نقد و بررسی تخصصی گوشی اکسپریا سی 4 سونی [قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

گوشی هوشمند اکسپریا C4 سونی، از جمله گوشی‌های عجیب و غریب خط تولید این شرکت ژاپنی به حساب می‌آید. از نظر مشخصات فنی، این گوشی نزدیکی خاصی به گوشی‌های پرچم‌دار این کمپانی نداشته و و البته صفحه نمایش 5.5 اینچی فول اچ‌دی آن نیز باعث شده است، این گوشی را تقریبا بتوان در سطح فبلت‌ها موجود […]

گوشی هوشمند اکسپریا C4 سونی، از جمله گوشی‌های عجیب و غریب خط تولید این شرکت ژاپنی به حساب می‌آید. از نظر مشخصات فنی، این گوشی نزدیکی خاصی به گوشی‌های پرچم‌دار این کمپانی نداشته و و البته صفحه نمایش 5.5 اینچی فول اچ‌دی آن نیز باعث شده است، این گوشی را تقریبا بتوان در سطح فبلت‌ها موجود در بازار قرار داد. گوشی اکسپریا T2 و T3 نیز با این گوشی از جهاتی قابل مقایسه نیستند، زیرا ابعاد نمایشگر آن گوشی‌ها کمی بزرگتر بوده و البته از دقت تصویر پایین‌تر و در نتیجه وضوح تصویر کمتر برخوردار هستند. از طرفی این گوشی در سری Z این شرکت نیز قرار نمی‌گیرد. زیرا ابعاد نمایشگر این سری از گوشی‌ها برابر 5.2 اینچ بوده و البته دارای دقت و وضوح  تصویر نسبتا برابری هستند.

بررسی گوشی اکسپریا C4 سونی (3)

همانند گوشی اکسپریا سی 3، گوشی اکسپریا سی 4 سونی نیز دارای ظاهری مشابه بوده و در بخش جلویی خود از یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی به همراه یک عدد فلاش LED در این بخش بهره می‌برد. در واقع می‌تواند گفت که کمپانی سونی، این گوشی را برای کاربرانی طراحی کرده است که از دسته افرادی هستند که به عکاسی از خود علاقه بسیار زیادی داشته و تحت نام “عکاسی سلفی”، در بیشتر اوقات روز و حتی شب در حال عکاسی از خود و مناظر و وقایع اطراف خود هستند. فلاش LED موجود در جلوی این گوشی که در کنار دوربین سلفی این گوشی قرار گرفته است، در هنگام گرفتن عکس سلفی در محیط‌های کم نور مثل جشن‌ها و مراسم‌ها، به افزایش کیفیت تصویر کمک شایانی خواهد کرد.

گوشی اکسپریا سی 4 سونی نسبت به نسل پیشین خود، از بروزرسانی‌های خاصی بهره برده و در کل مجموع این ویژگی‌ها باعث شده است، این گوشی در میان دو سطح میان‌رده و پیشرفته گوشی‌های موجود در بازار قرار بگیرد. دقت فول اچ‌دی نمایشگر این گوشی یکی از این گزینه‌ها بوده و دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی، قابلیت دیگری است که باعث می‌شود، خریداران و کاربران تنها به منظور ثبت تصاویر سلفی باکیفیت به سمت این گوشی نیایند.

مهمتر از آن اینکه این گوشی هم اینک دارای تراشه نسبتا قدرتمندتر MT6752 شرکت مدیاتک بوده و جالب است بدانید که این تراشه، جایگزین چیپ نسبتا ضعیف‌تر اسنپدراگون 400 کوآلکام موجود در گوشی اکسپریا سی 3 شده است. مسلما تراشه جدید قرار گرفته بر روی این گوشی، تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد این گوشی گذاشته و هشته هسته کورتکس A53 آن به راحتی می‌توانند قابلیت‌های متفاوت خود را به کاربر ثابت کنند. اما بروزرسانی‌های سخت افزاری این گوشی تمامی نداشته و جالب است بدانید که حافظه داخلی و RAM این گوشی نیز نسبت به نسل پیشین دو برابر شده‌اند و هم اینک به ترتیب دارای مقدارهای 16 و 2 گیگابایت هستند. البته در مقایسه با دیگر گوشی‌های موجود در بازار، بروزرسانی‌ها سخت افزاری اعمال شده نسبتا طبیعی و در روال بازار به حساب می‌آیند. اما با تمام این تفاسیر باید منتظر بود و دید که در بخش تست بنچمارک‌های این گوشی، تراشه موجود در آن چگونه می‌تواند با رقیبان خود رقابت کند.

بروزرسانی‌های انجام شده تنها به بخش سخت افزاری گوشی منتهی نخواهد شد و کمپانی سونی از نظر ظاهر و ابعاد گوشی نیز تلاش‌های را به منظور کاهش دادن اندازه این دستگاه به انجام رسانده است. در واقع در این نسل، گوشی اکسپریا سی4 از نظر بلندی و پهنا نسبت به نسل پیشین خود کوچکتر شده است  و از نظر نسبت میزان مساحت نمایشگر به سطح گوشی نیز پیشرفت‌هایی داشته است. البته به نظر می‌رسد که هنوز هم جا برای کم کردن حاشیه دور نمایشگر این گوشی وجود داشته باشد. در هر صورت، گوشی اکسپریا سی4 نسبت به نسل پیشین خود 0.3 میلی متر ضخیم‌تر شده است که البته این میزان در عمل خیلی به چشم نمی‌آید.

بهتر است این موضوع را نیز برایتان کاملا روشن کنیم که در گوشی موجود در آزمایشگاه ما، نسخه دو سیم کارته گوشی اکسپریا سی4 سونی (که با نام Xperia C4 Dual شناخته می‌شود) بوده و البته بهتر است بدانید که  ویژگی‌ها و قابلیت‌های تحت بررسی را می‌توانید به سادگی به نسخه تک سیم کارته آن نیز تعمیم بدهید و در واقع در این مورد جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

 

مشخصات فنی اکسپریا سی 4

-این گوشی دارای نسخه‌های تک و دو سیم کارته بوده و هر دو مدل از این گوشی از شبکه LTE با استاندارد cat. 4 (حداکثر سرعت دانلود 150 و آپلود 50 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی خواهند کرد.

-دارای نمایشگر 5.5 اینچی از نوع IPS LCD با دقت 1080 × 1920 پیکسل که چگالی تصویر 401 پیکسل در هر اینچ را پدید می‌آورد

-دارای نسخه 5.0 سیستم عامل اندروید موسوم به لالی‌پاپ به همراه رابط کاربری انحصاری سونی با نام اکسپریا

-مجهز به تراشه MT6752 مدیاتک شامل هشت هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.7 گیگاهرتز، واحد گرافیکی Mali-T760MP2 و دو گیگابایت حافظه RAM

-دارای دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی به همراه یک عدد فلاش LED در پشت دستگاه، قابلیت فیلمبرداری 1080p و دارای کلید فیزیکی دو زمانه اختصاصی شاتر دوربین

-دارای دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی با زاویه دید بسیار گسترده به همراه یک عدد فلاش LED در بخش جلویی دستگاه به همراه قابلیت فیلمبرداری با دقت اچ‌دی

-دارای وای‌فای با استاندارد a/b/g/n و فرکانس کاری 2.4 و 5.0  گیگاهرتز، بلوتوث نسخه 4.1، جی‌پی‌اس و گلوناس، رادیو FM به همراه RDS، قابلیت OTG و NFC

-دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی که این میزان از طریق کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی قابل افزایش خواهد بود

-مجهز به میکروفون اختصاصی به منظور حذف صدای نویز محیط

-دارای یک عدد باتری با ظرفیت 2600 میلی آمپر ساعت به همراه ویژگی STAMINA Power Saving Mode

بزرگترین معایب اکسپریا سی 4

-ظرفیت باتری این گوشی نسبتا کم به نظر می‌رسد

-باتری گوشی توسط کاربر قابل تعویض نخواهد بود

-بدنه گوشی تماما از جنس پلاستیک بوده و به همین منظور، مستعد جذب و نمایش اثر انگشت و چربی دست کاربر است

 

در حالی که گوشی اکسپریا سی 3 (نسل پیشین) تنها یک فبلت مقرون به صرفه بود که کاربران مشتاق به عکاسی سلفی در هر محیط، را به سمت خود می‌کشاند، اما گوشی اکسپریا سی4 یک دستگاه میان‌رده هوشمندتر بوده و هم اکنون بسیار مجهزتر به بازارهای فروش عرضه گشته است. در واقع کاربران و خریداران دیگر این گوشی را تنها به منظور عکاسی سلفی خریداری نخواهند کرد و حتی مشتاقان بازی‌های گرافیکی نیز می‌توانند از این گوشی و قابلیت‌های آن بهره ببرند. در حقیقت اگر به دنبال یک گوشی با نمایشگر باکیفیت، دوربین اصلی پرقدرت، تقریبا کوچک و جمع و جور با نمایشگر بزرگ و دوربین و تجهیزات سلفی مجهز می‌گردید، گوشی اکسپریا سی4 سونی می‌تواند بهترین گزینه به منظور خریداری و صرف کردن هزینه باشد.

در بخش زیر شاهد نمایش تعدادی از تصاویر رسمی منتشر شده از گوشی اکسپریا سی 4 سونی هستید:

در نهایت باید گفت که هم اینک از اقدام کمپانی سونی به منظور کاهش ابعاد این گوشی بسیار خوشحال و مسرور هستیم. در واقع این گوشی همانند سری گوشی‌های پرچم‌دار کمپانی سونی یعنی همان گوشی‌های سری Z، دارای ظاهر بسیار لوکسی بوده و خوشحالیم که در این نسل، کمی بیشتر از حاشیه نمایشگر گوشی کاسته گشته است تا کاربر بتواند ساده‌تر  به تمامی بخش‌های نمایشگر بزرگ این گوشی دسترسی داشته باشد. البته با این وجود باید گفت که شرکت سونی توانسته است این میزان را در گوشی اکسپریا سی5 به کمترین میزان ممکن برساند.

با پایان یافتن بخش آشنایی با مشخصات کلیدی گوشی اکسپریا سی4، کم‌کم به قسمت‌های آزمایش و تست و بررسی دقیق بخش‌های مختلف این گوشی وارد می‌شویم. در ابتدا با بررسی محتویات درون جعبه خرده فروشی این گوشی شروع خواهیم کرد. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید.

محتویات درون جعبه اکسپریا سی 4

جعبه خرده فروشی گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی دارای لوازم جانبی استانداردی بوده و مورد خاصی در آن قابل مشاهده نخواهد بود. یک عدد آداپتور شارژر AC که میزان جریان خروجی آن برابر 850 میلی آمپر است که البته میزان نسبتا کمی به حساب می‌آید. بنابراین می‌بایست شارژ شدن سریع گوشی را از خاطر خود بیرون کنید. همچنین یک عدد کابل USB باکیفیت نیز در این بسته وجود داشته و در کنار آن، یک عدد هدفون با یک کلید کنترلی بر روی  آن، از دیگر لوازم جانبی موجود در این بسته هستند.

ابعاد و وزن گوشی اکسپریا سی 4

گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی دارای ابعاد دقیقی برابر 150.3 × 77.4 × 7.9 میلی متر بوده و در مقایسه با دیگر گوشی‌های 5.5 اینچی، یک دستگاه بسیار جمع و جور به حساب می‌آید. بلندی این گوشی بسیار تحت تاثیرمان قرار داد و بهتر است بدانید که این بخش از گوشی بسیار کوتاه‌تر از حد میانگین گوشی‌های موجود در بازار است. حتی جالب است بدانید که از نظر نسبت میزان مساحت نمایشگر به مساحت سطح گوشی، اکسپریا سی4 از گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی نیز بهتر و جلوتر است. لازم به ذکر است که این نسبت برای گوشی اکسپریا سی4 سونی برابر 71.7 درصد بوده و مقدار مزبور برای گوشی اکسپریا زد3 پلاس نیز معادل 70.9 درصد می‌باشد.

البته اگر کمپانی سونی بیشتر به میزان حاشیه بالایی نمایشگر دقت کرده و در تلاش به منظور کاستن از میزان آن بود، شاید هم اکنون “نسبت میزان مساحت نمایشگر به سطح گوشی”، به یکی از ویژگی‌های بارز این گوشی هوشمند تبدیل می‌شد. اما با این وجود، میزان کنونی نیز بسیار مناسب این گوشی میان‌رده بوده و حتی آن را به رقیبی جدی برای گوشی پیشرفته و سطح بالا قرار می‌دهد. ضخامت بدنه این گوشی شما را خیلی شگفت‌زده نخواهد کرد و در واقع امروزه با وجود ضخامت 7.9 میلی متری، وجود یک باتری با ظرفیت بیشتر، از این گوشی انتظار می‌رفت.

گوشی اکسپریا سی 4 سونی، 147 گرم سنگینی دارد. در مقایسه با دیگر گوشی‌های رایج موجود در بازار، این گوشی در دسته فبلت‌های سبک وزن قرار خواهد گرفت. مسلما بکارگیری مواد پلاستیکی در تمامی بخش‌های سطحی این گوشی، به کاهش وزن آن در مقایسه با دیگر گوشی، کمک شایانی کرده است. همچنین در مقایسه با نسل پیشین، این گوشی دو گرم سبکتر گشته است.

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بدنه اکسپریا سی 4

طراحی ظاهری گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی بسیار زیبا و لوکس بوده و همان طور که مشاهده می‌کنید، نسخه مشکی رنگ این گوشی به منظور بررسی در اختیارمان قرار گرفته است. اما این گوشی بجز نسخه سیاه رنگ دارای نسخه‌های سفید و سبز روشن نیز می‌باشد.

با اینکه طراحی خاص “امنی بالانس” کمپانی سونی در این گوشی بکار گرفته نشده است و بیشتر در گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت قابل مشاهده است، اما طراحی ظاهری این گوشی از دیگر گوشی‌های موجود در بازار قابل تمایز بوده و با نگاهی کلی به ظاهر گوشی، به سادگی به طراحی متفاوت این کمپانی ژاپنی پی خواهید برد. تنها بخشی از بدنه گوشی که دارای نشانه بارز گوشی‌های کمپانی سونی بوده و از جنس پلاستیک نیست، مربوط به کلید آلومینیومی گرد موجود در کناره سمت راست گوشی و در بخش میانی آن می‌شود. این طراحی از گوشی اکسپریا زد که در سال 2013 مورد رونمایی قرار گرفت تا به امروز بر جای مانده است.

gsmarena_006

دیگر بخش متمایز کننده ظاهری این گوشی که آن را بیشتر به گوشی‌های سری زد این کمپانی ربط می‌دهد و از طراحی بومی شرکت سونی دم می‌زند، مربوط چهار گوشه فریم بدنه این گوشی بوده که با نام “سپر حاشیه” شناخته می‌شود. همان طور که می‌دانید، این چهار گوشه دارای موادی با کیفیت نسبتا بالاتر نسبت به بقیه بخش‌ها بوده و در هنگام افتادن اتفاقی گوشی از دست کاربر، به کاهش آسیب وارده به گوشی کمک بسزایی خواهد نمود. البته ظاهر گوشی را نیز آنچنان که به نظر می‌آید، خراب و زشت نکرده است. همانطور که گفته شد، این چهار گوشه، نمای آنچنان زشتی را به گوشی وارد نساخته است و از آنجایی که این ویژگی در سری گوشی‌های پرچم‌دار شرکت سونی قابل مشاهده می‌باشد، پس تغییرات ظاهری این گوشی را نیز می‌توان گامی بزرگ به سمت پیشرفته‌تر شدن آن خواند. البته همان طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، فریم دور گوشی از پلاستیک ساخته شده است و به همین دلیل، در صورت نگاه کلی به ظاهر گوشی، به طور عادی متوجه اختلاف ظاهر و رنگ این دو قسمت نخواهید شد.

همچنین قابل ذکر است که فریم پلاستیکی این گوشی، برش‌هایی را بر روی خود می‌بیند. در واقع یک برش بزرگ به منظور گنجاندن شیارهای سیم کارت با ابعاد نانو (دو عدد در نسخه دو سیم کارته) و کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی بر روی این بخش انجام گرفت است. گوشی اکسپریا سی4، این ویژگی و طراحی را از سری گوشی‌های زد سونی به ارث برده است و بهتر است بدانید که یک فلپ (پوشش) پلاستیکی، تمامی این شیارها را به طور کامل خواهد پوشاند. همچنین به منظور وارد و خارج کردن سیم کارت یا کارت حافظه جانبی، تنها لازم است آن را به شکلی مناسب (و البته در جهتی مناسب) به سمت داخل فشار دهید. علاوه بر آن، پوشش پلاستیکی این شیارها، بسیار کیپ و محکم بر روی مکان خود جای می‌گیرد و در هنگام بسته شدن، تقریبا هیچ اثری از بردگی آن نبوده و فریم نسبتا یکنواخت به نظر می‌رسد.

بخش پشتی گوشی از جنس پلاستیک نرم با ظاهر مات ساخته شده است و که از این نظر شباهت بسیار زیادی به سری تبلت‌های جدید کمپانی سونی دارد. به لطف ظاهر زیبای این بخش، در دست گرفتن گوشی بسیار لذت‌بخش بوده و حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل خواهد کرد. همچنین امکان سُر خوردن اتفاقی گوشی از دست کاربر نیز کاهش می‌یابد. اما استعداد این بخش از گوشی در جذب اثر انگشت و چربی انگشتان دست کاربر، از معایب این قسمت از دستگاه به حساب می‌آید و موضوع وقتی بدتر می‌شود که بدانیم، پاک کردن همیشگی آن نیز کار نسبتا آسانی نخواهد بود.

لازم به ذکر است که پوشش پلاستیکی قرار گرفته بر روی شیارهای این گوشی دارای شکافی به منظور باز کردن آن است که شاید در ابتدا مکانی مناسب به منظور باز کردن قاب پشتی گوشی به نظر آید. اما همان طور که در بخش‌های پیشین مشاهده کردید، قاب پشتی این گوشی قابل جدا شدن نخواهد بود و با بدنه گوشی یکپارچه گشته است. همچنین این موضوع در کناره دیگر گوشی و در محل پورت استاندارد میکرو USB گوشی نیز قابل مشاهده است. لطفا از باز کردن و لطمه به این بخش حتی به منظور کنجکاوی نیز جدا خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث وارد ساختن آسیب‎های جدی به بخش پشتی گوشی شوید. قاب پشتی و باتری این گوشی قابل جدا شدن و تعویض توسط کاربر نمی‌باشند.

gsmarena_007

در بخش جلویی گوشی، لوگوی Sony در بالای نمایشگر گوشی به چشم می‌خورد. مطمئنا برای کسانی که هنوز هم به اجناس باکیفیت ژاپنی اعتقاد دارند، این لوگو می‌تواند مخصوصا در ایران، طرفداران و خریداران بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند. همچنین در بخش زیرین نمایشگر گوشی، فضایی کاملا خالی وجود داشته که البته نسبت به گوشی‌های رایج موجود در دنیا، میزان این حاشیه بسیار کم بوده و از این نظر، از میزان درازای گوشی بسیار کاسته و آن را به یک دستگاه کاملا کوتاه قامت تبدیل کرده است. البته تا به اینجای کار، از اقدام کمپانی به منظور کاهش حاشیه تحتانی نمایشگر بسیار متشکریم. اما شاید بهتر بود این کار برای حاشیه فوقانی نمایشگر گوشی نیز انجام می‌گرفت. با این حال مطمئنا این کمپانی ژاپنی در آینده نه چندان دور بر روی دیگر گوشی‌های تولید شده خود این کار را انجام خواهد داد. البته گوشی اکسپریا سی5 به دلیل افزایش ابعاد نمایشگر گوشی به شش اینچ، نمی‌تواند در سطح رقابتی با این گوشی قرار بگیرید.

دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی در کناره سمت راست و بالا بخش جلویی گوشی قرار گرفته است. لنز این دوربین بر خلاف دیگر گوشی‌های رایج دنیا، دارای ابعاد نسبتا بزرگی بوده و زیبایی خاصی را به این قسمت بخشیده است. البته اگر نظر شما متفاوت است، می‌توانید از نسخه مشکی رنگ این گوشی به منظور پنهان ماندن و استتار شدن این لنز بزرگ استفاده کنید. گرچه دور لنز این دوربین، یک حلقه فلزی قرار گرفته است که کمی از سطح قدامی گوشی فاصله گرفته و به میزان کسری از میلی متر از آن بیرون زده است. در نتیجه اگر بخواهید آن را از چشمان خود پنهان کنید، مسلما در صورت قرار گیری انگشتتان بر روی این بخش، آن را زیر دستتان احساس خواهید کرد. همچنین در بین لنز دوربین سلفی و کناره سمت راست گوشی، یک عدد فلاش LED در بخش جلویی دستگاه نیز قرار گرفته است که احتمالا بیشتر از لنز دوربین این گوشی (در نسخه مشکی رنگ) جلب توجه خواهد کرد. البته شاید بتوان از رنگ زرد آن صرف نظر کرده  و این قسمت را نیز مانند بخشی از سنسور‌ها و حسگر‌های موجود در این ناحیه به حساب آورد.

اطراف نمایشگر این گوشی توسط یک لایه بسیار نازک احاطه گشته است. این لایه کمی بالاتر از نمایشگر گوشی قرار گرفته است و در واقع در هنگامی که گوشی از جلو بر روی سطح خاصی قرار گرفته است، از خراشیده شدن احتمالی آن جلوگیری می‌کند. البته ممکن است در هنگام کار کردن با گوشی، کمی آن را بر روی دستان خود احساس کنید. شاید بهتر بود در این بخش، از شیشه 2.5D (لایه شیشه‌ای که در کناره‌ها و حاشیه‌های خود، خمیدگی بسیار یکنواختی دارد، البته با آن چیزی که در گوشی‌های سری اج سامسونگ دیده می‌شود، کاملا متفاوت است.) استفاده می‌شد.

