محققان اولین کانی متعلق به گوشته زمین را کشف کردند

برای نخستین بار محققان موفق به کشف یک کانی کمیاب شدند که به گفته آنان مربوط به بخش گوشته زمین است. این اولین بار است که چنین ماده معدنی در طبیعت مشاهده می شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران اخیرا در مطالعات خود از کشف یک ماده معدنی کمیاب خبر دادند. […]

برای نخستین بار محققان موفق به کشف یک کانی کمیاب شدند که به گفته آنان مربوط به بخش گوشته زمین است. این اولین بار است که چنین ماده معدنی در طبیعت مشاهده می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران اخیرا در مطالعات خود از کشف یک ماده معدنی کمیاب خبر دادند. این ماده معدنی از گوشته زمین یعنی مزوسفر به سطح زمین آمده است. این کشف می تواند بسیار عجیب باشد زیرا کسی انتظار کشف چنین ماده معدنی پرفشاری را روی زمین ندارد و حتی کسی آنرا بازیابی نکرده است.

این ماده معدنی به نام دیومائویت به دلیل محبوس شدن درون الماس توانسته این سفر تا سطح زمین را انجام دهد. این کشف می تواند به دانشمندان در تکمیل اطلاعات مربوط به مدل سازی تکامل گوشته زمین کمک کند.

این کانی حدود ۵ تا ۷ درصد از گوشته زمین را تشکیل می دهد و ماده تشکیل دهنده آن نیز پروسکایت کلسیم سیلیکات است که از آن به عنوان مهمترین فاز گوشته پایینی نام می برند. دیومائویت ممکن است از مواد رادیواکتیو و توریم میزبانی کند که در نهایت به دلیل واپاشی رادیو اکتیوی تولید گرما کرده و باعث گرمایش در این منطقه و جریان گرما تا سطح خواهد شد. تاکنون پروسکایت روی سطح زمین دیده نشده است زیرا در صورت جدایی از محیط پرفشار خود ، متلاشی خواهد شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال