نقد و بررسی تخصصی گوشی اچ‌تی‌سی 10 (HTC 10)

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 (HTC 10)، مجهز به قابلیت‌هایی است که هر کاربر و طرفدار این شرکت تایوانی‌ تبار برای آن منتظر مانده بود و در واقع از آن انتظار داشت. دستگاهی که دارای تمامی ویژگی‌های سطح بالای یک گوشی پرچم‌دار بوده و از طرفی نمی‌توان به آن مشکل خاصی گرفت. در حقیقت این گوشی […]

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 (HTC 10)، مجهز به قابلیت‌هایی است که هر کاربر و طرفدار این شرکت تایوانی‌ تبار برای آن منتظر مانده بود و در واقع از آن انتظار داشت. دستگاهی که دارای تمامی ویژگی‌های سطح بالای یک گوشی پرچم‌دار بوده و از طرفی نمی‌توان به آن مشکل خاصی گرفت. در حقیقت این گوشی هیچگونه مشکل خاصی ندارد. زیرا از نظر و جنبه‌هایی مختلف همچون دوربین و باتری و همچنین نمایشگر از دیگر رقبای خود برتر یا با آنها برابر بوده است. اما فعلا تمامی این موارد حداقل بر روی کاغذ و در حالت تئوری قابل هضم هست. باید در ادامه عملکرد آن را نیز دید و با گوشی مورد نظر و یا ایده مورد انتظار خود مقایسه کرد.

gsmarena_010

قبلا این موضوع در بین طرفداران این شرکت تایوانی مطرح نشده بود اما هم اینک شاهد بازگشت بسیار شکوهمند اچ‌تی‌سی به بازارهای رقابتی فروش گوشی‌های هوشمند هستیم. سال‌های پیش این شرکت به سخنان و حرف‌ها و از طرفی مشکلات گفته شده توسط کاربران خود گوش داده و سعی داشته تا آنها را بر طرف سازد. اما امسال این شرکت خود به طراحی یک گوشی تقریبا جدید پرداخته و ویژگی‌های بسیار جالبی را در آن جای داده است.

قبل از معرفی گوشی HTC 10، تقریبا تمامی گوشی‌های تولید شده توسط این شرکت دارای شاخصه‌های خاصی از سوی این شرکت بودند. گوشی وام ام7 دوربین باکیفیتی داشت. در واقع نسل جدیدی از دوربین‌ها بود که حسگری بزرگ داشته و به میزان کیفیت تصویر اهمیت داده می‌شد. اما مشکل آن این بود که دقت تصویر آن کم بوده و معادل 4 مگاپیکسل بود و از طرفی به کاربر امکان کراپ و برش تصویر را نمی‌داد. سری بعدی پرچمداران این شرکت با نام وان ام8 نیز معرفی شد که دوباره از همان دوربین 4 مگاپیکسلی استفاده می‌کرد. اشتباه دیگر اچ‌تی‌سی در این گوشی مربوط به حذف قابلیت لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) می‌شد.

اما گوشی وان ام9 یک تحول نسبتا بزرگ نسبت به گوشی‌های سری پیشین به حساب می‌آمد. اما به هر حال بهینه‌سازی‌های انجام شده بر روی آن کافی نبود. با این که این گوشی از یک دوربین با حسگر بسیار بزرگ استفاده می‌کرد اما باز هم تصاویر ثبت شده توسط آن خیلی مناسب و قابل رقابت با دیگر بزرگان این عرصه نبودند. علاوه بر آن این گوشی با مشکل داغ شدن غیر طبیعی تراشه شرکت کوالکام (به دلیل استفاده از نسخه‌های اولیه و ابتدایی چیپست اسنپدراگون 810) نیز دست و پنجه نرم می‌کرد. در نتیجه گوشی وان ام9 این شرکت نتوانست نظرهای کاربران را به خود جلب نماید و به همین دلیل هیچ زمان نتوانست نام یک پرچمدار را به درستی بر دوش بکشد. به همین دلیل نسخه‌های متعددی از آن توسط اچ‌تی‌سی معرفی شدند.

مشخصات فنی گوشی HTC 10

– بدنه تمام فلزی

– مجهز به بلندگوهای Boom Sound اچ‌تی‌سی

– نمایشگر 5.2 اینچی از نوع SuperLCD5 با دقت تصویر 1,440 × 2,560 پیکسل، میزان چگالی تصویر 565 پیکسل در هر اینچ

– مجهز به تراشه اسنپدراگون 820 کوآلکام؛ شامل دو هسته کرایو با فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز و همچنین دو هسته کرایو با فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتز (در بخش CPU) به همراه واحد گرافیکی آدرنو 530

– دارای نسخه 6.0.1 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به طور پیشفرض به همراه نسخه 8.0 رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی

– دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، عدد دیافراگم F/1.8، حسگر اولتراپیکسل، سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS)، دارای سیستم فوکوس خودکار به همراه فلاش LED دوگانه دو رنگ، قابلیت فیلمبرداری در حالت‌های 2160p@30fps و 1080p@60fps،

– دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی به همراه سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (برای اولین بار در دنیا)

– دارای میزان حافظه داخلی 32 گیگابایت به همراه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی تا میزان دو ترابایت

– مجهز به LTE با استاندارد Cat9، وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac به همراه NFC, GPS, GLONASS و نسخه 4.2 بلوتوث

– دارای باتری ثابت 3000 میلی‌آمپر ساعتی

– مجهز به حسگر اثر انگشت و کلیدهای لمسی خازنی ناوبری

بزرگترین معایب و کاستی‌های HTC 10

– فقدان وجود قابلیت مقاومت در برابر نفوذ ذرات آب

– نبود هیچگونه حسگر مادون قرمز بر روی بدنه گوشی

– این گوشی نسبت به رقبای خود ضخیم و سنگین‌تر است

– قیمت اولیه آن بسیار گران است

هم اینک گوشی اچ‌تی‌سی 10 اینجاست تا پوزه بسیاری از منتقدان خود را به خاک بمالد! در واقع این گوشی یک پرچمدار بسیار مناسب به حساب می‌آید که نمی‌توان به آسانی به آن مشکل خاصی وارد ساخت. در حقیقت اچ‌تی‌سی 10 دارای دوربین باکیفیت‌، سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر بر روی دوربین سلفی، کیفیت ساخت بسیار عالی، کارایی بسیار راضی‌کننده، صدای های‌فای، کیفیت صدای Boom Sound اچ‌تی‌سی و همچنین باتری بسیار بادوام است که نظر هر کاربر و خریداری را ممکن است نسبت به محصولات تولید شده توسط این شرکت تایوانی تغییر دهد.

چند ماه قبل از آن که شرکت اچ‌تی‌سی از این گوشی رونمایی به عمل آورد، این شرکت تیزر‌ها و تبلیغات بسیار زیادی را در مورد قابلیت‌های جدید این گوشی به نمایش گذاشت. مواردی همچون طراحی و ظاهر گوشی، کارایی، دوام باتری، رابط کاربری بسیار شگفت‌آور دوربین، صدای بوم‌سوند و همچنین کلیدهای لمسی خازنی ناوبری گوشی، از این جمله بودند. البته وجود بسیار از این ویژگی‌ها بر روی این گوشی را می‌توانستیم از قبل حدس بزنیم. اما هم اینک نسخه خرده فروشی اچ‌تی‌سی 10 را در اختیار داریم و می‌خواهیم تمامی جوانب آن را مورد بررسی دقیق قرار دهیم. پس با ما همراه باشید؛

محتویات درون جعبه

گوشی اچ‌تی‌سی 10 در درون یک جعبه کاملا ساده قرار داده شده است. از طرفی تصویر خود گوشی نیز بر روی آن نقش بسته است. با باز کردن این بسته متوجه می‌شویم که گوشی دقیقا در زیر آن تصویر و در یک پوشش پلاستیکی مناسب قرار داده شده است.

در درون این جعبه بجز خود گوشی شاهد قرارگیری لوازم جانبی معمولی شامل یک عدد شارژر از نوع USB به همراه کابلی با انتهای USB Type-C هستیم که به داخل درگاه USB Type-C اچ‌تی‌سی 10 رفته . آن را شارژ خواهد کرد. این شارژر از آنجایی بسیار خاص به حساب می‌آید که به طور پیشفرض از نسخه 3.0 فناوری شارژ سریع کوالکام با نام Quick Charge 3.0 بهره‌مند است. با استفاده از این شارژر می‌توانید گوشی خود را در عرض نیم ساعت تا 50 درصد شارژ نمایید. این شارژر از نظر کارایی، بسیار شگفت‌آور و عالی به حساب می‌آید.

متاسفانه در جعبه خرده فروشی گوشی اچ‌تی‌سی 10 موجود در آزمایشگاه ما خبری از هدفون‌های Hi-Fi اچ‌تی‌سی نبود. اما با این وجود بهتر است مطمئن باشید که این هدفون در تمامی نسخه‌های خرده فروشی این گوشی موجود خواهد بود.

طراحی ظاهری 

طراحی این گوشی بسیار عالی بوده و شکی در آن نیست. خط‌های قرار داده شده بر روی بدنه گوشی به همراه سنگینی و استحکام خاص بدنه آن ما را بیشتر به یاد گوشی‌های ابتدایی ساخته شده توسط شرکت‌ها که از سیستم عامل اندروید برخوردار بودند، خواهند انداخت. گوشی‌هایی همچون نکسوس وان و EVO 4G از این جمله می‌باشند.

گوشه‌های کناری این گوشی به شکلی بسیار زیبا تراشکاری شده‌اند و حس بسیار خوبی را به کاربر در هنگام در دست گرفتن گوشی منتقل خواهد کرد. در واقع به دلیل این تراشکاری خاص که در تمامی بخش پشتی دستگاه شاهد آن می‌باشیم، ارگونومی اچ‌تی‌سی 10 بسیار بهتر شده است و از طرفی با کاهش صیقلی بودن آن و در واقع شارپ شدن کناره‌ها، حس قدرت‌مند بودن گوشی به کاربر انتقال داده خواهد شد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از این که به تراشکاری کناره‌های گوشی اشکالی گرفته و یا به آن نقد وارد سازید، ابتدا آن را در دست گرفته و با آن کار کنید. مسلما نظرتان تغییر خواهد گرفت. علاوه بر آن قرار گیری این نوع تراشکاری در کنار بخش پشتی گوشی که تخت نبوده و همانند نسل‌های پیشین دارای کمی خمیدگی است، حس بسیار جالبی را به فرد منتقل خواهد کرد. مثل اینکه بدنه گوشی ضخیم‌تر از آن چیزی باشد که هست.

از طرفی همان طور که در تصاویر مشاهده می کنید، بخش بالایی بدنه گوشی از هیچگونه نوار مشکی رنگ به منظور قرارگیری حسگر مادون قرمز برخوردار نیست. در واقع با استفاده از این گوشی نمی‌توانید لوازم خانگی خود را کنترل نمایید. البته بهتر است بدانید که هم اینک بسیاری از گوشی‌های سطح بالای موجود در دنیا از قرار دادن این ویژگی بر روی گوشی‌های خود خودداری می‌کنند. در حقیقت تنها زمانی این قابلیت بر روی گوشی‌ها قرار گرفت که این فناوری در مراحل ابتدایی خود بود. دلیل حذف آن نیز این بود که بسیاری از کاربران از وجود آن بر روی گوشی خود مطلع نبوده و یا نمی‌دانستند که چه طور می‌بایست آن را تنظیم کرده و یا از آن استفاده نمایند.

علاوه بر آن جایگاه مادون قرمز موجود بر روی بخش بالایی گوشی وان ام9 (نسخه پیشین) در اچ‌تی‌سی 10 با یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ تعویض شده است. در زیر این نوار نسخه‌های مختلفی از آنتن‌های گوشی و لوازم مخابراتی آن قرار گرفته‌اند.

gsmarena_017

علاوه بر آن در بخش فوقانی این گوشی شاهد حضور سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا نیز می‌باشیم که قادر است کیفیت صدای خروجی گوشی را از 16 تا 24 بیت افزایش داده و از این راه تجربه شنوایی تکرار نشدنی و خاصی را به کاربر منتقل نماید.

تقریبا تمامی کلیدهای فیزیکی گوشی در کناره سمت راست گوشی قرار داده شده است. از بالا به پایین به ترتیب کلیدهای کنترل صدا و همچنین کلید پاور گوشی قرار گرفته‌اند. کلید فیزیکی پاور گوشی دارای برجستگی خاصی است که دسترسی سریع به آن را آسان خواهد کرد.

gsmarena_016

کلیدهای فیزیکی این گوشی از نظر لمس به هیچ وجه نگران‌کننده نمی‌باشند. این کلیدها بسیار محکم بوده و به همین دلیل امکان فشرده شدن تصادفی آنها زمانی که در جیب کاربر قرار دارند وجود نخواهد داشت. شاید به این موضوع فکر می‌کنید که فشردن هر کلید چقدر سخت باشد. اما این طور نیست. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که میزان پاسخگویی این کلیدهای بسیار عالی بوده و هر کاربری عاشق آنها خواهد شد. آرایش کلیدهای فیزیکی این گوشی به شکلی است که ممکن است آنها را چندین بار اشتباهی فشار دهید. اما مسلما در دو یا سه روز آینده به جایگاه آنها عادت خواهید کرد.

در بخش تحتانی و پایین نمایشگر این گوشی شاهد حضور میکروفون اصلی گوشی که برای مکالمات صوتی از آن استفاده می‌شود، هستیم. در کنار آن نیز درگاه USB-C و همچنین توری مربوط به بلندگوی دستگاه قرار دارند. توری مربوط به بلندگوی این دستگاه نسبت به موارد موجود در دیگر دستگاه‌های موجود در بازار، بسیار بزرگ به نظر می‌رسد.

زمانی که گوشی را در دست گرفته و از بخش جلویی به آن نگاه می‌کنید، دوربین سلفی بزرگ آن نظر شما را بیشتر از دیگر نقاط جلب خواهد کرد. از طرفی وجود حاشیه‌های مشکی رنگ به تمایز این بخش بسیار بیشتر از پیش کمک خواهد کرد. در کنار دوربین سلفی این گوشی شاهد قرار گیری بلندگوی مکالماتی دستگاه نیز می‌باشیم که درست در سمت راست آن در بخش میانی دستگاه در بالای نمایشگر گوشی جای داده شده است. درست در بالای نمایشگر این دستگاه نیز حسگرهای نورسنجی محیط و همچنین مجاورت‌سنج در مکان استاندارد خود قرار گرفته است.

با فشردن کلید پاور گوشی، نمایشگر رنگی 5.2 اینچی Super LCD 5 این گوشی که دارای دقتی برابر با 1440p است، روشن خواهد شد. جالب است بدانید که این گوشی، اولین پرچمدار شرکت اچ‌تی‌سی استکه دارای دقت تصویری برابر با QHD بوده و از طرفی ابعاد آن نیز بیشتر از پنج این (درگوشی وان ام9) است. علاوه بر آن کلیدهای لمسی ناوبری موجود در نسخه وان A9، هم اینک بر روی این گوشی نیز وجود دارد. کلید هوم گوشی با حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت دستگاه یکی شده است و می‌توانید به این شکل دستگاه را فعال سازد. درست همانند گوشی One A9، این گوشی نیز دارای کلید هوم است اما بهتر است بدانید که مشابه گوشی A9، این کلید همانند گوشی‌های شرکت سامسونگ یک کلید فیزیکی نبوده و لمسی هست. خوشبختانه در بخش جلویی دستگاه هیچ خبری از لوگوی شرکت HTC نبوده و در واقع جای آن را این کلید لمسی گرفته است.

gsmarena_001

با برگرداندن گوشی و مشاهده بخش پشتی آن شاهد لوگوی شرکت اچ‌تی‌سی خواهیم بود. حروف HTC با رنگ مشکی با پس‌زمینه خاکستری دیده می‌شوند. لمس کردن آن بسیار لذت‌بخش است. خوشبختانه این شرکت نامی از نسخه گوشی خود را بر روی بدنه آن درج نکرده است. برای مثال می‌توانست عدد 10 را نیز به آن بیفزاید. اما با این حال خوشحال هستیم که اچ‌تی‌سی این تصمیم را گرفته است و تنها عبارت HTC را در بخش پشتی گوشی درج نموده است.

gsmarena_005

درست در بالای لوگوی اچ‌تی‌سی شاهد حضور ماژول دوربین التراپیکسل 2 این شرکت هستیم که دارای دقت 12 مگاپیکسل است. در بخش سمت راست دوربین این گوشی شاهد حضور فلاش LED دوگانه دستگاه به همراه سیستم فوکوس لیزری آن نیز می‌باشیم.

اگر از نزدیک به این بخش از گوشی نگاه کنید شاهد خواهید بود که میکروفون ثانویه گوشی نزدیک به دوربین اصلی و در واقع بر روی نوار پلاستیکی فوقانی خلفی گوشی قرار گرفته است. این میکروفون وظیفه حذف صداهای نویز و مزاحم محیط به همراه ضبط صدا در هنگام فیلم‌برداری را بر عهده خواهد داشت.

gsmarena_007

زمانی که این گوشی را در دست نگه داشته و از دوربین آن استفاده می‌کردیم متوجه شدیم که انگشتانمان بر روی حسگر سیستم فوکوس لیزری پشتی دستگاه قرار می‌گیرد. این موضوع شاید خیلی آزار دهنده نباشد اما زمانی که بیشتر از چند بار این مورد اتفاق بیفتد خود می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. از طرفی به صورت مداوم شاهد نمایش هشداری خواهید بود که از شما می‌خواهد انگشت خود را از روی این حسگر برداشته و در کار آن خللی وارد نسازید.

نمایشگر

بعد از آنکه اچ‌تی‌سی در دو سال متوالی، گوشی‌های پرچمداری با نمایشگر 5 اینچی با دقت 1080p به بازارهای فروش روانه کرد، این بار به تبعیت از بسیاری از رقیبان، دقت تصاویر نمایشگر گوشی را به 1440 × 2560 پیکسل افزایش داده و از طرفی 0.2 اینچ به میزان ابعاد آن نیز افزوده است. علاوه بر آن یکی از بخش‌های نمایشگر این گوشی که مسلما نظر شما را به خود جلب خواهد کرد مربوط به گوشه‌های کناری این نمایشگر می‌شود. حاشیه‌های اطراف نمایشگر گوشی صیقلی بوده و در واقع این مورد خود فناوری خاصی است که بر روی نسخه چهارم لایه شیشه‌ای محافظ گوریلا گلس این گوشی بنا شده است.

زمانی که از زاویه‌های مختلف به نمایشگر این گوشی نگاه می‌کنید، خوشبختانه هیچ گونه تغییر رنگی در آن دیده نخواهد شد. اما با این حال در بعضی زوایا، نسبت کنتراست تصویر تغییر خواهد کرد. البته این موضوع خیلی خاص و شدید نبوده و می‌توان به راحتی با آن کنار آمد. در حقیقت بزرگترین مشکل در این زمینه مربوط به زمانی می‌شود که در فضای باز قرار گرفته و نمایشگر گوشی به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. در این حالت مشاهده جزئیات نوشته‌ها بر روی صفحه نمایش مسلما کار آسانی نخواهد بود. زیرا میزان حداکثر روشنایی نمایشگر گوشی خیلی مناسب نیست.

شرکت اچ‌تی‌سی در این گوشی از دو نوع تنظیمات رنگی برای نمایشگر استفاده کرده است. حالت پیشفرض آن بر روی Vivid تنظیم شده است. البته این امکان نیز وجود دارد که کاربر به صورت دستی آن را بر روی حالت sRGB تنظیم نماید. در حالت دوم رنگ‌ها کمی گرم‌تر خواهند شد و از طرفی میزان دقت نمایش رنگ‌ها نیز افزایش خواهد یافت و به عبارت دیگر رنگ‌ها واقعی‌تر خواهند بود. از طرفی هر دو مود دارای تنظیمات مربوط به میزان گرمی رنگ‌ها نیز هست و کاربر می‌تواند به صورت دستی آنها را بر اساس سلیقه خود تنظیم نماید.

gsmarena_006

اگر حالت Vivid نمایشگر اچ‌تی‌سی 10 را انتخاب کنید، تجربه‌ای تکرار نشدنی از کار کردن با صفحه نمایش را تجربه خواهید کرد. رنگ‌ها در این حالت کمی غلیظ‌تر می‌باشند اما میزان آنها به شکلی نیست که باعث خسته شدن چشم شوند. زمانی که در این مود حالت گرمی رنگ‌ها را بیشتر کرده و در واقع رنگ‌ها گرم‌تر می‌شوند، نحوه نمایش آنها به حالت واقعی و طبیعی نزدیک‌تر می‌شود. با تغییر حالت به مود sRGB، رنگ‌ها بیشتر از همیشه دقیق و طبیعی خواهند بود.

قابلیت‌های ارتباطی

همان طور که قبلا به آن اشاره شد اچ‌تی‌سی 10 دارای شیار سیم کارت با ابعاد نانو و همچنین شیار مخصوص به کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی می‌باشد. جالب است بدایند که این دو شیار در دو بخش مجزا و درست در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل برای قرار دادن یک کارت حافظه جانبی لازم نیست ارتباط مخابراتی خود را قطع نمایید. این گوشی قادر است به خطوط مخابراتی HSPA متصل شود و از طرفی از LTE با استاندارد Cat. 9 (که به طور تئوری می‌توانید به سرعت دانلود و آپلود 450 و 50 مگابیت بر ثانیه دست پیدا کنید) نیز پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر آن این گوشی از فرکانس‌های FDD LTE بسیار زیادی نیز پشتیبانی می‌کند. باندهای فرکانسی همچون 1, 2, 3, 4, 5, 7, 12, 13, 17, 20, 28, 29, 30 از جمله این موارد می‌باشند.

علاوه بر آن در این گوشی شاهد قرار گیری نسخه 4.2 بلوتوث، وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac (فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتز) در کنار درگاه USB Type-C و همچنین NFC نیز می‌باشیم. قابلیت Wi-Fi calling نیز در نسخه تحت بررسی ما وجود داشته و می‌توانید از این ویژگی استفاده نمایید. این ویژگی قبلا تنها در نسخه T-Mobile گوشی‌های اچ‌تی‌سی قابل دسترسی بود.

gsmarena_008

متاسفانه اچ‌تی‌سی در این گوشی تصمیم گرفته است تا از قرار دادن حسگر مادون قرمز و همچنین رادیو خودداری کند. شاید عدم وجود حسگر مادون قرمز خیلی به چشم نیاید اما مسلما نبود رادیو FM برای بعضی از کاربران نقاط مختلف دنیا خیلی خوشایند نخواهد بود. اما اگر بخواهیم از مزایا و موارد بهبود یافته این گوشی صحبت به میان آوریم، باید گفت که این گوشی از درگاه USB Type-C استفاده می‌کند. علاوه بر آن این درگاه از ویژگی خروجی DisplayPort نیز پشتیبانی خواهد کرد و این به آن معنا خواهد بود که می‌توانید به سادگی گوشی خود را به تلویزیون متصل نمایید. در کنار وجود این قابلیت، این گوشی از ویژگی AirPlay شرکت اپل نیز پشتیبانی خواهد کرد. این ویژگی در گوشی‌های اندرویدی تولید شده در سطح دنیا بسیار کمیاب به حساب آمده و در واقع فعلا تنها در بعضی از گوشی‌های تولید شده توسط شرکت شیائومی دیده می‌شود.

باتری

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 به یک باتری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت مجهز شده است. در واقع این گوشی نسبت به نسل پیشین به میزان کمی مقدار ظرفیت باتری آن افزایش داشته اس. در وان ام9 این میزان برابر با 2840 میلی‌آمپر ساعت بود. البته بهتر است بدانید که در مقایسه با نسخه پیشین، این گوشی هم اینک دارای سیستم عامل جدیدتر مارشملو بوده که از نظر مصرف انرژی باتری بسیار بهینه می‌باشد. اما از طرف دیگر نسبت به نسل قبل، دقت نمایشگر این گوشی از فول اچ‌دی به QHD افزایش یافته است. علاوه بر آن میزان ابعاد نمایشگر گوشی نیز 0.2 اینچ زیادتر شده است.

در طی بررسی‌های به عمل آمده بر روی باتری این گوشی متوجه شدیم که عملکرد باتری اچ‌تی‌سی 10 تقریبا در تمامی آنها راضی کننده بود. در واقع این گوشی در تست تماس صوتی تحت شبکه 3G توانست امتیاز 20:42 ساعت را از آن خود نماید. دقیقا دو دقیقه کمتر از امتیاز کسب شده توسط نسل پیشین. اما در تست‌های وب‌گردی و نمایش فیلم‌، این گوشی توانست امتیازات بسیار بهتری را نسبت به نسل پیشین خود بدست آورد. این امتیازات برای نمایش فیلم برابر با 8:42 ساعت و برای وب‌گردی معادل 9:08 ساعت بودند. این در حالی است که وان ام9 توانسته بود در این بخش‌های به ترتیب امتیازات 7:31 و 8:21 ساعت را کسب نماید.

امتیاز کلی تست باتری اچ‌تی‌سی 10 برابر با 66 ساعت است. با اینکه این امتیاز رضایت‌بخش به حساب می‌اید اما نسبت به گوشی‌های رقیب همچون گلکسی اس 7 و جی5 ال‌جی، کمی ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. البته امتیاز باتری جی‌5 برابر با 60 ساعت بود. اما باتری نسخه اگزینوس گلکسی اس 7 سامسونگ توانسته بود امتیاز دوام کلی 80 ساعت را از آن خود نماید.

در نهایت اچ‌تی‌سی 10 امتیاز استقامت و پایداری شارژ باتری برابر با 66 ساعت را از آن خود نمود. این به آن معناست که با یکبار شارژ کامل گوشی می‌توانید کمتر از سه روز از آن استفاده نمایید. البته این در حالی است که از هر کدام از گزینه‌های مکالمه صوتی 3G، وب‌گردی و همچنین پخش فیلم به مدت یک ساعت در روز استفاده نمایید.

gsmarena_012

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 به طور پیشفرض از فناوری Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کند. بنابراین شارژ کردن گوشی بسیار سریع و آسان انجام خواهد شد. شارژر USB 3.0 پیشفرض این گوشی نیز بر روی سری کابل خود دارای USB Type-A بوده و انتهای سمت دیگر آن نیز از نوع USB-C می‌باشد. این به آن معناست که در کنار آن می‌توانید از هر گونه آداپتور شارژر مجهز به فناوری Quick Charge 2.0 نیز استفاده نمایید. اما مسلما بزرگترین مشکل در زمینه شارژ کردن این گوشی مربوط به زمانی است که کابل شارژر گوشی خود را به همراه نداشته باشید. زیرا فعلا استفاده از کابل‌هایی از نوع USB-C در دنیا به خوبی رواج پیدا نکرده است.

رابط کاربری

رابط کاربری سنس شرکت اچ‌تی‌سی در گوشی پرچمدار سال 2016 خود بسیار شده است. شرکت اچ‌تی‌سی نیز خود اذعان داشته است که رابط کاربری خود را بسیار اصلاح کرده است. این به آن معناست که هم اینک در آخرین نسخه از رابط کاربری این شرکت بسیاری از برنامه‌های اضافه و کم کاربرد را نخواهیم دید. برنامه‌هایی همچون Chrome, Google Fit, Google Keep, و Google Docs از جمله این موارد می‌باشند که البته تمامی آنها از جمله اپلیکیشن‌های شرکت گوگل به حساب می‌آیند. بجای آنها هم اینک در این گوشی شاهد حضور برنامه‌های شرکت اچ‌تی‌سی همچون Internet, Fun Fit, Scribble, و Polaris Office می‌باشیم.

در بخش لاک اسکرین یا همان قفل صفحه، قفل این گوشی را می‌توانید با بالا کشیدن نمایشگر گوشی به سادگی باز کنید. مگر این که بخواهید قفل گوشی را با استفاده از حسگر اثر انگشت گوشی باز نمایید. برای این منظور تنها کافیست انگشت خود را بر روی کلید حسگر اثر انگشت قرار داده و با انجام این کار، گوشی فعال شده و قفل صفحه نمایش به صورت خودکار باز خواهد شد. از طرفی در همین صفحه با سُر دادن آیکون میانبرها می‌توانید به صورت مستقیم به برنامه‌های مزبور هدایت شوید.

رابط کاربری سنس جدید شرکت اچ‌تی‌سی به طور پیشفرض از قابلیت بسیار کاربردی قرار دادن تِم نیز پشتیبانی خواهد کرد. انتخاب تم‌ها به طور مستقیم از منوی لانچر گوشی انجام خواهد شد و در این بخش موارد بسیار زیاد و متنوعی برای برگزیدن موجود خواهد بود. بسیار از این تم‌ها با استفاده از مود Freeplay قابل برنامه‌ریزی خواهند بود. این به آن معناست که در هر جای نمایشگر گوشی می‌توانید بدون پایبندی به هر گونه آرایش و ضابطه‌ای از نوع کاشی‌ها، ویجت‌ها، آیکون‌ها و همچنین استیکرهای خود را قرار دهید.

کشوی برنامه در این گوشی به روش مرسوم طراحی گشته است. تمامی برنامه‌های پیشفرض این گوشی در صفحه اول قابل مشاهده می‌باشند. دیگر برنامه‌هایی که کاربر جدیدا نصب خواهد کرد، به صفحه دوم منتقل خواهند شد.

از طرفی می‌توانید رابط کاربری گوشی خود را به این شکل نیز تنظیم نمایید که برنامه‌ها و آرایش آنها را بر اساس حروف الفبا قرار داده یا اینکه آنها را به ترتیب زمان نصب شده در پشت سر هم قرار دهد.

علاوه بر آن بخش کشوی برنامه‌های این برنامه دارای منویی نیز هست که می‌توانید از طریق آن به سادگی به آیکون‌های میانبر برنامه‌های Play Store و همچنین جستجوی برای پیدا کردن برنامه‌ها دسترسی داشته باشید. از طرفی منوی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از طریق آن دوباره آرایش و نحوه قرار گیری برنامه‌های خود را تغییر دهید.

قابلیت BlinkFeed در این نسخه از رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی نیز قابل مشاهده می‌باشد. آیکون این برنامه در بخش هوم اسکرین (صفحه اصلی) دیده می‌شود اما خوشبختانه این بار کمتر مزاحم کاربران خواهد شد. به صورت پیشفرض این برنامه خالی از هر گونه اطلاعات می‌باشد. بنابراین می‌بایست به صورت دستی موضوعات مورد علاقه خود را برای آن معرفی کرده و سپس بلینک‌فید از این طریق خبرها، فیلم‌ها و همچنین محتواهای مشابه را برای شما به نمایش خواهد گذاشت و از این طریق شما را راضی نگه خواهد داشت. این قابلیت بسیار کاربردی و مفید به نظر می‌رسد اما با تمام این وجود، باز هم استفاده همیشگی از آن توسط کاربران، دلیل و بهانه خاصی نداشته و نیاز به اصلاح بیشتری خواهد داشت.

ویژگی Google Now on Tap هم اینک بر روی رابط کاربری این گوشی قابل مشاهده می‌باشد. می‌توانید این ویژگی را با لمس و نگه داشتن کلید ناوبری هوم گوشی مشاهده کرده و از آن استفاده نمایید.

با نگه داشتن کلید لمسی Recents key، شاهد عملکرد آن مشابه کلید منو دیگر گوشی‌ها خواهیم بود. البته مسلما تمامی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های امروزی دارای آیکون منو می‌باشند (که اکثرا شمایل مرسوم آن شامل سه خط موازی یا سه نقطه می‌باشد) و از این نظر کمتر کاربری نیاز به لمس این کلید ناوبری پیدا خواهد کرد.

همان طور که می‌بینید، رابط کاربری جدید سنس شرکت اچ‌تی‌سی نسبت به نسل پیشین بسیار مینیمالیستی و ساده گشته است. طراحی بخش تنظیمات و همچنین تاگل‌ها بسیار ساده و جالب انجام شده است و از طرفی در واقع شباهت بسیار زیادی به طراحی پیشفرض اندرویدی خود البته با کمی تغییرات دارد.

خبر بسیار خوب در این زمینه مربوط به این مورد می‌شود که رابط کاربری بسیار ساده و زیبای این گوشی هم اینک منجر به افزایش کارایی سخت‌افزاری آن شده و از طرفی باعث شده است که این گوشی نیاز بسیار کمتری به بروزرسانی‌های نرم‌افزاری داشته باشد. در نتیجه این گوشی در حال طی مسیر بسیار درخشانی در این حیطه می‌باشد. در این گوشی کاربران تجربه کار کردن با یک رابط کاربری بسیار سریع و مناسب را خواهند داشت و از طرفی مشکل خاصی را در سیستم و طراحی آن مشاهده نخواهند کرد.

صفحه کلید مجازی پیشفرض این گوشی دارای طراحی و قابلیت‌های Touch Pal بوده و البته با کمی تغییرات که شرکت اچ‌تی‌سی در آن اعمال کرده است، هم اینک این کیبورد بسیار کاراتر از گذشته است. این سرویس بسیار سریع بوده و کاربر می‌تواند با سرعت بسیار زیادی تایپ نماید و از این نظر کاملا رضایت‌بخش می‌باشد.

بسیار از کاربران خواستار رد شدن و صرف نظر کردن از نوشتن و تایپ چهار یا پنج کلمه در حیطه دیگر زبان‌های خارجی هستند و در واقع می‌خواهند آنها را بدون جابه‌جایی میان زبان انگلیسی و دیگر زبان‌ها بنویسند. این کیبورد در انجام این فعالیت بسیار ضعیف می‌باشد. مخصوصا زمانی که کلمه مورد نظر یا دو تا بیشتر از این مقدار صحیح باشد. به این خاطر که کلمه مورد نظر پاک شده و این کار حتی بعد از فاصله انداختن نیز قابل مشاهده می‌باشد.

جالب است بدانید که این گوشی زمانی که حتی نمی‌خواهیم آن را روشن کنیم، گاهی اوقات به صورت اتفاقی فعال خواهد شد. در واقع نمایشگر گوشی زمانی که حسگر اثر انگشت به یک بخش از بدن شما مثل کف دست یا بازو برخورد می‌کند، روشن خواهد شد. در حقیقت مشاهده کردیم که نمایشگر گوشی بدون هیچ گونه دلیل خاصی به شکلی بی‌قاعده روشن خواهد شد. خوشبختانه تمامی این ویژگی‌ها در بخش تنظیمات گوشی قابلیت غیر فعالسازی خواهند داشت.

یکی دیگر از مواردی که می‌بایست حتما به آن اشاره کنیم این است که هم اکنون بخش اعلانات گوشی تغییر کرده و در واقع آن موردی نیست که قبلا در گوشی‌های شرکت اچ‌تی‌سی به ان عادت داشتیم. در نسخه مارشملو گوشی‌های سری نکسوس و همچنین گلکسی سامسونگ، می‌توانید در حالت ضروری به سرعت با یک بار لمس، صفحه اعلانات را پدیدار ساخته و دوباره با سُر دادن انگشت خود یا لمس حسگر اثر انگشت، به داخل برنامه مورد نظر وارد شوید. مشکل در این گوشی این است که اچ‌تی‌سی در بخش قفل صفحه این دستگاه، این قابلیت را قرار نداده است. در واقع با یک بار لمس، اعلانات به نمایش در خواهند آمد. با این تفاوت که با این کار قفل صفحه گوشی باز خواهد شد. هر چند برنامه مورد نظر باز نگشته است. در این حالت به منظور وارد شدن به برنامه مزبور می‌بایست دو بار بر روی آیکون مورد نظر لمس نمایید. این موردی بود که اچ‌تی‌سی در عملکرد اندرویدی گوشی خود تغییر داده است.

دیگر برنامه‌های از پیش نصب شده گوشی

بهتر است بدانید که گوشی تحت بررسی ما، نسخه آنلاک شده می‌باشد و به همین دلیل از نظر تعداد برنامه‌های از پیش نصب شده، بسیار مناسب و ساده در نظر گرفته شده است. شرکت اچ‌تی‌سی در این مورد این طور اضافه می‌کند که “ما برنامه‌هایی که دارای عملکردی مشابه بوده و در واقع دو برنامه عملکردی کاملا یکسان و شبیه به هم داشته‌اند را کمتر کرده‌ایم.” با این وجود در این گوشی شاهد قرار گیری 34 برنامه پیشفرض می‌باشیم. تمامی این برنامه‌ها همان طور که قبلا به آن اشاره شد تنها در یک صفحه از کشوی برنامه‌ها جای داده شده‌اند. البته بهتر است بدانید که بسیاری از آنها گروه بندی شده و در واقع داخل پوشه‌هایی خاص قرار گرفته‌اند. البته بهتر است بدانید که نسخه‌های اپراتورهای مختلف این گوشی دارای برنامه‌های پیشفرض مخصوص به خود نیز می‌باشند. اپلیکیشن‌های گالری، موزیک پلیر و همچنین تقویم، از جمله برنامه‌هایی هستند که از سوی گوگل بر روی این گوشی قرار داده شده‌اند.

برنامه‌های از پیش نصب شده موجود در این گوشی را می‌توان حداقل به صورت تئوری، غیر فعال ساخت. اما متاسفانه هیچ مسیر مستقیمی به منظور اعمال این منظور وجود ندارد. در واقع در کشوی برنامه‌ها با گرفتن و کشیدن آیکون یک برنامه تنها گزینه پیش روی شما در این حالت، صرف نظر کردن از کشیدن آیکون خواهد بود. در نهایت برای به ثمر رساند منظور خود می‌بایست به بخش مدیریت برنامه‌ها رفته و به صورت دستی برنامه‌ای که از آن استفاده نمی‌کنید را غیر‌فعال سازید. برای مثال اگر از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکرده و با آن هیچ ارتباطی ندارید می‌توانید برنامه‌هایی همچون فیسبوک، مسنجر یا اینستاگرام را از مسیر گفته شده غیر فعال سازید. بهتر است بدانید که این سه برنامه گفته شده، تنها برنامه‌های شبکه اجتماعی هستند که به طور پیشفرض بر روی این گوشی مشاهده خواهید کرد.

برنامه پیام‌رسانی پیشفرض موجود در این گوشی نسخه ساده‌سازی شده از برنامه Messenger شرکت گوگل می‌باشد. اما پیشنهاد می‌دهیم که در این زمینه برنامه دیگری را دانلود کرده و از آن استفاده نمایید. زیرا کار کردن با این برنامه بسیار دشوار بوده و مسلما شما را اذیت خواهد کرد. یکی از مشکلات موجود در این حیطه مربوط می‌شود به زمانی که در حال ارسال پیام می‌باشید و در این حین است که به طور خودکار صفحه کلید مجازی غیر فعال خواهد شد. بنابراین شما نمی‌توانید به سرعت دوباره پیام جدید بفرستید زیرا صفحه کلید پنهان شده است. جالب است بدانید که برنامه مسنجر شرکت گوگل این چنین مشکلی نداشت.

میزان حافظه در دسترس

نسخه 32 گیگابایتی این گوشی بعد از حذف برنامه‌ها و سیستم و فرمت‌ آن، به طور پیشفرض دارای میزان حافظه داخلی 23.17 گیگابایت خواهد بود. برنامه‌های پیشفرض گوشی که قبلا به آنها اشاره کرده بودیم، میزان حافظه‌ای معادل 770 مگابایت را اشغال خواهند کرد. شاید این میزان حافظه داخلی، مناسب و کافی برای کاربران نباشد اما مسلما هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت. زیرا به سادگی می‌توانید یک کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی را خریداری کرده و بر روی آن قرار دهید.

gsmarena_048

بنچمارک‌ها و قدرت سخت افزاری

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 به تراشه بسیار قدرتمند اسنپدراگون 820 شرکت کوالکام مجهز می‌باشد. این چیپ پردازشی در بخش CPU به چهار هسته کرایو مجهز می‌باشد. دو عدد از این هسته دارای حداکثر فرکانس کاری 2.15 گیگاهرتز بوده و در کنار آن دو هسته دیگر نیز فرکانسی برابر با 1.6 گیگاهرتز را ارائه می‌دهند. تراشه اسنپدراگون 820 کوالکام اولین چیپ این شرکت می‌باشد که در سطح بالایی واقع شده است و از طرفی دارای تعداد هسته کمتری نسبت به دیگر رقبای خود می‌باشد. در واقع این کمپانی به این نتیجه رسیده است که می‌بایست در کنار استفاده از تعداد هسته‌های کمتر، بهترین‌ و کاراترین آنها را در کنار هم داشته باشد.

gsmarena_007

در ابتدای کار به سراغ بررسی بخش CPU این تراشه رفتیم. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، هر هسته کرایو موجود در این تراشه قدرت پردازشی بسیار بالایی را ارائه می‌دهد. البته با این حال هنوز هم هسته‌های دو قلوی شرکت اپل بهترین نمره را در بخش تک‌ هسته‌ای به خود اختصاص داده‌اند. لازم به ذکر است که کارایی تک هسته‌ای تراشه‌ها به منظور انجام هر چه روان‌تر عملیات سیستمی و رابط کاربری و در واقع عملیات سبک انجام شده بر روی دستگاه‌ها بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.

Untitled

اما با این حال در بخش چند هسته‌ای شاهد افزایش رتبه این گوشی نبودیم. زیرا تراشه موجود در این گوشی دارای تعداد چهار هسته در درون خود بوده و به همین دلیل نمی‌تواند امتیاز بسیار بالایی را در این حیطه از آن خود نماید. این در حالی است که تراشه‌های کیرین 955 موجود در گوشی پی9 یا اگزینوس 8890 موجود در گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ توانسته‌اند امتیازات بسیار بهتری را به دلیل وجود هشت هسته از آن خود نمایند. در نهایت باید گفت که تعداد هسته را هنوز هم می‌بایست به یک شاخصه بسیار مهم در افزایش قدرت پردازشی در نظر گرفت.

Untitled

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 در تست ترکیبی و مشهور آنتوتو 6 توانست امتیاز بسیار درخشانی را از آن خود نماید. امتیاز 154 هزار امتیازی این گوشی فاصله بسیار زیاد و قابل توجهی با رتبه دوم در جدول رقابت‌های این تست دارد. جالب است بدانید که گوشی اچ‌تی‌سی 10 دارای تراشه‌ای مشابه به گوشی جی5 ال‌جی می‌باشد. پس مسلما این افزایش امتیاز به موجب بهینه‌سازی‌های نرم افزاری انجام شده بر روی گوشی از سوی شرکت اچ‌تی‌سی به وقوع پیوسته است.

Untitled

اما با وجود این موارد، اچ‌تی‌سی 10 نتوانست در تست ترکیبی دیگری به نام بیس مارک که دارای شاخصه‌های متفاوت و گسترده‌تری می‌باشد، امتیاز درخشان قبلی خود را تکرار نماید. از این رو به نتیجه این تست مشکوک شدیم. احتمالا برنامه این بنچمارک نتوانسته‌ است با رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی به خوبی رابطه برقرار کند.

Untitled

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 از واحد گرافیکی بسیار قدرتمند آدرنو 530 استفاده می‌کند. هم اینک این واحد گرافیکی یکی از بهترین‌های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آید. تست صفحه خاموش زیر این موضوع را به سادگی به اثبات می‌رساند:

Untitled

Untitled

Untitled

اما در بخش صفحه روشن بنچمارک گرافیکی، میزان دقت نمایشگر تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه نهایی خواهد گذاشت. در واقع هر چه این میزان بیشتر باشد، فشار بیشتری بر روی واحد گرافیکی تراشه وارد خواهد شد. نمایشگر گوشی هوشمند اچ‌تی‌‌سی 10 دارای دقت تصویر بسیار بالای 1440p است که این موضع کار را برای واحد گرافیکی موجود در این دستگاه بسیار مشکل می‌کند. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این گوشی نتوانسته است امتیازات درخشان قبلی خود را به همین دلیل در این بخش تکرار نماید. اما هنوز هم امتیازات بدست آمده در میان گوشی‌های دارای این میزان دقت تصویر بسیار مناسب و عالی می‌باشد. گوشی هوشمند Mi 5 شیائومی که دارای نمایشگری با دقت تصویر کمتر فول اچ‌دی می‌باشد، به همین دلیل توانست امتیار بسیار بهتری را به خود اختصاص دهد.

Untitled ss sssss

در تست گرافیکی دیگری به نام بیس مارک ایکس، گوشی اچ‌تی‌سی 10 توانست امتیاز نسبتا برابری با گوشی جی5 ال‌جی بدست‌ آورد.

Untitled

همان طور که از تراشه اسنپدراگون 820 موجود در این گوشی انتظار می‌رفت، اچ‌تی‌سی 10 توانست به همین دلیل بسیاری از بنچمارک‌ها را با سربلندی پشت سر بگذارد. البته مورد دیگری نیز از این گوشی و تراشه موجود در آن انتظار نمی‌رفت. کاربران و خریداران این گوشی نیز نمی‌بایست در رابطه با میزان قدرت پردازشی گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 هیچ گونه نگرانی خاصی داشته باشند. زیرا این تراشه می‌تواند تا سال‌های بسیار طولانی هر گونه از نیازهای پردازشی کاربران را رفع نماید.

باز کردن برنامه‌ها، بارگذاری بازی‌ها، جابه‌جایی میان برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی، اجرای هر گونه بازی سنگین و یا سه بعدی و همچنین اپلیکیشن‌های تولیدی، از جمله مواردی هستند که گوشی اچ‌تی‌سی 10 و تراشه بسیار قدرتمند موجود در آن می‌توانند به سادگی آنها را پیاده‌سازی کرده و به اجرا در آوردند. در نهایت باید گفت که گوشی اچ‌تی‌سی 10 توانست در این بخش به همگان ثابت کند که از نظر پردازشی رقیبی جدی حداقل برای گوشی‌های پرچمدار اندرویدیِ بهترین و مشهورترین کمپانی‌های دنیا می‌باشد.

بنچمارک حافظه داخلی

همان طور که احتمالا می‌دانید، گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 7 اج سامسونگ و جی5 ال‌جی از حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 استفاده می‌کنند که سرعت بسیار بالایی را در حیطه‌های مختلف ارائه می‌کند. اما جالب است بدانید که گوشی اچ‌تی‌سی 10 نیز از حافظه داخلی پرسرعتی از نوع eMMC 5.1 استفاده می‌کند. با این که سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات در استاندارد eMMC 5.1 نسبتا کمتر از حافظه‌های UFS 2.1 می‌باشد، اما با این حال سرعت بالای آن قابل توجه و تقدیر می‌باشد.

gsmarena_001

به همین منظور از تست بسیار مشهور AndroBench در چهار بخش متفاوت بر روی این سه گوشی استفاده کردیم تا بتوانیم میزان سرعت عملکردی حافظه داخلی این گوشی‌های پرچمدار را بررسی کنیم. این چهار بخش شامل این موارد می‌باشند: Sequential read یا همان خواندن ترتیبی (زمانی که دستگاه در حال خواندن اطلاعات تنها یک فایل مجزا می‌باشد، سرعت آن از این مسیر اندازه‌گیری خواهد شد)، sequential write یا همان نوشتن ترتیبی (زمانی که دستگاه در حال نوشتن اطلاعات تنها یک فایل مجزا بر روی بخش خاصی از حافظه داخلی باشد، سرعت آن از این مسیر اندازه‌گیری خواهد شد)، random read یا همان خواندن تصادفی (زمانی که دستگاه در حال خواندن اطلاعات از بخش‌های مختلفی از حافظه داخلی دستگاه در یک زمان باشد، سرعت آن از این مسیر اندازه‌گیری خواهد شد) و در نهایت random write یا همان نوشتن تصادفی (زمانی که دستگاه در حال نوشتن اطلاعات در بخش‌های مختلفی از حافظه داخلی دستگاه در یک زمان باشد، سرعت آن از این مسیر اندازه‌گیری خواهد شد) از جمله این موارد می‌باشند.

این گونه از تست‌های نشان دهنده این موضوع می‌باشند که چگونه گوشی‌های مختلف در حالت‌ها و شرایط‌های مختلف با مشکلات مواجه شده برخورد خواهند کرد. از طرفی بعضی از آنها نشان می‌دهند که چرا گوشی در هنگام اجرا کردن چندین برنامه به طور همزمان در پس‌زمینه خود، روانی همیشگی خود را نداشته و سرعت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

Untitled

در تست خواندن ترتیبی بالای به وضوح مشاهده می‌کنید که چگونه نسخه جدید تکنولوژی UFS توانسته است در مقایسه با فناوری eMMC 5.1 موجود در گوشی اچ‌تی‌سی 10، امتیاز بیشتری را به خود اختصاص دهد. به همین دلیل است که گوشی اچ‌تی‌سی 10 در این حیطه 44 درصد کندتر از گوشی گلکسی اس 7 اج سامسونگ می‌باشد.

Untitled

در بخش نوشتن ترتیبی این بنچمارک، این بار اچ‌تی‌سی 10 توانست امتیار بهتری نسبت به گذشته را از آن خود کرده و در بین دو رقیب جدی خود قرار گیرد. گوشی جی5 ال‌جی در این حوزه توانست امتیاز بسیار بالای 156 مگابایت بر ثانیه را به نام خود به ثبت برساند. گلکسی اس 7 اج نیز ضعیف‌ترین در بین دو گوشی دیگر بود و امتیاز 89 مگابایت بر ثانیه را به خود اختصاص داد. نوشتن ترتیبی زمانی به چشم می‌آید که برای مثال می‌خواهید یک فایل را از یک پوشه به یک پوشه دیگر انتقال دهید.

Untitled

در بخش خواندن تصادفی، اچ‌تی‌سی 10 امتیازی بسیار ضعیف‌تر از دیگر گوشی‌های پرچمدار موجود در این رقابت از آن خود نمود. البته سرعت خواندن تصادفی به فاکتورهای بسیار زیاد دیگری نیز بستگی دارد اما با این حال فاصله امتیازی انواع حافظه‌های نوع UFS و eMMC در این بخش به طور قابل توجهی مشاهده می‌شود. سرعت حافظه داخلی گوشی نماینده اچ‌تی‌سی در این بخش برابر با 30 مگابایت بر ثانیه بود. این در حالی است که گوشی‌های جی5 و گلکسی اس 7 اج توانستند امتیازات بسیار بهتری برابر با 123 و 86 مگابایت بر ثانیه را از آن خود نمایند.

Untitled

در بخش پایانی این بنچمارک در بخش تست نوشتن تصادفی، این گوشی دوباره توانست امتیازی نسبتا بهتر از گذشته را از آن خود کند. اما با این وجود هر سه گوشی پرچمدار این تست فاصله بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.

در پایان کار باید گفت که نمی‌خواهید خوانندگان این بخش از بررسی، به اشتباه پیام این بنچمارک‌ها را دریافت نمایند. در حقیقت گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 در زمینه انجام کارهای روزانه بسیار سریع و روان می‌باشد. رابط کاربری، اجرا برنامه‌های مختلف و متنوع و دیگر موارد این چنینی، سریع و بدون هیچ گونه مکث و فاصله‌ای انجام خواهد شد و شما به طور روزانه می‌توانید شاهد پایدار ماندن این سرعت و روانی برنامه‌ها و رابط کاربری باشید. البته پیام دیگر ما برای شما این است که اگر می‌خواهید گوشی هوشمندی سریع‌تر از این گوشی داشته باشید، مسلما دستگاه‌هایی همچون جی5 ال‌جی و همچنین گلکسی اس 7 اج، بهترین گزینه‌هایی پیش روی شما خواهند بود.

قابلیت‌های مکالماتی

جالب است بدانید که نسخه آنلاک گوشی اچ‌تی‌سی 10 دارای قابلیت تماس از طریق وا‌ی‌فای می‌باشد که پیش‌تر در گوشی‌های نسخه T-Mobile دیده می‌شد. این قابلیت جدید به لطف وجود نسخه جدید سیستم عامل اندروید در این گوشی وجود دارد و البته بهتر است بدانید که این ویژگی بسیار کاربردی در گوشی نکسوس 6 گوگل نیز وجود داشت و از آن زمان جای خود را کم‌کم در گوشی‌های هوشمند اندرویدی باز کرد.

gsmarena_047

صدا و اصوات در مکالمه‌های صوتی گوشی اچ‌تی‌سی 10 بسیار شفاف و واضح بوده و رضایت‌بخش می‌باشد. اما متاسفانه میزان بلندی صدای آن به عنوان یک گوشی پرچمدار مورد رضایت ما نبود. البته در هنگام قرارگیری هدفون بر روی گوش در هنگام مکالمه می‌توانید این میزان صدا را تنظیم نمایید. اما با این حال در این هنگام وقتی که میزان بلندی صدا بر روی بیشترین میزان خود قرار می‌گیرد، انگار که میزان آن برابر با 65 تا 70 درصد حالت اولیه می‌باشد.

برنامه شماره‌گیری گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 از نسخه وان ام9 تقریبا بدون تغییر مانده است. زبانه‌هایی در بخش بالایی این برنامه وجود دارد که به شما این اجازه را می‌دهد که در بین بخش‌های مختلف آن جابه‌جا شوید. بخش‌های نظیر تاریخچه تماس‌ها، شماره‌گیری، برگزیده‌ها، مخاطبین و همچنین گروه‌ها از این جمله می‌باشند. در بخش تنظیم برنامه شماره‌گیری به سادگی می‌توانید آرایش این زبانه‌ها را تغییر داده یا اینکه هر یک از آنها را مخفی سازید.

صدای بوم‌سوند

در گوشی اچ‌تی‌سی 10، بلندگوهای گوشی از طراحی کاملا جدیدی برخوردار می‌باشند. در واقع شرکت اچ‌تی‌سی تصمیم گرفته است در گوشی پرچمدار جدید خود از بلندگوهایی کاملا جدید استفاده نماید. در حقیقت بجای تجهیز گوشی به دو بلندگوی قدامی، هم اینک یکی از آنها درست قرینه دیگری قرار گرفته است. در واقع این شرکت تصمیم گرفته است که بلندگوی پایینی گوشی که در زیر نمایشگر گوشی واقع شده بود را به بخش پایینی بدنه دستگاه و در کنار درگاه شارژر آن قرار دهد.

طراحی جدید بلندگوی پایینی این گوشی باعث شده است که این شرکت بتواند بجای آن، کلیدهای ناوبری لمسی و همچنین حسگر اثر انگشت جدید خود را در این بخش در زیر نمایشگر گوشی جا سازی نماید. این طراحی جدید باعث بالانس و تراز هر چه بهتر میان بلندگوهای این گوشی شده و از طرفی میزان حاشیه‌های اطراف نمایشگر گوشی را نیز بیش از پیش کاهش می‌دهد. بلندگوی پایینی گوشی این اجازه را به کاربر خواهد داد که زمانی که گوشی بر روی هر دو سمت گوشی بر روی سطح صافی قرار گرفته باشد و از طرفی دستگاه در حال زنگ خوردن باشد، بتوانیم به راحتی صدای آن را بشنویم. البته با این وجود جالب است بدانید که گوشی اچ‌تی‌سی 10 نسبت به گوشی‌های جی5 و گلکسی اس 7 در تست میزان بلندی صدای خروجی، کمترین امتیاز را به خود اختصاص داد.

gsmarena_011

هم اینک این مورد از جمله موضوعات مورد بحث در گوشی‌هایی است که دارای دو بلندگو بر روی بدنه خود می‌باشند. این موضوع که بلندی صدای گوشی تنها ملاک برای برتری در این حیطه نبوده و در واقع میزان کیفیت صدای خروجی نیز بسیار اهمیت دارد. در واقع بهتری است بگوییم که این گوشی برای زمانی که در هنگام آشپزی، شستن ماشین خود و یا حمام کردن قصد دارید به آهنگ گوش فرا دهید، آن میزان که انتظار دارید مناسب نخواهد بود. در حقیقت برای این گونه شرایط بهتر است از بلندگوهای بلوتوثی موجود در بازار استفاده نمایید.

بلندگوی دیگر این گوشی با بلندگوی مکالماتی گوشی یکپارچه شده و در واقع در بالای نمایشگر گوشی جای داده شده است. بهتر است بدانید که بلندگوی بالایی این گوشی همانند یک ساب‌ووفر عمل کرده و برای به نمایش گذاشتن تن‌های صدای میانه و بالا ساخته شده است. این در حالی است که بلندگوی پایینی گوشی برای پخش تن‌های صدای میانه و پایین طراحی گشته است. بنابراین بهتر است بدانید که این دو اسپیکر، بلندگوهای استریو به حساب نخواهند آمد. در مورد کیفیت صدای این بلندگوها نیز باید گفت که صدای خروجی بسیار شفاف و عالی بوده و هیچگونه اعوجاج صوتی خاصی در آن دیده نمی‌شود.

زمانی که قصد دارید یک آهنگ را بر روی بلندگوهای این گوشی پخش نمایید، یک اعلان جدید بر روی نمایشگر گوشی به نمایش در خواهد آمد که از شما می‌خواهد از بین دو حالت موجود یکی را انتخاب نمایید. در این گوشی به طور پیشفرض حالت Theater mode فعال می‌باشد. حالت دیگر موجود در این گوشی، Music mode نام دارد. زمانی که در حال اجرای یک بازی و یا تماشای فیلم باشید، حالت Theater بهترین گزینه ممکن برای این منظور خواهد بود. در واقع در کل زمانی که از گوشی خود به طور فعال در حال استفاده کردن هستید، این گزینه بهترین برای این شرایط خواهد بود. حالت Music نیز وجود دارد که برای زمانی که می‌خواهید به یک آهنگ گوشی دهید و تنظیم خاصی را برای آن به کار می‌برید بسیار مفید خواهد بود. در نهایت باید گفت که کیفیت صدای خروجی بلندگوهای بوم‌سوند این گوشی به هیچ وجه ناامید‌کننده نمی‌باشد. اما با این وجود استفاده از حالت Theater در این گوشی بسیار بیشتر به کارتان خواهد آمد.

کیفیت صدای خروجی گوشی

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 هنوز هم یکی از گزینه‌های این شرکت تایوانی به منظور درخشش در حیطه کیفیت صدای خروجی گوشی می‌باشد. زمانی که این گوشی را به یک دستگاه پخش کننده خارجی متصل کردیم، شاهد کیفیت صدای بسیار بالای آن بودیم. علاوه بر کیفیت صدای بسیار بالا و شفافیت آن، میزان بلندی صدای خروجی نیز بسیار مناسب و عالی بود.

در بخشی دیگر از این تست، هدفون‌های استاندارد آزمایش را به این گوشی متصل کردیم. در این بخش شاهد افزایش نسبی میزان هماهنگی صدای استریو بودیم که البته تنها تغییر قابل توجه در این بخش به حساب می‌آمد. اما با این حال جالب است بدانید که میزان کیفیت و همچنین بلندی صدای گوشی همانند بخش قبلی بالا و مناسب باقی مانده بود.

در بخش زیر شاهد نمایش امتیازات و نتایج کسب شده توسط این گوشی و دیگر رقبای آن در بخش‌های مختلف این تست‌ها می‌باشید:

Untitled

دوربین

اگر به تاریخچه گوشی‌های پرچمدار تولید شده توسط شرکت اچ‌تی‌سی نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که این شرکت در زمینه تولید گوشی و ماژول دوربین‌‌های آن بسیار متناقض عمل کرده است. در حقیقت این شرکت تایوانی در ابتدای کار در گوشی وان ام7 سعی کرد بهترین کیفیت ممکن را به کاربران ارائه دهد. از این جهت بود که حسگری بزرگ با دقت چهار مگاپیکسل بر روی دوربین اصلی این گوشی قرار گرفت. این در حالی بود که بسیار از رقیبان این گوشی در آن زمان از دوربین‌هایی با حسگرهای 13 مگاپیکسلی برخوردار بودند. در واقع شرکت اچ‌تی‌سی امید داشت که کاربران دوربین‌های با کیفیت این شرکت که دارای حسگرهایی با پیکسل‌های بزرگتر بودند را به تعداد پیکسل‌های موجود بر روی یک سنسور ترجیح دهند. اما تقاضای بازارهای جهانی طوری بود که خواسته این شرکت در این زمینه محیا نشد.

در ادامه کار سال بعد شرکت اچ‌تی‌سی گوشی وان ام8 را معرفی کرد که از یک دوربین دو گانه برخوردار بوده و می‌توانست میزان عمق میدان تصویر را تشخیص داده و افکت‌های بسیار جالبی را به تصویر ببخشد. اما این مورد نیز باعث نشد کاربران به سمت گوشی این شرکت و دوربین جدید آن تمایلی پیدا کنند.

در گوشی وان ام9، اچ‌تی‌سی رویه خود را کاملا تغییر داد و یک حسگر 20 مگاپیکسلی را بر روی دوربین اصلی گوشی خود قرار داد. اما باز هم کاربران و خریداران در این زمینه تمایل خاصی از خود نشان ندادند. زیرا کیفیت نهایی تصاویر، با دیگر رقبای موجود در بازار برابری نمی‌کرد و از این جهت به هیچ وجه قابل مقایسه نبود.

gsmarena_002

اما در نهایت این شرکت تایوانی هم اینک از گوشی اچ‌تی‌سی 10 رونمایی به عمل آورده است که علاوه بر در اختیار داشتن فناوری UltraPixel 2.0، دارای دوربینی با دقت 12 مگاپیکسل می‌باشد.

حرکت این شرکت در مسیری که در طی آن از حسگرهایی با تعداد پیکسل‌های بیشتر به پیکسل‌هایی بزرگ، دوربین‌های جدیدی به وجود آمدند، در نهایت باعث شد که در نیمه دوم سال 2015 گوشی‌های بسیار زیادی، جنگ تعداد پیکسل را فراموش کرده و به افزایش کیفیت نهایی تصاویر روی بیاوردند. برای مثال هم اینک گوشی‌های سری نکسوس، و همچنین نماینده‌های شرکت ال‌جی، سامسونگ و همچنین اپل دارای دوربین‌هایی با دقت 12 مگاپیکسل می‌باشند.

نسخه اولیه فناوری اولتراپیکسل که بر روی حسگرهایی با دقت چهار مگاپیکسل اعمال شده بود، پیکسل‌هایی با ابعاد 2 میکرون را ارائه  می‌داد. تصاویر نهایی ثبت شده دارای کیفیت بسیار بالایی بودند. اما هنگامی که تصاویر را برش داده و آنها را کراپ می‌کردید، به دلیل دقت پایین تصاویر، از کیفیت تصاویر به میزان بسیار زیادی کاسته می‌شد. هم اینک سنسور جدید این شرکت دارای مساحت پیکسلی 1.55 میکرون بوده و از تعداد نیز سه برابر (12 مگاپیکسل) بیشتر از حسگر چهار مگاپیکسلی موجود در گوشی‌های ام7 و ام8 این شرکت می‌باشد.

با نگاهی به مشخصات حسگر قرار گرفته در این گوشی متوجه می‌شویم که این حسگر شباهت بسیار زیادی به سنسور قرار گرفته در دو گوشی سری نکسوس گوگل با نام‌های نکسوس 6پی و نکسوس 5 ایکس دارد. همه این گوشی‌های دارای حسگری با دقت 1/2.3 اینچ بوده و رزولوشن نهایی آنها نیز همگی برابر با 12 مگاپیکسل می‌باشند. در نتیجه ابعاد پیکسلی تمامی آنها نیز برابر با 1.55 میکرون خواهد بود.

البته ماژول دوربین گوشی اچ‌تی‌سی 10 دارای قابلیت‌های منحصر به فرد خود نیز می‌باشد. برای مثال این گوشی از ویژگی لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) برخوردار بوده (قابلیتی که در گوشی‌های سری نکسوس وجود ندارد) و در کنار آن بیشترین میزان گشودگی دیافراگم آن نیز برابر با f/1.8 می‌باشد (این میزان در سری گوشی‌های نکسوس نام برده شده برابر با f/2.0 می‌باشد). فلاش‌های LED دوگانه دو رنگ این گوشی یکی دیگر از مزیت‌های ماژول دوربین اصلی آن به حساب می‌آیند.

از طرفی سیستم فوکوس خودکار لیزری که پیشتر در سری گوشی‌های نکسوس شاهد آن بودیم را می‌توان بر روی بدنه گوشی اچ‌تی‌سی 10 نیز مشاهده کرد. این برای اولین بار است که شرکت اچ‌تی‌سی از این نوع سیستم فوکوس خودکار در گوشی‌ خود استفاده می‌کند. از طرفی جالب است بدانید زمانی که به طور اتفاقی انگشت شما بر روی  حسگر آن قرار گرفته باشد، پیام هشداری بر روی نمایشگر گوشی از این جهت ظاهر خواهد شد. امیدواریم گوشی‌های دیگر موجود در بازار نیز از این ویژگی جدید نرم‌افزاری استفاده نمایند. البته بهتر است بدانید که عملکرد سیستم فوکوس خودکار لیزری ترکیبی بوده و این سیستم نمی‌تواند به صورت مجزا فعالیت نماید. در حقیقت این سیستم فوکوس تنها قادر است بر روی اجسامی تا فاصله تقریبی یک متر، فاصله فوکوس و سوژه را تشخیص دهد و برای سوژه‌های دورتر عملا بلااستفاده خواهند ماند.

1 (9)

برنامه دوربین این گوشی خیلی سریع اجرا شده و تنها به میزانی بسیار جزئی کندتر از اپلیکیشن دوربین گوشی گلکسی اس 7 اج سامسونگ می‌باشد. متاسفانه هیچ گونه رابط فیزیکی به منظور اجرای سریع اپلیکیشن دوربین وجود ندارد. برای مثال در گوشی گلکسی اس 7 اج، با دو بار فشردن متوالی کلید فیزیکی هوم گوشی، برنامه دوربین این گوشی به سرعت اجرا خواهد شد. سریعترین راه به منظور اجرای برنامه دوربین در این گوشی این است که به منظور باز کردن قفل گوشی، کلید پاور را فشرده و سپس از روی آیکون میانبر دوربین در صفحه لاک اسکرین گوشی، آن را لمس کرده و به سمت بالا به بخش میانی نمایشگر گوشی سُر دهید. با این کار اپلیکیشن دوربین باز خواهد شد.

ظاهر و رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار ساده و مناسب می‌باشد. بر روی نمایشگر گوشی تنها دو کلید میانبر یا همان تاگل را مشاهده خواهید کرد که البته این دو آیکون مربوط به حالت HDR و فلاش گوشی می‌باشند. از طرفی در بین آیکون این دو مورد، آیکون دیگری وجود دارد که با لمس آن، کشویی از تنظیمات و مودهای مختلف ظاهر خواهند شد. در این بخش شاهد حضور حالت‌هایی چون اسلوموشن، هایپرلپس، مود Pro، پانوراما و همچنین Zoe Camera هستیم. در حالت Zoe Camera، به طور خودکار بعد از لمس کلید شاتر دوربین، سه ثانیه فیلم با دقت اچ‌دی ضبط خواهد شد. شاید در ابتدای کار بگویید که این حالت، تقلیدی از مودهای Motion photo سامسونگ یا Live photos آیفون‌های اپل به حساب می‌آید. اما بهتر است بدانید که در سال 2013 در گوشی وان ام7، اچ‌تی‌سی این چنین قابلیتی را در گوشی پرچمدار خود جای داده بود.

برنامه دوربین این گوشی دارای بخشی به نام عکاسی حرفه‌ای نیز می‌باشید که با استفاده از آن می‌توانید به شاخصه‌های متفاوت عکاسی دسترسی داشته و آنها را به صورت دستی تنظیم نمایید. علاوه بر آن با استفاده از این گوشی می‌توانید در حالت RAW یا خام نیز عکاسی کنید. به صورت پیشفرض در صورت انتخاب حالت Pro، عکاسی در حالت خام انجام خواهد شد. اما بهتر است بدانید که می‌توانید در حالت JPG نیز عکاسی نمایید و تنها کافیست که آن را در منو تنظیمات دستکاری نمایید. اگر در حال استفاده از حالت Pro می‌باشید بهتر است بدایند که در حال دستکاری چه چیزی هستید. در این بخش می‌توانید خیلی ساده شاخصه‌هایی همچون تراز سفیدی، میزان حساسیت سنسور (ISO)، سرعت شاتر دوربین و همچنین فوکوس دستی لنز را تنظیم نمایید. از طرفی از آنجایی که راهی به منظور تغییر گشودگی ثابت دیافراگم دوربین این گوشی وجود ندارد، با افزایش یا کاهش میزان جبران نوردهی تصاویر، روشنایی و تاریکی تصاویر تراز خواهند شد. علاوه بر آن می‌توانید از Pro mode دوربین این گوشی استفاده کرده و تمامی این موارد را بر روی حالت خودکار قرار دهید و تنها از حالت و ویژگی عکاسی با فرمت RAW استفاده نمایید.

در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی گوشی اچ‌تی‌سی 10 (در ابعاد کوچکتر) هستید:

همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، دوربین اصلی گوشی اچ‌تی‌سی 10 توانست در شرایط‌های نوری مختلف عکس‌های بسیار باکیفیتی را به ثبت برساند. بعضی از این تصاویر در مناظری با نور مستقیم خورشید گرفته شده و بعضی دیگر در فضای بسته با شرایط نوری ضعیف‌تر. در بعضی از صحنه‌ها دوربین این گوشی نتوانست میزان محدوده گستره دینامیکی مناسبی را ارائه دهد. برای مثال زمانی که نور خورشید از پشت سوژه در حال تابیدن بود. گوشی هوشمند گلکسی اس 7 اج در این زمینه بهتر عمل کرده بود.

در بخش زیر نیز شاهد نمایش تعدادی از تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی گوشی اچ‌تی‌سی 10 در حالت نزدیک به سوژه (در ابعاد کوچکتر) هستید:

دوربین اچ‌تی‌سی 10 تصاویری با دقت رنگی بسیار بالا را به ثبت می‌رساند. در مقایسه با نماینده سامسونگی، گلکسی اس 7 اج تصاویری با میزان عمق رنگ مشکی بیشتر و از طرفی رنگ‌هایی با غلظت بیشتر را به ثبت می‌رساند که برای چشم انسان، دیدن و تماشای آنها بسیار لذت‌بخش می‌باشند. در بخش‌های تاریکی و زمانی که با شرایط Underexpose مواجه شدیم، میزان نویز تصاویر به صورت قابل توجهی افزایش یافت.

در مقایسه با دوربین گوشی گلکسی اس 7 اج به وضوح دیده می‌شود که این سری از بخش‌های تیره‌تر تصویر نسبت به دوربین گوشی اچ‌تی‌سی 10 بسیار بیشتر شارپ، واضح و همچنین فوکوس شده هستند. اما خوشبختانه در اکثر تصاویر ثبت شده توسط دوربین گوشی نماینده اچ‌تی‌سی شاهد نمایش بسیار دقیق رنگ‌ها می‌باشیم.

البته بهتر است بدانید که میزان اختلاف کیفی تصاویر ثبت شده توسط دوربین این دو گوشی بسیار اندک و جزئی می‌باشد. از طرفی همان طور که احتمالا می‌دانید وب‌سایت تخصصی DXO Mark به دوربین هر دو این گوشی‌ها (اچ‌تی‌سی 10 و گلکسی اس 7 اج) امتیاز بسیار بالای 88 (بیشترین امتیاز تا به این تاریخ) را ارائه کرده است. اما بهتر است بدانید که این امتیاز تنها در زمینه کیفیت تصاویر نمی‌باشد و به عملکرد بخش‌های مختلف و تجهیزات دوربین گوشی نیز ربط پیدا می‌کند. در هنگام بررسی دوربین این گوشی نیز متوجه شدیم که دوربین نماینده سامسونگ از نظر کیفی بسیار بهتر از نماینده اچ‌تی‌سی می‌باشد.

میزان جزئیات تصویر و بافت‌های سوژه مورد در صحنه در تصاویر ثبت شده توسط نماینده اچ‌تی‌سی بسیار بهتر به چشم می‌آید. اما در سمت دیگر میدان گلکسی اس 7 اج سامسونگ از فناوری بسیار برتر پیکسل‌های دوگانه برخوردار می‌باشد. در این فناوری از تمامی پیکسل‌های به منظور انجام فوکوس خودکار کمک گرفته می‌شود. در نتیجه انجام عملیات فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیق‌تر انجام خواهد شد. این موضوع خود یک مزیت و برتری بزرگ برای سری گوشی‌های گلکسی ای 7 سامسونگ به حساب خواهد آمد.

در تست عکاسی در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف،‌ تصاویر ثبت شده توسط نماینده اچ‌تی‌سی دارای نویز تصویر بسیار کمتر و در نتیجه کیفیت بالاتری می‌باشند. این در حالی است که دوربین گوشی گلکسی اس 7 اج با وجود نویز بالای تصاویر، عکس‌هایی روشن‌تر را در این گونه محیط و شرایط به ثبت می‌رساند. در بخش زیر شاهد نمایش این سری از تصاویر می‌باشید:

این مشکل به این دلیل بوجود آمده است که دوربین گوشی گلکسی اس 7 اج سامسونگ به دلیل برخورداری از دیافراگم بازتر f/1.7 در برابر f/1.8 نماینده اچ‌تی‌سی، نور بیشتری را به سمت حسگر در مدت زمان یکسان هدایت می‌کند. اما هم اکنون تفاوت در عکاسی این دو گوشی در میزان نویز تصویر آنها مشاهده می‌شود. در نهایت باید گفت که اگر مجبور هستید در این گونه شرایط عکاسی نمایید، قبلا از آن به عملکرد دوربین این دو دستگاه در این شرایط و نحوه و میزان کیفیت خروجی تصاویر آنها نگاهی بیندازید.

تصاویر ثبت شده در حالت HDR دوربین این گوشی دارای میزان محدوده گستره دینامیکی بسیار بهتری هستند. جزئیات موجود در بخش سایه‌های تصویر بسیار خوب نمایان شده و از طرفی روشنایی‌های موجود در بخش آسمان نیز بسیار کمتر شده‌اند تا به افزایش دقت جزئیات تصویر کمک نماید. در حقیقت این کار به منظور مشاهده هر چه بهتر جزئیات ابرهای موجود در آسمان و یا جزئیات قرار گرفته در سایه‌های تصویر بسیار مفید و کارا است. از طرفی به لطف حالت HDR، درخت‌های موجود در صحنه به شکل بسیار بهتری به نمایش گذاشته شده‌اند. در واقع روشنایی درخت‌ها افزایش یافته و از طرفی عمق تصویر آنها نیز زیاد شده است. پیشنهاد می‌شود حالت HDR دوربین این گوشی را بر روی گزینه AUTO قرار دهید تا در صورت لزوم و در شرایط نامناسب، دوربین گوشی خود به صورت خودکار از این قابلیت مفید استفاده نماید.

به لطف وجود سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر بر روی ماژول دوربین سلفی گوشی اچ‌تی‌سی 10، نماینده این شرکت تایوانی در مقایسه با گلکسی اس 7 اج، تصاویر بسیاری باکیفیت و واضح‌تری را به ثبت می‌رساند. از طرفی تصاویر سلفی ثبت شده توسط گوشی اچ‌تی‌سی 10 به مراتب روشن‌تر از گوشی گلکسی اس 7 اج هستند. اما در نهایت باید گفت که اختلاف کیفی دوربین سلفی این دو گوشی بسیار جزئی بوده و به سادگی می‌توان از کنار آن گذشت.

علاوه بر آن همان طور که در تصویر زیر شاهد هستید این گوشی می‌تواند به صورت بسیار خوبی تصاویر پانوراما را به ثبت برساند. کیفیت تصاویر رضایت‌بخش بوده و هم‌پوشانی بخش‌های مختلف آن به خوبی انجام گرفته است.

gsmarena_001

فیلم‌برداری

گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی 10 قادر است با دقت‌های 720p و 1080p و یا 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازد. از طرفی متاسفانه به نظر می‌رسد که این گوشی گزینه‌ای به منظور فیلم‌برداری در نرخ 60 فریم بر ثانیه نداشته باشد. اما با این حال تصاویر 1080p ضبط شده به لطف وجود لرزشگیر الکترونیکی تصویر بسیار روان و باکیفیت هستند. البته شاید به دلیل وجود این ویژگی جدید، به میزان کمی از زاویه دید دوربین کاسته شده باشد اما در صورت لزوم می‌توانید با صرف نظر کردن از کیفیت‌های بالاتر این سیستم، با غیرفعالسازی آن دوباره میدان دید را افزایش دهید.

دوربین سلفی این گوشی نیز می‌تواند در بهترین حالت با دقت 1080p به فیلم‌برداری بپردازد. تصاویر 4K ضبط شده دارای نرخ حجمی 55 مگابیت بر ثانیه می‌باشند و این در حالی است که در گزینه 1080p، این میزان معادل 20 مگابیت بر ثانیه خواهد بود.

تصاویر 4K ضبط شده از نظر کیفی دارای رنگ‌های بسیار طبیعی و واقعی (همانند حالت عکاسی) هستند. میزان جزئیات تصویر بسیار مناسب بوده و عملکرد سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) این گوشی در بوجود آمدن این گونه تصاویر بی‌اثر نبوده است. بهتر است بدانید که در هنگام فیلمبرداری در دقت 4K، هیچ گونه سیستم لرزشگیر الکترونیکی تصویر ارائه نخواهد شد. موردی که اکثرا در گوشی‌هایی با قابلیت فیلمبرداری 4K وجود داشته و به ضبط باکیفیت تصاویر کمک دو چندان می‌کند.

علاوه بر آن عملیات فوکوس در دوربین این گوشی به صورت ممتد انجام خواهد گرفت که در طی بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که مشکلات کیفی خاصی از این بابت بوجود نخواهد آمد.

در ادامه می‌توانید تصاویر ضبط شده و البته دست نخورده دوربین اصلی گوشی اچ‌تی‌سی 10 را در دو حالت دانلود و تماشا کنید:

1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه (15 ثانیه و 37 مگابایت)

4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه (15 ثانیه و 107 مگابایت)

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال