آیا جت‌های الکتریکی عمود پرواز به صورت عمومی وارد خیابان‌ها خواهند شد؟

آیا تا کنون به جت‌های الکتریکی و عمود پروازی که تنها در فیلم‌های علمی تخیلی حضور دارند، دقت کرده‌اید؟ این جت‌های الکتریکی شاید در نگاه اول تنها یک رویا به نظر برسند، اما باید بدانید که هم‌اکنون هواپیمایی (یا بهتر است بگوییم یک جت) در کشور آلمان، زیر نظر بخش تجاری آزانس فضایی اروپا در حال […]

آیا تا کنون به جت‌های الکتریکی و عمود پروازی که تنها در فیلم‌های علمی تخیلی حضور دارند، دقت کرده‌اید؟ این جت‌های الکتریکی شاید در نگاه اول تنها یک رویا به نظر برسند، اما باید بدانید که هم‌اکنون هواپیمایی (یا بهتر است بگوییم یک جت) در کشور آلمان، زیر نظر بخش تجاری آزانس فضایی اروپا در حال توسعه بوده که با مجهز بودن به تکنولوژی‌های مختلف همچون سیستم فرود خودکار، کنترل از راه دور و …، با حداکثر سرعت 400 کیلومتر بر ساعت (250 مایل بر ساعت) حرکت نموده و سازندگان آن معتقد هستند که این وسیله می‌تواند تا اوایل سال 2018، به صورت عمومی در اختیار خریداران قرار بگیرد.

این جت شخصی که توسط شرکت Lilium Aviation تولید شده، با داشتن امکانات مختلفی همچون پرواز به صورت عمودی و بهره‌گیری از سیستم‌های فنی هلیکوپترها و همینطور بال‌های ارگونومیک، می‌‌تواند از بسیاری از وسایل نقلیه VTOL (عمود پرواز) عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین این جت به یک باتری 350 کیلوواتی (435 اسب بخاری) قابل شارژ مجهز شده که می‌تواند نیروی لازم جهت روشن شدن موتور و قن‌های این هواپیما را مهیا سازد. شاید بتوان گفت که عملکرد بخش موتور و فن‌ها در جت الکتریکی شرکت Lilium Aviation، شباهت زیادی به جت مفهومی X-Plane دارپا دارد.

lilium-electric-vtol-aircraft-4

سازندگان این جت را به منظور استفاده عادی و تفریحی در روز طراحی شده و در اورپا، در کلاس هواپیماهای کوچک و اسپرت (Light Sport Aircraft) قرار می‌گیرد. همچنین برای دریافت گواهینامه این جت الکتریکی، علاقه‌مندان باید حداقل 20 ساعت تحت تعلیم قرار بگیرند تا مشکلی از بابت حرکت دادن آن وجود نداشته باشد.

باید بدانید که جت الکتریکی و عمود پرواز جدید شرکت Lilium Aviation به صورت مشترک توسط 4 شرکت تولید می‌شود، و مدیر ارشد اجرایی یکی از این شرکت‌ها، آقای Daniel Wiegand در مورد این جت اذعان داشته که آنها به دنبال تولید یک جت الکتریکی کوچک هستند که برای پرواز به صورت عمودی، نیازی به تاسیسات خاص و پیچیده همچون باند فرودگاه نداشته باشد.

شاید تصور کنید که چنین زمان کوتاهی برای تعلیم دیدن و به حرکت درآوردن این جت الکتریکی می‌تواند بسیار کم باشد اما باید مهندسینی که در حال ساخت این جت هستند، تمام تلاش خود را داشته‌اند تا بتوانند سیستم‌های هوشمند و الکتریکی در این جت را تا حد ممکن بهینه نمایند. در واقع می‌توانیم بگوییم که جت شرکت Lilium Aviation امنیتی بالاتر از هلیکوپترها داشته و سیستم‌های هوشمند و کامپیوتری برای بلند شدن و نشستن آن بر روی زمین نیز امکان رخ دادن خطر را تا حد ممکن کاهش داده‌اند.

lilium-electric-vtol-aircraft-1

در حال حاضر این اجازه برای جت الکتریکی Lilium Aviation وجود دارد که تنها از فرودگاه‌های مشخص شده استفاده کرده و در محل‌هایی که به صورت مخصوص برای آن طراحی می‌گردد، حرکت نماید. البته توسعه‌دهندگان تمام تلاش خود را دارند تا بتوانند امکان فرود آمدن این جت در هر محیط بازی که فضایی بیشتر از 15×15 متر داشته باشد را فراهم کنند.

زمانی که این جت از زمین بلند می‌شود، موتورهای آن به صورت چرخشی به سمت جلویی حرکت نموده و قادر خواهند بود تا با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت به حرکت در بیاید! همچنین این جت با یک بار شارژ شدن می‌تواند تا مسافت 500 کیلومتر حرکت کند.

  lilium-electric-vtol-aircraft-5

شرکت Lilium Aviation که پشت توسعه این جت الکتریکی عمودپرواز قرار دارد، در سال 2015 توسط جمعی از دانشجویان دکترا دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich) تاسیس شده و هزینه ساخت این جت نیز توسط سرمایه‌گذاران خصوصی تامین می‌گردد.

این شرکت برنامه‌های بسیار زیادی برای جت الکتریکی خود داشته و می‌خواهد با عرضه کردن آن، سیستم حمل و نقل را تا حد زیادی متحول سازد. در ابتدا قرار بود این جت در سال 2017 عرضه شود، اما تلاش‌ها برای مهیا کردن شرایط آن کافی نبود و قرار شد تا در سال 2018 شاهد ورود این جت الکتریکی عمود پرواز به صورت عمومی باشیم. البته هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت این جت و حتی هزینه‌های ساخت آن منتشر نشده، اما نباید انتظار قیمتی پایین برای این محصول را داشته باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال