نقد و بررسی تخصصی گوشی Samsung Galaxy S6 [قسمت دوم-بررسی‌محتویات‌درون‌جعبه،طراحی،صفحه‌نمایش،باطری و قابلیت‎های‌ارتباطی]

در قسمت اول این بررسی به معرفی گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ و بررسی مشخصات آن پرداختیم. هم اینک برای بررسی دیگر جوانب این گوشی از جمله محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت، صفحه نمایش، باطری و قابلیت‎های ارتباطی این گوشی، با تک نیوز همراه باشید: توجه شود که در بررسی این گوشی و تست‌های انجام شده بر […]

در قسمت اول این بررسی به معرفی گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ و بررسی مشخصات آن پرداختیم. هم اینک برای بررسی دیگر جوانب این گوشی از جمله محتویات درون جعبه، طراحی و کیفیت ساخت، صفحه نمایش، باطری و قابلیت‎های ارتباطی این گوشی، با تک نیوز همراه باشید:

توجه شود که در بررسی این گوشی و تست‌های انجام شده بر روی آن، از گوشی گلکسی اس6 سامسونگ، مدلSM-G920F، فریم‌ور  نسخه G920FXXU1A0BN استفاده شده است. این مدل، جدیدترین نسخه از این گوشی است و به اصطلاح، ورژن پیش از عرضه آن می‌باشد. 

محتویات درون جعبه

نسخه خریداری شده این گوشی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی، تنها حاوی لوازم جانبی ضروری یک گوشی است. این بسته سفید رنگ دارای یک عدد کابل microUSB، یک عدد آداپتور شارژ سریع گوشی و آخرین نسل هدفون‌های این کمپانی است. همه این لوازم، مطابق با رنگ گوشی، به رنگ سفید در‌ آمده‌اند (نسخه سفید رنگ گلکسی اس6 در اختیار ماست).

gsmarena_028 gsmarena_024 gsmarena_025در این بسته، خبری از صفحه (Plate) شارژ سریع گوشی نبود که البته این مورد در بین گوشی‌ها بسیار نادر است (تنها در درون جعبه گوشی Lumia 930 این مورد وجود دارد). وجود شارژرهایی برای شارژ سریع گوشی در درون جعبه، شاید کمی غیر معمول باشد اما در درون پکیج گلکسی اس6، یک شارژر مخصوص برای شارژ سریع گوشی وجود دارد و مطمئنا، پرداخت هزینه بیشتر برای خرید صفحه شارژ گوشی، شاید آنقدرها هم ضروری نباشد.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی گوشی هوشمند گلکسی اس6، به لطف اجرای پروژه صفر، در بین سری گلکسی اس‌ها بی‌همتا است. ترکیب فلز و شیشه در این گوشی، زیبایی خاصی به آن داده است. مطمئنا این همان تغییری است که بسیاری از طرفداران سامسونگ منتظر آن بودند. سامسونگ با این طراحی منحصر به فرد، پا را فراتر از طراحی معمولی سری‌های قبل گذاشته است. البته مطمئنا سامسونگ در این راه از مقداری از سود خود صرف نظر کرده است.

گلکسی اس6 (4) گلکسی اس6 (3) گلکسی اس6 (2) گلکسی اس6 (1)بدنه گلکسی اس6، شامل فریمی فلزی است که 2 پنل شیشه‌ای را در بر گرفته است. این تازه اول داستان است. ممکن است درمورد این گوشی، مطالبی زیادی را خوانده باشید، اما زمانی متوجه همه آنها می‌شوید که یکی از آنها را از جعبه خود بیرون بیاورید.

گلکسی اس6

در صورت شکستن پنل شیشه‌ای این گوشی یا ایجاد فرورفتگی در روی فریم فلزی آن، پلاستیک است که جلوی چشم شما قرار می‌گیرد. همچنین ویژگی دسترسی به باطری نیز مزایای خاص خودش را داشت که در طراحی جدید از آن صرف نظر شده است. اسلات کارت حافظه نیز دیگر قربانی این پروژه است. در این مورد باید گفت که این گوشی به سنت پیشینیان خود، پشت کرده است.

gsmarena_011 gsmarena_013سامسونگ برای اولین در سری گوشی‌های گلکسی اس خود از شیشه استفاده کرده است. همچنین دو ورق محافظ گوریلا گلس نسل 4 را در جلو و پشت قاب گوشی قرار داده است. مطمئنا این ترکیب اختراع کمپانی سامسونگ نبوده و نیست، ولی از اقدام این شرکت بمنظور کنار گذاشتن پلاستیک بسیار متشکریم. اگرچه گلکسی اسِ جدید سامسونگ، شکل و شمایلی برازنده‌تر پیدا کرده است.

مسلما کاهش وزن این گوشی، به احساس لوکس بودن آن افزوده است و همچنین با داشتن بدنه‌ای باکیفیت و جذاب، ضخامتی برابر 6.8 میلی‌متر پیدا کرده است که این مقدار از نظر ظاهر گوشی، ظرفیت باطری و تجربه کار با آن، بسیار مناسب و استاندارد است.

gsmarena_006

گلکسی اس6 (در وسط) در مقایسه با گلکسی اس5 (در سمت راست) و آیفون 6 پلاس (در سمت چپ)

gsmarena_007 gsmarena_008 gsmarena_010گلکسی اس6 (در وسط) در مقایسه با گلکسی اس5 (در پایین) و آیفون 6 پلاس (در بالا)

تغییرات موجود در گلکسی اس6 نسبت به مدل قبلی، بسیار زیاد است. عدم دسترسی به باطری، یکی از این تغییرات است. ضد آب و گرد و غبار بودن گوشی (که یکی از ویژگی‌های بارز گلکسی اس5 و دلایل فروش بالای آن بود) نیز در این گوشی غایب است.

همچنین برآمدگی قابل توجهی نیز در قسمت لنز دوربین اصلی این گوشی وجود دارد. سامسونگ در این دوربین از فناوری‌های متنوعی استفاده کرده است اما کماکان این قسمت مثل قبل، تر و تمیز باقی مانده است.

gsmarena_021محل برآمدگی سطح دوربین 

در دست گرفتن این گوشی بسیار لذت‎بخش است و بواسطه وجود دو پنل شیشه در دو سمت آن، حس یکدست و یکپارچه بودن گوشی به فرد دست می‌دهد. همچنین این قاب شیشه‌ای در دست، لغزندگی کمی دارد و احتمال سُر خوردن آن کم است. فریم فلزی آن نیز دارای کناره‌هایی صاف بوده و به خوش‌دست بودن گوشی و ثبات آن افزوده است. پنل شیشه‌ای این گوشی، مستعد اثر انگشت است. جنس بدنه این گوشی شاید خیلی مطمئن و سخت و محکم نباشد اما از نظر ترکیب مواد و جنس و کیفیت بدنه، بهترین نوع آنها انتخاب شده است.

gsmarena_026 gsmarena_027

دکمه‌ها و کنترل‌ها

در بالای صفحه نمایش 5.1 اینچی این گوشی، خروجی صدا، یک جفت سنسور و دوربین سلفی با دقت 5 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم F/1.9 قرار دارند.

gsmarena_003

gsmarena_004کلید Home همیشه حاضر این گوشی، هنوز هم سخت‌افزاری بوده و به سنسور اثر انگشت مجهز است. در دو طرف این کلید هم مثل همیشه، دو کلید لمسی خازنی بازگشت به عقب و تغییر وظیفه، وجود دارند.

در کناره سمت چپ گلکسی اس6، دو کلید کنترل صدای فلزی قرار دارند. در سمت راست گوشی نیز کلید پاور و شکاف اسلات سیم‌کارت قرار دارند.

gsmarena_011 gsmarena_012 gsmarena_013 gsmarena_014زیر بدنه این گوشی کمی شلوغ‌تر است. شکاف پورت USB و جک 3.5 میلی‌متری به همراه میکروفون و بلندگو در این قسمت قرار دارند. بالای گوشی، کمی خلوت‌تر است. در این محل، سنسور مادون قرمز و میکروفون ثانویه قرار دارند.

gsmarena_017 gsmarena_018 gsmarena_015 gsmarena_016قاب پشتی گوشی، محل قرار گیری دوربین به همراه لنز بیرون زده آن می‌باشد. دقت سنسور این دوربین برابر 16 مگاپیکسل است و گشودگی دیافراگم f/1.9 و همچنین توانایی فیلمبرداری 4K و لرزشگیر اوپتیکال از دیگر ویژگی‌های آن است. در اینصورت نوقع زیادی از کارایی این دوربین در مکان‌های کم‌نور، داریم. در کنار لنز دوربین، فلاش LED و سنسور سنجش تعداد ضربان قلب قرار دارند.

gsmarena_019 gsmarena_020 gsmarena_021 gsmarena_022پنل پشتی دستگاه، توسط کاربر قابل جدا شدن نیست و اجازه دسترسی به باطری 2,550 میلی‌آمپری آن داده نشده است. همچنین هیچ اسلاتی برای اضافه کردن کارت حافظه جانبی وجود ندارد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش گلکسی اس6 سامسونگ نیز همانند طراحی و قدرت سخت‌افزاری آن، از ویژگی‌های بارز این گوشی به حساب می‌آید. قطر این گوشی بدون تغییر مانده است و دارای همان ابعاد 5.1 اینچی می‌باشد. اما تغییر اصلی آن در دقت نمایشگر اتفاق افتاده است. گلکسی اس6 دارای رزولوشن QHD یا 1440 × 2560 پیکسل است. این دقت تصویر بالا، چگالی تصویر فوق‌العاده 577 پیکسل در هر اینچ را برای این گوشی پدید می‌آورد.

گلکسی اس6سامسونگ در این گوشی نیز از ماتریس الماس گونه‌ی پنتایل خود استفاده کرده است. اگرچه تعداد پیکسل زیادی در این نمایشگر وجود دارد اما تاثیر ترتیب ساب‌پیکسل‌ها بر روی شارپنس تصاویر غیر قابل انکار است.

صفحه نمایش این گوشی را در زیر میکروسکوپ قرار دادیم. ماتریس پنتایل الماس گونه‌ی این نمایشگر، از ساب‌پیکسل‌های OLED در اندازه‌های مختلف استفاده می‌کند که هر کدام از رنگ‌ها بطور مجزا دارای قدرت، کارایی و دیرپایی متفاوتی می‌باشند. (ساب‌پیکسل‌ها وظیفه نمایش صحیح رنگ‌های اصلی را بر عهده دارند).

gsmarena_001این نمایشگر در مود پیشفرض خود ویژگی‌های کلیدی پنل سوپرآمولد را بروز می‌دهد. کنتراست بالای تصاویر و غلظت فوق‌العاده بالای رنگ‌ها، طوری که انگار تمایل به خارج شدن از پنل را دارد (!)، از ویژگی‌های کلیدی آن هستند. البته اگر شما کاربری حرفه‌ای که مایل به نمایش رنگ‌ها، به شکلی دقیق، واقعی و دور از تخیل هستید (مثلا در کار عکاسی)، حالتی (professional photo mode) نیز وجود دارد که میزان غلظت رنگ‎ها در نمایشگر را به حالت طبیعی نشان می‌دهد.

پنل آمولد کمپانی سامسونگ، با آمدن نسل جدید گوشی‌ها، قدم به قدم پیشرفت می‌کند و کارایی آن بهبود می‌یابد و آخرین نسل این پنل در گوشی گلکسی اس6، این ادعا را به اثبات رسانده است. این نمایشگر، حق انتخاب بین رنگ‌هایی با غلظت بالا و یا واقعی را به کاربر می‌دهد. همچنین بواسطه میژگی‌های منحصر به فرد خود، براحتی رقبای خود را شکست داده است و در پایان نیز به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است. با توانایی‌های ذاتی که در این پنل وجود دارد، مطمئنا گلکسی اس6، به بهترین نمایشگر در بین دیگر رقبا، مجهز شده است.

کنتراست بی‌نهایت و بازتاب بسیار کم نور از این نمایشگر، آن را به بهترین پنل برای استفاده در محیط‌های روشن تبدیل کرده است. همچنین زاویه دید این صفحه نمایش فوق‌العاده خوب است. تمام این ویژگی‌ها باعث شده است که دیگر آرزویی برای برآورده شدن نداشته باشیم!

اما جدا از صحبت‌ها، بهتر است به آمار و ارقام این گوشی نگاهی بیاندازیم. گلکسی اس6، عملا دارای کنتراستی بی‌نهایت است که این ویژگی گوشی را قادر می‌سازد که رنگ مشکی را همانند زمانی که صفحه نمایشگر، خاموش است، غلیظ نشان دهد. پنل آمولد این کار را با خاموش کردن تک‌تک این پیکسل‌ها انجام می‌دهد. در واقع این پنل زمانی پیکسل‌ها را روشن می‌کند که نمایشگر بخواهد رنگ‌هایی بجز رنگ مشکی‌، را نمایش دهد.

پنل سوپرآمولد موجود بر روی گلکسی اس6، میزان روشنایی خوبی دارد اما فووق‌العاده نیست (در مقایسه با رقبا). اما این مقدار از میزان روشنایی گلکسی نوت 4 بیشتر است.

البته نمایشگر این گوشی در حالت نورسنجی خودکار، روشنایی بسیار خوبی را از خود ساتع می‌کند. این موضوع در مورد تمام ‌گوشی‌های سری گلکسی که از پنل آمولد استفاده می‌کنند، صادق است. در طی این آزمایشات دریافتیم که این پنل در حالت نورسنجی خودکار گوشی گلکسی اس6، در محیط‌های پرنور، حداکثر روشنایی آن، 60 درصد از حالت تنظیم دستی روشنایی بر روی میزان حداکثر، بیشتر است!

این میزان برای گوشی گلکسی اس5، 17 درصد بیشتر از حالت تنظیم دستی است.

Untitled

 

در زیر نور مستقیم آقتاب، گوشی گلکسی اس6، همچنان دارای کنتراستی بالا است و متن‌های روی نمایشگر در محیط‌های پرنور، بخوبی دیده می‌شوند.

Untitled.pngss

 

دوام باطری

موضوع دوام باطری گلکسی اس6، بخاطر دو برابر شدن تقریبی دقت تصویر آن و همچنین پایین آمدن ظرفیت باطری، شبه و نگرانی متداول بسیاری از دوستداران این گوشی است. ظرفیت 2550 میلی‌آمپر ساعتی این باطری، کماکان مقدار بسیار زیادی است. ولی سوال اینجاست که این میزان چگونه در برابر آخرین نسخه اندروید و سخت‌افزار قدرتمند آن، دوام می‌آورد.

نگرانی ما با دیدن نتایج تست‌ها بیشتر هم می‌شود. امتیازات این گوشی از رکوردهای برادر بزرگتر خود، گلکسی اس5، پایین‌تر است.

امتیازات این باطری آنقدرها هم بد نبوده و از مقدار میانگین گوشی‌های دیگر، بالاتر است. این باطری در تست مکالمه 3G، مدت زمان 17 و نیم ساعت را به ثبت رساند. در تست وبگردی که توسط مرورگر پیشفرض این گوشی انجام شد، مدت زمان تقریبی 9 ساعت برای آن ثبت شد و اما در تست نمایش فیلم، گلکسی اس6، مدت زمانی تقریبی برابر 10 ساعت و نیم را برای خود به ثبت رساند. این گوشی در تست دوام باطری در حالت آماده به کار (Standby)، سربلند بیرون آمد و مدت زمان 360 ساعت را به ثبت رساند که این میزان، 10 درصد از رکورد گلکسی اس5 در این زمینه بیشتر است. این آمار برای یک گوشی با دقت تصویر QHD مطمئنا شگفت‌انگیز نخواهد بود. زیرا گوشی جی3 کمپانی الجی با همین رزولوشن، آمار بهتری را کسب کرده است.

 در نهایت، پرچمدار جدید سامسونگ، امتیاز آبرومندانه 64 ساعت دوام باطری را برای خود به ثبت رساند که در برابر امتیاز 83 ساعتی گوشی گلکسی اس5، کمی پایین بنظر می‌رسد. ولی این مورد خیلی هم بد نیست.(شاید بهتر است به نیمه پر لیوان توجه کنیم). با این تفاسیر، گلکسی اس6 در انجام کارهای معمولی و روزمره مثل مرورگری اینترنت، پخش فیلم یا مکالمه، حداقل بمدت دو روز و نیم دوام می‌آورد و این همان چیزی است که از یک گوشی سطح بالا انتظار می‌رود.

gsmarena_001در این تست از گوشی گلکسی اس6 مدل SM-G920F با فریم‌ور نسخه G920FXXU1A0BN استفاده شده است. این گوشی، آخرین مدل دردسترس  از تاریخ دهم مارس 2015 می‌باشد.

قابلیت‌های ارتباطی

گوشی گلکسی اس6 سامسونگ از نظر قابلیت‌های ارتباطی، حریفی تا دندان مسلح است! به لطف وجود تراشه اگزینوس 7420 سامسونگ، این گوشی به آخرین استاندارد‌های شبکه‌های 2G/3G/4G و LTE آن نیز از استاندارد Cat. 6 پشتیبانی می‌کند. با توجه به این موضوع، این گوشی توانایی دانلود اطلاعات با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه را خواهد داشت. همچنین سرعت آپلود آن نیز به 50 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید. گلکسی اس6 از سیم‌کارت با ابعاد نانو پشتیبانی می‌کند.

از نظر قابلیت‌های ارتباطی بُردِ کوتاه، این گوشی به WIFI دو بانده و با استاندارد a/b/g/n/ac مجهز گشته است. بنابراین می‌توانید از اینترنت خانگی خود، به بهترین شکل استفاده کنید. DLNA موجود در این گوشی نیز به ارتباط چند رسانه‌ای گلکسی اس6 با دیگر دستگاه‌های پشتیبانی کننده از آن کمک می‌کند.

 گلکسی اس6، اشتراک اطلاعات Wi-Fi hotspot بین خود و دیگر دستگاه‌های نزدیک به خود را آسان‌تر کرده است (تشخیص آن توسط بلوتوث انجام می‌گیرد) و از ویژگی اتصال سریع استفاده می‌کند. این ویژگی، باعث شده است که کاربر از نوشتن دوباره رمز، خودداری کند.

بلوتوث این گوشی به نسخه 4.1 ارتقا یافته است. تفاوت خاصی بین این نسخه و نسخه قبلی وجود ندارد و تنها اختلاف آنها، مصرف کمتر آن در زمان اتصال گوشی به ساعت هوشمند و دیگر سنسورهای ورزشی است. +ANT نیز هم اینک برای اتصال به دیگر سنسور‌ها وجود دارد و گلکسی اس6 برای ارتباط با سنسور‌های ورزشی، هیچ مشکلی نخواهد داشت.

NFC نیز بطور پیشفرض برای جفت شدن و اشتراک ساده اطلاعات، بر روی گلکسی اس6 قرار گرفته است. سنسور مادون قرمز (IR blaster) نیز برای کنترل هرچه بهتر لوازم خانگی، بر روی این گوشی هوشمند قرار گرفته است. اپلیکیشن پیشفرض سامسونگ هم اکنون قادر است که به بیشتر دستگاه‌های AV متصل شده و آنها را کنترل کند. اما برای پشتیابنی از دیگر دستگاه‌ها بهتر است از برنامه‌های دیگری استفاده شود.

گلکسی اس6 به از پورت microUSB 2.0 پشتیبانی می‌کند. سرعت انتقال اطلاعات در این پورت کمتر از پورت USB 3.0 استفاده شده در بعضی از محصولات سامسونگ است. ولی این مقدار برای پشتیبانی از Quick Charge 2.0 و MHL 3.0 کافی است. همچنین با همین پورت می‌توانید به تماشای فیلم‌هایی با خروجی 2160p@30fps بدون کمترین کاهش کیفیت، بپردازید. (گلکسی اس6 توانایی فیلمبرداری 2160p@30fps را دارد). همچینن خروجی صدای 7.1 Surround نیز از دیگر ویژگی‌های این گوشی است (البته اگر ویدئو پلیر مربوطه از آن پشتیبانی کند. متاسفانه اپلیکیشن پیشفرض گوشی، این قابیلت را ندارد).

این گوشی قادر به دریافت اطلاعات GPS/GLONASS/Beidou است GPS این گوشی به خودی خود، برای ناوبری آن کافی می‌باشد اما برای دقت بیشتر از اطلاعات ماهواره روسی GLONASS نیز کمک گرفته می‌شود. Beidou نیز فعلا در کشور چین و مناطق نزدیک به آن پشتیبانی می‌شود. البته وجود Beidou  به خاطر جذب بازار بزرگ این کشور واقعا الزامی بود.

سرویس پرداخت سامسونگ (Samsung Pay) نیز بطور پیشفرض از قابلیت‎های مهم گلکسی اس6 است. این سرویس جدید بوسیله NFC و تکنولوژی جدید MST (به معنای Magnetic Secure Transmission یا انتقال مغناطیسی امن اطلاعات)، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنولوژی MST  استفاده شده در این گوشی در بسیاری از ترمینال‌ها قابل استفاده است و تجار با استفاده از آنها، دیگر مشکلات مختلف پرداختی را نخواهند داشت.

سامسونگ در مورد پشتیبانی خیلی کم دستگاه‌های کارت‌خوان، از نسل پیشین کیف‌پول الکترونیکی، آگاه است و به همین دلیل در گوشی گلکسی اس6 و به کمک تکنولوژی MST، باعث شده است که دستگاه‌های کارت خوان موجود در خرده‌فروشی‌ها، خیلی کمتر یا اصلا به بروزرسانی نیازی نداشته باشند.

سرویس پرداخت سامسونگ، قبلا از کارت‌های مجهز به سرویس‌ Visa و MasterCard پشتیبانی می‌کرد. هم اکنون این کمپانی در حال صحبت با دیگر موسسات مالی و بزرگ دنیا مثل  American Express و Bank of America و Citi و همچنین JPMorgan Chase و U.S. Bank است و قرار است که موسسات تحت پوشش این سرویس افزایش یابد.

اطلاعات محرمانه سرویس Samsung Pay توسط سد KNOX Secured محافظت می‌شود. این سد محافظتی، درجه‌ی حفاظت اطلاعات دولتی را برای حفظ اطلاعات شخصی کاربران، در اختیار دارد.

پایان قسمت دوم

 

در قسمت بعد به بررسی رابط کاربری و بنچمارک‌های گلکسی اس6 خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال