تامین انرژی مورد نیاز گیاهان با پنل های خورشیدی؛ روشی برای پرورش آنها در تاریکی

محققان قصد دارند با حذف فتوسنتز انرژی مورد نیاز گیاهان را با کمک پنل های خورشیدی تامین کنند. بدین ترتیب می توان گیاهان را در تاریکی نیز پرورش داد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فتوسنتز از طریق گروهی از میکروب ها به نام سیانوباکتری ها ایجاد شد که در آن نور و […]

محققان قصد دارند با حذف فتوسنتز انرژی مورد نیاز گیاهان را با کمک پنل های خورشیدی تامین کنند. بدین ترتیب می توان گیاهان را در تاریکی نیز پرورش داد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، فتوسنتز از طریق گروهی از میکروب ها به نام سیانوباکتری ها ایجاد شد که در آن نور و آب به انرژی تبدیل شد و سپس میزانی اکسیژن نیز آزاد شد. این میکروب ها با وارد کردن اکسیژن در اتمسفر آن را از یک ترکیب سمی به ترکیبی برای حمایت از حیات و وجود ما تبدیل کرد. همچنین این فرایند علاوه بر تولید اکسیژن در تمام مواد غذایی که ما میخوریم نیز وجود دارد. این انرژی در نهایت وارد بدن ما شده و آغاز آن نیز از نور خورشید است.

 اما در این بین یک مشکل کوچک در این سیستم وجود دارد و آن بازده بسیار پایین گیاهان در تبدیل نور خورشید به رشد است. به طوری که بازدهی گیاهان در تبدیل نور خورشید و کربن دی اکسید به زیست توده به زیر یک درصد می‌رسد. به همین دلیل محققان به دنبال روش دیگری برای رساندن انرژی بیشتر به گیاهان هستند. برخی از این روش‌ها پرورش محصولات کشاورزی در تاریکی یا با کمک برق ایجاد شده توسط پنل های خورشیدی خواهد بود. زیرا بازده پنل های خورشیدی بسیار بیشتر است.

 رابرت جینکرسون استاد دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید اخیراً در مقاله جدید از یک پنل خورشیدی ویژه برای تامین انرژی به نام الکترو کاتالیز استفاده کرد. در این فرایند برای رشد جلبک ها، مخمر ها و گیاهان مایعی تولید می‌شود که می‌تواند جایگزین نور خورشید باشد. دستگاه مورد نظر آنها با استفاده از پنل های خورشیدی قادر است کربن دی اکسید و آب را به استات تبدیل کند.

 استات نوعی مولکول است که در صورت رقیق شدن در آب می تواند برای تغذیه گیاهان مورد استفاده قرار بگیرد. استات پس از مخلوط شدن با آب برای تغذیه جلبک ها مخمر و قارچ یا برخی محصولات متفاوت مانند لوبیا، گوجه فرنگی، کلزا و برنج استفاده شد. نتیجه این آزمایش نشان داد که در صورت مصرف استات توسط این گونه ها می توان حتی در تاریکی آنها را رشد داد. البته این محققان گیاهان مورد نظر را پس از رشد مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

 در پایان مشخص شد استات با وجود قابلیت رشد دادن گیاهان می تواند برای آنها سمی باشد و در صورت رشد گیاهان آنها قادر به شکوفا شدن نداشته و عملکرد بالایی در این محیط ندارند. به گفته جینکرسون در صورت پیدا کردن یک روش جدید برای پرورش گیاهانی مانند گوجه فرنگی در محیط دارای استات می توان از برق به جای تولید نور و یا حتی روش های پربازده دیگر از نظر انرژی برای مزارع عمودی استفاده کرد. پرورش گیاهان در تاریکی می تواند در جایی که کمبود انرژی و فضا وجود دارد مورد استفاده قرار بگیرد. اما برای تولید محصولات کشاورزی روی زمین نمی توان از این روش استفاده کرد.

برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار تحقیقات علمی مراجعه کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال