کسب و کارها

کاهش استرس شغلی مدیران داخلی با این راهکارهای طلایی

تنش و استرس بخشی جدایی‌ناپذیر از شغل مدیران داخلی شرکت‌ها و سازمان‌ها است. حجم زیادی از وظایف و مسئولیت‌ها که باید همواره در زمان مقرر انجام شوند، یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد تنش و استرس شغلی در بین مدیران داخلی است. این میزان از تنش و استرس در محیط کار می‌تواند بر سلامت فردی و […]

تنش و استرس بخشی جدایی‌ناپذیر از شغل مدیران داخلی شرکت‌ها و سازمان‌ها است. حجم زیادی از وظایف و مسئولیت‌ها که باید همواره در زمان مقرر انجام شوند، یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد تنش و استرس شغلی در بین مدیران داخلی است. این میزان از تنش و استرس در محیط کار می‌تواند بر سلامت فردی و سازمانی اثرات منفی داشته باشد.

سلامت فردی، روابط خانوادگی و کارایی مدیران در محیط کار خود، ازجمله مواردی هستند که تحت تأثیر تنش و استرس شغلی قرار می‌گیرند. به‌منظور مقابله با استرس و بالا بردن کیفیت زندگی و کار، لازم است تا نشانه های استرس را شناسایی کنیم. در این مقاله ضمن معرفی این نشانه‌ها،‌ به ارائه راه‌کارها و تکنیک های مقابله با استرس می‌پردازیم.

معرفی شغل مدیر داخلی

مدیر داخلی یکی از موقعیت‌های شغلی بسیار حساس و مهم در ساختار سازمان‌ها و شرکت‌ها است. اغلب شرکت‌های بزرگ و معتبر با استخدام مدیران داخلی، امور اجرایی شرکت را مدیریت می‌کنند. به شکلی که همواره یکی از فرصت‌های شغلی موردنیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها، موقعیت شغلی مدیر داخلی بوده است.

مدیر داخلی یک شرکت نقشی کلیدی در ارتباطات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی ایفا می‌کند. نظارت بر فرآیندهای مالی و اداری سازمان، اطمینان یافتن از مشارکت کارکنان در انجام پروژه‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم، تنها بخشی از وظایف یک مدیر داخلی هستند.

در حقیقت مدیران داخلی با مدیریت منابع انسانی و مالی شرکت‌ها، نقشی اساسی را در پیشبرد اهداف سازمان‌ها ایفا می‌کنند. این در حالی است که این وظایف و مسئولیت‌ها به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد استرس در محیط کار محسوب می‌شوند.

برای کار در موقعیت شغلی مدیر داخلی معمولا شرایطی مانند داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته‌ای مانند مهندسی صنایع و سابقه کاری مرتبط، از طرف شرکت‌ها و سازمان‌ها مطرح می‌شود. همچنین آشنایی با امور مالی و اصطلاحات بیمه، روابط عمومی قوی و داشتن اعتماد به نفس بالا از دیگر مواردی هستند که معمولا برای استخدام مدیر داخلی در نظر گرفته می‌شوند. برای آگاهی از فرصت‌های استخدامی، می‌توانید به سایت‌های کاریابی معتبر مراجعه کنید (مشاهده وبسایت).

علائم و نشانه های استرس

مدیران داخلی شرکت‌ها روزانه و به‌طور مداوم، تنش و استرس را در محیط کار خود تجربه می‌کنند. این در حالی است که برای بالا بردن کیفیت زندگی و کار، چاره‌ای جز مقابله با استرس نخواهیم داشت. با شناسایی نشانه های استرس می‌توانیم درک بهتری از وضعیت فردی و سازمانی خود داشته باشیم. همچنین آگاهی از نشانه های استرس به ما کمک می‌کند تا سریع‌تر بتوانیم منبع استرس را شناسایی کنیم.

درنتیجه با یافتن علل ایجاد تنش و استرس در محیط کار خود، امکان اتخاذ راه‌کاری مناسب برای مقابله با استرس وجود خواهد داشت. به همین دلیل در این قسمت از مقاله به معرفی برخی از مهم‌ترین نشانه های استرس در محیط کار خواهیم پرداخت. با مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر بهتر است برای یافتن منبع استرس اقدام کرده و از تکنیک های مقابله با استرس استفاده کنید:

  • بحث‌ و مشاجره با همکاران
  • خستگی بیش‌ازحد
  • کاهش تمرکز
  • اضافه‌کاری‌های مستمر و فزاینده
  • بروز مشکلات جسمانی مانند سردرد

به‌عنوان‌مثال بحث و مشاجره با همکاران می‌تواند یکی از نشانه‌ های استرس در محیط کار باشد. بروز اختلاف‌نظر در محیط کار موضوعی کاملا طبیعی و منطقی است. در برخی از مواقع ممکن است شما به‌عنوان یک مدیر داخلی، روشی را نسبت به سایر روش‌های موجود برای حل یک مشکل خاص مناسب‌تر بدانید. در این مواقع بدون هیچ‌گونه تنش و استرس، یک تصمیم مناسب گرفته می‌شود.

اگر بروز اختلاف و مشکلات در محیط کار موجب ایجاد بحث‌ و مشاجره با همکاران می‌شود، بهتر است این موضوع را کاملا جدی بگیرید. چنانچه تعداد بحث‌های پیش‌آمده بین شما و سایر همکاران قابل‌توجه است، حتما به دنبال رفع منبع استرس در محیط کار خود باشید.

تکنیک های مقابله با استرس

اکنون‌که با برخی از علائم و نشانه های استرس شغلی آشنا شدید، می‌توانید برای کاهش استرش در محیط کار خود اقدام کنید. روش‌های بسیار ساده اما موثری وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید بر تنش و استرس خود غلبه کنید. برخی از مهم‌ترین تکنیک های مقابله با استرس در محیط کار عبارت‌اند از:

  • شناسایی منبع استرس
  • شناسایی فعالیت‌هایی که با تنش و استرس مقابله می‌کنند.
  • مقابله با کمال‌گرایی
  • افزایش اعتماد به نفس کارکنان
  • صحبت با دیگران درباره تنش و استرس خود در محیط کار
  • انتخاب سبک زندگی سالم‌

به شما اطمینان می‌دهیم که کاهش استرس شغلی مدیران داخلی با این راهکارهای طلایی امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه توضیحات بیشتری را درباره هر یک از تکنیک های فوق خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

شناسایی منبع استرس

منبع ایجاد استرس را شناسایی کنید. یکی از اولین اقداماتی که می‌توان برای مدیریت استرس شغلی انجام داد، شناسایی محرک‌ها و منبع ایجاد استرس است. پی بردن به عوامل ایجاد استرس و محرک‌هایی که بیشترین سهم را در ایجاد تنش دارند، می‌تواند مهم‌ترین گام در کاهش استرس شغلی مدیران داخلی باشد.

برای شناسایی منبع استرس کافی است به تغییرات میزان تنش و استرس خود در محیط کار دقت کنید. لحظه‌هایی را شناسایی کنید که در آن زمان‌ها کم‌طاقت هستید و احساس نگرانی می‌کنید. شناسایی زمان‌هایی که فشار روانی مضاعفی را در محیط کار خود تحمل می‌کنید، می‌تواند در یافتن منبع استرس بسیار حیاتی باشد.

در گام بعدی مواردی را که به نظر شما موجب ایجاد تنش و استرس در محیط کار می‌شوند یادداشت کنید. چنانچه به این موضوع پی بردید که افراد یا موقعیت‌های مشخصی در محیط کار موجب ایجاد تنش و استرس در شما می‌شوند، به دنبال راه‌حل‌هایی باشید که شما را کمتر در چنین موقعیت‌هایی قرار می‌دهند. همچنین روش‌های مناسب‌تر و جایگزینی را برای تعامل با آن گروه از افراد خاص پیدا کنید.

شناسایی فعالیت‌هایی که با تنش و استرس مقابله می‌کنند

در هنگام بروز تنش و استرس، فعالیت‌هایی را انجام دهید که به کاهش استرس در محیط کار کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال کشیدن چند نفس عمیق می‌تواند در اغلب مواقع موجب کاهش تنش و استرس در افراد شود. همچنین قدم زدن یا انجام حرکات ورزشی، از دیگر فعالیت‌هایی هستند که به کاهش تنش و استرس در افراد کمک می‌کنند.

مقابله با کمال‌گرایی

طبیعی است که به‌عنوان یک مدیر داخلی باید از نحوه صحیح انجام کارها، رفتار سازمانی مناسب و مشارکت کارکنان در انجام کارها اطمینان حاصل کنید. این در حالی است که کوشش مداوم برای انجام کارها و کنترل امور به بهترین شکل ممکن، می‌تواند منجر به ایجاد تنش و استرس در افراد شود.

کمال‌گرایی موجب ایجاد تفکری مانند همه‌چیز یا هیچ‌چیز می‌شود. در این حالت انجام ناتمام کارها یا انجام کار همراه با خطا، اصلا قابل‌پذیرش نیست. این موضوع را به خاطر داشته باشید که کمال محض در انجام کارها غیرممکن است. برای حل این مشکل روی اولویت‌های خود تجدیدنظر کنید و برای خود و سایر همکاران، انتظاراتی منطقی تعیین کنید.

افزایش اعتماد به نفس کارکنان

یکی از تکنیک های مقابله با استرس، مدیریت فشار روانی در کارکنان است. چنانچه یک مدیر داخلی هستید می‌توانید برای کاهش استرس شغلی خود و همکارانتان، سطح اعتماد به نفس در کارکنان را افزایش دهید. بالا بردن سطح اعتماد به نفس، مشارکت کارکنان را در انجام فعالیت‌های گروهی افزایش می‌دهد.

همچنین افزایش اعتماد به نفس کارکنان می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بازدهی و بالا بردن کیفیت کار آن‌ها داشته باشد. با افزایش اعتماد به نفس کارکنان، میزان خطاهای کاری و اشتباهات کاهش می‌یابد. درنتیجه گزارش اشتباهات و تأخیر در انجام کارها کاهش یافته و از میزان تنش و استرس مدیران داخلی هم کاسته می‌شود.

مشورت کردن با دیگران

تحمل تنش و استرس و نادیده گرفتن آن کار اشتباهی است. این در حالی است که با صحبت کردن با دیگران درباره تنش و استرس خود در محیط کار، می‌توانید استرس شغلی خود را کاهش دهید. دوستان صمیمی، اعضای خانواده یا همکاران، افرادی هستند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای مشورت و صحبت کردن درباره منبع استرس در محیط کار باشند.

انتخاب یک سبک زندگی سالم

برای بالا بردن کیفیت کار و کاهش تنش و استرس، بهتر است سبک زندگی خود را موردبررسی قرار دهید. در حقیقت انتخاب یک سبک زندگی سالم تنها مخصوص به مدیران داخلی شرکت‌ها نیست. انتخاب یک شیوه زندگی مناسب می‌تواند برای هرکسی مفید باشد.

بر طبق گزارش‌هایی که انجمن روانشناسی امریکا منتشر کرده است، یکی از بهترین اقداماتی که می‌توان برای کاهش تنش و استرس مورداستفاده قرار داد، انتخاب یک سبک زندگی سالم است. داشتن خواب کافی، وعده‌های غذایی سالم، نوشیدن آب به مقدار کافی در طول روز و انجام تمرینات ورزشی، برخی از مهم‌ترین کارهایی هستند که برای کاهش استرس می‌توانید انجام دهید.

جمع‌بندی

انجام وظایف و مسئولیت‌های متعدد مانند نظارت و کنترل مداوم بر عملکرد کارکنان، تحویل به‌موقع پروژه‌های کاری، برنامه‌ریزی دقیق و ارائه راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات، همگی می‌توانند به‌عنوان یک منشأ یا منبع استرس برای مدیران داخلی محسوب شوند. بروز تنش و استرس فزاینده در محیط کار تأثیر مخربی بر سلامت فردی و سازمانی مدیران دارد.

با بروز نشانه های استرس امکان کاهش کارایی و بهره‌وری مدیران وجود خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله به معرفی برخی از مهم‌ترین نشانه های استرس در محیط کار پرداختیم. همچنین با ارائه تکنیک های مقابله با استرس، روش‌هایی را برای بالا بردن کیفیت زندگی و کاری مدیران داخلی شرکت‌ها و سازمان‌ها ارائه نمودیم.