حالت شناور بودن پنجره‌ها به صورت پیش‌فرض در اندروید مارشمالو غیر فعال شده است

پس از اینکه اپلیکیشن Chat Heads توسط فیسبوک معرفی شد، شاهد انتشار اپلیکیشن‌های بسیاری با سبک و سیاق این نرم‌افزار بودیم که شاید بهترین عنوانی که بتوان برای آن در نظر گرفت، “پنجره‌های شناور” باشد. این موضوع در سیستم‌عامل اندروید یک ضعف به حساب می‌آید چرا که به سادگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا هر کاری که […]

پس از اینکه اپلیکیشن Chat Heads توسط فیسبوک معرفی شد، شاهد انتشار اپلیکیشن‌های بسیاری با سبک و سیاق این نرم‌افزار بودیم که شاید بهترین عنوانی که بتوان برای آن در نظر گرفت، “پنجره‌های شناور” باشد. این موضوع در سیستم‌عامل اندروید یک ضعف به حساب می‌آید چرا که به سادگی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا هر کاری که می‌خواهند را انجام دهند.

بدون شک همه‌ی شما با این پنجره‌های شناور آشنا هستید، پنجره‌هایی که در اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، پاپ‌های مربوط به تماس‌های صوتی، تب‌های مرورگرها، اعلانات اپلیکیشن‌های مختلف که بر روی صفحه می‌آیند و …، از جمله مشخص‌ترین پنجره‌های شناور هستند که حتما توجه شما را نیز به خود جلب کرده‌اند. حالا گوگل قصد دارد تا با عرضه‌ی اندروید مارشمالو، این قابلیت را پیش از آنکه از دستش خارج شود، به صورت پیش‌فرض غیرفعال نماید.

اگر بخواهیم در مورد گوگل منصفانه سخن بگوییم، قابلیت “draw over other apps” یا “نمایش پنجره‌ها بر روی اپلیکیشن‌های دیگر”، واقعا برای این هدف پیش‌بینی و طراحی نشده است. در واقع نامی که برای این دستور انتخاب شده، “android.permission.SYSTEM_ALERT_WINDOW” می‌باشد و این یعنی هدف از قرار دادن این قابلیت، نمایش اخطار نرم‌افزارهای دیگر و اعلانات می‌باشد تا اینکه توسعه‌دهندگان بخواهند از آن به عنوان یک ابزار استفاده نمایند.

از طرفی، استفاده‌ی توسعه‌دهندگان از چنین سیستمی را نیز نمی‌توان رد کرد. نمایش پاپ‌آپ نرم‌افزارها همیشه هم بد نیست و برعکس، در بسیاری از مواقع، این پنجره‌ها می‌توانند به بهبود عملکرد و بهتر شدن استفاده از اپلیکیشن کمک کند. تصور کنید که لینکی را کپی کرده و آماده‌ی دانلود و یا باز کردن آن هستید، و اینجاست که با استفاده از این پنجره‌ها می‌توانید به سادگی به ادامه‌ی کار بپردازید.

در این مورد می‌توان اپلیکیشن‌های بسیاری را مثال زد، به عنوان نمونه، مرورگر Link Bubble به کمک این قابلیت، تمامی لینک‌هایی را که شما انتخاب می‌کنید، در پس‌زمینه بارگذاری می‌نماید تا بعدا آنها را مطالعه کرده و یا هنگامی که مشغول مطالعه‌ی صفحه‌ای خاص هستید، برای خواندن مطالب لینک‌های دیگر، نیازی به انتظار برای بارگذاری شدن نداشته باشید. یا اپلیکیشن MusicMatch به کمک این قابلیت لیریک‌های موزیک در حال پخش را در قسمت بالای سمت راست Spotify نمایش می‌دهد. در واقع این قابلیت در اپلیکیشن‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، باعث می‌شود تا کاربران بتوانند از گزینه‌ها و امکانات بیشتری برای انجام کارهای خود استفاده نمایند.

برای این موضوع یا شاید به خاطر موضوعاتی دیگر، گوگل احساس کرده که توسعه‌دهندگان به نوعی در حال سوء استفاده از این قابلیت بوده و به همین دلیل قصد دارد در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اندروید، این حالت را به صورت کامل مهار نماید. بهتر است اینگونه بگوییم; گوگل قصد ندارد این قابلیت را از سیستم‌عامل اندروید حذف کند بلکه می‌خواهد با تغییر برخی معادلات، استفاده از آن را کنترل نماید و به همین جهت، اجازه‌ی استفاده از آن به صورت پیش‌فرض غیر فعال شده است.

این کار گوگل عملا باعث می‌شود تا چیزی که سبب مفید بودن اپلیکیشن می‌شود، حذف گردد و یا حداقل، استفاده از این اپلیکیشن‌ها را سخت‌تر از قبل نماید. با این وجود گوگل هیچ توضیحی در این مورد نداده اما چیزی که خوبی می‌توان آن را احساس کرد، این است که سازنده‌ی اندروید قصد دارد کاربران و توسعه‌دهندگان را به استفاده نکردن از این قابلیت ترغیب نماید. اینکه چرا گوگل باید یک دستور بسیار پرکاربرد که سبب شده کار کردن با بسیاری از اپلیکیشن‌ها ساده‌تر از قبل شود را غیرفعال نماید، هنوز مشخص نیست و امیدواریم گوگل در این مورد، پاسخ مناسبی داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال