سفری به اعماق کیهان

تلسکوپ جیمز وب تصاویری از تولد کهکشان‌های اولیه را شکار می‌کند!

اخبار هیجان‌انگیزی از دنیای نجوم به گوش می‌رسد! تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که به عنوان قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تا به حال شناخته می‌شود، در جدیدترین شاهکار خود موفق به ثبت تصاویری خیره‌کننده از تولد کهکشان‌های اولیه در دوره‌ای موسوم به “عصر باز-یونش” شده است. به گزارش سرویس اخبار نجوم و هوافضا آژانس خبری […]

اخبار هیجان‌انگیزی از دنیای نجوم به گوش می‌رسد! تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) که به عنوان قدرتمندترین تلسکوپ فضایی ساخته شده تا به حال شناخته می‌شود، در جدیدترین شاهکار خود موفق به ثبت تصاویری خیره‌کننده از تولد کهکشان‌های اولیه در دوره‌ای موسوم به “عصر باز-یونش” شده است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم و هوافضا آژانس خبری تکنا، این کشف شگفت‌ انگیز که دریچه‌ای نو به سوی درک چگونگی شکل‌گیری جهان هستی می‌گشاید. دانشمندان تاکنون موفق به رصد کهکشان‌های باستانی در این دوره شده بودند، اما JWST برای اولین بار تصاویری از لحظه‌ی تولد واقعی این کهکشان‌ها و شکل‌گیری اولین ستارگان در آن‌ها را به ثبت رسانده است.

تلسکوپ جیمز وب تصاویری از تولد کهکشان‌های اولیه را شکار می‌کند!

دکتر کاسپر هاینز، نویسنده‌ی اصلی این مطالعه و اخترفیزیکدان دانشگاه کپنهاگ، در این باره می‌گوید: “این کهکشان‌ها مانند جزایر درخشان در دریایی از گاز خنثی و تاریک می‌مانند. بدون JWST، امکان رصد این کهکشان‌های بسیار اولیه و درک روند شکل‌گیری آن‌ها وجود نداشت.”محققان در این مطالعه، ۱۲ کهکشان اولیه را که قدمت آن‌ها به حدود 400 تا 600 میلیون سال پس از انفجار بزرگ می‌رسد، مورد بررسی قرار دادند. در آن زمان، جهان تنها 3 درصد از سن فعلی خود را داشت و غرق در ابرهای متراکم گاز هیدروژن خنثی بود.

هدف اصلی این مطالعه، یافتن کهکشان‌هایی بود که در آن‌ها تابش الکترومغناطیسی توسط این ابرهای گاز جذب می‌شود. این پدیده نشانگر آن است که این کهکشان‌ها به طور فعال در حال تبدیل گاز هیدروژن به ستارگان جدید بوده‌اند. بررسی طیف کهکشان‌های باستانی (طول موج‌های مختلف نور ساطع شده از آن‌ها) شواهدی را مبنی بر جذب نور توسط مقادیر زیادی گاز هیدروژن خنثی در سه کهکشان آشکار کرد.

دکتر داراچ واتسون، همکار نویسنده‌ی این مطالعه، در این باره می‌گوید: “این یافته نشان می‌دهد که شاهد تجمع گاز هیدروژن خنثی برای تشکیل کهکشان‌ها هستیم. این گاز سرد شده، متراکم می‌شود و ستارگان جدیدی را به وجود می‌آورد.”

تلسکوپ جیمز وب تصاویری از تولد کهکشان‌های اولیه را شکار می‌کند!

تشکیل ستارگان اولیه نقشی اساسی در گذار جهان از “عصر تاریکی کیهانی” به “عصر باز-یونش” ایفا کرد. با ظهور ستارگان و کهکشان‌ها از ابرهای گاز متراکم، تابش آن‌ها گاز اطراف را یونیزه کرده و به تدریج فضای کیهان را از وضعیتی تاریک و مات به وضعیتی شفاف و قابل رویت تبدیل کرد. اگرچه JWST پیش از این نیز کهکشان‌های باستانی را از این دوره رصد کرده بود، اما به گفته‌ی دکتر هاینز، این نخستین بار است که اخترشناسان شاهد “تولد واقعی آن‌ها و در نتیجه، ساخت اولین سامانه‌های ستاره‌ای در جهان” بوده‌اند. تایید این یافته‌ها با مشاهدات بعدی توسط JWST می‌تواند به درک عمیق‌تر ماهیت ابرهای گازی که زمانی جهان را پنهان می‌کردند و چگونگی پیدایش اولین کهکشان‌ها کمک کند. این کشف بی‌نظیر گامی بلند در جهت درک تاریخچه‌ی کیهان و راز آفرینش هستی به شمار می‌رود.