کسب و کار

بررسی اجمالی سیستم های ایمنی خودرو

در چند سال اخیر، با پیشرفت فناوری شاهد استفاده آن در صنعت های مختلف بوده ایم. دنیای خودروسازی نیز از جمله صنعت هایی است که توانسته است با بکارگیری تکنولوژی در اشکال مختلف، تغییرات گسترده ای در محصولات خود ایجاد کند. از بهترین کاربردهای تکنولوژی در خودروسازی می توان به تحولات سیستم ایمنی خودرو اشاره […]

در چند سال اخیر، با پیشرفت فناوری شاهد استفاده آن در صنعت های مختلف بوده ایم. دنیای خودروسازی نیز از جمله صنعت هایی است که توانسته است با بکارگیری تکنولوژی در اشکال مختلف، تغییرات گسترده ای در محصولات خود ایجاد کند. از بهترین کاربردهای تکنولوژی در خودروسازی می توان به تحولات سیستم ایمنی خودرو اشاره کرد. شاید ترمز ABS و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) نسل اول تکنولوژی های مدرن به کار رفته در صنعت خودروسازی بودند که تقریبا در تمام خودروهای جدید از آن ها استفاده می شود. اما امروزه خودروها به نسل جدیدی از تکنولوژی مجهز شده اند؛ فناوری هایی همانند حسگر، دوربین خودرو، رادار، ردیاب، هشدار خروج از خط و… در اکثر خودروهای جدید به کار رفته اند، و به کمک آن ها می توان جلوی بسیاری از حوادث گرفته شود.

سیستم های ایمنی خودرو در چند دهه گذشته با سرعتی باور نکردنی پیشرفت کرده اند، بنابراین به راحتی می توان در مورد اینکه کدام فناوری دقیقا چه کاری انجام می دهد، دچار سردرگمی شد. درک نحوه علمکرد این ویژگی ها و استفاده به موقع آن ها می تواند مانع بروز تصادفات زیادی شود. در نتیجه تصمیم گیری در مورد قرار دادن این گزینه ها در خودرو، موردی است که باید با دقت درباره ی آن تحقیق و تفکر کرد.

شاید بگویید مهمترین عامل در حفظ جان انسان در هنگام رانندگی، بستن کمربند ایمنی است. این حرف درست است که کمربند ایمنی هنگام تصادف می تواند جان شما را نجات دهد، ولی بسیاری از ویژگی های جدیدی که در سیستم ایمنی خودرو به کار می روند همانند ترمزهای هوشمند یا سیستم هشدار پیش از برخورد، می توانند مانع بروز تصادف شوند.

برخی از فناوری های کمک کننده به امنیت خودرو

برای کمک، ما برخی از ویژگی های جدید در سیستم های ایمنی خودرو را همراه با توضیحاتی درباره نحوه عملکرد هر کدام، برای شما جمع آوری کرده ایم.

سیستم کمکی پارک خودرو

با استفاده از سیستم فاصله یاب صوتی( سونار) و رادار، وسایل نقلیه مجهز به دستیار پارک فعال نقاط خالی پارک را جست ‌و جو و اندازه‌ گیری می‌کنند و سپس به طور فعال خودرو را به داخل آن‌ها هدایت می‌کنند، تنها در حالی که راننده پدال گاز و ترمز را به کار می‌گیرد. برخی از سازندگان خودرو قابلیت پارک موازی و عمودی را نیز عرضه می کنند، اما برخی دیگر به یک یا دو خودرو محدود می کنند. دوربین های 360 درجه کمکی، جدیدترین نسل سیستم کمکی پارک خودرو محسوب می شوند، که در اکثر خودروهای گرانقیمت و مجلل مورد استفاده قرار می گیرد.

نوربالای خودکار

سیستم‌های چراغ‌های جلو که به‌ طور خودکار به نور بالا تغییر می‌کنند، ممکن است ویژگی جدیدی به نظر برسند، اما در واقع از دهه 50 میلادی، اکثر خودروهای کمپانی جنرال موتورز به آن مجهز بوده اند. برخلاف سیستم‌های اولیه که بر حسگرهای حساس به نور تکیه می‌کردند و تا حدودی غیرقابل اعتماد بودند، نوربالای خودکار امروزی توسط ماژول‌های دوربین خودرو با فناوری پیشرفته کنترل می‌شوند که به راحتی می‌توانند فرق بین چراغ‌های جلوی خودروی مقابل و انعکاس علائم جاده‌ای را از همدیگر تشخیص دهند.

ترمز اضطراری خودکار

خودروهای دارای ترمز اضطراری خودکار، با استفاده از دوربین های رو به جلو و رادار، به راننده در مورد برخورد قریب الوقوع با خودرویی دیگر، عابر پیاده یا شیء دیگر هشدار می دهند و اگر راننده اقدامی انجام ندهد، به جای او خودرو را متوقف می کنند. برخی از خودروها برای حالت حرکت به سمت عقب نیز دارای چنین سیستمی هستند. با وجود اینکه ترمز اضطراری خودکار واقعا همانند ادعای سازندگان عمل می کند، اما همیشه به اندازه کافی محکم نیست یا زود ترمز نمی‌کنند تا به طور کامل از برخورد جلوگیری شود، بنابراین رانندگان نباید صرفا به چنین ویژگی‌هایی متکی باشند. برخی از سیستم ها فقط در سرعت های پایین کار می کنند، در حالی که سیستم های پیشرفته تر حتی در سرعت های بزرگراه هم کار می کنند. طبق استاندارهای ایمنی جهانی، ترمز اضطراری خودکار تا انتهای سال 2022 به عنوان یک ویژگی پیش فرض در تمام خودروهای جدید اعمال خواهد شد.

سیستم کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل تطبیقی سیستمی است که از رادار و دوربین خودرو برای تشخیص فاصله تا خودروی جلویی، استفاده می‌کند. بدین ترتیب که شما خودرو را بر روی سرعتی معین تنظیم می کنید و دیگر نیازی به فشردن پدال گاز نیست، سیستم کروز در صورت وجود مانع یا خودرویی در مسیر، به شما هشدار می دهد تا سرعت خود را کاسته و یا پدال ترمز را فشار دهید. بسیاری از خودروها با سه گزینه تنظیم شده برای مسافت و حالات مختلف، عرضه می شوند. برخی از نسخه‌های پیشرفته این ویژگی همچنین در صورت توقف خودروی جلویی، خودرو را به طور کامل متوقف می‌کنند و زمانی که ترافیک شروع به حرکت می‌کند، همراه با آن حرکت می کند. استفاده از چنین ویژگی در مواقعی که ترافیک متراکم است و راننده باید دائما ترمز بگیرد، بسیار مفید و کاربردی است.

عملکرد اکثر سیستم های ایمنی به کار رفته در خودروهای مبتنی بر دوربین خودرو، سونار و رادار، و ترکیب کارآیی آن ها با یکدیگر است. بدین ترتیب می توان گفت، تکنولوژی جدید خودرو شاید از لحاظ هزینه برای صاحبان خودرو سنگین باشد، اما قرار دادن گزینه هایی همانند حسگر، رادار و دوربین خودرو می توانند از بسیاری حوادث و تلفات جلوگیری کنند. در نتیجه قرار گرفتن و یا نصب همچین گزینه هایی در خودرو، مطمئنا تصمیم درستی خواهد بود. برای مشاهده انواع مختلف دوربین های مدار بسته خودرو و کاربردهای هر یک از آن ها، می توانید به وبسایت دوربین مارکت به نشانی  www.doorbinmarket.com مراجعه کنید.

.

• سلب مسئولیت: این مطلب یک مقاله رپورتاژ آگهی میباشد که توسط تبلیغ کننده نگارش شده است و آژانس خبری تکنا صرفا نمایش دهنده آن است. انتشار این مطلب بمعنای تایید صحت و سقم محتوای آن نیست لذا مسئولیت و عواقب حقوقی استفاده از این مطلب بعهده کاربر میباشد.