آگهی کسب و کارها

مدت زمان یادگیری تعمیرات موبایل چقدر است؟

در این مقاله میخواهیم به این موضوع بپردازیم که مدت زمان یادگیری تعمیرات موبایل چفدر است و سختی‌های این مسیر چیست؟

یادگیری و آموزش تعمیرات موبایل چقدر طول میکشد؟ آیا این فرآیند سخت است؟ برای پاسخ به این سوالات، قبل از هر چیزی باید بدانیم که در فرآیند تعمیرکار موبایل شدن، نیاز به یادگیری چه مواردی داریم.

برای یادگیری تعمیرات موبایل از کجا شروع کنیم؟

برای تعمیرکار شدن در حوزه تلفن همراه باید برخی دانش‌های مربوط به این حوزه را به دست آورد که در ادامه به این موارد می‌پردازیم. یادگیری این تخصص‌ها همانطور که در ادامه خواهیم گفت نیاز به مربی کاربلد دارد و خوشبختانه امروزه مربی‌های حرفه‌ای و به روز در سراسر کشورمان وجود دارند و فرقی نمی‌کند که برای آموزش تعمیرات موبایل شیراز باشید، یا تهران و یا حتی شهر کوچکی در استان‌های مرزی. لذا امکان یادگیری همه‌جا فراهم است.

الکترونیک عمومی

ابتدا باید با الکترونیک عمومی آشنا باشیم. درست است که الکترونیک سخت است اما الکترونیکی که برای تعمیرات موبایل نیاز داریم متفاوت است و سطح الکترونیک عمومی مورد نیاز برای یادگیری حرفه تعمیرات موبایل بسیار کمتر از الکترونیک دانشگاه و حتی هنرستان می‌باشد. البته در تعمیرات موبایل شما باید قسمت‌هایی از الکترونیک را بلد باشید که متاسفانه در دانشگاه و هنرستان به شما آموزش نمیدهند.

الکترونیک عمومی مورد نیاز برای تعمیرات موبایل شامل این موارد می شود:

قطعه شناسی

در این قسمت شما باید با انواع قطعات در برد موبایل مثل خازن، سلف، مقاومت، آی سی ها مثل آی سی تغذیه، آی سی شارژ، آی سی cpu، انواع آی سی های حافظه در موبایل و کاربرد هر کدام در آشنا شوید.

دلیل آشنایی با کاربرد هر کدام از این قطعات این است که وقتی هر کدام از قطعات در برد موبایل خراب شود با توجه به کاربرد آن قطعه در برد موبایل آن قسمت مشخص از کار می افتد و اگر شما با کارکرد هر کدام از این قطعات در برد موبایل آشنا باشید به راحتی می‌توانید ایراد را پیدا کنید.

مثلا اگر هنگام اتصال گوشی به شارژر با پیغام دمای شارژ مواجه شدید و گوشی شما شارژ نشد اگر با مقاومت NTC و نحوه عملکرد آن قطعه آشنا باشید می‌توانید متوجه شوید که خرابی یکی از قطعات مثل مقاومت NTC باعث پیغام ارور شارژ شده است.

تست قطعات

یکی دیگر از موارد مهم در یادگیری تعمیرات موبایل تست قطعات است. بعد از آشنایی با انواع قطعات و نحوه عملکرد آنها در برد موبایل، هنگام ایراد قطعه باید بتوانیم قطعه معیوب را عیب یابی کنیم که برای این کار از مولتی متر اسفاده می‌کنیم.

تست قطعات

تعویض قطعات

یکی دیگر از موارد برای یادگیری، تعویض قطعات است. در برد موبایل قطعات به صورت BGY , BGA , SMD بر روی برد موبایل قرار گرفته‌اند که باید آنها را با روش‌ها تکنیک‌های مشخص بعد از عیب یابی تعویض کرد. شاید بتوان گفت در مدت زمان یادگیری تعمیرات موبایل این قسمت طولانی‌ترین قسمت در فرآیند یادگیری تعمیر است و نکات بسیار مهم و ظریفی دارد که مربی هر آموزشگاه تعمیرات موبایل در شیراز ، مشهد، اصفهان و هرجای ایران، باید این نکات را با تمرین و تکرار اصولی به هر کارآموز آموزش دهد. از این رو نگران طولانی بودن و سختی آن نباشید.

عیب یابی‌ها و نقشه خوانی

یکی از موارد مهم در یادگیری تعمیرات موبایل اصول صحیح عیب یابی است. در عیب یابی تعمیرات موبایل، روش‌ها و تکنیک‌هایی مثل جریان کشی ولتاژ گیری، تزریق ولتاژ و … عیب یابی را انجام می دهیم. عیب یابی معمولا یک کار بسیار دقیق و اصولی است و نیاز به تجربه کافی در تعمیرات موبایل در کنار دانش کافی در الکترونیک عمومی نیاز دارد. با دانش کافی عیب یابی می‌توان در بازار تعمیرات موبایل تبدیل به یک متخصص حرفه‌ای شد.

دانش کافی در نرم افزار موبایل

این روزها تعمیرات نرم افزار و سخت افزار موبایل با هم ادغام شده است و ایرادهای گوشی مخصوصا گوشی های شیائومی به گونه‌ای شده است که بدون دانش کافی در تعمیرات نرم افزار موبایل قطعا در تعمیر قسمت بزرگی از ایرادات گوشی های موبایل دچار مشکل خواهیم شد.

دانش کافی در نرم افزار موبایل

در تعمیرات موبایل یادگیری موارد زیادی دیگری هست که موارد بالا بخش کوچکی از آنها بود. سوال دیگری که پیش می آید این است که وقتی یادگیری این موارد که نیاز به این دانش وسیع دارد پس آموزش تعمیرات موبایل چقدر طول میکشد؟

یادگیری تعمیرات موبایل هرگز تمام نمی‌شود. با توجه به پیشرفت روزافزون علم الکترونیک و گوشی‌های هوشمنده برد‌های الکترونیکی و قطعات الکترونیکی هر روز در حال تغییر هستند و یک تعمیرکار موبایل باید همیشه خود را بروز نگه دارد و همیشه در سایت‌هایی مثل یوتیوب و گوگل در حال سرچ و یادگیری موارد جدید در تعمیرات موبایل باشد.

با این اوصاف اگر یک فرد قصد ورود به بازار تعمیرات موبایل از صفر را داشته باشد باید زیر نظر یک استاد ماهر آموزش ببنید. معمولا آموزش تمام موارد امکان پذیر نیست ولی آموزشی که یک فرد را تبدیل به یک تعمیر کار ماهر کند تا بتواند وارد بازار کار شود حدودا دو ماه طول میکشد ولی باز هم به توانایی ها و تلاش خود فرد هم بستگی دارد. در واقع می‌توان گفت بهترین راه ورود به بازار تعمیرات موبایل یادگیری و تمرین و تجربه‌اندوزی نزد یک استاد و مربی کاربلد است.

با این حال مدت زمان یادگیری تعمیرات موبایل کاملا بستگی به مربی و تلاش ها و پیگیری خود فرد دارد. کارآموز باید پیگیر و پرتلاش باشد و تمرین های مربی را به نحو احسنت انجام دهد. در کل این سوال که یادگیری تعمیرات موبایل چقدر طول میکشد را می‌توان در دو قسمت خلاصه کرد مدت یادگیری به مربی و تلاش و پیگیری کارآموز بستگی دارد.

آیا یادگیری تعمیرات موبایل سخت است؟

یادگیری تعمیرات موبایل نیاز به دانش الکترونیک عمومی مناسب و کسب تجربه و مهارت کافی در این حرفه دارد. الکترونیک کلا رشته سختی است ولی هان طور که گفتیم شما برای یادگیری تعمیرات موبایل نیاز به یادگیری تخصصی الکترونیک ندارید ولی هرچه علم الکترونیک شما بالاتر باشد، درک شما از تعمیرات بالاتر می رود.

در کل الکترونیک تعمیرات موبایل خیلی سخت نیست و نیاز به دانش محاسبات پیچیده در الکترونیک را ندارد و فقط نیاز به درک الکترونیک و ساختار و کاربرد قطعات دارد.

مورد بعدی تجربه و دانش و مهارت در تعویض قطعات و باز و بست و عیب یابی است که یادگیری این موارد نیز کار سختی نیست و فقط نیاز به تکرار و تمرین و یادگیری اصول صحیح کار است که این هم می‌توان با تلاش و آموزش زیر نظر یک استاد ماهر بدست آورد.

salb-techna