کلید‌ها، شیار‌ها و ارگونومی گوشی اکسپریا سی 4

گوشی هوشمند اکسپریا سی 4 سونی نیز همانند دیگر گوشی‌های تولید شده توسط این کمپانی ژاپنی دارای بعضی طراحی‌های شاخص این شرکت است. کلیدهای کناره سمت راست گوشی، یکی از این موارد هستند و البته کلید فیزیکی و فلزی پاور گوشی که کمی بالاتر از حد فاصل میانی فریم پلاستیکی گوشی قرار گرفته است، نقطه بارز این طراحی به حساب می‌آید. در بالای این کلید، شیار‌های سیم کارت و کارت حافظه جانبی واقع شده‌اند و پوششی پلاستیکی بر روی آنها قرار گرفته است. همچنین در بخش پایین کناره سمت راست گوشی نیز شاهد قرار گیری کلیدهای کنترل صدا بوده و در نهایت در پایین‌تر قسمت، کلید شاتری دو زمانه به منظور عکاسی دیده می‌شود. این کلید فیزیکی هم اکنون تقریبا در هیچ یک از گوشی‌های موجود در بازار دیده نمی‌شود.

عملکرد کلید پاور این گوشی بسیار خوب بوده و در مقایسه با گوشی اکسپریا ام4 Aqua ، بازخورد بسیار بهتر از آن دیده می‌شود. البته این میزان در مقایسه با گوشی اکسپریا زد3 پلاس سونی، بسیار کمتر بوده و با آن قابل مقایسه نخواهد بود. کناره سمت چپ گوشی تقریبا خالی بوده و تنها یک بریدگی به منظور شارژ دستگاه و اتصال کابلی آن توسط پورت استاندارد میکرو USB 2.0 دیده می‌شود.

در بخش فوقانی بدنه این گوشی شاهد قرار گیری یک عدد سوکت جک 3.5 میلی متری صدا به منظور متصل کردن هدفون و دیگر لوازم جانبی گوشی هستیم. در بخش تحتانی گوشی نیز بجز منفذ کوچک مربوط به میکروفون اختصاصی گوشی، چیز دیگری در این بخش قابل مشاهده نمی‌باشد.

بخش جلویی گوشی بسیار شلوغ‌تر بوده و این موضوع در بخش فوقانی آن بیشتر صدق می‌کند. محل خروجی صدای مکالماتی دستگاه در قسمت میانی و درست در بالای لوگوی “سونی” قرار گرفته است. همچنین LED (مربوط به هشدار اعلانات گوشی) و حسگر نور سنجی محیط و همچنین سنسور مجاورت سنج گوشی در سمت چپ آن قرار گرفته است. در بخش کناره سمت راست و بالای این بخش نیز، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی گوشی به همراه یک عدد فلاش LED (به منظور عکاسی هر چه بهتر در محیط‌های کم نور) قرار گرفته‌اند.

در بخش پشتی گوشی و در قسمت فوقانی آن نیز دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی دستگاه به همراه یک عدد فلاش LED در مکانی غیر عادی (نه در بخش میانه و نه در کناره و حاشیه گوشی) متمایل به سمت چپ قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که فلاش LED ذکر شده در زیر لنز این دوربین جای داده شده است. همچنین درست در قرینه لنز دوربین اصلی این گوشی در سمت راست، منفذ کوچکی قرار دارد که محل استقرار میکروفون ثانویه گوشی است. علاوه بر آن در کناره سمت راست و پایین قاب پشتی گوشی نیز بریدگی خاصی به منظور جا سازی بلندگوی گوشی در نظر گرفته شده است. این حفره با یک توری فلزی به شکلی بسیار زیبا پُر گشته است. همچنین همانطور که در اکثر گوشی‌های ساخته شده توسط این شرکت ژاپنی قابل مشاهده است، لوگو‌های “SONY” و “XPERIA” نیز در این ناحیه قابل مشاهده می‌باشند. همچنین در بالای لوگوی “سونی”، نشان خاصی به منظور نمایش محل قرار گیری آنتن گیرنده سرویس NFC نیز دیده می‌شود.

طراحی گوشی اکسپریا سی 4 سونی بسیار رضایت بخش و مناسب انجام گرفته است. قاب پشتی آن، بافت‌دار بوده و در کنار حاشیه تحتانی نمایشگر 5.5 اینچی گوشی، دستگیره‌‌های خوبی را به منظور نگه داری مطمئن دستگاه و همچنین کار کردن با صفحه نمایش نسبتا بزرگ آن فراهم می‌آورد. بسته به نگه داشتن بدنه گوشی با دست راست یا چپ خود، دسترسی به کلید فیزیکی پاور گوشی توسط انگشتان شست یا اشاره دست بسیار آسان و راحت است و هیچ گونه دشواری خاصی را تجربه نخواهید کرد.

با وجود مکان مناسب قرار گیری کلید پاور گوشی، محل جای گیری کلید‌های کنترل صدا را به هیچ وجه متناسب نمی‌دانیم. زیرا برای مثال به منظور کم کردن میزان صدای گوشی و فشردن قسمت پایینی این کلید، می‌بایست محل دستی که گوشی را با آن گرفته‌اید را تغییر داده و مکان آن را به جهت دسترسی مناسب به این کلید، با شرایط جدید تطبیق دهید. اما کلید فیزیکی شاتر گوشی در محل بسیار مناسبی قرار گرفته است و در هنگام عکاسی در حالت افقی یا همان لند اسکیپ، بسیار یاری دهنده خواهد بود.

خلاصه این قسمت و نتیجه گیری

در ابتدای این مقاله به معرفی گوشی اکسپریا سی 4 سونی پرداخته و با ویژگی‌های بارز این سری از گوشی‌های شرکت سونی و اختلافات آن با دیگر سری‌های آن آشنا شدیم. سپس به بروزرسانی‌های انجام شده بر روی این گوشی و تفاوت‌های اصلی آن با نسل پیشین خود پرداخته و در ادامه با مشخصات فنی این گوشی آشنا شده و با معایب اصلی و بزرگ آن روبه‌رو شدیم. ظرفیت نسبتا کم باتری گوشی با وجود افزایش 0.3 میلی متری ضخامت بدنه نسبت به نسل پیشین، عدم امکان جداسازی باتری و قاب پشتی گوشی توسط کاربر و پلاستیکی بودن بدنه گوشی و مستعد بودن آن به جذب اثر انگشت و چربی دست کاربر، از مهمترین و بزرگترین معایب این گوشی بودند. همچنین متوجه شدیم که این گوشی بجز اصلی‌ترین مشخصه بارز خود یعنی دوربین سلفی بسیار قوی، هم اکنون در این نسل دارای دیگر بخش‌های مجهزتر نیز بوده و در واقع نمایشگر فول‎ اچ‌دی و دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی این گوشی از دیگر ویژگی‌های بسیار مناسب این گوشی ژاپنی می‌باشد.

در ادامه و در اولین قسمت مجموعه بررسی گوشی اکسپریا سی 4 سونی، ابتدا به سراغ محتویات بسته خرده فروشی این گوشی رفته و محتویات موجود در آن را با هم به نظاره نشسته و تک‌تک آنها را با یکدیگر بررسی کردیم. دیدیم که جعبه خرده فروشی این گوشی دارای یک عدد شارژر 850 میلی آمپری بوده و به همین منظور می‌بایست قید شارژ شدن سریع گوشی خود را بزنید. همچنین به غیر از دیگر موارد استاندارد، یک عدد هدفون معمولی نیز در درون آن قابل مشاهده است. در این بخش مورد غیر طبیعی خاصی مورد توجهمان نبود.

در بخش بعدی، ابعاد و وزن گوشی اکسپریا سی 4 سونی را به طور کامل مورد بررسی و مقایسه قرار دادیم. دیدیم که با وجود در اختیار داشتن یک نمایشگر 5.5 اینچی، به دلیل کم بودن حاشیه تحتانی صفحه نمایش دستگاه، با یک گوشی کوتاه قامت روبه‌رو هستیم. همچنین این موضوع باعث شده است که “نسبت میزان مساحت نمایشگر به سطح گوشی”، در این دستگاه بسیار بیشتر شده و حتی این میزان از گوشی پرچم‌دار اکسپریا زد3 پلاس سونی نیز بیشتر است که جای بسی خوشحالی دارد. در ادامه به این موضوع نیز اشاره شد که این گوشی هم اکنون دارای وزن 147 گرم می‌باشد و در واقع نسبت به نسل پیشین خود دو گرم سبکتر شده است. در مقایسه با دیگر گوشی‌های 5.5 اینچی نیز این گوشی نسبتا سبکتر از حد میانگین بازار است.

در بخش بعدی به سراغ بررسی طراحی ظاهری و کیفیت ساخت بدنه این گوشی ژاپنی رفته و دیدیم که این گوشی در سه رنگ متفاوت به بازارهای فروش عرضه گشته است. با اینکه این گوشی به طور کامل از طراحی بومی گوشی‌های پرچم‌دار این کمپانی بهره‌مند نیست، اما نشانه‌هایی از ظاهر گوشی‌های سطح بالای این شرکت را با خود به همراه دارد. کلید فلزی دایره‌ای شکل قرار گرفته بر روی فریم پلاستیکی گوشی، یکی از بارزترین نشانه‌های این طراحی به حساب می‌آید و چهار گوشه فریم پلاستیکی دارای جنس باکیفیت‌تر و مستحکم‌تری بوده و با نام “سپر حاشیه‌ای بدنه گوشی” شناخته می‌شود، از دیگر نمادهای طراحی این کمپانی ژاپنی به حساب می‌آید. همچنین وجود کلید شاتر اختصاصی به منظور عکاسی از دیگر نشانه‌های این گوشی می‌باشد.

در ادامه کار به نشانه بارز این سری از گوشی‌های کمپانی سونی، یعنی دوربین سلفی بسیار قوی آنها اشاره شد. گفته شد که دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این گوشی همانند دوربین اصلی آن دارای شیشه لنزی قدامی نسبتا بزرگی بوده و به منظور ثبت تصاویر سلفی شفاف در محیط‌های کم نور، یک عدد فلاش LED به منظور روشن‌تر نمودن محیط در کنار این دوربین قرار گرفته است. همچنین گفته شد که اگر از ظاهر لنز بزرگ دوربین سلفی این گوشی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید نسخه مشکی رنگ این گوشی را خریداری کنید تا لنز آن کمتر در چشم بوده و دیده شود. همچنین در ادامه گفته شده که اطراف پنل شیشه‌ای نمایشگر گوشی را یک لایه مستحکم به منظور محافظت از آن فرا گرفته است. در این بخش ترجیح می‌دادیم که همانند گوشی‌های سری جدید کمپانی اپل، از پنل‌های شیشه‌ای 2.5D استفاده می‌شد.

در ادامه به سراغ بررسی بخش کلید‌ها، شیار‌ها و ارگونومی گوشی اکسپریا سی 4 رفتیم. در این دوباره به نشانه‌های بارز طراحی گوشی‌های کمپانی سونی در بخش کناره سمت راست گوشی اشاره شد و سپس از عملکرد بسیار خوب کلید پاور گوشی تعریف و تمجید شد. همچنین گفته شد که بر خلاف بسیار از گوشی‌های تولید شده امروزی، پورت استاندارد میکرو USB این گوشی در کناره سمت چپ گوشی واقع گشته است. در ادامه به محل قرار گیری دقیق لوگوها، حسگرها، پورت‌ها، شیار‌ها و کلیدها و دیگر موارد این چنینی اشاره شد و دوباره از قاب پشتی بافت‌دار گوشی که محل مناسب و مطمئن و امنی به منظور نگه داری بدنه گوشی فراهم می‌کند نیز مورد تشویق و استقبال قرار گرفت.

در نهایت به این موضوع اشاره شد که در هنگام باز کردن پوشش محافظ پلاستیکی شیار‌های گوشی در کناره سمت راست گوشی و یا در قسمت پورت میکرو USB در کناره سمت چپ بدنه گوشی، به نظر می‌آید که محل مناسبی به منظور باز کردن قاب پشتی  گوشی فراهم باشد. پیشنهاد می‌شود حتی به منظور کنجکاوی نیز از انجام این کار خودداری کرده و از باز کردن قاب پشتی دستگاه به طور جد پرهیز کنید. همانطور که در بخش‌های پیشین ذکر شد، قاب پشتی این گوشی به هیچ وجه از طرف کاربر قابلیت گشوده شدن را نداشته و در صورت انجام این کار ممکن است به بدنه گوشی آسیبی جدی وارد گردد.

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی گوشی اکسپریا سی 4 سونی دسترسی داشته باشید:

[قسمت اول: معرفی گوشی و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

[قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری]

[قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، بلندی صدا و صفحه کلید مجازی]

[قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین گوشی]

[قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی، برنامه‌های از پیش نصب شده و قیمت گوشی]

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری گوشی اکسپریا سی 4 سونی خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال