رشد 55 درصدی جویشگر تصویری مبتنی بر برچسب

یکی از مهمترین پروژه‌های تعریف شده از سوی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم، جویشگر یا موتور جستجوی بومی است که با روند خوبی در حرکت بوده اما برخی زیرپروژه‌های آن هیچکدام به ۱۰۰ درصد تحقق، نرسیده‌اند اما برخی از آنها تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند. این پروژه با هدف فرهنگسازی و ایجاد زیرساخت‌های کیفی، و […]

یکی از مهمترین پروژه‌های تعریف شده از سوی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم، جویشگر یا موتور جستجوی بومی است که با روند خوبی در حرکت بوده اما برخی زیرپروژه‌های آن هیچکدام به ۱۰۰ درصد تحقق، نرسیده‌اند اما برخی از آنها تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

این پروژه با هدف فرهنگسازی و ایجاد زیرساخت‌های کیفی، و زمینه‌سازی استفاده کاربران ایرانی از خدمات جستجوی متنی، تصویری و همچنین موتور جستجوی نقشه و ترجمه ماشینی انجام گرفت.

این طرح در ۳ گام شامل مدیریت طرح، گام اول و گام دوم تعریف شده که در گام مدیریت طرح ۶۱ درصد پیشرفت، در گام اول ۵۵ درصد و در گام دوم ۱۰ درصد پیشرفت حاصل شده است.

۱۳ زیرپروژه برای دستیابی به هدف نهایی «موتورجستجوی بومی» قابل رقابت با سرویس‌های خارجی وجود دارد. بیشترین پیشرفت زیرپروژه‌های موتورجویشگر بومی مربوط به سرویس جستجوی کتاب و مستندات علمی است که به جهاد دانشگاهی برون سپاری شده بود. این پروژه ۹۸ درصد رشد داشته است. در همین حال این پروژه توسط دانشگاه امیرکبیر نیز با ۴۰ درصد پیشرفت در حال انجام است.

سامانه تحلیل و جستجوی خبر دیگر زیرپروژه جویشگر بومی با ۹۵ درصد رشد است و بازاریابی مبتنی بر جویشگر نیز از دیگر زیرپروژه‌های این طرح ملی است که با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه است.

براساس نتایج به دست آمده سرویس ابزارهای پردازش زبان فارسی که توسط دانشگاه تهران در حال انجام است، ۸۲.۹ درصد و این سرویس که توسط دانشگاه خواجه نصیر نیز پیگیری می‌شود، ۷۱ درصد پیشرفت را نشان می‌دهد. در همین حال، توسعه زیرساختی برای خدمات مکان محور در قالب دو مدل برون سپاری دیده شده که با پیشرفت ۸۰درصدی و ۵۲ درصدی همراه است.

در پروژه ملی جویشگر، خدماتی چون گراف دانش زبان فارسی (۷۵.۳ درصد پیشرفت)، بانک درختی (۷۵ درصد پیشرفت)، دانشنامه آزاد (۷۰ درصد پیشرفت)، توسعه وردنت زبان فارسی (۶۷ درصد پیشرفت) و جویشگر تصویری مبتنی بر برچسب (۵۵ درصد پیشرفت) دیده می‌شوند. پروژه‌هایی مانند سامانه ترجمه ماشینی دوسویه (انگلیسی – فارسی) حدود ۳۳ درصد پیشرفت داشته و توسعه آزمایشگاه ارزیابی خدمات وب نیز پیشرفت ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.