نقد و بررسی تخصصی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه […]

در قسمت دوم بررسی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. همچنین در صورت کمبود وقت می‌توانید در پایان این مقاله به بخش “خلاصه این قسمت” مراجعه کرده و از اطلاعات مهم موجود در این مقاله آگاهی پیدا کنید. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های وان E9 پلاس

بر خلاف گوشی پرچمدار سال 2015 کمپانی اچ‌تی‌سی به نام وان ام9 که به همراه تراشه اسنپدراگون 810 شرکت کوالکام به بازارهای فروش روانه شد، دیگر گوشی‌های سری وان این کمپانی تولید شده در سال 2015 همچون همین گوشی وان E9 پلاس، به چیپ‌هایی از شرکت مدیاتک با نام MT6795 تجهیز شده و سپس به بازارهای فروش عرضه شدند. این تراشه که به صورت معمول با نام Helio X10 شناخته می‌شود، تا زمان عرضه تراشه 10 هسته‌ای Helio X20 این شرکت، از بهترین و قدرتمندترین چیپ‌های شرکت مدیاتک به حساب می‌آید.

gsmarena_002تراشه موجود در گوشی وان E9 پلاس، یک چیپ هشت هسته است که به طور بالقوه توانایی رسیدن به فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز را دارد. البته این تراشه بر روی گوشی وان E9 پلاس بر روی فرکانس 2.0 گیگاهرتزی تنظیم گشته و تنها به این مقدار محدود شده است. این تراشه دقیقا همان قطعه‌ای است که کمپانی مدیاتک از آن به عنوان چیپ هشت هسته‌ای واقعی یاد کرده است و با نگاهی دقیق‌تر به مشخصات این تراشه متوجه خواهیم شد که بر روی این چیپ، سیستم‌هایی همچون هشت هسته کورتکس A53 قرار دارند که دارای ویژگی فعالیت به طور همزمان بوده و از این نظر می‌توانند به بهترین نحو و با بالاترین قدرت ممکن به پردازش اطلاعات بپردازند. علاوه بر آن این تراشه دارای واحد گرافیکی PowerVR G6200 بوده و در کنار آن سه گیگابایت حافظه RAM آن را همراهی خواهد کرد. با دانستن این مطالب، به اولین بخش اجرای تست‌ها و بنچمارک‌های این گوشی وارد می‌شویم.

در ابتدا بنچمارک گک بنچ 3 را بر روی گوشی وان E9 پلاس اجرا کردیم تا بتوانیم عملکرد خام بخش CPU تراشه موجود در آن را بررسی کنیم. جالب است بدانید که نتایج بدست آمده بسیار شگفت‌آور بوده و در واقع این گوشی و تراشه موجود در آن توانست امتیاز بسیار بالایی را در این تست به خود اختصاص دهد. در حقیقت وجود هشت هسته واقعی به این تراشه کمک کرد تا بتواند به سادگی بسیاری از رقبای سرسخت خود همچون تراشه بسیار پیشرفته اسنپدراگون 810 شرکت کوالکام را پشت سر بگذارد. البته در این رقابت بزرگ، تنها گوشی گلکسی اس6 سامسونگ بود که با اتکا به تراشه بسیار قدرتمند خود به نام اگزینوس 7420 توانست این گوشی تایوانی و تراشه آن را شکست دهد. لازم به ذکر است که تراشه اگزینوس 7420، چیپ قدرتمندی است که توسط کمپانی سامسونگ تولید شده است و شامل چهار هسته کورتکس A57 با فرکانس کاری 2.1 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز می‌باشد. در تصویر زیر شاهد نمایش نتایج این رقابت بزرگ هستید:

Untitledدر قسمت بعدی، به بنچمارک آنتوتو 5 وارد می‌شویم و در این بخش، موضوعاتی همچون کیفیت عملکرد گرافیکی، حافظه RAM و حافظه داخلی را نیز به بخش CPU بررسیمان اضافه می‌کنیم. امتیازات بدست آمده در این بخش، از قسمت قبلی به میزان بسیار بیشتر فشردگی و پیچیدگی دارد. در این بخش گوشی گلکسی اس6 و تراشه موجود در آن توانست دوباره به سادگی تمامی رقیبان خود را با سطح اختلاف امتیازی نسبتا بالایی شکست دهد. علاوه بر آن، نسخه پیش از عرضه گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی نیز توانست با اختلاف قابل توجهی از گوشی‌های پایین‌تر از خود (در جدول) در مکان دوم این رقابت قرار بگیرد. اما رقابت بر سر رتبه سوم بسیار نزدیک بوده و تراشه‌های MT6795 کمپانی مدیاتک (موجود در گوشی وان E9 پلاس)، اسنپدراگون 810 کوالکام (موجود در گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی) و کیرین 930 (موجود در گوشی پی8 هواوی) در این بخش رقابت بسیار نزدیکی با هم دارند. همچنین در رتبه‌های پایین‌تر نیز دوباره رقابت بسیار سنگینی به وقوع پیوسته است و گوشی‌های جی4 ال‌جی (با تراشه اسنپدراگون 808)، گوشی گلکسی نوت4 سامسونگ (با تراشه اسنپدراگون 805) و گوشی زن‌فون2 ایسوس (با تراشه اتم Z3580 شرکت اینتل) در کنار هم در حال رقابت هستند.

Untitledبنچمارک بیس مارک 2، دیگر تست ترکیبی است که بر روی این گوشی تایوانی اجرا می‌شود. با این تفاوت که این بنچمارک، گوشی وان E9 پلاس را در رتبه‌های پایین‌تری نسبت به دیگر رقبا قرار می‌دهد. در این تست، گوشی هوشمند وان E9 پلاس در رتبه‌های پایین جدول این رقابت قرار گرفت و تنها مقدار بسیار کمی از گوشی پی8 هواوی و امتیازات آن فاصله دارد. همچنین لازم به ذکر است که این بنچمارک دارای بخش‌های تست تک و چند هسته‌ای بخش CPU تراشه موجود در گوشی بوده و جالب است بدانید که در این بخش، امتیازات بسیار جالبی و متناقضی از این تراشه بروز داده شد. در طی تست تک هسته‌ای، گوشی وان E9 پلاس در انتهای جدول قرار گرفته و عملکرد خوبی از آن دیده نشد. اما در بخش چند هسته‌ای، این گوشی و تراشه موجود در آن با اقتدار در مکان اول ایستاده و توانست تمامی رقبای سرسخت خود از جمله گوشی گلکسی اس6 سامسونگ را شکست دهد. بنابراین در این بخش نیز به عملکرد بسیار خوب “هشت هسته واقعی” تراشه مدیاتک پی می‌بریم.Untitled Untitled.pngs Untitled.pngs.pngsبا اتمام این بخش به سراغ تست‌ها و بنچمارک‌های گرافیکی رفته و گوشی وان E9 پلاس را در این عرصه مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. همانطور که تا اندازه‌‌ای در تست‌های ترکیبی دیده شد، تراشه MT6795 کمپانی مدیاتک و واحد گرافیکی PowerVR G6200 آن، دارای عملکرد نسبتا مناسبی است. البته در این باره باید گفت که واحد گرافیکی مزبور برای یک گوشی سطح بالا و پرچمدار و به جهت رقابت با گوشی‌های سطح بالا و حرفه‌ای دیگر، به هیچ وجه کافی نبوده و ممکن است عملکرد تراشه یک گوشی را به کل زیر سوال ببرد. مسلما تمامی سری واحدهای گرافیکی آدرنوی موجود در تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام، از این واحد گرافیکی بهتر بوده و دارای قدرت پردازش گرافیکی بهتری هستند.

برای شروع ابتدا به سراغ تست Basemark X رفته و گوشی وان E9 پلاس کمپانی اچ‌تی‌سی را به آن وارد ساختیم. در طی بنچمارک بیس مارک ایکس، همان طور که انتظار می‌رفت، این گوشی تایوانی نتوانست امتیازات خوبی را از آن خود کند و در واقع از تمامی گوشی‌های پرچمدار سال 2015 کمپانی عقب مانده است. این گوشی فقط توانست از گوشی پی8 هواوی و واحد گرافیکی بسیار ضعیف آن با نام Mali-T628 MP4 پیشی بگیرد. نتایج به دست آمده بسیار ناامید کننده هستند.

Untitled.pngs.pngsدر ادامه به سراغ تست‌های GFXBench رفته و متوجه شدیم که بخش گرافیکی تراشه موجود در گوشی وان E9 پلاس واقعا از عملکرد بسیار ضعیفی برخوردار بوده و با نگاهی به نتایج تست‌ها به این موضوع پی خواهید برد. در طی تست صفحه خاموش T-Rex که با دقت 1080p پردازش می‌شود، گوشی وان E9 پلاس تنها توانست امتیاز 15 فریم بر ثانیه را از آن خود کند. می‌بایست در این بخش این نکته را نیز اضافه کرد که امتیاز بدست آمده توسط این گوشی در این قسمت، دقیقا نصف امتیازی است که گوشی زن‌فون2 ایسوس بدست آورده است. با مقایسه و نگاهی به نتایج تراشه‌های شرکت کوالکام به طور واضح متوجه می‌شوید که امتیازات تمامی آنها بیشتر از 40 فریم بر ثانیه است. همچنین امتیاز تراشه ساخت سامسونگ نیز بسیار بالا بوده و در این تست به عدد بسیار مناسب 59 فریم بر ثانیه رسیده است.

در تست بسیار سنگین 3.0 Manhattan نیز که با همین ویژگی‌ها اجرا شده بود، گوشی گلکسی اس6 سامسونگ دوباره در مکان اول قرار گرفته و گوشی تحت بررسی ما یعنی وان E9 پلاس نیز همان طور که انتظار می‌رفت در مکان و رتبه‌ انتهایی جدول قرار گرفت.

Untitled.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs.pngsدر بخش بعدی این بنچمارک به سراغ تست‌های صفحه روشن یا همان onscreen رفتیم. در این بخش متوجه شدیم که گوشی وان E9 پلاس با وجود واحد گرافیکی ضعیف، مجبور به پردازش اطلاعات بر روی نمایشگر دقیق‌تر QHD خود نیز بوده و به همین منظور به هیچ وجه انتظار امتیازات خوبی را از آن نداشتیم و همان طور که انتظار هم می‌رفت، این گوشی به واقع در انتهای جدول قرار گرفته و حتی از گوشی پی8 هواوی نیز در این عرصه عقب ماند.

Untitled.pngs.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs.pngs.pngsبا به پایان رسیدن بخش ارزیابی عملکرد گرافیکی تراشه موجود در گوشی وان E9 پلاس، به بخشی تست‌های مربوط به عملکرد مرورگری صفحات وب این وارد می‌شویم.

در طی تست کراکن 1.1 که به عملکرد جاوا اسکریپت مرورگر پیشفرض این گوشی امتیاز می‌دهد، این گوشی نتوانست امتیازات خوبی را در این بخش کسب کند و در حقیقت نتایج کسب شده توسط آن با گوشی‌های سطح مبتدی و پایینی همچون موتو E موتورولا و دیزایر 616 اچ‌تی‌سی برابری می‌کند.

همچنین در طی تست بروس مارک که مربوط به عملکرد HTML5 مرورگر این گوشی می‌شود، امتیازات بدست آمده کمی بهتر از قبل بوده و البته می‌بایست به این نکته نیز اشاره کنیم که ممکن است، امتیاز پایین کسب شده، مربوط به مرورگر پیشفرض کمپانی اچ‌تی‌سی باشد. زیرا گوشی وان ام9 این شرکت نیز با وجود در اختیار داشتن چیپ بسیار قدرتمند اسنپدراگون 810، در جایگاه پایین‌تری نسبت به دیگر گوشی‌های دارای این تراشه قرار گرفته است.

Untitled.pngs.pngs.pngs.pngs Untitled.pngs.pngs.pngs.pngs.pngsدر نهایت باید گفت که اولین روبه‌رویی ما با تراشه Helio X10 کمپانی مدیاتک بسیار شگفت‌انگیز و جالب بود. همان طور که مشاهده کردید، امتیازات بخش عملکرد خام CPU این تراشه بسیار عالی بود و فراتر از انتظارات ظاهر شد. در این حیطه از معماری هشت هسته‌ی واقعی تراشه مدیاتک کمال تشکر و سپاس را داشته و تلاش‌های این شرکت را ارج می‌نهیم.

اما در بخش‌ دیگر این تراشه به نام GPU یا همان واحد گرافیکی، داستان کمی متفاوت بوده و ورق بر می‌گردد. در واقع عملکرد واحد گرافیکی این چیپ بسیار ضعیف بوده و زمانی که نمایشگر QHD این گوشی فعال می‌شود، وظیفه پردازشی این بخش سنگین‌تر از قبل هم شده و در نتیجه، برنامه‌های و بازی‌ها با نرخ فریم‌ریت بسیار پایینی به نمایش در می‌آیند. بنابراین می‌توان گفت که هر چقدر بخش CPU این تراشه قوی و قدرتمند ظاهر شد، بخش گرافیکی آن ضعیف بوده و در این حوزه به هیچ وجه توانایی رقابت با تراشه‌های قدرتمند موجود در بازار را ندارد.

البته این پایان داستان نبود و در بخش عملکرد مرورگری صفحات اینترنتی نیز امتیازات بسیار کمی نصیب این تراشه شد. در نتیجه این موضوع به همگان ثابت شد که تراشه هلیو ایکس10 کمپانی مدیاتک برای رقابت پایاپای با دیگر تراشه‌های حرفه‌ای موجود در بازار، راه بسیار طولانی و درازی را در پیش داشته و در حقیقت این کمپانی می‌بایست بر روی بخش‌های زیادی از تراشه خود کار کرده و بسیاری از بهینه‌سازی‌های لازم را بر روی آن انجام دهد.

اپلیکیشن دفترچه تلفن وان E9 پلاس

گوشی هوشمند وان E9 پلاس از اپلیکیشن دفترچه تلفن بسیار زیبا و کاربردی بهره می‌برد. این اپلیکیشن دارای زبانه‌های متنوع call log (تماس‌های اخیر)، dialer (شماره‌گیری)، favorites (لیست علاقه‌مندی‌ها)، contacts (مخاطبین)، People و غیره بوده و تمام این گزینه‌های قابلیت جابه‌جایی و حذف توسط کاربر را دارند. در قسمت بالا و سمت چپ این برنامه، بخشی وجود دارد که با انتخاب و پایین آمدن و باز شدن منو آن، طریقه به نمایش در‌آمدن مخاطبین بر مبنای منبع ورودی آنها قابل انتخاب و فیلتر کردن است. منظور از منابع مخاطبین، اطلاعات مخاطبینی است که در حافظه گوشی تلفن، دفتر‌چه تلفن آنلاین و یا در شبکه‌های اجتماعی کاربر ذخیره شده باشند.

در بررسی اطلاعات مربوط به هر مخاطب و با گزینش و انتخاب هر کدام از آنها، وارد صفحه جدیدی شده که هم اکنون دارای 3 زبانه است. در زبانه اول، اطلاعات کلی مربوط به مخاطب مزبور قابل مشاهده بوده که وجود فیلد‌های شماره تلفن، آدرس ایمیل و اطلاعات شغلی از آن جمله‌اند. همچنین پایین‌تر از آن و در قسمت options، شاهد وجود بخش‌هایی مربوط به ringtones (صدای زنگ اختصاصی مربوط به مخاطب)، blocking (به منظور مسدود‌سازی ارتباط با این مخاطب) و add to Private contacts (اضافه کردن مخاطب به لیست مخفی) هستیم. بخش Private contacts، قسمتی مجزا و جدا از بقیه به حساب می‌آید و وظیفه آن، مخفی‌سازی نام و تصویر مخاطب در هنگام بر‌قرار تماس ورودی (incoming call) با آن است.

زبانه دوم با عنوان Thread، تمامی مکالمات و ارتباط بین شما و مخاطب مورد نظرتان اعم از تماس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌ها را به نمایش می‌گذارد. زبانه سوم نیز، وظیفه نمایش آخرین بروزرسانی مربوط به شبکه‌های اجتماعی مخاطب مزبور برای دسترسی راحت‌تر به آنها را بر عهده دارد. تمام زبانه‌های موجود در این قسمت، قابل مدیریت (اضافه کردن یا مخفی‌سازی) هستند.

اپلیکیشن شماره‌گیری وان E9 پلاس

بخش شماره‌گیری این برنامه در گوشی هوشمند وان E9 پلاس، ابتدا به نمایش آخرین تماس‌های بر‌قرار شده به همراه عکسی از مخاطب مورد نظر، اقدام می‌کند. بنابراین انتخاب و تماس دوباره با آن، بسیار آسان‌تر می‌شود. همچنین بخش هوشمندی نیز وجود دارد که با ورود نام یا شماره مخاطب، به جستجوی آن در لیست مخاطبین می‌پردازد. در کنار آن و برای جستجویی خاص‌تر، امکانی فراهم شده است که با صفحه کلید QWERTY، کاربر به جستجوی مخاطب مورد نظر خود بپردازد. البته برای فعال کردن این گزینه، می‌بایست در هر بار ورود به این بخش، این ویژگی را فعال کنید. گرچه استفاده از صفحه کلید شماره‌گیری مرسوم، بسیار سریع‌تر عمل کرده و کاربردی‌تر است.

علاوه بر آن، حالتی با نام Large dial pad mode نیز وجود دارد که وظیفه آن، بزرگ‌تر کردن دکمه‌های موجود بر روی صفحه کلید شماره‌گیری مخاطبان موجود بر روی این اپلیکیشن است، اما با وجود این، لیست آخرین تماس‌ها، همچنان بر جای خود باقیست. (در عوض فیلد مربوط به هر مخاطب، کوچکتر شده است). یکی از قسمت‌های جالب این ویژگی، مخفی شدن خودکار صفحه کلید شماره‌گیری اپلیکیشن در هنگام پایین کشیدن صفحه تماس‌های اخیر (Last Call) است و به همین دلیل، استفاده از این ویژگی را در برابر حالت استاندارد آن ترجیح می‌دهیم. این ویژگی، بسیار کاربر‌ پسندانه‌تر است.

هم اکنون حالت Do not disturb، نام خود را به Interruptions تغییر داده که این خصوصیت، از قابلیت‌ها و ویژگی‌های اندروید لالی‌پاپ است. در ابتدا می‌توانید از طریق Priority mode و به طور خودکار، این ویژگی را فعال یا غیر فعال کنید. همچنین امکان فعال کردن آن از طریق صفحه شناور تنظیم صدای سیستم نیز قابل انجام است.همچنین تنظیم این حالت بر روی تمامی تماس‌ها و پیام‌ها و یا تماس‌ها و پیام‌های مربوط به مخاطبی خاص نیز قابل اجرا است.(فونت درشت به معنای وجود ویژگی مزبور، تنها در نسخه هفتم رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی است).

در کنار آن، در صورت عدم استفاده از لیست بعضی مخاطبین و مزاحمت تماسی آنها، امکان اضافه کردن آنها به blocked list نیز وجود دارد. با شماره‌گیری عددی ناشناخته، پیامی مربوط به ثبت شماره جدید به طور خودکار  ظاهر می‌شود و البته بهتر است بدانید که این ویژگی بطور پیشفرض غیر‌فعال است.

تست بلندی صدای وان E9 پلاس

همان طور که در بخش مشخصات فنی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی مشاهده کردید، این گوشی تایوانی از دو بلندگوی استریو از نوع بوم سوند در بخش پنل جلویی خود بهره می‌برد. لازم دانستیم این بلندگوها را به آزمایشگاه خود آورده و تست‌های به منظور اندازه‌گیری میزان بلندی صدای خروجی آنها انجام دهیم. در طی تست‌ها و آزمایشات انجام شده متوجه شدیم که خروجی صدای آنها آنچنان که انتظار می‌رفت، بلند و رسا نبوده و حتی با بلندگوهای گوشی پرچمدار اچ‌تی‌سی یعنی وان ام9 نیز قابل مقایسه نیستند (بهتر است بدانید که عملکرد بلندگوهای گوشی وان ام9 نیز خیلی خوب نبوده و ما را تحت تاثیر خود قرار ندادند). در نهایت و بر اساس نتایج حاصل شده می‌توان این طور نتیجه گیری کرد که میزان بلندی و رسایی صدای بلندگوهای گوشی وان E9 پلاس در حد پایین‌تر از حد میانگین و متوسط است و به همین منظور کاربر می‌بایست در هنگام قرار گیری در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا، مراقب از دست رفتن هشدارهای گوشی خود باشد.

