تحقیقات جدید از امکان ارتباط میان استفاده تلفن‌ همراه و بروز سرطان خبر می‌دهند

بر اساس تحقیقی که از سوی بخش طرح سم‎شناسی ملی (National Toxicology Program) سازمان خدمات انسانی و سلامت ایالات متحده بر روی موش‎ها صورت گرفته، ارتباطی بین تلفن همراه و سرطان کشف شده است. موش‎های نر در معرض همان فرکانس‎هایی قرار داده شدند که به طور متداول از تلفن‎های همراه ساطع می‎شود. این موش‎ها دارای […]

بر اساس تحقیقی که از سوی بخش طرح سم‎شناسی ملی (National Toxicology Program) سازمان خدمات انسانی و سلامت ایالات متحده بر روی موش‎ها صورت گرفته، ارتباطی بین تلفن همراه و سرطان کشف شده است. موش‎های نر در معرض همان فرکانس‎هایی قرار داده شدند که به طور متداول از تلفن‎های همراه ساطع می‎شود. این موش‎ها دارای “وقوع خفیف” دو نوع تومور بودند. یک تومور به اسم Gliomas  که معمولا در مغز و تومور دیگر به اسم schwannomas که در قلب پیدا می‎شود. موش‎های ماده‎ای که در معرض همان فرکانس‎های مشابه با موش‎های نر قرار گرفتند، افزایشی در وقوع سرطان نشان ندادند.

در اوایل هفته‎ی گذشته سخنگویی از موسسه‎ی ملی سلامت ایالات متحده که از قضا ناظر بر این آزمون بود، اهمیت این تحقیق جدید را به نسبت اهمیتی که دارد کم شمرده و اشاره کرد که داده‎های قبلی اشاره به “گواه محدودی” داشتند که کاربران گوشی‎های همراه به واسطه‎ی استفاده از گوشی‎های خود می‎توانند باعث بروز سرطان شوند. در این مرحله، هیچ توافق عمومی وجود ندارد که گوشی‎های همراه باعث بروز سرطان می‎شوند.

cancer-b

دولت آمریکا می‎گوید هیچ گواهی وجود ندارد که این زن به دنبال استفاده از گوشی همراه خود را در معرض سرطان قرار می‎دهد

موش‎ها به مدت یک روز در معرض 9 ساعت فرکانس‎های ساطع شده از گوشی‎ همراه قرار گرفتند. از 540 موش تحت آزمایش در 11 عدد آن‎ها تومور بدخیم مغز شکل گرفت. 19 عدد از 540 موش مبتلا به تومور قلبی شدند که در عصب شنوایی نیز پیدا می‎شود. با آن‎که موش‎هایی که در گروه شاهد قرار داشتند در معرض فرکانس‎ها قرار نگرفتند و مبتلا به هیچ‎کدام از این دو تومور بدخیم نشدند، ولی به دلایلی زودتر از موش‎های در معرض امواج قرار گرفته، مردند.

این نوع امواج ساطع شده از تلفن‎های همراه همان نوع تابشی که بتواند باعث بروز سرطان شود نیست چون برای تغییر ساختار DNA بسیار ضعیف است. در نتیجه بسیار جای تعجب دارد که تومورهای نام برده شده در بعضی از موش‎های نری که قسمتی از این آزمایش جدید بودند، کشف شدند. بعضی از دانشمندان می‎گویند که تنها معنای این قضیه این است که شکل‎گیری تومورها یک تصادف اتفاقی بوده است.

موضع‎گیری رسمی دولت ایالات متحده این است که مدرک محکمی دال بر این‎که گوشی‎های همراه باعث سرطان می‎شوند، وجود ندارد. جان بوچر، معاون رئیس  طرح سم‎شناسی ملی به عنوان جمع‎بندی از نبود جواب قطعی در رابطه با تلفن‎های همراه و سرطان می‎گوید و این‎که آزمایش جدید ممکن است به این قضیه ربطی داشته و یا نداشته باشد. جای شگفتی ندارد که گروه تجاری صنعت بی‎سیم، CTIA، اشاره می‎کنند که از دهه‎ی 1980، یعنی زمانی که افراد شروع به استفاده از گوشی‎های همراه کرده‎اند، افزایشی در بروز تعداد سرطان‎های مغز رخ نداده است.

Otis Brawley، افسر ارشد پزشکی جامعه‎ی سرطان آمریکا می‎گوید “این یافته‎ها غیرقابل انتظار هستند، ما نمی‎توانیم به شکل معقولی انتظار داشته باشیم که تابش غیر یونیزه کننده باعث بروز این تومورها شده باشد. این چنین چیزی نمونه‎ی جالبی برای این علت است که چرا این تحقیق در ارزیابی خطر ابتلا به سرطان مهم است.”

طبق گفته‎ی منبع اولیه‎ی این خبر یعنی نشریه‎ی وال‎استریت، موش‎هایی که در این آزمایش به کار گرفته شدند در تناوب‎های 10 دقیقه‎ای در معرض تابش سیگنال‎های شبکه‎های GSM و CDMA گوشی‎ها در محدوده‎ی 900 مگاهرتز برای rat‎ها و 1900 برای mice (mice جمع mouse تفاوت آن با rat این است که mice در مقایس با ratها دارای سرهای کوچک‎تر و چشم و گوش‎های بزرگ‎تر به نسبت سر هستند) به مدت 18 ساعت قرار گرفتند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال