جهش فضایی هند

هند اولین موتور موشک چاپ سه بعدی خود را آزمایش کرد

سازمان فضایی خصوصی هند، آگنیکول کاسموس به یک دستاورد قابل توجه دست یافت. آن‌ها با موفقیت اولین آزمایش موتور موشک چاپ سه بعدی ساخت خود را انجام دادند. این موفقیت نویدبخش کاهش زمان و هزینه ساخت موشک و تقویت توانمندی‌های فضایی هند است. دکتر ساتیانارایان چاکراوارتی از آگنیکول کاسموس و استاد مهندسی هوافضا در مؤسسه […]

سازمان فضایی خصوصی هند، آگنیکول کاسموس به یک دستاورد قابل توجه دست یافت. آن‌ها با موفقیت اولین آزمایش موتور موشک چاپ سه بعدی ساخت خود را انجام دادند. این موفقیت نویدبخش کاهش زمان و هزینه ساخت موشک و تقویت توانمندی‌های فضایی هند است. دکتر ساتیانارایان چاکراوارتی از آگنیکول کاسموس و استاد مهندسی هوافضا در مؤسسه فناوری هند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این فناوری نوآورانه، قابلیت مونتاژ سریع موشک‌ها را با سرعتی بی‌سابقه فراهم می‌کند.»

به گزارش سرویس هوافضا رسانه اخبار فناوری تکنا، این پرتاب زیرمداری دومین پرتاب موشک توسط یک شرکت خصوصی در هند و اولین بکارگیری موتور نیمه برودتی در این کشور به شمار می‌رود. برخلاف موتورهای سوخت‌رسان که به مخازن سنگین برای نگهداری هیدروژن مایع و اکسیژن تحت فشار در دماهای بسیار پایین نیاز دارند، موتورهای نیمه‌برودتی از نفت تصفیه‌شده به جای هیدروژن مایع استفاده می‌کنند. این امر موجب کاهش نیاز به فضای ذخیره‌سازی حجیم و امکان استفاده از دماهای معمولی شده و در نهایت منجر به افزایش ظرفیت بار و نیروی رانش بیشتر می‌شود.

پرتاب «آگنیبان سورتد» (مخفف Suborbital Technology Demonstrator) که برای حمل محموله ۳۰۰ کیلوگرمی به مدار ۷۰۰ کیلومتری طراحی شده، پنجمین تلاش این استارتاپ برای انجام این مأموریت بود. تلاش‌های قبلی به دلیل مشکلات فنی، از جمله لغو پرتاب برنامه‌ریزی‌شده تنها پنج ثانیه پیش از آن، متوقف شده بودند.

روز پنجشنبه، این مأموریت از سکوی پرتاب اختصاصی آگنیکول کاسموس در مرکز فضایی ساتیش داوان در سریهاری کوتا، واقع در سواحل جنوب شرقی هند، با موفقیت به فضا پرتاب شد. این پرواز دو دقیقه‌ای به ارتفاع ۸ کیلومتری رسید و سپس در خلیج بنگال فرود آمد. این استارتاپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی اهداف مأموریت این پرواز کنترل‌شده صعود عمودی با موفقیت حاصل شد و عملکرد موتور در حد انتظار بود.»

سرینات راویچاندران، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل آگنیکول کاسموس، در این بیانیه خبری گفت: «این موفقیت، نتیجه هزاران ساعت بررسی و تلاش سخت کل تیم است.» داده‌های به‌دست‌آمده از این پرواز آزمایشی برای توسعه وسیله پرتاب مداری این استارتاپ با نام «آگنیبان» که تا اوایل سال آینده عملیاتی خواهد شد، بسیار مفید خواهد بود.

awan Goenka رئیس مرکز ملی ترویج و مجوز فضایی هند (IN-SPACe)، پرتاب موفق این مأموریت را «لحظه‌ای تاریخی برای بخش فضایی هند» توصیف کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: «پرتاب موفق آگنیبان سورتد نه تنها دستاوردی برای آگنیکول کاسموس است، بلکه لحظه‌ای مهم برای بازیگران بخش خصوصی به شمار می‌رود که در حال کمک به رشد بخش فضایی هند هستند. این موفقیت نشان‌دهنده پیشتازی و نوآوری با فناوری‌های پیشرفته مانند اولین موتور نیمه‌برودتی چاپ سه بعدی جهان است که محرک تحول بخش فضایی هند خواهد بود.»

انجمن فضایی هند (ISpA) با sede در دهلی نو اعلام کرد که این پرتاب «اعتماد جهانی» را به صنعت فضایی خصوصی هند تقویت خواهد کرد. در حال حاضر، آگنیکول کاسموس برای ساخت یک موتور موشک با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی خودکار حدود 75 ساعت زمان نیاز دارد که بسیار سریع‌تر از 10 تا 12 هفته استاندارد برای ساخت موشک مشابه با فرآیندهای متعارف است.

سازمان فضایی ملی هند، سازمان تحقیقات فضایی هند یا ISRO، نیز اخیراً یک موتور موشک چاپ سه بعدی را آزمایش کرده است. این فناوری تعداد قطعات موتور را از ۱۴ به یک کاهش داده و امکان صرفه‌جویی قابل توجه در مواد خام و زمان تولید (کاهش ۶۰ درصدی) را فراهم کرده است. چنین جهش‌هایی در فناوری داخلی به هند کمک می‌کند تا سرعت پرتاب خود را افزایش دهد. این کشور قصد دارد تا در مدت کمی بیش از یک سال، تا 30 پرتاب غیرنظامی و تجاری را انجام دهد.