کوچک‌سازی ترانزیستورها تا 5 سال آینده متوقف می‌‌شود

چه بخواهیم چه نخواهیم قانون مور در رابطه با پیچیدگی همیشه درست بوده‎ است، شما همواره یک موقعیت ثابت در جهان نیمه‎هادی‎ها داشته‎اید. تولیدکنندگان تراشه‎ها همواره راهی به منظور کوچک‎سازی ترانزیستورها پیدا کرده و بدون افزایش اندازه یا مصرف توان تراشه‎های قوی‌تری تولید می‎کنند. گرچه، این امر ممکن است به زودی دیگر به تاریخ بپیوندد. […]

چه بخواهیم چه نخواهیم قانون مور در رابطه با پیچیدگی همیشه درست بوده‎ است، شما همواره یک موقعیت ثابت در جهان نیمه‎هادی‎ها داشته‎اید. تولیدکنندگان تراشه‎ها همواره راهی به منظور کوچک‎سازی ترانزیستورها پیدا کرده و بدون افزایش اندازه یا مصرف توان تراشه‎های قوی‌تری تولید می‎کنند. گرچه، این امر ممکن است به زودی دیگر به تاریخ بپیوندد. انجمن صنعت نیمه‎هادی‎ها (که شامل شرکت‎هایی نظیر اینتل و IBM می‎شود) استراتژی با هدف به خصوصی منتشر کرده است که طبق پیش‌بینی ترانزیستورها بعد از سال 2021 دیگر کوچک نمی‎شوند. به عبارت ساده‎تر، ممکن است از نظر مالی ادامه دادن به کاهش اندازه‎ی ترانزیستور عملی نباشد، چون شرکت‎های دست‎اندرکار ممکن است نتوانند هزینه‎ها را جبران کنند. در عوض، آن‎ها ممکن است بر تراشه‎های سه بعدی و دیگر فناوری‎ها تمرکز کنند تا از فضای موجود بهتر استفاده شود.

 تعداد شرکت‎هایی که می‎توانند از عهده‎ی رقابت در امر ساخت تراشه بر آیند روز به روز کمتر می‎شود. شرکت‎های اینتل، GlobalFoundries (بخش تولیدی سابق AMD)، سامسونگ و TSMC تنها فعالان مهمی هستند که در این حوزه باقی ‎مانده‎اند و ضمانتی نیست که تمامی آن‎ها به این روند ادامه دهند. سرعت توسعه‎ی آهسته‎تر اینتل تا حد زیادی نشان از سخت بودن کوچک‎سازی ترانزیستورها بدون بروز مشکلاتی نظیر نشتی توان بیش از حد دارد.

معنای این حرف این نیست که قانون مور در 5 سال آینده خواهد مرد. استفاده از مباحث سه بعدی و ترفندهای دیگر ممکن است به دو برابر کردن پیچیدگی تراشه‎ها تا مدتی ادامه دهد. و مهم است قید کنیم که صحبت در رابطه با یک طرح پیش‎بینی شده و نه یک امر حتمی است. تا حالا چند بار شده که دانشمندان انتهای دوران پیشرفت طراحی تراشه‎ها را پیش‎بینی کنند، ولی به دنبال یک کشف دیگر این پیش‎بینی‎ها ثابت شده اشتباه است و برای مدتی دیگر امید را زنده نگه داشته است؟ بزرگترین نگرانی که وجود دارد این است که غول‎های دنیای نیمه‎هادی‎ها ممکن است مجبور به افزایش پیچیدگی و توان محصولات خود باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال