آشنایی با حمل و نقل دریایی و اهمیت آن در دنیای امروز

وقتی صحبت از تجارت دریایی می شود، طبیعتا یکی از مواردی که قبل از هرچیز به ذهن می رسد بحث حمل و نقل دریایی است. زیرا در تجارت از طریق دریا، حمل و نقل دریایی است که به ذهن متبادر می شود. پیشنهاد میکنیم اگر با تمام روش های حمل و نقل و انواع آن […]

وقتی صحبت از تجارت دریایی می شود، طبیعتا یکی از مواردی که قبل از هرچیز به ذهن می رسد بحث حمل و نقل دریایی است. زیرا در تجارت از طریق دریا، حمل و نقل دریایی است که به ذهن متبادر می شود.

پیشنهاد میکنیم اگر با تمام روش های حمل و نقل و انواع آن آشنایی ندارید ابتدا مقاله حمل و نقل چیست را مطالعه نمایید. اگر بخواهیم به آمار های جهانی نگاه کنیم، بالای 96 درصد از کل فعالیت های تجاری از طریق دریا انجام می شود و این عدد بسیار قابل توجه است. در حمل و نقل دریایی، از کشتی و سایر تجهیزات با توجه به نوع باری که میخواهد حمل شود، استفاده می شود.

مثلا اگر قرار باشد مواردی مثل نفت یا انواع کالاها مثل خشکبار یا کالاهای دیگر حمل شود، با توجه به نوع بار باید از تجهیزات مختلفی استفاده شود. ممکن است گاهاً از لنج با توجه به مسیر و محصولی که حمل می شود یا از کشتی های بزرگ اقیانوس پیما برای این منظور استفاده شود.

در حال حاضر اقتصاد هایی که توسعه پیدا کردند به طور قابل توجهی از تجارت دریایی استفاده می کنند و این موضوع از لحاظ تجاری موضوع بسیار مهمی است. اگر کشور خودمان در نظر بگیریم، خواهیم دید که ما کشوری هستیم که از شمال و جنوب به آب های آزاد دسترسی داریم. وجود تجارت دریایی و استفاده از آن برای حمل و نقل، امکانی است که در دسترس همه ی کشورها نیست.

خوشبختانه ما این امکان را داریم و می توانیم از این فضا برای تجارت بسیار بهره ببریم. خیلی از حمل و نقل ها ممکن است برای کشورهای دیگر گران تمام میشود و یا راحت نباشد، اما برای ما با استفاده از آب های آزاد بسیار میسر است.

دغدغه کشور ما در تجارت دریایی چیست؟

در حال حاضر کشور ما در تجارت دریایی دغدغه هایی دارد. اولین مورد کشتی هایی که از آنها استفاده می کنیم، هستند.

کشتی هایی که الان در حمل و نقل دریایی استفاده می شود ابعاد و طرحشان در طول زمان تغییر می کند و امکاناتشان گسترده تر می شود. برای اینکه بتوانیم لجستیک دریایی خودمان را گسترش دهیم و به بهترین شکل از آن استفاده کنیم، طبیعتاً باید در ساخت و ساز کشتی ها مستقل عمل کنیم و کشتی رانی داخلی خودمان را از این جهت توسعه دهیم چون در این حالت است که می توانیم استقلال خودمان را در حمل و نقل دریایی حفظ کنیم و راحت تر از این فضایی که برای تجارت است، استفاده کنیم.

دومین مورد که برای مسئولین هم اهمیت دارد، تقویت کشتی رانی دریای خزر است، به خاطر ارتباطاتی که می توانیم (از این طریق) با اوراسیا داشته باشیم.

چطور از بنادرمان حداکثر بهره را ببریم؟

بنادر شمال مثل بندر انزلی، بندر نوشهر یا بندر امیر آباد که در حاشیه دریای خزر و یا بنادر جنوب مثل بندر خرمشهر، بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی و بندر چابهار جزء بنادر اصلی کشورمان هستند.

برای اینکه بتوانیم از بنادرمان حداکثر استفاده را ببریم و بهترین کاربرد را در بحث تجارت داشته باشیم باید زیر ساخت های لازم را برای استفاده از آنها داشته باشیم. توسعه‌ی بنادر و از طرفی توسعه‌ی ابزارهایی که داریم برای حمل و نقل از آنها استفاده می کنیم و عنوان کشتی هایی که به کار می بریم برای استفاده ی موثر از این بنادر خیلی مهم هستند.

اگر الان موقعیت کشورمان و تعداد بنادری که از طریق آنها می توانیم بار ارسال کنیم را در نظر بگیریم، می بینیم که امکانی داریم که در تمام دنیا نیست و بنادری که اسم برده شد و در دسترس داریم، هرکدامشان می توانند برای ما یک بندر باری توسعه یافته باشند.

بندری مثل چابهار می تواند در اقتصاد ما بسیار موثر باشد فقط باید نحوه استفاده ما و مدیریت این بنادر و امکاناتی که می توانیم به کار ببریم تا بتوانیم از آنها استفاده‌ی موثر داشته باشیم، در طول زمان دقیق تر باشد.

همین طور که پیش می رویم، اقتصاد رشد می کند و امکانات دنیا برای حمل و نقل و تجارت از زوایای مختلف توسعه می یابد، ما هم باید همزمان امکاناتمان را در این بنادر تقویت کنیم تا بتوانیم استفاده بهتری از آن ها کنیم.

زیرا کشتی رانی در تجارت  بسیار مهم است و فضایی که برای حمل و نقل ایجاد میکند خیلی با فضایی که از طریق ریل یا از طریق جاده با قطار و کامیون است، متفاوت است.

مزایای حمل و نقل دریایی چیست؟

تنها اشکال حمل و نقل دریایی مدت زمان حمل طولانی است. در عوض روی دریا امکان اینکه بتوان کالا را با حجم بالا حمل کرد وجود دارد. و در حال حاضر برای جا به جایی کالا با حجم بالا باید از کانتینر استفاده شود.

معمولا تجارت دریایی ارزان و مقرون به صرفه است و با امنیت بالایی انجام میشود و آلودگی هایی که سایر موارد دارند مثل آلودگی که توسط کامیون ایجاد میشود در کشتی رانی کم تر است.

ما از چه طریقی با دیگر کشور ها ارتباط داریم؟

ما از 2 طریق با دیگر کشور ها در ارتباط هستیم، یکی دریای خزر که در شمال ایران قرار گرفته است. و خلیج فارس که در جنوب ایران ارتباطاتی برای ما با بقیه ی نقاط دنیا ایجاد کرده است.

از طریق خلیج فارس با کشورهایی که حاشیه ی خلیج فارس هستند و هرکدامشان با توجه به نوع پتانسیل هایی که در آنها وجود دارد میتوانیم در ارتباط باشیم. همه این ها برای کشورمان منبعی است تا بتوانیم تجارت مان را گسترش دهیم. همچنین که کشورهای همسایه ی ما هرکدامشان منابعی در اختیار دارند.

خلیج فارس چه اهمیتی در حمل و نقل دارد؟

خلیج فارس از زوایای مختلفی برای ما اهمیت دارد. یکی از مواردی که خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن مثل امارات، عراق، کویت، اهمیت دارند، وجود منابع عظیمی است که در این مناطق وجود دارد.

کشورهای مختلفی که در این منطقه هستند، دارای منابع عظیم نفت و گاز اند. و همین قضیه باعث شده، خلیج فارس مورد توجه کشورهای مختلف دنیا باشد؛ و منابع نفتی بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی از طریق خلیج فارس تامین شود. اهمیت خلیج فارس موجب شده بسیاری از کشورهایی که در این منطقه نیستند، توجه خاصی به منطقه خلیج فارس و در کل خاورمیانه داشته باشند.

برای مثال از کشورهایی مثل عربستان، عراق، کویت که در اطراف ما هستند چندین سال قبل حداقل بالای 18 میلیون بشکه نفت در روز صادر می شد که این حجم از نفت نیاز اصلی بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را تامین و برطرف می کرد و همین موضوع باعث شد این منطقه یکی از نقاطی باشد که مورد توجه باشد.

خدمات حمل و نقل دریایی بانی راه توس

خدمات حمل و نقل دریایی بانی راه توس

ارسال بار و باربری به صورت ترکیبی از حمل و نقل دریایی، حمل و نقل جاده ای و حمل و نقل ریلی می باشد که مناطق مختلف دنیا را به هم متصل می کند. مهم ترین بنادر برای واردات، صادرات و ترانزیت کالا بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و بندر چابهار در جنوب کشور و انزلی، نوشهر، امیرآباد، و نکاء در شمال کشور می باشد. شرکت حمل و نقل بین المللی بانی راه توس خدمات ریلی از بنادر بندر عباس و امیرآباد به مقصد نهایی را نیز ارائه می دهد.

حمل و نقل فرآورد های نفتی و روغن پایه و کاربیت و گاز lpg با کشتی های 2500 و 5000 تنی تانکر دار از مبدا بندر ترکمن باشی به مقاصد بندر انزلی یا امیر اباد یا فریدون کنار و سپس ترانزیت به مقاصد مختلف مانند : عراق و افغانستان و … انجام میشود.

حمل و نقل دریایی برای کشتیرانی کانتینر از بنادر ایران :

بندر عباس به بنادر مختلف در سرتاسر دنیا و بلعکس در کانتینر های COC و SOC
بندر چابهار به پاکستان در کانتینر های COC و SOC
از بندر های انزلی، نوشهر، نکاء، و امیرآباد به آکتائو، قزاقستان، آستاراخان و ماخاچ قلعه در کانتینر های SOC و COS

برای ارتباط با ما با شماره ۰۵۱۳۸۵۵۷۴۸۱-۲ در ارتباط باشید.

امیدواریم که از این مطلب خوشتان آمده باشد.


پایان رپورتاژ آگهی
لینک کوتاه مقاله : bit.ly    bit.do    cutt.ly    is.gd    tinyurl