هوش مصنوعی می‌تواند دشمن محیط زیست باشد

در حالی که هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های حال حاضر و تکنولوژی محبوب بسیاری از کاربران به شمار می‌رود اما رشد سریع همین فناوری می‌تواند به ضرر محیط زیست باشد. استفاده هرچه بیشتر از این تکنولوژی باعث افزایش میزان کربن تولیدی شده و روی محیط زیست نیز اثر منفی خواهد داشت. به گزارش سرویس […]

در حالی که هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین فناوری‌های حال حاضر و تکنولوژی محبوب بسیاری از کاربران به شمار می‌رود اما رشد سریع همین فناوری می‌تواند به ضرر محیط زیست باشد. استفاده هرچه بیشتر از این تکنولوژی باعث افزایش میزان کربن تولیدی شده و روی محیط زیست نیز اثر منفی خواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر بسیاری از کاربران استفاده‌های زیادی از هوش مصنوعی کرده و در بسیاری از زمینه‌ها این تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال توسعه مدل‌های مربوط به هوش مصنوعی وابسته به مصرف انرژی خواهد بود. همچنین رقابت ایجاد شده برای توسعه این فناوری و رشد الگوریتم‌ها همراه با تلفات انرژی در بسیاری از شرکت‌ها بوده است.

هوش مصنوعی مولد برای کارکرد خود به مصرف انرژی نیاز دارد. به عنوان مثال چت بات‌های معروف با ورودی‌های زیاد و محدودیت در توکن مجبور به مصرف انرژی بسیار زیاد هستند. این در حالی است که بسیاری از کاربران از منابع استفاده شده در هوش مصنوعی برای پردازش اطلاعات و میزان کربنی که آنها ممکن است ایجاد کنند اطلاع نداشته و تا می‌توانند از آنها سوال می‌پرسند. طبق تحلیل‌های انجام گرفته شرکت OpenAI برای پاسخ به درخواست‌های میلیونی کاربران در طول روز از ۳۶۱۷ سرور استفاده می‌کند که مصرف انرژی هر کدام از آنها ۳۰۰۰ وات ساعت است. با توجه به میزان سرورهای مورد استفاده و تاکید این موضوع که سرورهای این شرکت به طور مداوم و ۲۴ ساعته در حال کار هستند می‌توان به این نتیجه رسید که آنها حدوداً به 95.054 مگاوات ساعت انرژی نیاز خواهند داشت. همچنین رشد تکنولوژی باعث می‌شود تا بسیاری از کاربران سیستم‌های جدیدی خریداری کنند. خریدهای بی مورد نیز ممکن است باعث هدررفت منابع و افزایش ضایعات الکترونیکی شود.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال