روش نگه داری از سنگ گرانیت در ساختمان و نمای داخلی آن

ویژگی و مزایای منحصر به فردی دارد، جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت معمولا از بقیه سنگ‌ها بهتر عمل می‌کند، اما روش نگهداری از این سنگ لازمه یک سری اقدامات مفید و ساده است. توجه داشته باشید: افرادی که در داخل منزل خود از این سنگ، در دکوراسیون داخلی خانه، استفاده کرده‌اند، از اهمیت […]

ویژگی و مزایای منحصر به فردی دارد، جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت معمولا از بقیه سنگ‌ها بهتر عمل می‌کند، اما روش نگهداری از این سنگ لازمه یک سری اقدامات مفید و ساده است. توجه داشته باشید: افرادی که در داخل منزل خود از این سنگ، در دکوراسیون داخلی خانه، استفاده کرده‌اند، از اهمیت بالایی برخورد دار است.

آشنایی مختصر با سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یکی از انواع سنگ‌های آذرین است. گرانیت یکی از بادوام‌ترین و مستحکم‌ترین سنگ‌های طبیعی محسوب می‌شود که از خیلی سال‌ قبل تا به امروز، در ساختمان‌سازی مورد استفاده‌ی‌ بشر قرار گرفته است. این سنگ طبیعی در اثر گرما و فشار شدید در اعماق زمین شکل می‌گیرد. سنگ گرانیت دانه‌بندی درشتی دارد به گونه‌ای است که به راحتی با چشم، قابل دیدن است.

سنگ گرانیت به دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که دارد، تبدیل به یک سنگ پرکاربرد شده است. به طوری که در بسیاری از پروژه‌های فضای باز، مانند: ساخت پل‌ها، بناهای تاریخی، نمای ساختمان، سنگفرش و….، همچنین پروژه‌های سرپوشیده قابل استفاده است. از خصوصیات سنگ گرانیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آشنایی مختصر با سنگ گرانیت

    برای بزرگنمایی کلیک کنید

    طرح های شیک و زیبا، همراه با تنوع رنگ

  2. با دوام بودن این سنگ یکی از خصوصیات مهم این سنگ است.
  3. مقاوم در برابر گرما
  4. مقاوم در برابر لکه
  5. ضد خط و خش
  6. دارای درزهای پنهان
  7. سهولت در نگهداری
  8. ضد آب و رطوبت ( که این مورد به نسسبت سنگ‌های دیگر بهتر عمل می‌کند اما در واقعیت، آن‌طور که باید ضد آب و ضد رطوبت نیست.)

کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان

در سال‌های اخیر سنگ گرانیت به دلیل زیبایی ظاهری و پترن‌های موجود در بافت، طرفداران زیادی پیدا کرده است. استفاده از سنگ گرانیت در دکوراسیون داخلی بسیار  مورد پسند عوام قرار گرفته است. چرا که علاوه بر کیفیت زیبایی، شکوه خاصی به محیط می‌بخشد. کاربرد سنگ در ساختمان محدود به یک فضا نمی‌شود:

  • نمای ساختمان
  • کفسازی
  • دیوارهای فضاهایی مانند لابی، سرویس بهداشتی و حمام و…
  • فضاهای تجاری و اداری
  • استفاده برای دستگاه پله
  • استفاده در آشپزخانه برای روی کابینت‌­ها
  • ساخت روشویی در سرویس بهداشتی
  • استفاده برای ساخت وسایل تزئینی مانند مجسمه‌‌ها

نگهداری از سنگ گرانیت

پیشنهاد می شود روزانه و پس از استفاده از سینک گرانیتی و یا کانتر های گرانیتی و … حتما با استفاده از پاک کننده های معمولی  ph  خنثی شستشو دهید و با یک پارچه نرم آن را کاملا خشک کنید تا هیچ لکه ای روی سطح سنگ باقی نماند.

موقع تمیز کردن سنگ های گرانیتی از اسکاچ و سیم های ظرفشویی خشن و زبر به هیچ وجه استفاده نکنید زیرا به سطح سنگ آسیب می رساند. سعی کنید از پاک کننده هایی استفاده کنید که اولا ph  خنثی داشته باشد؛ ثانیا زیاد چرب نباشد، چون چربی زیاد مایع های ظرفشویی باعث می‌شود یک لایه همیشه روی سنگ باقی بماند و باعث کدر دیده شدن سنگ گرانیتی شود.

اقدامات پیشگیرانه ساده می توانند در محافظت از  سینک های گرانیتی و کانترهای آشپزخانه نقش پررنگی داشته باشد. با توجه به قیمت سینک ظرفشویی گرانیتی و هزینه های بالای تعمیر و تعویض سنگ گرانیتی باید روش های نگهداری از سنگ گرانیتی را یاد بگیریم.

تعمیر و نگهداری سالیانه سنگ گرانیتی

معمولا سنگ های گرانیتی سالی یک بار نیاز به آب بندی دارد. این قضیه بیش‌تر در سنگ های گرانیتی است که، برای کف استفاده شده باشد. موقع تمیز کردن اگر شکافی بین کاشی‌های گرانیت مشاهده کردید و یا جا‌هایی هست که شکسته شده و یا نیاز به تعمیر دارد را ترمیم کنید.

 در صورت لزوم؛ قسمت‌های شکسته یا خراب شده گرانیت را، با  سنگ گرانیتی سالم، تعویض کنید. بهتر است یک بار در سال درز بین گرانیت‌ها را با مواد با کیفیت مهر و موم کنید. با این کار از نفوذ آب و آلودگی‌ها جلوگیری خواهید کرد.

درزگیری سنگ گرانیت

در صورت نگهداری و مراقبت مناسب از محصولات تولید شده از سنگ گرانیتی و تمیز کردن روزانه و سالانه، استفاده از یک پوشش ضد آب با کیفیت، که مناسسب سنگ گرانیت باشد، می‌تواند تا 10 سال عمر سنگ شما را حفظ کند.

 در واقع آنچه باعث خراب شدن سنگ گرانیت می شود علاوه بر اکسیداسیون در برابر نور خورشید و هوا، استفاده از پاک کننده‌های نامناسب، مخصوصا پاک کننده‌های سیلر و رزینی است. دلیل اصلی آن این است که این مواد باعث ایجاد براقیت در سطوح شده و حتی امکان تغییر رنگ، در سطوح مورد نظر، وجود دارد.

از نظر ضد آب سازی بر خلاف مواد نانو که بسیار مناسب این کار است، این مواد به جای این‌که مانند نانو به سطح مورد نظر نفوذ کنند، یک لایه روی سطح سنگ گرانیت شما ایجاد کرده و به ظاهر باعث آبگریزی می‌شود. کیفیت و ماندگاری این مواد به نسبت محصولات نانو نما بسیار پایین‌تر است.

راه حلی مطمئن جهت حفظ مقاومت سنگ گرانیت

با توجه به اینکه انواع سنگ های به کار رفته در ساختمان دارای جذب آب هستند، با اجرای پوشش نانو، کاملا ضد آب می‌شوند. بیش‌ترین سنگ بکار رفته در نمای ساختمان، می‌توان به سنگ‌های سنگین مثل: سنگ تراورتن، که دارای جذب آب هستند، هم چنین سنگ های گرانیت و مرمریت اشاره کرد، از دیگر سنگ هایی که این پوشش محافظتی را شامل می‌شود، سنگ های مصنوعی، که پایه آن‌ها سیمانی است،  اما با مواد نانو سنگ نما؛ دیگر هیچگونه آلودگی، جذب  این نوع از سنگ‌ها، نمی‌شود.

راه حلی مطمئن جهت حفظ مقاومت سنگ گرانیت

برای بزرگنمایی کلیک کنید

«مواد نانو برای سنگ نما، یکی از پر کاربرد‌ترین محصولات ساختمانی، برای انواع نما‌های ساختمانی است، محلول نانو سنگ، قابل استفاده برای انواع نما های سنگی، به خصوص برای ضد آب کردن و از بین بردن لکه سنگ، شوره زدگی و تمیز کردن سنگ کف نما، بسیار مناسب است.

قیمت محلول نانو سنگ نما معمولا در بازار با توجه به شرایط فعلی و اقتصادی کشور، معمولا در یک رنج قیمتی ثابت نیست، اما نسبت به سایر محصولات شوینده و پاک کننده برای این کار، مقرون به صرفه تر است. پدیده فروش مواد نانو سنگ نما، یک فرصتی طلایی، برای دیده شدن بهتر نما ساختمان‌ها در سراسر شهر و کشورمان است.»

جمع بندی

با توجه به صحبت‌های بالا در رابطه با خصوصیات سنگ گرانیت؛ این نوع سنگ، استفاده از آن در نما‌های داخلی ساختمان، امروزه از اهمیت بالایی برخورد دار است. کسانی که هزینه می‌کنند و برای قسمت‌های مختلف نمای داخلی از سنگ گرانیت، استفاده می‌کنند، به نظر ما، ارزش این موضوع را دارد که، بابت مقاومت سسنگ و حفظ ظاهر اصلی آن، یک اقدام مفید، انجام شود. اگر مقاومت و آب بندی سنگ گرانیت خود را یک اقدام مهم می‌دانید، خبر خوبی برای شما داریم. جهت ضد آب سازی و عایق بندی سنگ گرانیت خود می‌توانید از اینجا اقدام کنید.