Untitled

اپلیکیشن پیام‌رسانی و صفحه کلید وان E9 پلاس

گوشی هوشمند  وان E9 پلاس از طراحی مرسومی جهت به نمایش گذاشتن مکالمات پیام‌ها(SMS و MMS)ی کاربر استفاده می‌کند و در فضای این اپلیکیشن، صفحه نوشتن پیام‌های آن نیز بسیار ساده و کاربردی طراحی گشته است. امکان انتقال بعضی از این مکالمات به قسمت secure box نیز وجود دارد و البته برای گشودن این قسمت، نیاز به وارد کردن رمز ورود آن نیز می‌باشد. همچنین بطور پیشفرض، بخشی برای مسدود‌سازی دریافت پیام از شماره‌های موجود در لیست مسدود‌سازی (Block box) وجود دارد و با ورود به آن بخش و در صورت وجود علاقه به خواندن پیام‌های وارد شده به آن، پیام‌های مذکور در این قسمت ذخیره خواهند شد. همچنین گزینه‌‌هایی برای حذف سریع این پیام‌ها در صورت دریافت آنها نیز وجود دارد.

از گزینه‌های دیگر پیش روی شما، امکان تنظیم رنگ پوسته و تصویر پس‌زمینه، ابعاد نوشته (font size) و تعداد خطوط در نمایش مکالمات متنی کاربر، هستند.

همچنین این برنامه بطور پیشفرض، قابلیت backup (نسخه پشتیبان گرفتن) و restore پیام‌های کاربر را نیز دارد و از این نظر، نیازی به نصب برنامه‌های فعال در این زمینه نیست.

گوشی هوشمند وان E9 پلاس به همراه دو اپلیکیشن پیشفرض در حیطه پیام‌رسانی از طریق ایمیل، از بسته‌بندی خود بیرون می‌آید. برنامه email همیشگی اندروید به همراه اپلیکیشن اختصاصی Gmail، دو برنامه مربوط به این موضوع می‌باشند. برنامه Gmail دارای صندوق inbox ترکیب شده‌ای بوده و در نار آن از گزینه‌هایی برای تنظیم فعال بودن انتقال اطلاعات (syncing) بهره می‌برد. هر دو برنامه دارای ویژگی خاصی به منظور چک کردن ایمیل‌های کاربر طی مدت زمان خاصی را بوده و از طریق گزینه Smart Sync، برنامه طبق عادات کاربر عمل کرده و آنها را فرا گرفته و به طور خودکار و خود در فاصله زمانی خاصی به بروزرسانی لیست ایمیل‌ها اقدام خواهد کرد.

صفحه کلید پیشفرض این گوشی، بسیار راحت و روان بوده و دکمه‌های آن، بزرگ و کاربردی طراحی شده‌اند. البته در صورت نارضایتی از اندازه کلید‌ها، امکان تغییر اندازه آنها نیز وجود دارد. همچنین گزینه‌ای جهت استفاده از این کیبورد به شکل Swiping نیز وجود دیده می‌شود. حدس کلمات (prediction) دو زبانه از دیگر خصوصیات این قسمت است (به همراه بسیاری از اصطلاحات محاوره‌ای در زبان انگلیسی و بسیاری از زبان‌های زنده دنیا).

گزینه انتخابی دیگر، مربوط به گزینش نوع چینش و آرایش دکمه‌های صفحه کلید و جابه‌جایی میان آنها است (برای مثال QWERTY یا AZERTY ) و دیگری مربوط به افزودن دکمه‌ی جهت‌ها (تنها از طریق portrait keyboard) می‌باشد. ویژگی جالب دیگر، امکان افزودن دیکشنری شخصی کاربر به این صفحه کلید است و اطلاعات آن در حافظه microSD یا ایمیل کاربر نیز قابل ذخیره‌سازی می‌باشد.

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به بررسی قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم که این گوشی از چیپ نسبتا قدرتمند هلیو ایکس10 کمپانی مدیاتک بهره می‌برد. این تراشه در بخش CPU خود دارای هشت هسته واقعی بوده که در حالت پردازش اطلاعات، تمامی هسته‌ها می‌توانند در کنار هم به فعالیت بپردازند. با اتکا به این دانسته‌ها به سراغ بنچمارک‌های مربوط به عملکرد CPU این گوشی رفته و دیدیم که تراشه مزبور توانست امتیازات بسیار مناسبی را در آن بدست آورده و از بسیاری از گوشی‌های پرچمدار سال 2015 پیشی بگیرد و تنها گوشی گلکسی اس6 سامسونگ بود که توانست در جایگاه بالاتری نسبت به این گوشی قرار بگیرد. همچنین در ادامه به سراغ بنچمارک ترکیبی مشهور آنتوتو رفتیم و دیدیم که گوشی وان E9 پلاس به دلیل عملکرد نسبتا ضعیف گرافیکی چیپ موجود در بدنه خود، نتوانست امتیازات پیشین خود را تکرار کند. اما با این حال، امتیازات بدست آمده راضی کننده هستند. 

همچنین در ادامه به سراغ بررسی حالت تک و چند هسته‌ای بخش CPU این تراشه رفتیم و دیدیم که گوشی مزبور در این بخش کاملا متناقض ظاهر شد. در واقع این گوشی در طی تست مربوط به عملکرد تک هسته‌ای در جایگاه انتهایی جدول قرار گرفت. اما در بنچمارک مربوط به عملکرد چند هسته‌ای، داستان کاملا متفاوت بوده  و “هشت هسته واقعی” این گوشی (واژه‌ای که کمپانی مدیاتک از آن یاد می‌کند) توانستند نام این گوشی را بالاتر از تمامی گوشی‌های موجود در این رقابت در مکان اول جدول (حتی بالاتر از گوشی گلکسی اس6 سامسونگ) قرار دهند. 

در بخشی دیگر به سراغ بنچمارک‌های مربوط به واحد گرافیکی  PowerVR G6200 این تراشه رفتیم. از قبل شروع و اجرای تست‌ها و بنچمارک‌ها، بر اساس دانسته‌های پیشین، انتظار رقابت پایاپای این بخش از تراشه با دیگر چیپ‌های موجود در این رقابت، مخصوصا تراشه‌های سری اسنپدراگون شرکت کوالکام را نداشتیم. 

با این اوصاف به سراغ اولین تست در این زمینه رفته و دیدیم که در طی بنچمارک بیس مارک ایکس، امتیازات بسیار ضعیفی از این گوشی و تراشه موجود در آن بروز داده شد. همچنین در سری تست‌های GFXBench، موضوع کمی سخت‌تر و همچنین تاسف‌بارتر شده و در واقع تراشه موجود در این گوشی نتوانست امتیازات مناسبی را به خود اختصاص دهد و به کلی در انتهای جدول باقی ماند. البته این موضوع در بخش تست صفحه خاموش کمی به نفع این گوشی بود و در این زمینه تنها توانست از بخش گرافیکی بسیار ضعیف چیپ کیرین 930 گوشی پی8 هواوی پیشی بگیرد، اما با ورود به بخش تست صفحه روشن به دلیل دقت بسیار بالای نمایشگر این گوشی تایوانی و همچنین سخت‌تر شدن عمل پردازش اطلاعات، گوشی چینی پی8 هواوی نیز فرصت را غنیمت شمرده و وان E9 پلاس را در انتهای جدول تنها گذاشت.

با اتمام بخش ناامید کننده گرافیکی تراشه هلیو ایکس10 مدیاتک، به سراغ عملکرد مرورگری آن رفته و دیدیم که در این بخش نیز امتیازات تاسف‌بار قسمت قبلی در حال تکرار شدن است و در واقع این گوشی نتوانست امتیازات خوبی را در طی اجرای تست‌های کراکن و بروس مارک به خود اختصاص دهد. البته با نگاهی دقیق به نتایج بدست آمده متوجه شدیم که گوشی وان ام9 این کمپانی نیز با وجود در اختیار داشتن چیپ بسیار قدرتمند شرکت کوالکام، از رقابت پایاپای با دیگر رقبای سرسخت خود جا مانده است و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کمپانی اچ‌تی‌سی در بهینه سازی این بخش شکل داشته است. 

در نهایت بعد از اجرای تست‌ها و بنچمارک‌های مختلف بر روی این گوشی و تراشه موجود در آن و مشاهده و ارزیابی نتایج به دست آمده متوجه می‌شویم که این گوشی برای کاربرانی که به دنبال اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی و سه بعدی هستند، مناسب نبوده و به دلیل وجود نمایشگر بسیار دقیق QHD آن، امکان کاهش نرخ تصاویر به نمایش در آمده و بروز تاخیر در هنگام اجرای آنها وجود خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که این گوشی دارای قدرت پردازشی بسیار مناسبی بوده و مطمئنا در هنگام کار روزمره با آن هیچ گونه تاخیر قابل توجهی را احساس نخواهید کرد. 

در ادامه کار به اپلیکیشن دفترچه تلفن گوشی وان E9 پلاس نگاهی انداختیم و دیدیم که همانند دیگر گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار، این بخش نیز دارای طراحی چند زبانه‌ای بوده و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های استانداردی بهره می‌برد. 

همچنین اپلیکیشن شماره‌گیری این گوشی تایوانی نیز دارای طراحی چند زبانه‌ای بوده و امکانات بسیار خوبی در این بخش نهفته است. کاربر می‌تواند به روش‌های مختلف، مخاطب خاص خود را پیدا کرده و به برقراری تماس با آن اقدام نماید. علاوه بر آن این برنامه دارای ویژگی Large dial pad mode نیز بوده و کاربر می‌تواند در این حالت از ابعاد بزرگ کلید شماره‌ها استفاده کند. رابط کاربری این اپلیکیشن بسیار کاربر پسندانه بوده و از کار کردن با آن بسیار لذت بردیم. همچنین این برنامه از قابلیت Interruptions  نیز بهره می‌برد. با استفاده از این ویژگی می‌توان صدای هشدارهای گوشی را در زمان‌های تعیین شده به صورت بیصدا تغییر حالت داد. وجود ویژگی blocked list به منظور عدم برقراری ارتباط با بعضی از شماره‌ها یا مخاطبین از دیگر ویژگی‌های بسیار کاربردی و مفید این اپلیکیشن به حساب می‌آید. 

در بخشی دیگر به سراغ تست میزان بلندی صدای بلندگوهای استریو بوم سوند این گوشی رفتیم و دیدیم که امتیازات بدست آمده بسیار کمتر از حد انتظاراتمان بود. در حقیقت بر اساس نتایج بدست آمده، نام این گوشی در انتهای جدول رقابت قرار گرفته و این گوشی به کسب امتیاز پایین‌تر از حد میانگین و متوسط گوشی‌ها راضی شد. در نهایت این طور نتیجه گیری می‌شود که به منظور استفاده از این گوشی در مکان‌های پر ازدحام و شلوغ، حتما می‌بایست حواستان به گوشی وان E9 پلاس باشد، تا تماس یا هشداری را از دست ندهید.

در نهایت به سراغ اپلیکیشن پیام‌رسانی و صفحه کلید گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی رفتیم و دیدیم که این گوشی و رابط کاربری آن دارای طراحی و رابط کاربری بسیار روان و ساده‌ای است. این برنامه دارای بخش‌های به نام Block box و همچنین  secure box است که اولی به منظور مسدودسازی پیام‌های دریافتی و دومی نیز به جهت مخفی سازی آنها به کار می‌رود. علاوه بر آن این برنامه به طور پیشفرض قابلیت backup و restore پیام‌های کاربر را نیز در خود داشته و از این جهت نیازی به کمک گیری از دیگر برنامه‌های جانبی نمی‌باشد.

در ادامه به سراغ اپلیکیشن‌های دریافت و ارسال ایمیل رفتیم و فهمیدیم که این گوشی نیز همانند بسیاری از گوشی‌های اندرویدی امروزی دارای دو برنامه در این بخش است. برنامه Email پیشفرض اندروید به همراه اپلیکیشن اختصاصی Gmail از آن دسته هستند. هر دو برنامه دارای ویژگی‌های مخصوص به خود (همانند برخورداری از صندوق دریافت پیام مشترک بین حساب‌های کاربری مختلف کاربر) بوده و واقعا انتخاب میان آن دو بسیار سخت و دشوار است. 

به منظور پایان بخشی به این مقاله نیز به سراغ بررسی ویژگی‌های صفحه کلید این گوشی رفتیم و دیدیم که قابلیت‌های تغییر ابعاد صفحه کلید، تایپ به روش Swiping، قابلیت حدس کلمات دو زبانه، گزینش نوع چینش و آرایش دکمه‌های صفحه کلید، افزودن دکمه‌ی جهت‌ها، امکان افزودن دیکشنری شخصی و قابلیت ذخیره سازی آنها در فضای حافظه داخلی یا جانبی گوشی یا حافظه ابری ایمیل کاربر، از ویژگی‌های این کیبورد نرم افزاری به حساب می‌آیند. در نهایت می‌توان گفت که عملکرد و قابلیت‌های موجود در این بخش را ستایش کرده و از کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی به منظور قرار دادن این ویژگی‌ها در رابط نرم افزاری خود، کمال تشکر را داریم.

 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی وان E9 پلاس اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت؛ کماکان باتک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال