چه تفاوتی میان صفحه‌نمایش‌های IPS و AMOLED وجود دارد؟

حتما شما هم هنگام خرید یک گوشی‌هوشمند، به نوع صفحه‌نمایشی که در آن به کار رفته توجه می‌کنید. امروزه تکنولوژی به‌ کار رفته در صفحه‌نمایش بیشتر محصولات الکترونیکی بازار شامل صفحه‌نمایش‌های AMOLED (یا Super AMOLED) و IPS LCD شده که هر کدام از آنها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. حال ما قصد داریم […]

حتما شما هم هنگام خرید یک گوشی‌هوشمند، به نوع صفحه‌نمایشی که در آن به کار رفته توجه می‌کنید. امروزه تکنولوژی به‌ کار رفته در صفحه‌نمایش بیشتر محصولات الکترونیکی بازار شامل صفحه‌نمایش‌های AMOLED (یا Super AMOLED) و IPS LCD شده که هر کدام از آنها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. حال ما قصد داریم تفاوت این تکنولوژی‌ها را به صورت دقیق و بدون اشاره به نکات فنی پیچیده‌ی آن، بیان کنیم.

همچنین باید اشاره کنیم که معمولا سازندگان، تکنولوژی‌های اختصاصی خود را با صفحه‌نمایش‌های IPS LCD و AMOLED ترکیب کرده و نامی جدید نیز برای آن انتخاب می‌کنند. به همین علت است که کیفیت و عمق رنگ‌ها در دو گوشی‌هوشمند با صفحه‌نمایش AMOLED با یکدیگر تفاوت دارد. به عبارت دیگر کیفیت صفحه‌نمایش یک گوشی هوشمند بیشتر به استفاده‌ی سازندگان از تکنولوژی‌های IPS LCD و AMOLED مربوط می‌شود.

ما قصد داریم به صورت کامل تفاوت میان این دو تکنولوژی را بیان کنیم. همانطور که گفتیم، شاید این تکنولوژی در گوشی‌های مختلف، به صورتی متفاوت دیده شود. همچنین تفاوت‌های این صفحه‌های نمایش در طول زمان تغییرات زیادی داشته و در آینده نیز این تفاوت‌ها، بیش از پیش خواهد شد. پس باید به تغییرات و آخرین تکنولوژی‌هایی که سازندگان در محصولات خود به کار می‌برند نیز نیم‌نگاهی داشت تا با آنچه قرار است در ادامه بیان شود، دچار مشکل نشوید!

AMOLED

تکنولوژی AMOLED (به معنای دیود گسیل نور ارگانیک با ماتریس فعال) که حالا بیشتر به صورت نسل بعدی آن یعنی Super AMOLED مورد استفاده قرار می‌گیرد، از دو بخش اصلی تشکیل شده؛ بخش اول شامل پیکسل‌هاییست که به صورت جداگانه روشن بوده و بخش دوم نیز از طریق ترانزیستورهای نازک (TFT)، الکتریسیته را از ترکیبات ارگانیک عبور می‌دهد. در واقع AMOLED عمر کمتری نسبت به IPS LCD داشته و همین موضوع باعث می‌شود تا این تکنولوژی بتواند برخی مواقع بهتر عمل کند.

Nexus-6-AMOLED

ساز و کار فناوری OLED، بر اساس استفاده از کاتدها و آندها برای انتقال دادن الکترون‌ها از لایه‌ای نازک از یک فیلم بوده و شدت روشنایی صفحه‌نمایش نیز از طریق قدرتی که جریان الکترون‌ها فعال می‌کند، مشخص می‌شود. همچنین اِلمان‌های مربوط به رنگ نیز به وسیله‌ی دیودهای گسیل نور سبز، قرمز و آبی در صفحه‌نمایش، به نمایش در می‌آید. بهترین روش برای درک این موضوع این است که تصور کنید هر پیکسل به طور مستقل با رنگی به نمایش داده می‌شود.

رنگ‌ها در صفحه‌نمایش‌های AMOLED و Super AMOLED با روشنایی بیشتر نمایش داده شده و رنگ مشکی نیز، تیره‌تر و عمیق‌تر دیده می‌شود چرا که بخش‌های مختلفی از صفحه‌نمایش می‌تواند در این حالت، به صورت موثرتری خاموش گردد. از این منظر تئوری‌های مختلفی در مورد مصرف برق کمتر این نمایشگرها نیز وجود دارد، اما واقعا نمی‌توان به این سادگی در این مورد قضاوت کرد و مصرف برق کمتر در این تکنولوژی، به روش استفاده‌ی شما از نمایشگر بستگی دارد. اگر شما دائما در حال کار با گوشی خود باشید و صفحه‌نمایش AMOLED گوشی شما (به همراه تمامی پیکسل‌های آن) دائما روشن باشد، می‌توان گفت که مصرف برق در این حالت بسیار بیشتر از صفحه‌نمایش‌های IPS LCD خواهد بود.

008_PrVCZrK

موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که فناوری AMOLED از دیرباز مشکلاتی همچون “سوختن” را به همراه داشته که معنای آن، “تخریب” پیکسل‌ها در طول زمان است. البته این موضوع با پیشرفت تکنولوژی تا حد زیادی برطرف شده و روزبه‌روز نیز نگرانی‌های مربوط به آن، کمتر می‌شود. همچنین این صفحه‌نمایش‌ها مشکلی دیگر دارند و آن، هزینه‌ی بیشتر تولید بوده و در همین حال، هنگام مشاهده‌ی تصاویر مختلف از فاصله‌های بسیار کم با نمایشگری نه چندان شفاف روبه‌رو هستیم.

سامسونگ از طرفداران بزرگ تکنولوژی Super AMOLED بوده و بیشتر اطلاعاتی که در مورد صفحه‌نمایش‌های محصولات این شرکت کره‌ای منتشر می‌شود، به نمایش زنده و حقیقی رنگ‌ها، اشاره‌های زیادی دارند. این موضوع واقعا در مورد این تکنولوژی حقیقت دارد و رنگ‌های مختلف در این صفحه‌نمایش‌ها با کیفیتی بسیار بالا و رنگ مشکی نیز به صورتی کاملا عمیق نمایش داده می‌شود.

تفاوت اصلی میان تکنولوژی‌ها Super AMOLED و AMOLED (که شرکت‌هایی همچون موتورلا بیشتر از آن استفاده می‌کنند)، این است که شرکت‌هایی همچون سامسونگ، سنسورهای لمسی را درون خود صفحه‌نمایش قرار داده و لایه‌ای اضافی این سنسورها را از گوشی خود حذف می‌کنند و در عین حال، باعث می‌شوند با محصولاتی نازک‌تر روبه‌رو باشیم.

اگر بخواهیم نگاهی کلی به این تکنولوژی داشته باشیم، باید بگوییم که Super AMOLED در حالت کلی مصرف برقی پایین‌تر و شدت روشنایی بیشتری نسبت به صفحه‌نمایش‌های IPS LCD داشته و سازندگان نیز همواره سعی دارند با به‌ کارگیری تکنولوژی‌های اختصاصی خود، کیفیت آن‌ها را افزایش دهند.

IPS LCD

در گوشه‌ی دیگر رینگ، صفحه‌نمایش‌های IPS LCD وجود دارند که می‌توانند رقیبی واقعا سخت برای نمایشگرهای Super AMOLED باشند. IPS، تکنولوژی جدیدی (بهتر است بگوییم نسلی جدید) از صفحه‌نمایش LCD (نمایشگر کریستال مایع) است که همانند Super AMOLED (که نسل جدید نمایشگرهای AMOLED به حساب می‌آید)، بسیاری از محدودیت‌های نسل قبلی صفحه‌نمایش‌های TFT LCD را کنار زده است. شرکت اپل نیز در گوشی آیفون خود از همین صفحه‌نمایش‌ها استفاده می‌کند و بر اساس نظر سازندگان، هزینه‌ی پایین‌تر تولید این نمایشگرها سبب شده تا اپل به استفاده از آنها روی بیاورد.

HTC-One-M9-IPS-LCD

در اصل در صفحه‌نمایش‌های LCD، از نور پلاریزه شده استفاده می‌شود که برای نمایش داده شدن، باید از فیلترهای خاصی عبور کند. فیلترهای افقی و عمودی در هر کدام از بخش‌های کریستال‌های مایع موجود در این صفحه‌نمایش‌ها، شدت روشنایی و اینکه کدام‌یک از پیکسل‌ها باید روشن باشد و یا خاموش بماند را کنترل می‌کند. به خاطر وجود یک لایه برای نور پس‌زمینه، معمولا گوشی‌هایی که به این تکنولوژی مجهز شده‌اند، ضخامتی بیشتر از سایر محصولات بازار دارند. هر چند، راه‌های بسیاری زیادی برای کاهش ضخامت این گوشی‌ها وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. اپل نیز به تازگی همین کار را انجام داده و با اینکه از صفحه‌نمایش‌های IPS LCD در پرچم‌داران جدید خود استفاده کرده، ضخامت این گوشی‌های هوشمند را تا حد زیادی کاهش داده است.

تمامی پیکسل‌های موجود در این تکنولوژی تا مادامی که دستگاه روشن است، به نوعی “نور پس‌زمینه” دارند، و حتی پیکسل‌ها مشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این یعنی کنتراست و نمایش رنگ مشکی در این صفحه‌های نمایش می‌تواند تا حدی دچار مشکل باشد. از طرفی، صفحه‌نمایش‌های IPS LCD قادرند با جمع کردن و فشرده کردن پیکسل‌های خود، تصاویری شفاف‌تر و واضح‌تر را نمایش دهند (چیزی که در محصولات اپل نیز دیده می‌شود). بسیاری معتقدند که صفحه‌نمایش‌های IPS LCD می‌توانند رنگ‌ها را بهتر از نمایشگرهای AMOLED نمایش دهند و برعکس، در برخی مواقع AMOLED عملکرد بهتری خواهد داشت.

1_fIfPxyb

نور پس‌زمینه موجود در نمایشگرهای IPS LCD، باعث شده تا زاویه‌ی دید آنها نتواند به خوبی نمایشگرهای AMOLED باشد. اما قضیه در مورد نمایش رنگ‌های دیگر همچون سفید، کمی متفاوت می‌شود چرا که در IPS LCD، رنگ سفید به شکل بسیار خوبی و به صورتی واقعی نمایش داده شده در صورتی که در اغلب موارد، نمایشگرهای AMOLED رنگ سفید را همچون “زرد” نمایش می‌دهند. به همین جهت و به دلیل نمایش دقیق‌تر رنگ‌ها در این صفحه‌های نمایش، عکاسان ترجیح می‌دهند IPS LCD را جایگزین AMOLED کنند.

همانند اپل، شرکت LG نیز از بزرگترین استفاده‌کنندگان (و البته تولیدکنندگان) صفحه‌نمایش‌های IPS LCD بوده و شرکت تایوانی HTC نیز اخیرا تمایل زیادی به استفاده از این صفحه‌های نمایش پیدا کرده است. این نمایشگرها می‌توانند زیر نور مستقیم خورشید، عملکرد بهتری از AMOLED داشته باشند و همانطور که گفتیم، در نمایش عمیق رنگ مشکی، کمی عقب‌تر از AMOLED هستند.

نتیجه‌گیری نهایی

واقعا نمی‌توان گفت که IPS LCD یا AMOLED، یکی موفق‌تر از دیگری می‌تواند باشد؛ اما اینکه به صورت دقیق‌تری در مورد هر کدام از این تکنولوژی‌ها اطلاعاتی داشته باشید، می‌توانید شما را در انتخاب کمک کند. در ابتدای بحث نیز اشاره کردیم که صفحه‌نمایش محصولاتی که از تکنولوژی مشابه استفاده می‌کنند، می‌تواند تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشد. دلیل این موضوع نیز مشخص کردن استاندارد و کیفیت صفحه‌نمایش توسط سازندگان است.

بسیاری از مشکلاتی که ما برای هر کدام از این نمایشگرها بیان کردیم، در محصولات جدیدی که هر ساله وارد بازار می‌شوند، برطرف شده و به همین دلیل است که باید همیشه نقد و بررسی مربوط به پرچم‌داران شرکت‌های مختلف را مطالعه کنید تا بتوانید از آخرین تلاش سازندگان برای هر چه بهتر کردن صفحه‌نمایش محصولات، با خبر شوید.

در نهایت، هنگام خرید باید توجه اصلی خود را بر روی ویژگی‌های کلیدی هر کدام از این تکنولوژی‌ها بگذارید. نمایش عمیق رنگ مشکی و روشن رنگ‌های مختلف، ویژگی کلیدی AMOLED و نمایش شفاف و واقعی‌تر رنگ‌ها، ویژگی کلیدی IPS LCD به حساب می‌آید. خیلی خوب میشد که اگر یک تکنولوژی وجود داشت که می‌توانست تمامی این نکات مثبت را یک‌جا جمع کند، اما متاسفانه هنوز چنین چیزی میسر نشده و باید منتظر ظهور فناوری‌های جدید در این زمینه باشیم.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال