نقد و بررسی تخصصی گوشی گلکسی E7 سامسونگ [قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

در قسمت دوم بررسی گلکسی E7 سامسونگ به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید. قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گلکسی E7 گوشی هوشمند گلکسی E7 […]

در قسمت دوم بررسی گلکسی E7 سامسونگ به معرفی گوشی و بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری آن پرداختیم. هم اینک در ادامه این مقاله به بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید این گوشی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گلکسی E7

گوشی هوشمند گلکسی E7 سامسونگ از تراشه‌ 64 بیتی اسنپدراگون 410 کوآلکام استفاده می‌کند. این تراشه از نوع چهار هسته‌ای Cortex A53 بوده و میزان فرکانس کاری آن برابر 1.2 گیگا‎هرتز است. این چیپست از معماری 28 نانو‌متری استفاده می‌کند بنابراین جزو تراشه‌های نسبتا قدیمی به حساب می‌آید. همچنین این تراشه جزو چیپ‌های میان رده شرکت کوآلکام می‌باشد.

به همراه این موارد، دو گیگابایت حافظه RAM باعث بهبود عملکرد گوشی در زمینه نمایش برنامه‌های مختلف به صورت split screen (دو نیم کردن نمایشگر گوشی) بر روی نمایشگر بزرگ 5.5 اینچی این گوشی می‌شود.

gsmarena_002

طبق معمول همیشه، بررسی‌های خود را از بنچمارک GeekBench 3.0 که به طور اختصاصی به تست CPU گوشی می‌ پردازد، شروع می‌کنیم. امتیازات بدست آمده توسط گلکسی E7، شباهت زیادی به گوشی دیزایر 816 اچ‌تی‌سی دارد. جالب است بدانید که نماینده اچ‌تی‌سی از تراشه قدیمی‌تری به نام اسنپدراگون 400 استفاده می‌کند. همچنین دیگر گوشی مجهز به این تراشه قدیمی به نام اکسپریا C سونی نیز با فاصله‌ای ناچیز پشت سر گلکسی E7 قرار گرفته است. دلیل امتیاز بالای نماینده اچ‌تی‌سی نسبت به نماینده سونی، استفاده گوشی‌ اولی از فرکانس کاری بالاتر 1.6 گیگاهرتز نسبت به 1.2 گیگاهرتز گوشی دومی می‌باشد. در ابتدای جدول نیز گوشی m1 نوت شرکت میزو قرار دارد که با بهره‌مندی از تراشه هشت‌ هسته‌ای قدرتمند خود به همراه 1.7 گیگاهرتز فرکانس کاری، این امتیاز بالا را برای خود به ثبت رسانده و یک سر و گردن از دیگر رقبا بالاتر است.

Untitled

 

به تست بعدی وارد می‌شویم. جایی که توسط بنچمارک آنتوتو 5، عملکرد ترکیبی گوشی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. در واقع بنچمارک آنتوتو، مواردی همچون CPU و GPU، RAM و حافظه گوشی را مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد. نتایج تست به گونه‌ای بود که گوشی گلکسی E7 همچنان امتیازات نا‌امید کننده خود را تکرار نموده و این بار توانست کمی از امتیاز 20 هزار فاصله بگیرد و البته باز هم گوشی اکسپریا C سونی را پشت سر بگذارد.

Untitled

 

بنچمارک BaseMark OS II، دیگر تست ترکیبی می‌باشد. این بنچمارک علاوه بر موارد قبلی، عملکرد گوشی را در زمینه مرورگری تحت وب نیز مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد داد. گوشی هوشمند گلکسی E7 این بار علاوه بر شکست دادن گوشی اکسپریا C سونی، گوشی دیزایر 816 اچ‌تی‌سی را نیز پشت سر گذاشت و توانست نتایج نسبتا بهتری در مقایسه با تست‌های قبلی به نفع خود به ثبت برساند. گرچه هنوز هم از گوشی سطح بالاتر خود، گلکسی A7 عقب مانده است.

Untitled

 

در بخش بررسی تخصصی CPU گوشی مربوط به بنچمارک Basemark OS II، کماکان گوشی گلکسی E7 نتایج نسبتا ضعیفی را به خود اختصاص داده و با وجود پشت سر گذاشتن گوشی‌های اکسپریا C سونی و زِن فون 2 ایسوس، همچنان به عملکرد نا‌مطلوب خود ادامه می‌دهد. البته بهتر است بدانید که گوشی نماینده ایسوس با وجود به همراه داشتن CPU قدرتمند، به دلیل متفاوت بودن معماری ساخت و آن و تولید آن توسط شرکت اینتل، سازگاری مناسبی با این بنچمارک نداشته و به همین دلیل، نتایج بدست آمده برای این گوشی درست و صحیح نمی‌باشد.

UntitledUntitled

 

واحد گرافیکی موجود در تراشه اسنپدراگون 410 موجود در گلکسی E7 از نوع آدرنو 306 بوده و در حقیقت بروزرسانی کوچکی نسبت به واحد گرافیکی آدرنو 305 موجود در تراشه اسنپدراگون 400 شرکت کوآلکام می‌باشد. با بررسی و نگاهی دقیق به نتایج بدست آمده از این تراشه در بنچمارک GFXBench، متوجه این موضوع می‌شویم که بخش گرافیکی این چیپ به هیچ وجه مناسب اجرای برنامه‌های سنگین و پردازش‌های سه‌بعدی نخواهد بود.

در تست off screen 1080p انجام شده بر روی این گوشی شاهد نتایج بسیار ضعیفی از گوشی گلکسی E7 سامسونگ هستیم. البته این تست برای گوشی گلکسی E7 کمی بی‌ربط به نظر می‌رسد زیرا دقت تصویر این گوشی 720p بوده در حالی که تست‌های انجام شده، پردازش 1080p را بر روی واحد گرافیکی آن انجام می‌دهد. در هر حال با نگاهی به دیگر تست‌های مربوط به بخش گرافیکی این تراشه در بنچمارک T-Rex، نتایج بسیار ضعیف پایین‌تر از 10 فریم بر ثانیه این گوشی به چشم می‌خورد و حتی این نتایج در تست‌های سنگین بنچمارک Manhattan به عدد شرم‌آور و غیر قابل استفاده کمتر از 4 فریم بر ثانیه می‌رسد.

Untitled Untitled.pngs Untitled.pngs.pngss Untitled.pngs.pngss.pngsss

 

در پایان بنچمارک Basemark X مهر تاییدی بر ضعیف بودن واحد گرافیکی تراشه گلکسی E7 سامسونگ زده و ثابت می‌کند که این تراشه مناسب اجرای اپلیکیشن‌های سنگین نمی‌باشد. حتی گوشی نسبتا هم قیمت آن بعنی زن فون 2 ایسوس، امتیازی 6 برابر بیشتر از گلکسی E7 را به نفع خود به ثبت رسانده است. گرچه این گوشی با اختلافی ناچیز بالاتر از گوشی دیزایر 816 اچ‌تی‌سی ایستاده است.

Untitled.pngs.pngss.pngsss

 

در زمینه بررسی عملکرد مرورگری تحت وب گوشی‌ها، امتیازات گلکسی E7 نسبت به تست‌های قبلی کمی رضایت بخش‌تر بود و این گوشی در طی بنچمارک Kraken 1.1 که مربوط به بررسی عملکرد جاوا اسکریپت گوشی‌ها می‌شود توانست در میانه جدول قرار بگیرد. امتیازات این گوشی از این نظر رضایت بخش بود که تنها 10 درصد از امتیاز خود را با گوشی سطح بالای خود، گلکسی A7 فاصله داشته و همچنان با فاصله مطمئنی، جلوتر از گوشی‌های دیزایر 816 و اکسپریا C قرار گرفت.

Untitled.pngs.pngss.pngsss

 

در بنچمارک BrowserMark 2.1، گلکسی E7 به مراتب امتیازات باارزش‌تری را به دست آورده و همچنان به گوشی رده بالاتر خود نزدیک است. هرچند با امتیاز بسیار خوب خود گوشی‌هایی همچون وان پلاس وان مجهز به تراشه قدرتمند اسنپدراگون 801 را با فاصله اندکی شکست داده است.

Untitled.pngs.pngss.pngsss

با این تفاسیر به این نتیجه خواهیم رسید که گوشی هوشمند گلکسی E7  از تراشه نسبتا ضعیفی برخوردار بوده و به منظور اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها سنگین و حتی نسبتا سنگین نیز به هیچ وجه مناسب نمی‌باشد. با نگاهی ساده به نتایج تست‌های مربوط به عملکرد خام پردازنده و واحد گرافیکی این گوشی، شاهد ضعف این گوشی در این حیطه‌ها خواهید بود. البته با نگاهی به دیگر تست‌ها، متوجه می‌شویم که گوشی گلکسی E7 در زمینه انجام کار‌های روزمره مانند تماشای فیلم، جابه‌جایی میان منو‌ها و همچنین استفاده از حالت مالتی تسکینگ و اجرای چندین برنامه و حتی حالت دو نیم کردن نمایشگر و یا مرورگری تحت وب، هیچ گونه تاخیری نداشته و شما را به هیچ وجه رنجور نخواهد کرد. در واقع اگر علاقه خاص و یا مکرری به اجرای برنامه‌های سنگین و گرافیکی نداشته باشید، مسلما گوشی گلکسی E7 برای شما مناسب و کافی خواهد بود.

اپلیکیشن شماره‌گیری و ویژگی‌های مکالماتی گلکسی E7

آنتن دهی گوشی گلکسی E7 بسیار مطلوب و مناسب بوده و صدای بلندگوی مکالمه گوشی در حد رضایت‌بخشی است. برنامه شماره گیری این گوشی همانند دیگر برنامه‌های قبلی رابط کاربری تاچ‌ ویز سامسونگ دارای ویژگی‌های اصلی و اساسی یک برنامه کاربردی بوده و مجهز به قابلیت‌های smart dial (شماره گیری هوشمند)، quick dial (شماره گیری سریع) و همچنین دکمه‌ای به منظور انجام مکالمات تصویری (video call) می‌باشد. در هنگام زنگ زدن به یکی از مخاطبان و یا در هنگام زنگ خوردن گوشی، اطلاعات تاریخچه مکالماتی شما با مخاطب مزبور بر روی نمایشگر گوشی به صورت خودکار به نمایش در خواهد آمد.

اگر در حال استفاده از هر دو سیم کارت به طور همزمان هستید، می‌توانید در زمان دلخواه و در صورت تمایل، یکی از سیم کارت‌ها را به حالت غیر فعال در آورده و یا آن را دوباره فعال کنید. همچنین می‌توانید با انتخاب دکمه Always On در قسمت تنظیمات فوری گوشی، سیم کارت مورد نظر بر روی حالت فعال نگه دارید. در این حالت اگر در حال صحبت با یکی از خطوط خود بوده و فرد دیگری بر روی سیم کارت دومی تماسی برقرار کند، پیامی مبنی بر خارج از دست‌رس بودن و یا خاموش بودن گوشی برای او به طور خودکار ارسال خواهد شد. در صورت انتخاب حالت enabled، اگر تماسی بر روی سیم کارت دومی بر قرار شود، به طور خودکار این تماس به سیم کارت فعال فوروارد خواهد شد. در این صورت سیم کارت فعال به دریافت تماس‌ها اقدام خواهد کرد و سیم کارت دومی نیز بجای ارسال پیام خارج از دست‌رس، پیام مشغول بودن را منتقل خواهد نمود. البته در صورت پاسخ به این تماس، هزینه فوروارد تماس از حساب پولی سیم کارت شما کسر خواهد شد.

علاوه بر آن امکان انتخاب دریافت تماس‌های صوتی و یا تصویری از یک سیم کارت و همچنین دریافت و ارسال اطلاعات توسط بسته‌های دیتای اینترنتی از سیم کارت دیگر نیز وجود دارد. اما بهتر است بدانید که با سیم کارت دوم گوشی تنها می‌توانید تماس‌هایی تحت شبکه 2G (سرعت انتقال دیتای پایین و عدم پشتیبانی از تماس تصویری) برقرار سازید. البته اولویت سیم کارت‌ها به هیچ وجه به شکاف‌های گوشی ربطی نداشته و از اولویتی نرم‌ افزاری تبعیت می‌کند.

بخش شماره‌ گیری رابط کاربری این گوشی، تنها یکی چهار زبانه‌ موجود در یک برنامه است و در این برنامه، زبانه‌های دیگری همانند تاریخچه مکالمات نیز وجود دارد. در بخش اطلاعات تماس‌ها، به غیر از نمایش تاریخچه مکالمات، اطلاعات دقیقی از هر مکالمه را ارائه می‌دهد. همچنین نمایش پیام‌های متنی رد و بدل شده با مخاطبی خاص نیز در این بخش به نمایش در‌خواهد آمد. فیلتر کردن اطلاعات بر اساس مشخصات و رویداد‌های مختلفی همچون تماس‌های از دست رفته، پیام‌های دریافت شده و دیگر موارد، از دیگر قابلیت‌های این برنامه است. علاوه بر آن بخشی به منظور جستجوی تماس مورد نظر از بین شماره‌ها و یا مخاطبین نیز وجود دارد.

در بخش بعد، بلندگوی این گوشی را به منظور بررسی بلندی صدای هشدار گوشی مورد تحلیل و آزمایش قرار دادیم که نتایج آن به گوشی گلکسی A7 سامسونگ بسیار نزدیک بود. با این حال این گوشی امتیاز متوسطی را به نفع خود به ثبت رساند اما با این حال، در صورت انتخاب زنگ هشداری مناسب، این گوشی استعداد ایجاد صدا‌های هشدار نسبتا بلندی را نیز دارد. مسلما در صورت عدم حضور در مکان‌های بسیار شلوغ، با به همراه داشتن این گوشی هیچ تماس از دست رفته‌ای را تجربه نخواهید کرد.

Untitled

اپلیکیشن‌های پیام‌ رسانی، ایمیل و صفحه کلید گلکسی E7

در برنامه پیام رسانی این گوشی شاهد یک ردیف‌ هستیم که این ردیف می‌توانند از بین مهمترین مخاطبین کاربر انتخاب شود و بیشتر تعداد آنها به میزان 25 عدد هم خواهد رسید. همچنین پیام‌های ارسال و یا درفت شده قابلیت دسته‌ بندی موضوعی داشته و می‌توان آنها را بر اساس پیام متنی یا تصویری بودنشان به گروه‌های مختلفی تقسیم کزد. در حالت استفاده از هر دو سیم کارت، دو کلید ارسال در زیر نمایشگر گوشی به نمایش درخواهد آمد و کاربر به راحتی امکان انتخاب ارسال پیام توسط هر کدام از سیم کارت‌های دلخواه را خواهد داشت.

گوشی هوشمند گلکسی E7 همانند بسیاری از گوشی‌های پشتیبانی کننده از سیستم عامل اندروید از دو برنامه به منظور دریافت و یا ارسال ایمیل استفاده می‌کند. برنامه Gmail گوگل و اپلیکیشن Email اندروید آن دو هستند. هر دو برنامه بسیار کاربردی بوده و از اکانت‌های کاربری مختلفی پشتیبانی می‌کنند. همچنین هر دو برنامه دارای رابط کاربری بسیار ساده و زیبایی هستند.

صفحه کلید رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ دارای ردیفی اضافه به منظور قرارگیری شماره‌ها بوده و بدین منظور از آنها استفاده‌های دیگری می‌شود. یکی از این قابلیت‌ها، فشار کوتاه مدت بر روی یکی از اعداد به منظور نگارش عبارتی که قبلا در تنظیمات صفحه کلید گوشی به همین منظور تعیین گشته است، بوده و همانند نوشتن سریع یک عبارت که بطور مکرر از آن استفاده می‌شود عمل می‌کند. با کشیدن انگشت بر روی کیبورد گلکسی E7، مکان نمای موجود بر روی گوشی حرکت خواهد کرد به صورت فرعی مانند یک پد به منظور ورود به فیلد بعدی جهت نگارش متن عمل می‌کند. متاسفانه با فشار آوردن کوتاه مدت بر روی کلید‌های حروف، شاهد ثبت هیچ علامت ثانویه خاصی نبوده و می‌بایست از قسمت‌های دیگر آن را وارد کنیم. البته مورد اخیر جزو یکی از مشخصه‌های طراحی صفحه کلید‌های سامسونگ به خساب می‌آید و ممکن است در بعضی موارد شما را اذیت کرده و در موارد محدودی و خاصی نیز باعث راحتی کار شما شود.

قابلیت مفید دیگر صفحه کلید این گوشی، امکان نمایش کیبورد به صورت شناور و کوچک بر روی نمایشگر گوشی بوده و به دلیل بزرگ بودن صفحه نمایش گوشی، می‌توان از این ویژگی در زمان‌های استفاده از گوشی با یک دست استفاده کرد. همچنین سرویس حدث متن بسیار  هوشمندی بر روی این صفحه کاید قرار گرفته است که در صورت فعال نمودن آن، این سرویس از روی پیام‌های متنی شما و پیام‌های ارسالی به شما، ایمیل‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی که شمل در آن قرار دارید،  کلمات را یاد گرفته و آنها را در هنگام نگارش متن جدید به شما پیشنهاد خواهد داد. این قابلیت در حالت پیش‌فرض به صورت غیر فعال بوده و به منظور استفاده از آن می‌بایست در منو تنظیمات کیبورد گوشی گلکسی E7، اقدام به فعال نمودن آن کرده و سپس از آن استفاده نمایید.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به بررسی قدرت سخت‌ افزاری و بنچمارک‌های گوشی گلکسی E7 سامسونگ پرداختیم. همانطور که در تصاویر بنچمارک شاهد آن بودید، گوشی گلکسی E7 از نظر قدرت گرافیکی و پردازشی به منظور اجرای برنامه‌های سنگین و گرافیکی بسیار ضعیف بوده و به هیچ وجه مناسب اجرای این گونه برنامه‌ها نمی باشد. در واقع کاربرانی که به منظور بزرگ بودن نمایشگر این گوشی، بیشتر زمان فراغت خود را صرف بازی کردن می‌نمایند، این گوشی به هیچ وجه مناسب حال آنها نخواهد بود و بهتر است از خریداری این گوشی صرف نظر کنند. البته گوشی گلکسی E7 در زمینه انجام کارهای روزانه و عادی کاربران بسیار سریع بوده و مسلما کاربران در هنگام تماشای فیلم، وب‌ گردی و این چنین کارها با هیچ گونه مکث و تاخیری مواجه نخواهند شد. در بخش بعدی به بررسی قابلیت‌های دو سیم کارته بودن گوشی پرداختیم. در این بخش متوجه شدیم که گوشی گلکسی E7 از امکانات بسیار خوبی در این بخش بهره برده و قادر است تا تمامی نیاز‌های کاربران خود را در این حوزه برطرف سازد. بخش شماره گیری این گوشی نیز با بخش‌های دیگر شامل دفترچه تلفن و تاریخچه تماس‌ها یکپارچه شده و از امکانات و قابلیت‌های هوشمند و استانداردی بهره‌مند است. در قسمت تست بلندی صدای هشدار گوشی نیز، گلکسی E7 با ثبت امتیازی متوسط، جایگاه خود را در کنار گوشی رده بالاتر خود، گلکسی A7 سامسونگ، مورد تثبیت قرار داد. اپلیکیشن پیام رسانی این گوشی نیز مانند بسیاری از برنامه‌های دیگر اندرویدی بوده و اختلاف خاصی میان آنها دیده نمی‌شود. تنها مورد وجود دکمه‌های  ارسال پیام از سیم کارت مورد نظر کاربر است. در قسمت پایانی نیز وارد بررسی صفحه کلید گوشی گلکسی E7 شدیم. جایی که به دلیل بزرگ بودن نمایشگر گوشی انتظار قرارگیری امکانات بیشتری را از سوی سامسونگ داشتیم. این گوشی حتی از حالت Sweep Type نیز پشتیبانی نکرده و بهترین قابلیت‌های آن به وجود میانبر‌های عبارت با فشردن کلید اعداد، کوچک کردن صفحه کلید و سرویس حدث کلمات آن ختم می‌شود. 

 

پایان قسمت سوم

در قسمت بعد به بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی گلکسی E7 سامسونگ خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال