کاهش سود نوکیا بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است

نوکیا اخیرا اصلا روزگار خوشی نداشته است. بعد از این‎که شرکت مایکروسافت چیزی را از که از کسب وکار گوشی‎های همراه این شرکت فنلاندی باقی مانده بود را فروخت، شرکتی که زمانی بزرگترین تولیدکننده‎ی گو‎شی‎های همراه در دنیا بود، نوکیا اعلام کرد که میزان سود کسب شده‎ی آن‎ها در دومین سه ماهه‎ی سال 2016 حتی […]

نوکیا اخیرا اصلا روزگار خوشی نداشته است. بعد از این‎که شرکت مایکروسافت چیزی را از که از کسب وکار گوشی‎های همراه این شرکت فنلاندی باقی مانده بود را فروخت، شرکتی که زمانی بزرگترین تولیدکننده‎ی گو‎شی‎های همراه در دنیا بود، نوکیا اعلام کرد که میزان سود کسب شده‎ی آن‎ها در دومین سه ماهه‎ی سال 2016 حتی از میزان پیش‎بینی‎ها کمتر بوده است. دلیل این قضیه تا حدی به این علت است که اپراتورهای ارتباطات همراه این روزها هزینه‎های فوق‎العاده کمی صرف شبکه‎های سریع‎تر موبایل می‎کنند، ولی بخش دیگری از دلیلی که باعث این کاهش سود شده این است که نوکیا برای آخرین خرید خود یعنی شرکت آلکاتل لوستنت هزینه یابی برمبنای هدف (این روش یک روش بهبود یا در حقیقت یک فرآیند سیستماتیک است که در آن مدیریت هزینه یا برنامه ریزی سود توصیف می‎شود. دراین روش ابتدا قیمت هدف (قیمت بازار) که عبارت از پیش بینی قیمت برای یک محصول یا خدمت خاص است و مشتری مایل و قادر به پرداخت آن است از طریق بررسی بازار تعیین می‎شود. پس از آن سود هدف مشخص می‎شود. (سودی که میخواهیم طبق برنامه ریزیها به آن برسیم)) را بالا برد، خریدی که مسبب کاهش سود نوکیا در سه ماهه‎ی اول سال نیز بود.

میزان درآمد نوکیا در سه ماهه‎ی دوم سال قبل از پرداخت سودها و مالیات‎ها در طول این بازه‎ی زمانی افت 49 درصدی داشت، چون میزان درآمد این شرکت در این مدت 370 میلیون دلار تنها بوده است. برای این‎که بهتر متوجه‎ی قضایا شوید، باید بگوییم که تحلیل‎گران پیش‎بینی کرده بودند این شرکت فنلاندی در این بازه‎ی زمانی سود 400 میلیون دلاری خواهد داشت، بنابراین نوکیا در رسیدن به هدف پیش‎بینی شده تقریبا 8 درصد کم آورده است. در رابطه با هزینه‎یابی بر مبنای هدف به منظور کاهش هزینه‎ها به دنبال ادغام شدن با شرکت فرانسوی ارائه‌دهنده‌ی تجهیزات مخابراتی آلکاتل-لوستنت، نوکیا اعلام کرده بود که حالا قصد دارد در سال 2018 بیشتر از 1.3 میلیارد دلار صرفه‎جویی کند، 300 میلیون دلار بیشتر از چیزی که در ابتدا پیش‎بینی کرده بود.

نمایندگان نوکیا اعلام کردند که دلیل اصلی این کاهش شدید در میزان سود این شرکت فروش ضعیف محصولات مخصوص شبکه‎های موبایل این شرکت است چون آن‎ها نزدیک به چهار پنجم کاهش کلی فروش محصولات شبکه را به خود اختصاص می‎دهند. بخواهیم از نظر منطقه‎ای بررسی کنیم، آخرین افت فروش این شرکت به صورت نسبتا یکنواختی توزیع شده است چون درآمد حاصل از بخش‎ کسب و کار شبکه‎ی این نوکیا در هر دو منطقه‎ی جغرافیایی که قوی‎ترین حضور نوکیا در آن‎ها به چشم می‎خورد، یعنی آمریکای شمالی و اروپا، افت 12 درصدی داشته است. مدیرعامل این شرکت آقای راجیو سوری اظهار کرده بود که نوکیا انتظار “پیشرفت اندک ولی دائمی هم در بحث فروش خالص و هم حاشیه‎ سود عملکردی” کسب و کار خود در دنیای شبکه‎ها در سه ماهه‎ی سوم امسال دارد ولی او سعی نکرد که پیش‎بینی کند چقدر این پیشرفت اندک خواهد بود. تحلیل‎گران ارشد این صنعت ناامیدی خود را از نتایج به دست آمده نمی‎توانند مخفی کنند و اظهار می‎کنند شکی نیست که ارزش سهام نوکیا حتی بیشتر هم افت خواهد داشت.

خرید شرکت آلکاتل-لوستنت توسط نوکیا به قیمت 1.73 میلیارد دلار به معنای ماجراجویی نوکیا به منظور ادامه دادن رقابت با شرکت‎های اریکسون و هوآوی در سال‎های آتی تلقی شد تا یک چرخه‎ی جدید از آپگرید‎های شبکه شروع شود. طبق شرایط فعلی، این بازار پتانسیل رشد فوق‎العاده محدودی دارد و این شرکت فنلاندی باید از هر امکانی که دارد به منظور باقی ماندن در دنیای رقابت استفاده کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال