تاثیر استثنایی ارتباط اینترنتی 5G بر اقتصاد دیجیتالی ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شبکه سیار 5G را به عنوان نسل پنجم شبکه اینترنت، یک فرصت استثنایی برای اقتصاد دیجیتال ایران عنوان کرد. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی یادداشتی تاثیر اینترنت 5G در اقتصاد دیجیتال ایران را شرح داده است. وی در این یادداشت می گوید: اهمیت اقتصاد […]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه اندازی شبکه سیار 5G را به عنوان نسل پنجم شبکه اینترنت، یک فرصت استثنایی برای اقتصاد دیجیتال ایران عنوان کرد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی یادداشتی تاثیر اینترنت 5G در اقتصاد دیجیتال ایران را شرح داده است. وی در این یادداشت می گوید: اهمیت اقتصاد دیجیتال و همچنین سرمایه گذاری در این بخش بارها بیان شده و من نیز قصد بیان مجدد آنها را نخواهم داشت. زیرا تاثیر اقتصاد دیجیتال بر آینده اقتصاد دنیا بر همگان روشن است. همچنین این موضوع برای بخش های سیاسی اقتصادی ایران نیز یک فرصت استثنایی خواهد بود. بنده نیز به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام میدارم که هم اکنون با تلاش جوانان این وزارتخانه موفق شدیم تا اولین شبکه نسل پنجم اینترنت 5G را راه اندازی کرده و به معدود کشورهای دارای این فناوری نیز پیوندیم.

اولین پایلوت اینترنت نسل پنجم شبکه سیار در مرکز تحقیقات وزارت ارتباطات راه اندازی شده است و به دلیل احترام به دانشگاهیان محدوده دانشگاه تهران را پوشش خواهد داد. از طرفی ممکن است این اقدام وزارت ارتباطات با انتقادهایی نیز همراه باشد. از جمله این که دسترسی به اینترنت 5G تنها از طریق گوشی‌هایی با مدل و قیمت بالا در دسترس خواهد بود و بدین ترتیب عموم مردم از دسترسی به آن محروم باشند. در این مورد نیاز است تا بنده خاطره ای را در مورد مقاومت همیشگی در برابر رشد فناوری بیان کنم. در سال ۹۳ زمانی که اولین شبکه نسل چهارم اینترنت در شهر مشهد راه اندازی شد با واکنشهای مشابهی مانند واکنش های کنونی مواجه بودم. در آن زمان نیز تنها گوشی های گران قیمت که از فناوری 4G پشتیبانی می‌کرد قادر بود از این شبکه اینترنت استفاده کند. در آن زمان هنوز اینترنت 3G نیز در کشور به طور کامل توسعه نیافته بود. هم اکنون و با گذشت سالها همین افراد معتقدند چرا سرعت بالاتری را برای اینترنت فراهم نکرده اید.

همواره افرادی بودند که در مقابل رشد فناوری و نوآوری مقاومت کردند. این موضوع به زمان سقراط و جام شوکران یا زمان گالیله و نظریه وی در مورد گردش زمین به دور خورشید بر می گردد. در قرن‌های معاصر نیز در برابر رشد فناوری ارتباطات مقاومت‌هایی شده است. اما این نوآوری و فناوری‌های نوین همواره باعث رشد اقتصادی و اجتماعی بودند و افراد منتقد نیز چاره ای نداشتند تا با این فناوری ها همراهی کنند و البته استفاده حداکثری نیز از منافع آن خواهند برد. در کشور ما نیز زیرساخت ها و همچنین دسترسی به ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات باعث بروز رونق بسیاری از استارتاپ ها و کسب و کارهایی شده است که از این زیرساخت‌ها استفاده کرده اند. برقراری اینترنت 3G و 4G در ایران باعث ایجاد کسب و کارهایی مانند تاکسی اینترنتی یا فروشگاههای اینترنتی شدند. این کسب و کارها به عموم مردم کمک کردند تا تنها با یک کلیک بتوانند بسیاری از امور روزمره خود را انجام دهند. چنین فناوری هایی به کارآفرینی و اشتغال جوانان و یا شکوفایی استعدادها نیز منجر شده است. همچنین با وجود رشد منفی اقتصادی در کشور، صنعت ارتباطات و فناوری توانسته رشد اقتصادی مثبت داشته باشد.

از جمله اقدامات وزارت ارتباطات طرح USO بوده که از طریق آن حدود ۸۰ درصد روستاها به اینترنت پرسرعت 3G و 4G دسترسی پیدا کردند. بدین ترتیب خدماتی مانند دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سلامت الکترونیک امکان پذیر شده است. همچنین چنین فناوری هایی در زمان شروع کرونا نیز توانسته برخی نیازهای عمومی مانند خریدهای اینترنتی را نیز جوابگو باشد. اینترنت 5G به دلیل سرعت بسیار بالاتر و پوشش کارآمد و هزینه‌های کمتر می‌تواند بستر مناسب تری برای پیشرفت در زمینه هایی مانند اینترنت اشیا باشد. همچنین تلاش برای راه اندازی کامل نسل پنجم ارتباطات سیار در کشور می تواند فرصت استثنایی بی نظیری را برای اقتصاد ایران فراهم کند.