کشف دو حباب رادیویی بزرگ در راه شیری

به تازگی دانشمندان موفق به کشف دو حباب بزرگ در نزدیکی سیاه چاله ای شده اند که در مرکز راه شیری قرار دارند. این ساختارها حالتی بالون شکل دارند و مساحت آن ها در حدود 1400 سال نوری می باشد. به عقیده دانشمندان این حباب ها که پیش از این شبیه آن ها وجود نداشته […]

به تازگی دانشمندان موفق به کشف دو حباب بزرگ در نزدیکی سیاه چاله ای شده اند که در مرکز راه شیری قرار دارند. این ساختارها حالتی بالون شکل دارند و مساحت آن ها در حدود 1400 سال نوری می باشد. به عقیده دانشمندان این حباب ها که پیش از این شبیه آن ها وجود نداشته است، در جریان یک فوران «بسیار قدرتمند» در حدود ۷ میلیون سال پیش شکل گرفته اند و احتمالا ناشی از بلعیده شدن حجم عظیمی از ماده توسط سیاه چاله های مذکور یا نوعی انفجار ستاره ای هستند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز، فرناندو کامیلو از رصدخانه اخترشناسی رادیویی جنوب آفریقا در این باره گفت: ما به شدت شگفت زده شده ایم. مشاهداتی که قبلا توسط دیگر تلسکوپ های فضایی در محدوده مرکزی راه شیری انجام شده برخی خصوصیات رادیویی را نشان می داد که حالا مشخص شده بخش هایی از ساختارهای حبابی کشف شده بوده اند. در آن زمان منشا آن خصوصیات رادیویی مشخص نبود و دانشمندان توضیحی برای مشاهده آنها نداشتند. یافته ها در این رابطه در نشریه نیچر منتشر شده اند و گفته شده است که این دو حباب از نظر شکل و اندازه بسیار به یکدیگر شبیه می باشند.

ویلیام کاتن از رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی آمریکا در این باره می گوید: شکل و تقارن آنچه ما در فضا مشاهده کردیم قویا موید وقوع رویدادی بسیار بزرگ در چند میلیون سال قبل و در مجاورت سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری است. ناحیه ای در آفریقای جنوبی وجود دارد که در آن می توان با تلسکوپ رادیویی MeerKAT بخش مرکزی راه شیری را رصد کردند. دانشمندان در تلاش جهت توضیح علت ایجاد این حباب ها می باشند. تا به الآن دلیل ایجاد این حباب ها، سقوط توده به داخل سیاه چاله (مثلا بلعیده شدن یک ستاره توسط سیاه چاله) که باعث پراکنده شدن ذراتی از آن به فضا شده یا نتیجه انفجار ناشی تشکیل ستاره ها، ذکر شده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال