آسیب استفاده از ضدعفونی کننده‌های دست و تاثیر آن روی مغز

محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند ضدعفونی کننده‌های دست می‌توانند با آسیب به سلول‌های پشتیبانی حیات در مغز باعث اختلال در این بخش از بدن انسان شوند. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد مواد شیمیایی به کار رفته در ضد عفونی کننده‌های خانگی چسب‌ها منسوجات مربوط به مبلمان […]

محققان در مطالعات اخیر خود دریافتند ضدعفونی کننده‌های دست می‌توانند با آسیب به سلول‌های پشتیبانی حیات در مغز باعث اختلال در این بخش از بدن انسان شوند.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد مواد شیمیایی به کار رفته در ضد عفونی کننده‌های خانگی چسب‌ها منسوجات مربوط به مبلمان و … باعث آسیب به سلول‌های پشتیبان در مغز و همچنین مراحل حیاتی رشد خواهند شد.

ارین کوهن زیست شناس مولکولی از دانشگاه کیس وسترن در آمریکا طی همکاری با تیمی از محققان حدود ۱۸۲۳ ترکیب از ضدعفونی کننده‌های دست را با سمیت ناشناخته در محیط شناسایی کرده است که باعث توقف بلوغ سلول هایی به نام الیگودندروسیت ها در شرایط آزمایشگاهی می شوند. این سلول‌های حمایت کننده عصبی به دور نورون‌ها پیچیده و همانند یک پوشش عایق باعث حفظ سرعت سیگنال‌های مغز می‌شوند.

یکی از مواد شناسایی شده در دو دسته شیمیایی ترکیبات چهارتایی بودند که در اسپری‌های ضد عفونی کننده محصولات مراقبت شخصی از قبیل دستمال مرطوب و ضدعفونی کننده‌های دست همچنین خمیردندان و دهان شویه وجود داشتند که در صورت استفاده نادرست یا در فضاهای بسته با تهویه ضعیف باعث استنشاق خواهند شد.

در آزمایش‌های انجام گرفته روی موش‌ها، نوزادان موش که یکی از این سه ترکیب چهارتایی را به صورت دوز خوراکی دریافت کرده بودند پس از چند روز سطوح قابل تشخیصی از این مواد شیمیایی در بافت مغزهای آنها یافت شد. این آزمایش نشان می‌دهد این مواد شیمیایی قابلیت عبور از سطح خونی مغز به عنوان قلعه محافظ سلول‌های مغز را خواهند داشت.

به گفته پژوهشگران در زمان همه‌گیری کرونا این ترکیبات دو برابر سطح کنونی در خون افراد وجود داشته که به دلیل استفاده گسترده از ضدعفونی کننده‌ها بوده است. پژوهشگران مواد شیمیایی تازه کشف شده را به عنوان نگرانی‌های نوظهور معرفی کرده و اعلام کردند خطرات سلامتی در این ترکیبات به دلیل وجود تنوع در ساختار گسترده آنها وجود دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال