نقد و بررسی تخصصی گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

گوشی هوشمند دیزایر 820 (Desire 820) شرکت اچ تی سی، یکی از معمولی‌ترین دستگاه‌های خط تولید گوشی‌های میان‌رده این کمپانی تایوانی به حساب می‌آید. این گوشی نیز همانند دیگر گوشی‌های این شرکت از مشخصه‌های ظاهری شاخصی بهره‌مند است که با دیدن آنها می‌توانید به آسانی حدس بزنید، که گوشی موجود ساخت شرکت اچ‌تی‌سی است. از جمله ویژگی‌های […]

گوشی هوشمند دیزایر 820 (Desire 820) شرکت اچ تی سی، یکی از معمولی‌ترین دستگاه‌های خط تولید گوشی‌های میان‌رده این کمپانی تایوانی به حساب می‌آید. این گوشی نیز همانند دیگر گوشی‌های این شرکت از مشخصه‌های ظاهری شاخصی بهره‌مند است که با دیدن آنها می‌توانید به آسانی حدس بزنید، که گوشی موجود ساخت شرکت اچ‌تی‌سی است. از جمله ویژگی‌های شاخص و بارز ظاهری این گوشی، بدنه پلاستیکی دو رنگ گوشی، ارائه نسخه‌هایی با رنگ‌های متفاوت و جذاب بدنه و همچنین قرار گیری لنزی بزرگ در جلوی ماژول دوربین اصلی گوشی در محل قاب پشتی دستگاه می‌باشند. خوشبختانه این گوشی از نظر ابعادی بسیار مناسب و خوش دست بوده و اندازه دقیق قسمت‌های مختلف آن برابر 157.7×78.74×7.74 میلی‌ متر می‌باشد. بنابراین گوشی مزبور در دسته گجت‌های باریک قرار گرفته و بواسطه وزن 155 گرمی آن، از جمله گوشی‌های سبک بازار نیز به حساب خواهد آمد.

گوشی دیزایر 820 از نظر ظاهری و در کنار آن، از نظر مشخصات نمایشگر گوشی، شباهت بسیار زیاد به نماینده موفق اچ‌تی‌سی در بازار‌های جهانی یعنی گوشی دیزایر 816 دارد. بدین منظور صفحه نمایش 5.5 اینچی دیزایر 820 از نوع Super LCD2 بوده و دارای میزان دقت تصویر 1280 × 720 پیکسل می‌باشد.

بلندگوهای BoomSound شرکت اچ‌تی‌سی در قسمت جلویی این گوشی نیز دیده می‌شود و مطمئنا وجود این گزینه، خود به تنهایی یکی از موارد اصلی جذب خریداران بیشتر خواهد بود. این گوشی همانند دیزایر 816 دارای دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل است اما دوربین سلفی آن به 8 مگاپیکسل افزایش یافته است (دوربین جلویی دیزایر 816 برابر 5 مگاپیکسل بود). البته تمامی موارد ذکر شده، تنها اطلاعات مربوط به مشخصات فنی این گوشی بوده و به منظور بررسی کیفیت دوربین این گوشی با دیگر رقبای خود می‌بایست کمی صبور بوده و تا قسمت‌های بعدی این مقاله منتظر بمانید.

وجود تراشه 64 بیتی اسنپدراگون 615 کوآلکام شامل هشت هسته Cortex A53 به همراه دو گیگابایت حافظه RAM و واحد گرافیکی آدرنو 405  از جمله مشخصات سخت افزاری بهبود یافته این گوشی نسبت به دیزایر 816 به حساب می‌آید.

مشخصات فنی دیزایر 820

– این گوشی دارای نسخه‌های تک و دو سیم کارته بوده و هر دو نسخه از شبکه LTE با استاندارد cat. 4 (سرعت دانلود 150 و سرعت آپلود 50 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می‌کند.

– مجهز به صفحه نمایشی لمسی خازنی از نوع سوپر LCD2  به ابعاد 5.5 اینچ و دارای دقت تصویر 720p (اچ‌دی) به همراه سنسور نورسنجی محیط

– دارای تراشه MSM8939 شرکت کوآلکام با نام اسنپدراگون 615 (شامل چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex A53 با فرکانس کاری 1.0 گیگاهرتز در نقش CPU و واحد گرافیکی آدرنو 405 به عنوان GPU) به همراه دو گیگابایت حافظه RAM

– مجهز به نسخه 4.4.2 سیستم عامل اندروید موسوم به کیت‌کت به همراه نسخه 6.0 رابط کاربری انحصاری اچ‌تی‌سی با نام سنس (Sense 6.0)

– دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل به همراه قابلیت فوکوس خودکار، امکان فیلم برداری با دقت 1080p، حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.2 و فاصله کانونی 28 میلی متری لنز، دارای فلاش LED

– دارای دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی در جلو به همراه سنسوری از نوع BSI و قابلیت فیلم برداری با دقت 1080p

– دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی و قابلیت افزایش حافظه گوشی از طریق کارت حافظه microSD

– وای‌فای با استاندارد b/g/n، بلوتوث نسخه 4.0، دارای GPS و GLONASS، دارای رادیو FM و USB با ویژگی OTG

– دارای قابلیت حذف صدای نویز محیط از طریق میکروفون اختصاصی ثانویه گوشی

– دارای دو بلندگو استریو در بخش جلویی گوشی

– مجهز به باطری با ظرفیت 2,600 میلی آمپر ساعت به همراه قابیلت نرم افزاری Extreme Power Saving Mode

 

معایب اصلی دیزایر 820

– بدنه براق گوشی شدیدا مستعد جذب اثر انگشت می‌باشد

– پلاستیک بکار رفته در ساختار بدنه این گوشی دارای طراحی براق و صیقلی بوده و به همین دلیل مستعد جذب لکه و خش می‌باشد

– ظرفیت 2,600 میلی آمپر ساعتی باطری این گوشی، نسبتا کم به نظر می‌رسد

 

گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی، جزو یکی از بهترین گوشی‌های میا‌ن‌رده موجود در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند به حساب آمده و این دستگاه به دلیل مجهز بودن به مشخصات فنی مناسب، در بازارهای فروش بسیار موفق و درخشان ظاهر شده است. دوربین‌های باکیفیت در جلو و پشت گوشی، صدای خروجی باکیفیت بلندگوهای بوم‌سوند اچ‌تی‌سی و پشتیبانی از شبکه مخابراتی 4G به همراه LTE از دلایل قرار گیری این گوشی در رتبه‌های تک رقمی بهترین گوشی‌های میان‌رده دنیا به حساب می‌آید. با نگاهی به این گوشی، این طور احساس می‌شود که کماکان روح دیزایر 816 در کالبد این گوشی وجود داشته و از برادر بزرگتر خود، مشخصات بارزی را به ارث برده است. اما با این حال شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته است تا با بهبود نقص‌ها و مشکلات گوشی دیزایر 816، گوشی بهتری و پیشرفته‌تری با نام دیزایر 820 را به بازار‌های جهانی عرضه کند.

مکان قرار گیری دکمه‌ها بسیار خوب و مناسب بوده و موجبات راحتی کاربر در هنگام استفاده از آن را فراهم می‌آورد. البته طراحی و ظاهر این گوشی بسیار براق بوده و از این نظر نسبتا زیبا به نظر می‌رسد. همانطور که از پیش می‌دانید، کماکان بیشترین سود تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند، مربوط به فروش گوشی‌های میان‌رده بوده و این شرکت نیز تلاش می‌کند که در این مقطع بتواند گوشی‌های بسیار قدرتمندی را روانه بازار کند. بویژه در بازارهای کشور‌های آسیایی که هم اینک در حال رشد بوده و می‌تواند سود بسیار خوبی را نصیب فروشندگان گوشی‌های هوشمند کند. شرکت اچ‌تی‌سی نیز چند وقتی است که به این موضوع پی برده است و هم اینک بیشتر توجه خود را به تولید گوشی‌هایی مناسب و مقرون به صرفه در بخش‌های میان‌رده و پایین‌رده بازار معطوف کرده است.

اما هم اکنون سوال اصلی این است که آیا گوشی‌ هوشمند دیزایر 820 می‌تواند همانند برادر بزرگتر خود یعنی دیزایر 816، در این مسیر پرپیچ و خم،  به موفقیت دست یابد یا اینکه ذائقه مصرف کنندگان گوشی‌های هوشمند تغییر کرده است و هم اینک می‌بایست گوشی‌هایی مقرون به صرفه و در عین حال پرقدرتی را به بازار معرفی کرد؟

در بخش‌های بعدی نیز با ما همراه باشید تا به این سوال، پاسخ منطقی و مناسبی داده شود.

محتویات درون جعبه دیزایر 820

این گوشی هوشمند نیز همانند دیگر اعضای خانواده خود دارای جعبه‌ای سفید رنگ و با طراحی زیبا است.

با گشودن درب جعبه، برخلاف جعبه خرده فروشی دیگر گوشی‌های هوشمند، مورد خاصی در قسمت بالایی آن دیده نمی‌شود و خود گوشی در قسمتی از جعبه و به همراه محافظ ضد ضربه بسیار زیبا و لوکسی قرار گرفته است. همچنین در کنار آن، لوازمی خاص جهت نصب کارت حافظه جانبی و سیم کارت نیز قرار گرفته است.

با کنار زدن مقواها به بخشی می‌رسیم که تعدادی از لوازم جانبی ضروری گوشی در آن قرار گرفته است. در این بخش شاهد قرار گیری یک عدد شارژر یک آمپری، یک عدد کابل USB مستحکم و باکیفیت و یک جفت هدفون هستیم.

هدفون قرار گرفته در جعبه خرده فروشی این گوشی از نوع باکیفیت و استاندارد بوده و کابل آن از نوع نواری است. بنابراین در هنگام استفاده از آن به مشکل گره خوردن سیم هدفون دچار نخواهید شد. کیفیت ساخت این هدفون بسیار خوب است تا جایی که به نظر ما از هدفون قرار گرفته در جعبه گوشی دیزایر آی (Eye) اچ‌تی‌سی نیز مناسب‌تر بوده و در واقع بهتر است بگوییم که نظرمان را به خود جلب کرده است. البته این احتمال وجود دارد که هدفون مورد نظر تنها در جعبه گوشی‌های مربوط به منطقه خاصی از عرضه جهانی گوشی، موجود باشد. پس در هنگام خریداری این گوشی می‌توانید به طور حضوری این مسئله را به طور دقیق بررسی و ارزیابی کنید.

ظاهر گوشی دیزایر 820

گوشی هوشمند دیزایر 820 دارای ابعاد بسیار مناسب بوده و میزان ضخامت بدنه آن تنها 7.7 میلی‌متر است. مسلما وجود ضخامت کمتر نیز یکی دیگر از مشخصه‌های بهبود یافته این گوشی نسبت به نسل قبلی خود یعنی گوشی دیزایر 816 به حساب می‌آید. گرچه گوشی دیزایر 816 تنها 0.2 میلی‌متر ضخیم‌تر است اما اشاره به این موضوع نیز خود به تنهایی قابل توجه خواهد بود.

اما در سمت دیگر ماجرا باید گفت که دوربین این گوشی بسیار مزاحم است. در حقیقت لنز دوربین اصلی گوشی بسیار بزرگ بوده و بیرون‌زدگی نسبتا محسوسی دارد. گرچه این طراحی نیز می‌تواند به استانداردی جدید در سطح گوشی‌های میان‌رده تبدیل شود اما با این حال در مصرف روزمره خود به مشکل خاصی برنخواهید خورد و به شکل عجیب آن عادت خواهید کرد.

در طی بررسی‌های انجام شده بر روی این گوشی، بدنه گوشی در نهایت کار، تمامی اثرات انگشت کارشناسان این بخش را مورد ثبت دقیق خود قرار داد. یکی دیگر از معایب اصلی طراحی این گوشی مربوط به محل قرار گیری لنز دوربین است. در حقیقت باید گفت که لنز دوربین اصلی گوشی به میزان زیادی به حاشیه کناری پنل پشتی گوشی منتقل شده است و این احتمال وجود دارد که در هنگام عکاسی با دوربین اصلی گوشی در هنگام قرار گیری آن در حالت منظره یا افقی، لنز دوربین توسط دست کاربر پوشیده شود و از این نظر برای عکاسی، مزاحمت ایجاد شود.

طراحی و کیفیت ساخت دیزایر 820

همانطور که پیشتر گفته شد گوشی دیزایر 820 از طراحی و شاخصه‌های ظاهری گوشی‌های شرکت اچ‌تی‌سی شامل بدنه دو رنگ و گوشه‌های گرد شده بهره‌مند است. این گوشی از جهاتی ما را به یاد گوشی موفق دیزایر 816 این شرکت می‌اندازد. البته در مواردی خاص بر روی شکل ظاهری آن بازنگری شده است و نقص‌ها و مشکلات سری قبل نسبتا برطرف شده است. اما با این حال این گوشی هنوز هم از جهت برخورداری از طراحی حرفه‌ای و جنس بدنه باکیفیت رنج می‌برد.

شاید یکی از دلایل وجود نقص در طراحی گوشی‌های این شرکت، عادت کمپانی اچ‌تی‌سی به قرار دادن دکمه پاور یا همان قفل صفحه گوشی در بالای صفحه نمایش دستگاه باشد. در واقع هم اینک شاهد قرار گیری این دکمه در بخش بالایی بسیاری از گوشی‌های این شرکت بوده و از جهاتی شمایل آن را به طراحی گوشی وان ام8، پرچمدار سال پیش این شرکت شباهت دارد. همانطور که می‌دانید انتقادهای زیادی به این طراحی نسبت داده شده است و همانطور که به نظر می‌رسد، قرار گرفتن کلید پاور در بخش بالایی گوشی، دسترسی کاربر به آن را سخت می‌کند و در کنار آن اگر ابعاد گوشی زیاد بوده و یا میزان بلندی آن بیشتر از حد استاندارد باشد، مسلما کاربر با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.

البته جالب است بدانید که در سری قبلی این گوشی یعنی در روی بدنه دیزایر 816، کلید پاور گوشی در سمت چپ و بالای دکمه‌های کنترل صدا قرار داشت. هرچند قرار گیری آن در آن محل نیز خیلی مناسب و راحت به نظر نمی‌رسید اما از جای گیری آن در بخش بالایی گوشی ترجیحا بهتر بود. اما هم اینک گوشی دیزایر 820 از این نظر نسبت به نسل پیشین خود بهبود یافته و کار را برای کاربران خود راحت نموده است.

در روی بدنه گوشی دیزایر 820، کلید پاور در بخش کناره سمت راست آن (پایین کلیدهای کنترل صدا) قرار گرفته است و با توجه به بلندتر بودن این گوشی نسبت به نسل قبلی خود (157.7 میلی متر) قرار گیری این دکمه در سمت راست گوشی کار بسیار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد. در حقیقت با توجه به بدنه نسبتا بلند این گوشی، قرار دادن کلید پاور در بالای دستگاه کار بسیار ناعاقلانه‌ای بنظر می‌رسید.

در بخش کناره سمت چپ گوشی شاهد قرار گیری شکاف‎های مختلفی هستیم. وجود یک یا دو شیار سیم کارت (بسته به مدل خریداری شده) و همچنین یک شیار کارت حافظه جانبی جهت افزایش حافظه داخلی گوشی، از جمله این موارد هستند.

همان طور که در بخش بررسی ابعاد این گوشی، اندازه جنبه‌های مختلف دستگاه تعیین و ارائه شد، اندازه‌های موجود برای یک گوشی با صفحه نمایش 5.5 اینچی نسبتا منصفانه بنظر رسیده و کاملا رضایت بخش است. همچنین حاشیه کناره نمایشگر گوشی نیز بسیار باریک بوده و پهنای آن را به میزان 78.74 میلی‌متر کاهش می‌دهد. این میزان پهنای گوشی برای کار کردن با یک دست بسیار مناسب بوده و نسبتا رضایت بخش است. قرار گیری دو بلندگوی اسپیکر در قسمت‌های فوقانی و تحتانی گوشی باعث افزایش بلندی آن از حد استاندارد و میانگین گوشی‌ها شده است و اما بهتر است بدانید که صرفا گوشی‌هایی با میزان بلندی زیادتر، دارای وزن بیشتر نبوده و این گوشی نیز از این مورد مستثنا نیست. در واقع وزن این گوشی برابر 155 گرم بوده و نسبتا سبک به نظر می‌رسد. همچنین بلندی نامتناسب بدنه گوشی سبب افزایش قابل توجهی در میزان وزن کلی گوشی نشده است و از این نظر بسیار خوشحال و مسروریم.

هم اینک که بیشتر در حال کردن با این گوشی هستیم به جنس بدنه آن بیشتر عادت کرده‌ایم و حسی متفاوت در ما در حال جان گرفتن است. از طرفی در بخش فوقانی و تحتانی نمایشگر این گوشی، قطعه‌ای از پلاستیک بر روی دو بلندگوی بوم‌سوند استریو این گوشی قرار گرفت است و طراحی مات و پلاستیکی آن، نظرمان را به سمت خود جلب کرده است. اما از طرفی دیگر بدنه این گوشی کاملا از پلاستیک براق و جاذب اثر انگشت ساخته شده است و نگه داشتن آن در دست برای کسانی که خواهان یک گوشی با ظاهری تمام حرفه‌ای هستند، کمی شرمندگی و دلخوری را به همراه خواهد آورد.

اما اگر بخواهیم در مورد بدنه براق این گوشی، مسئله مضحک و خنده‌داری را بیان کنیم، باید این طور گفت که در هنگام کار کردن با این گوشی، آلبوم پرافتخاری از اثرات انگشت کاربران مختلف را بر روی بدنه این گوشی به یادگار خواهید داشت و در آینده و در صورت لزوم، می‌توانید هر یک از آنها را به منظور به کار بردن در مسائل قضایی و قانونی به کار بگیرید! اما علاوه بر استعداد این گوشی در جذب اثر انگشت و چربی و عرق دست، می‌بایست از ساییده شدن و یا خراشیده شدن بدنه براق آن نیز برحزر بود. حتی جالب است بدانید که بعد از گذشت زمانی کوتاه، گوشی مورد بررسی در محل آزمایشگاهمان و بدون خروج از این محل، ساییدگی و خش‌هایی را بر روی بدنه خود دید که این موضوع برایمان بسیار جالب بود. البته در هنگام استفاده از این گوشی، هیچگونه کاور و یا محافظی بر روی بدنه آن قرار نداشت و اگر شما از جمله کاربرانی هستید که تا پایان عمر خود از دستگاهی که صاحب آن هستید، به خوبی نگه داری می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که قبل از بیرون آوردن گوشی از بسته بندی شرکتی خود، نسبت به خریداری کاور محافظ بدنه گوشی اقدام نمایید.

به دلایلی نامعلوم، کمپانی اچ‌تی‌سی اقدام به جابه‌جایی دکمه‌های فلزی و باکیفیت گوشی دیزایر 816 به دکمه‌هایی پلاستیکی در گوشی دیزایر 820 کرده است. رنگ دور کلید‌ها با طراحی دور لنز دوربین و همچنین اطراف پنل جلویی گوشی ارتباط داشته و زیبایی خاصی را به آن بخشیده است. مسلما یکی از شکایات ما از این گوشی نسبت به نسل قبلی آن، کم شدن قطعه‌های فلزی بدنه گوشی خواهد بود. هر چند شرط می‌بندیم که از طراحی این گوشی در نبود موارد فلزی لذت کافی را خواهید برد.

در پایان این بخش باید این طور گفت که گوشی هوشمند دیزایر 820 اچ‌تی‌سی با وجود کمی‌ها و  کاستی‌های بسیار، در مسیر طراحی این کمپانی حرکت کرده و با وجود انتخاب ناصحیح این کمپانی تایوانی در زمینه مواد و جنس بدنه گوشی، بدنه این دستگاه آنقدر مستحکم و قوی است که بتواند در برابر ناملایمات تا حد استاندارد و رضایت بخشی دوام بیاورد. البته بعضی از جنبه‌های طراحی این گوشی برایمان ناامید کننده بوده و آن را در سطح شمایلات یک گوشی حرفه قرار نمی‌دهد و حتی آن را از قرار گرفتن در این سطح دور می‌کند. اما در پایان به این نتیجه خواهیم رسید که گوشی دیزایر 820 یک دستگاه میان‌رده در سطح بازار بوده و مسلما نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم.

کلید‌ها و کنترل‌های گوشی دیزایر 820 

هم اینک بیاید به همراه یکدیگر نگاهی به اطراف گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی انداخته و با بخش‌های مختلف آن آشنا شویم. یکی از قسمت‌هایی که به آسانی نمی‌توان از کنار آن گذشت، قرار گیری دو بلندگوی استریو از نوع بوم‌سوند در بالا و پایین نمایشگر این گوشی است. همانطور که می‌دانید، بلندگوهای بوم سوند اچ‌تی‌سی دارای خروجی صدای بسیار باکیفیتی بوده و این مورد در پرچمداران اخیرا این کمپانی مانند وان ام8 و وان ام9 به وضوح دیده می‌شود. البته این بلندگوها در ساختار گوشی دیزایر 820 همانند دیگر گوشی‌های این کمپانی، بسیار دور از هم قرار گرفته‌اند و گاهی اطمینان از دست یافتن به بالاترین میزان افکت صدای استریو، کمی غیر ممکن بنظر می‌رسد.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، بخش قدامی این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی دیزایر 816 اچ‌تی‌سی دارد. حتی جالب است بدانید که مشخصات صفحه نمایش آن نیز با سری قبل این گوشی کاملا برابر و یکسان است.

مکان قرار گیری دوربین سلفی این گوشی نیز نسبت به سری قبلی خود هیچ تغییری نکرده است و با نگاهی نزدیکتر به آن شاهد لنز بزرگ قرار گرفته در آن خواهید بود. این بخش از گوشی از نظر کیفی نسبت به سری قبلی خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و هم اینک از یک سنسور BSI CMOS با دقت 8 مگاپیکسل بهره می‌برد. کیفیت خروجی عکس‌ها نیز نسبت به نسل قبلی این گوشی پیشرفت‌هایی را به خود دیده است و علاوه بر آن، هم اکنون این دوربین می‌تواند با کیفیت 1080p به فیلمبرداری بپردازد.

درست در زیر دوربین 8 مگاپیکسلی این گوشی در بخش جلویی دستگاه، یک فلاش کوچک LED قرار گرفته است که در هنگام دریافت اعلانات جدید و یا در حالت شارژ گوشی روشن خواهد شد. البته امکان انتخاب گزینه‌هایی که به روشن شدن نور این LED بیانجامد نیز وجود داشته و کاربر می‌تواند از میان گزینه‌های تماس‌های از دست رفته، پیام‌ها و ایمیل‌های جدید، رخدادهای مربوط به تقویم و هشدارهای گوشی، موارد مربوطه را فعال و یا غیرفعال کند.

میزان حاشیه‌های کناره نمایشگر در حد نسبتا استانداردی قرار دارند اما این مقدار در بخش‌های فوقانی و همچنین تحتانی صفحه نمایش گوشی، کمی زیادتر از حد بنظر رسیده و باعث افزایش میزان بلندی گوشی شده است. با دیدن حاشیه‌های سیاه رنگ دور نمایشگر گوشی ناگهان این فرضیه به ذهنمان خطور کرد که شاید کمپانی تایوانی در فکر تولید و قرار دادن نمایشگر نسبتا بزرگتری بر روی این گوشی بوده و در دقایق آخر، تصمیم گرفت که نمایشگری کوچکتر از آن و با ابعاد 5.5 اینچ را در آن بخش قرار دهد.

لوگوی شرکت HTC در بخش پایینی نمایشگر گوشی قرار گرفته و نسبتا توانسته‌ است فضای خالی این بخش را پر کند. اما یکی از تفاوت‌های این گوشی با دیگر دستگاه‌های تولید شده توسط این شرکت، عدم وجود دو دکمه‌ همیشگی Back و Menu در دو طرف لوگوی این شرکت است. در واقع این کمپانی راهی آسوده‌تر را در پیش گرفته است و به قرار دادن دکمه‌های ناوبری اندرویدی در پایین نمایشگر گوشی رضایت داده است.

به بخش پنل پشتی گوشی می‌رویم. جایی که طراحی خاص و منحصر به فرد دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی در نگاه اول جلب توجه می‌کند. همانطور که قبلا اشاره شد، لنز بزرگ دوربین اصلی این گوشی کمی بیش از حد استاندارد به حاشیه سمت چپ و بالای گوشی منتقل شده است و حلقه‌ای پلاستیکی با رنگی متفاوت، دور لنز بزرگ آن را فرا گرفته است. تفاوت رنگی این دو قسمت باعث جلب توجه بیشتر خریداران و دیگر کاربران این گوشی در وهله اول شده است.

همچنین به دلیل قرار گرفتن بیش از حد دوربین اصلی گوشی در کناره بالا و سمت چپ آن، احتمال پوشانده شدن لنز دوربین توسط یکی از دستان کاربر در هنگام قرار گیری آن در حالت لند اسکیپ یا افقی وجود دارد. شاید توجه هر لحظه به این موضوع کمی آزار دهنده باشد، اینکه همیشه در هنگام عکاسی می‌بایست حواستان به یکی از دستانتان باشد که در کجا قرار می‌گیرد و یا نکند که به طور ناگهانی، بخشی از دستتان در جلوی لنز دوربین قرار بگیرد. ما راهی را به منظور کاهش دادن احتمال بروز این اتفاق پیدا نمی‌کنیم و ترجیح می‌دهیم که در آینده، مهندسین و طراحان بر روی این بخش از گوشی کار کرده و مشکلات آن را برطرف نمایند. مسلما رفع این مسئله بسیار آسان خواهد بود و طراحان این گوشی پیش از رسیدن به این جمع بندی، می‌بایست تمامی جوانب کار عملی با آن را می‌سنجیدند.

علاوه بر آن لنز دوربین اصلی گوشی در بخش خارجی خود کمی بیرون زدگی دارد و این خود می‌تواند در آینده برای کاربر مشکل آفرین بوده و سبب ایجاد خش و یا شکستگی بر روی آن شود. همچنین از آنجایی که نوار دور لنز دوربین این بخش، پلاستیکی است پس می‌توان این طور تصور کردن که تا زمان تار نشدن بی‌دلیل تصاویر ثبت شده توسط این دوربین، خطر خاصی برای آن ایجاد نشده است.

بهتر است کمی در مورد ویژگی‌های پنل پشتی این گوشی صحبت کنیم. این قسمت جزعی از ساختار بدنه اصلی گوشی بوده و به همین دلیل همانند گوشی دیزایر 816، قاب پشتی دستگاه قابل جدا شدن نخواهد بود. در پشت این قاب، یک باطری لیتیوم-پلیمری با ظرفیت 2600 میلی آمپر ساعت قرار گرفته است که از نظر ظاهری این طور به نظر می‌رسد که منظور تامین انرژی این گوشی، ناکافی و نامناسب باشد. هرچند تمام این فرضیات بر روی کاغذ صحت داشته و می‌بایست تا قسمت بررسی دوام باطری این گوشی منتظر بمانیم.

شیارهای سیم کارت و کارت حافظه جانبی دستگاه در بخش کناره سمت چپ گوشی قرار گرفته‌اند و به سادگی همه آنها در زیر یک نوار پلاستیکی قرار گرفته‌اند. در مورد جنس این بخش از گوشی نیز می‌بایست این نکته را اضافه کنیم که به هیچ وجه مشتاق بازی کردن در فضای باز در هنگام قرار گیری گوشی در جیب لباسمان نیستیم. زیرا نوار محافظ شیارهای آن کمی نامستحکم بنظر رسیده و ممکن است در آینده با مشکل روبه‌رو شده و یا احتمال دارد کارت حافظه و یا سیم کارت خود را در گوشه جیب خود پیدا کنیم.

از طرفی باید گفت که قرار گیری این شیارها در بخش کناری گوشی باعث سهولت در دسترسی سریع و فوری به آنها شده د در عین حال، به طراحی آن هیچ گونه مشکلی را وارد نساخته است.

در بخش بالایی این فبلت شاهد حضور سوکت جک 3.5 میلی متری صدا به همراه میکروفون ثانویه به منظور حذف صدای نویز محیط هستیم. در بخش تحتانی و مایل به سمت راست آن نیز پورت microUSB 2.0 با قابلیت پشتیبانی از ویژگی OTG قرار گرفته است. بنابراین با توجه به این موضوع کاربر می‌تواند به آسانی وسایل جانبی خود شامل موس، کیبورد و یا حافظه خارجی یا اکسترنال خود را به گوشی متصل نموده و از آن استفاده کند.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به معرفی کامل این گوشی و مشخصات فنی آن پرداختیم. سپس وارد بخش بررسی محتویات درون جعبه این گوشی شده و متوجه شدیم که در بسته بندی این گوشی، حداقل وسایل ضروری یک گوشی هوشمند قرار دارد. البته کیفیت لوازم جانبی موجود در بسته بندی خرده فروشی این گوشی بسیار بالا بوده و از همین جهت توانست نظرمان را به خود جلب نماید. در ادامه و در بخش ظاهر گوشی دیزایر 820، مشخص شد که این گوشی با وجود قرار گیری در دسته گوشی‌های میان‌رده، دارای ضخامت نسبتا کمی بوده و جزو فبلت‌های باریک بازار به حساب می‌آید. اما سپس به موضوع طراحی نسبتا بد جایگاه دوربین اصلی این گوشی پرداختیم. در واقع دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی که در سمت بالا و گوشه سمت چپ آن قرار گرفته است، کمی بیش از حد استاندارد به گوشه کناری دستگاه منتقل شده است و از این جهت امکان پوشانده شدن لنز دوربین توسط دست کاربر در هنگام عکاسی وجود خواهد داشت. همچنین به همین دلیل، لنز دوربین در اکثر مواقع توسط چربی دست کثیف شده و در صورت پاک نکردن آن قبل از شروع عکاسی، امکان تار افتادن تصاویر وجود خواهد داشت. همچنین یکی دیگر از معایب ساختاری این گوشی به جنس و کیفیت ساخت آن برمی‌گردد. در حقیقت، جنس پلاستیک بکار رفته در ساختار بدنه این گوشی دارای طراحی بسیار براقی بوده و در کنار جذب اثر انگشت و چربی و عرق دست کاربر، امکان خراشیده شدن را نیز به عیوب خود می‌افزاید. در بخش بعدی و در قسمت طراحی و کیفیت ساخت گوشی، طراحی و شاخصه‌های ظاهری آن با دیگر گوشی‌های این کمپانی مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. بدنه دو رنگ و گوشه‌های گرد دستگاه از مواردی بود که در دیگر گوشی‌های تولید شده توسط این شرکت نیز دیده می‌شود. در واقع در این زمینه می‌توان این طور بازگو کرد که در گوشی دیزایر 820 از همان طراحی گوشی دیزایر 816 استفاده شده و معایب و نقص‌های آن تا حدودی مرتفع گردیده است. یکی از شکایات کاربران گوشی‌های اچ‌تی‌سی از دستگاه‌های تولید شده توسط این شرکت، قرار گیری دکمه پاور گوشی در قسمت بالایی دستگاه بود که خوشبختانه این مشکل نیز بواسطه بلندی خارج از استاندارد گوشی، رفع شده و هم اینک دکمه پاور گوشی در قسمت سمت راست آن قرار گرفته است. همچنین شیارهای مربوط به سیم کارت و کارت حافظه جانبی این گوشی نیز در کناره سمت چپ آن قرار گرفته و تمامی آنها توسط درپوشی پلاستیکی پوشیده شده‌اند. میزان پهنا و بلندی این گوشی نسبت به ابعاد 5.5 اینچی نمایشگر گوشی، نسبتا استاندارد به نظر می‌آید. البته بلندی گوشی بدلیل قرار گیری دو بلندگوی بوم سوند استریو در بالا و پایین نمایشگر، کمی بیشتر از حالت عادی است. در طول بررسی این گوشی، بدنه براق آن کمی خراشیده شده و خط و خش‌هایی بر روی آن نمایان شد. پیشنهاد می‌شود که در هنگام خریداری این گوشی حتما به منظور محافظت از بدنه براق آن، کاور محافظی را برای آن تهیه فرمایید. یکی دیگر از نارضایتی‌های ما از این گوشی، پلاستیکی شدن دکمه‌های آن نسبت به مدل قبلی آن بوده است. هرچند وجود رنگ‌های زیبای دور کلید‌ها، به میزان کمی از این نارضایتی می‌کاهد. در بخش بعدی، کلید‌ها و کنترل‌های گوشی مورد بازبینی قرار گرفت و متوجه شدیم که در زیر دوربین سلفی جلویی گوشی، یک نشانه‌گر LED قرار گرفته است که حالت‌های فعال سازی آن توسط کاربر قابل تنظیم خواهد بود. در ادامه به موضوع حذف کلید‌های نرم افزاری دو طرف لوگوی HTC و جایگزین شدن آنها با دکمه‌های ناوبری اندرویدی پرداختیم. در بخش پشتی این گوشی نیز، در ابتدا لنز بسیار بزرگ دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی مورد توجه بود. همچنین نوار پلاستیکی دور لنز با رنگ متفاوت خود، زیبایی منحصر به فردی را به این بخش ارائه می‌دهد. یکی دیگر از معایب این بخش، بیرون زدگی لنز دوربین و احتمال خش برداشتن بر روی شیشه سطحی آن است. بهتر است بدانید که قاب پشتی این گوشی قابلیت جدا سازی توسط کاربر را نداشته و با بدنه گوشی یکپارچه شده است. در پایان مکان سوکت‌ها و پورت‌ها گوشی تعیین شد و در نهایت مشخص شد که این گوشی توانایی پشتیبانی از OTG و اتصال لوازم جانبی یا حافظه فلش به خود را دارد. 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسیگوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی و صفحه کلید]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض]

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی دیزایر 820 اچ‌تی‌سی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال