چین رآکتور هسته‌ای بدون آب می سازد

 چین در تلاش است تا اولین راکتور هسته‌ای جهان را بدون آب تولید کند تا امکان استفاده از آن در مناطق کویری نیز وجود داشته باشد.  به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان چینی تلاش کردند یک راکتور جدید که در آن بجای آب از نمک مذاب برای خنک سازی استفاده میشود بسازد. […]

 چین در تلاش است تا اولین راکتور هسته‌ای جهان را بدون آب تولید کند تا امکان استفاده از آن در مناطق کویری نیز وجود داشته باشد.

 به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان چینی تلاش کردند یک راکتور جدید که در آن بجای آب از نمک مذاب برای خنک سازی استفاده میشود بسازد. به این ترتیب این راکتور برای خنک سازی نیازی به آب نداشته و می‌توان از راکتور در مناطق بیابانی نیز استفاده کرد.

قرار است در  این راکتور نمک مذاب از توریم به جای اورانیوم استفاده شود. این راکتور احتمالاً نسبت به سایر رآکتورهای هسته‌ای ایمنی بیشتری داشته زیرا توریم مایع در هوای آزاد به حالت جامد در می آید و به این ترتیب امکان آلودگی محیط به صورت تشعشع وجود نخواهد داشت. طبق پیش بینی محققان دولتی چین این راکتور تا سال ۲۰۳۰ راه‌اندازی خواهد شد و بعد از آن نیز قرار است چندین راکتور در شهرهای مرکز و غرب چین نیز به این روش راه اندازی شود.

 در این روش از چرخه توریم استفاده می شود. یک واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای در خارج و پیش از انتقال گرما به یک مولد بخار شکل می گیرد و پس از برگشتن توریم به رآکتور دوباره این چرخه از نو آغاز می شود.

اولین آزمایشات برای ساخت یک راکتور هسته ای با استفاده از نمک مذاب در سال ۱۹۴۰ آغاز شده بود. در آن زمان آزمایشاتی نیز برای انتقال نمکهای مذاب بدون ترک خوردگی و خوردگی لوله ها انجام شده بود. به گفته محققان چینی راکتورهای نمک مذاب می‌تواند تا ۱۰۰ مگاوات برق تولید کند که البته کمتر از یک راکتور معمولی است. با این حال تامین انرژی برای یک منطقه مسکونی صد هزار نفری را امکان پذیر می کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال