدی از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده همراه است- هشداری که می گوید احتمال سوء مصرف این دارو وجود دارد. همچنین اشاره به این نکته شده است که دارو می تواند فکر خودکشی را نیز به ذهن بیمار  بیاورد.

اریک ترنر، بازرس سابق سازمان غذا و دارو و استادیار روانشناسی دانشگاه علوم و بهداشت ارگون در مصاحبه با  نیویورک تایمز  به این موضوع اشاره می کند که  ، «خدا را شکر حالا مکانیسم عملکردی متفاوتی در مقایسه با  داروهای ضدافسردگی پیشین داریم. اما گمانه زنی هایی در رابطه با اعتیاد آور بودن این دارو دارم ». جهت مشاهده سایر خبرها به صفحه اخبار فناوری و تکنولوژی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال