نقد و بررسی تخصصی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس [قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی]

مسلما تا به امروز پسوند ممو پد را در زمینه تبلت‌ها بارها و بارها شنیده‌اید. همانطور که از پیش می‌دانید، این عبارت مربوط به تبلت‌های شرکت ایسوس می‌شود. علاوه بر آن تا به حال نیز متوجه این موضوع شده‌اید که تنها با در اختیار داشتن نام ممو پد، نمی‌توانید به مشخصات دقیق تبلت مورد نظر خود دست پیدا کنید […]

مسلما تا به امروز پسوند ممو پد را در زمینه تبلت‌ها بارها و بارها شنیده‌اید. همانطور که از پیش می‌دانید، این عبارت مربوط به تبلت‌های شرکت ایسوس می‌شود. علاوه بر آن تا به حال نیز متوجه این موضوع شده‌اید که تنها با در اختیار داشتن نام ممو پد، نمی‌توانید به مشخصات دقیق تبلت مورد نظر خود دست پیدا کنید زیرا در این حوزه می‌بایست نام مدل یا نسخه و یا همان کد مربوط به یک تبلت را در اختیار داشته باشید. در این بخش، شرکت ایسوس اقدام به نامگذاری انواع تبلت‌های خود با شناسه‌های مختلف کرده است و برای مثال در همین بررسی، تبلت ممو پد 7 ME572C، حرف “C” در پایان نام مدل این دستگاه به معنای این است که این تبلت تنها از قابلیت‌های شبکه وای‌فای برای ارتباط با محیط بیرون استفاده می‌کند. همچنین در صورت وجود حرف “CL” در پایان نام مدل یک تبلت از این سری، اینطور مشخص می‌شود که بر خلاف حالت قبلی، تبلت مزبور از شبکه LTE نیز پشتیبانی می‌کند. به غیر از موارد اختلافی دو سری از تبلت‌ها، دیگر مشخصات این دو نوع تبلت با هم برابر خواهد بود.

کمپانی ایسوس در زمینه تولید تبلت‌های مقرون به صرفه بسیار موفق بوده و در این زمینه به طراحی و ساخت انواع مختلفی از سری تبلت‌ها، در ابعاد مختف از 7 تا 10 اینچی اقدام نموده است. از سال 2014، شرکت ایسوس تبلت‌های بسیار کمی را در این حوزه و با این نام در ابعاد 7 اینچی وارد بازار کرد. اما با مشاهده فروش بسیار موفق این سری از تبلت‌ها، روند تولید این تبلت‌ها سرعت گرفت و اخیرا نیز شاهد حضور بسیار زیاد این گونه تبلت‌ها در فروشگاه‌ها هستیم. همچنین شاید جالب باشد بدانید که تبلت نکسوس 7 2013 گوگل نیز توسط کمپانی ایسوس طراحی و ساخته شده است.

با تمام این تفاسیر به منظور آشنایی بیشتر با تبلت ممو پد 7 ME572C ایسوس، بخش مشخصات فنی این تبلت را به همراه هم مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد.

 

مشخصات فنی ممو پد 7 نسخه ME572C

– نمایشگر 7 اینچی از نوع IPS LCD دارای دقت تصویر 1200 × 1920 پیکسل که چگالی تصویری برابر 323 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد، مجهز به پوشش محافظتی Corning Concore glass

– مجهز به تراشه‌ Z3560 اینتل شامل CPU چهار هسته‌ای با فرکانس کاری 1.83 گیگاهرتز و واحد گرافیکی PowerVR G6400

– دارای نسخه‌های 16 و 32 گیگابایتی به همراه قابلیت افزایش میزان حافظه تبلت از طریق کارت میکرو اس‌دی تا میزان 64 گیگابایت

– دارای دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی در پشت تبلت و دوربینی 2 مگاپیکسلی در جلوی دستگاه به عنوان دوربین مکالمه‌ای

– مجهز به وای‌فای با استاندارد a/b/g/n/ac، بلوتوث نسخه 4.0، جی پی اس، GLONASS و USB با قابلیت OTG

– دارای باطری قدرتمندی با ظرفیت 3950 میلی آمپر ساعت

– مجهز به بلندگوهای استریو

– پشتیبانی از نسخه 4.4 سیستم عامل اندروید معروف به کیت‌کت به همراه رابط کاربری ایسوس به نام زِن (ZenUI)

– دارای ظاهری مستحکم به همراه طراحی قابل تمجید

 

معایب اصلی

– نمایشگر این دستگاه به میزان زیادی مستعد جذب لکه‌ها و اثرات انگشت دست است

– بلندگوی تبلت نیز در صورت قرار گرفتن دستگاه در حالت افقی، ممکن است توسط خود کاربر پوشیده شده و از وضوح صدای آن کاسته شود

 

همانطور که مشاهده کردید، تبلت ممو پد 7 ایسوس از تمامی مشخصات فنی یک دستگاه مناسب و رو به بالا برخوردار است، اما مسئله‌ای که موجب شکایت ما از این تبلت می‌شود، در زمینه اشتباهات طراحی این دستگاه خلاصه می‌شود. صفحه نمایش این دستگاه بسیار شارپ و مناسب بوده و از جمله بهترین نمایشگر‌های دستگاه‌های تولید شده توسط این کمپانی در این ابعاد به حساب می‌آید. همچنین میزان چگالی تصویر این تبلت نیز با در نظر گرفتن دقت تصویر و ابعاد آن به میزان استاندارد رتینا می‌رسد. در نتیجه این موضوع را به اثبات خواهد رساند که این نمایشگر تصاویر بسیار شارپ و واضحی را تولید می‌کند.

تراشه ساخت اینتل موجود در این دستگاه از انواع نسبتا قدرتمند این شرکت بوده و با تراشه‌های سطح بالایی همچون اسنپدراگون 800 کوآلکام قابل مقایسه است. واحد گرافیکی یا همان GPU تبلت ممو پد 7، دقیقا همان نوعی است که در گوشی آیفون 5 اس اپل موجود است و البته این بخش در تبلت مزبور بر روی فرکانس بالاتری تنظیم شده است. بنابراین انتظار می‌رود که امتیازات این تبلت در این بخش از دستگاه‌هایی که دارای تراشه اسنپدراگون 800 به همراه واحد گرافیکی آدرنو 330 هستند، بالاتر باشد. وجود میزان حافظه RAM دو گیگابایتی نیز به کارکرد هر چه بهتر دستگاه در هنگام استفاده همزمان از چند برنامه کمک شایانی خواهد کرد. علاوه بر آن، قابلیت افزایش حافظه داخلی تبلت نیز جزو امکانات بسیار مفید و کاربردی این دستگاه به حساب می‌آید.

طراحی ظاهر این دستگاه شباهت بسیار زیادی به تبلت نکسوس 7 ساخته شده توسط این شرکت در سال‌های نه چندان دور دارد. مکان قرار گیری دوربین در پشت دستگاه، جایگاه کلید‌ها و دکمه‌ها و همچنین ابعاد تبلت، از جمله موارد شباهت این دستگاه به حساب می‌آید. گرچه از موارد اختلاف ظاهری این دو، گوشه‌های تیز دستگاه در تبلت ممو پد 7به شمار می‌آید. البته مورد اخیر به سادگی ثابت می‌کند که این تبلت نیز دارای شکل ظاهری مخصوص به خود بوده و از تبلت نکسوس 7 2013 گوگل براحتی قابل تشخیص خواهد بود.

هم اینک تا به این جای کار، شاهد معرفی و شرح کوتاهی از قابلیت‌ها  و ویژگی‌های این تبلت بودیم. در ادامه به بررسی قسمت‌های مختلف این تبلت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

 

محتویات درون جعبه ممو پد 7

جعبه مخصوص به این تبلت تنها به مقدار بسیار کمی از خود دستگاه بزرگتر است اما مسلما در زیر آن، لوازم جانبی خود تبلت قرار دارد. بهتر از نزدیک به این قسمت نگاهی بیاندازیم. متاسفانه باید گفت که در درون جعبه خرده فروشی این تبلت، موارد استانداردی که به دنبال آن بودیم یافت نشد و با باز کردن جعبه و کنار زدن تبلت تنها با کابل یو‌اس‌بی و شارژر تبلت مواجه شدیم. این موارد، حداقل نیاز‌های یک دستگاه برای کار کردن را فراهم می‌کند. البته اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید گفت که این موارد جزو استاندارد‌های یک تبلت بوده و به همین دلیل نمی‌توان ایسوس را به دلیل قرار ندادن هدفون و دیگر موارد سرزنش کرد.

طراحی و ارگونومی ممو پد 7

نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس به آسانی به عنوان دستگاهی از خانواده ایسوس در این سری قابل تشخیص نخواهد بود و این موارد به دلیل نبود لوگو کمپانی ایسوس در قسمت جلویی دستگاه و گوشه‌های تیز تبلت که بر خلاف شکل ظاهری مدل پیشین این دستگاه بود، گفته شده است. همچنین این تبلت شباهت بسیار زیادی به گوشی N9 نوکیا داشته که در ابعاد بزرگتری به اندازه تبلت نکسوس 7 2013 کشیده شده است.

در قسمت پشتی این تبلت ابتدا به لوگوی ایسوس درج شده در قسمت میانی این تبلت برمی‌خوریم. جنس پنل پشتی این دستگاه از نوع بافت‌دار و بسیار مطمئنی بوده و از این نظر حس بسیار لذت بخش و همچنین راحت و مطمئنی را به کاربر خود منتقل می‌کند. در نسخه مشکی تبلت بررسی شده، موارد ذکر شده مشاهده شد. البته ممکن است در دیگر نسخه‌های این دستگاه، رنگ‌های دیگر بدنه به همراه طراحی مات و یکنواخت دیده شود. احتمالا دیگر نسخه‌های این تبلت از طراحی‌ها و ایده‌های دیگر طراحان ایسوس استفاده می‌کنند.

کناره‌های این تبلت به خوبی گرد شده‌اند و به همین دلیل در دست به راحتی جای می‌گیرند. البته این مورد در هنگام قرار گیری دستگاه به صورت عمودی در بین دستان قابل مشاهده و حس کردن خواهد بود. بر خلاف مورد قبلی، اگر تبلت ممو پد 7 را در حالت افقی یا لند اسکیپ قرار دهید، بخش تیزتر دستگاه در درون کف دستانتان قرار خواهد گرفت. گرچه ممکن است این حالت برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد، اما بسیاری از افراد از این حالت لذت خواهند برد و نوعی احساس اطمینان از سُر خوردن دستگاه به آنان دست می‌دهد.

دیگر مورد بحث برانگیز در این بخش مربوط به محل قرار گیری بلنگو‌های این تبلت می‌شود. در واقع وقتی دستگاه را به منظور تماشای فیلم و دیگر موارد به حالت افقی نگه می‌دارید، فضای خروجی بلندگوهای تبلت توسط کف دستانتان مسدود خواهد شد. گرچه این مورد خود یکی از مزیت‌های این بخش به حساب آمده و در صورت قرار گیری تبلت بر روی یک سطح صاف، محل صدای خروجی دستگاه به هیچ وجه بسته و مسدود نخواهد شد و به هیچ وجه بر روی کیفیت صدای بلندگوها تاثیر نخواهد داشت. از دیگر ویژگی‌های مثبت این تبلت، حاشیه نسبتا زیاد دور نمایشگر آن است که در این حالت موجب در دست گرفتن بهتر دستگاه و کار کردن با آن، بدون قرار گیری انگشتان دست در محل نمایشگر تبلت و مزاحمت برای کار کردن با دستگاه، می‌شود.

کمپانی ایسوس اعلام کرده است که بر روی این تبلت از پوشش محافظتی خاصی استفاده کرده است که وظیفه آن، عدم جذب اثرات انگشت دست کاربر می‌باشد. در بررسی‌های انجام شده باید صادقانه این مطلب را بازگو کرد که نمایشگر این دستگاه به شدت مستعد جذب لکه و اثر انگشت بوده و حتی با چند بار لمس نمایشگر، اثرات آن بر روی صفحه نمایش باقی مانده و به وضوح دیده می‌شود. پوشش حفاظتی Concore glass نیز بر روی نمایشگر این تبلت قرار گرفته است که بر اساس گزارشات و آزمایشات منتشر شده، سختی آن در برابر اجسام نوک تیز، سه برابر کمتر از نسل سوم پوشش گوریلا گلس است. بنابراین اگر سابقه خوبی در محافظت از صفحه نمایش گوشی و یا تبلت خود ندارید، بهتر است از لایه محافظتی دیگری به منظور کمک به کاهش ایجاد خراش بر روی نمایشگر این تبلت استفاده کنید.

ابعاد نسخه ME572C  تبلت ممو پد 7 ایسوس برابر 200 × 114.4 × 8.3 میلی متر بوده و وزن آن نیز معادل 269 گرم است. این تبلت به اندازه 1.3 میلی متر باریکتر و 26 گرم سبکتر از تبلت ممو پد 7 نسخه ME176C ایسوس می‌باشد. البته بهتر است به این موضوع نیز اشاره کنیم که نسخه پشتیبانی کننده از LTE این تبلت نیز کمی سنگینتر بوده و وزن آن به 279 گرم می‌رسد.

کار کردن با این تبلت توسط یک دست به راحتی امکان پذیر است و این عمل به دلیل وجود حاشیه کافی در کناره‌های نمایشگر، مکان قرار گیری مناسب دکمه‌های فیزیکی دستگاه و سطح بافتدار پشتی تبلت که امکان سُر خوردن دستگاه از دست را کاهش خواهد داد، کار کردن با یک دست را کمی آسانتر می‌کند. اما مسلما کار کردن راحت‌تر با یک دستگاه 7 اینچی با حاشیه‌ای بسیار زیاد، نیاز به کمک از هر دو دست خواهد داشت.

در پایان این بخش باید گفت که کیفیت ساخت این تبلت و استحکام آن شما را متحیر خواهد کرد. اجزای این تبلت به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و جنس بدنه و اجزا و بخش‌های مختلف آن بسیار مناسب و مطلوب است.

دکمه‌ها و کنترل‌های ممو پد 7

بالای تبلت (در حالت عمودی) محل قرار گیری یکی از بلندگو‌های دستگاه انتخاب شده است و این بلندگو درون شکافی 14 میلی متری قرار گرفته است. همچنین  در سمت راست این شکاف، سوکت جک 3.5 میلی متری صدا جهت اتصال هدفون به آن در نظر گرفته شده است. در بخش تحتانی دستگاه نیز بلندگوی دوم تبلت در بخش میانی آن قرار گرفته و از این نظر با بلنگوی فوقانی تقارن دارد. در کنار آن نیز پورت مخصوص microUSB قرار داده شده است.

به بخش کناره سمت راست بدنه این تبلت می‌رویم. در این قسمت شاهد قرار گیری دکمه فیزیکی پاور دستگاه هستیم. علاوه بر آن دکمه‌های کنترل صدای تبلت نیز در این ناحیه قرار گرفته‌اند. اگر ابعاد دستان شما نسبتا بزرگ باشد، می‌توانید به راحتی و با یک دست خود این دکمه‌ها را لمس کنید. حتی اگر انجام این کار کمی سخت و غیر ممکن به نظر برسد.

سمت چپ بدنه تبلت محل قرار گیری شکافی برای افزایش میزان حافظه داخلی دستگاه  از طریق کارت میکرو اس‌دی در نظر گرفته شده است. این شیار از نوع فشاری بوده و برای درج و یا برداشت کارت حافظه از درون آن تنها می‌بایست کارت حافظه را به سمت درون تبلت فشار دهید. در صورت خالی بودن جایگاه کارت حافظه در درون این شیار، ظاهر کناره سمت چپ تبلت کمی بهم خورده و خالی به نظر می‌رسد. این مشکل به دلیل نبود هیچگونه درپوشی در این قسمت به این شکل احساس می‌شود. در واقع کمپانی ایسوس می‌توانست به سادگی برای این قسمت از درپوشی پلاستیکی استفاده می‌‌کرد تا این بخش شیار کارت حافظه جانبی، خالی به نظر نرسد.

بخش پشتی این تبلت تنها محلی برای قرار گیری دوربین 5 مگاپیکسلی اصلی این دستگاه در نظر گرفته شده است و در قسمت بالایی در کناره سمت چپ تبلت شاهد حضور آن هستیم. دوربین سلفی یا مکالمه‌ای 2 مگاپیکسلی این تبلت نیز در بخش جلویی دستگاه و درست در بالای نمایشگر تبلت و در کنار حسگر نور سنجی محیط قرار گرفته است.

خلاصه این قسمت: در ابتدای این مقاله به معرفی کامل نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس پرداختیم و با مشخصات فنی و معایب آن آشنا شدیم. متوجه شدیم که نمایشگر این دستگاه مستعد جذب اثر انگشت بوده و مکان قرار گیری بلندگوهای تبلت در دو سمت دستگاه نیز کمی اشکال دارد و در صورت گرفتن این تبلت بین دو دست در حالت افقی، امکان مسدود شدن محل خروجی صدای بلندگوها وجود دارد. همچنین در بخش بعد به طور صریح در مورد مدل تراشه موجود در این تبلت صحبت کردیم و گفتیم که ظاهر این دستگاه به مقدار بسیار زیادی به تبلت نکسوس 7 2013 گوگل که ساخت همین شرکت یعنی ایسوس است، شباهت دارد. در بخش بعدی نیز محتویات درون جعبه ممو پد 7 را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که در درون این جعبه، تنها یک کابل میکرو USB و شارژر تبلت وجود داشته و هیچ اثری از هدفون انحصاری ایسوس در این بسته نبود. این تبلت از نظر طراحی و ارگونومی نیز مورد بررسی و تست قرار گرفت و تمامی جوانب آن مشاهده شد. در این قسمت طراحی بسیار زیبای این تبلت با گوشه‌های گرد و تیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و از این نظر شباهت بسیار زیادی به طراحی مشابه در دستگاه‌های ساخته شده توسط کمپانی نوکیا داشت. وجود حاشیه زیاد در اطراف نمایشگر تبلت هم جزو مزایا و هم از معایب این قسمت بود. زیرا بدلیل زیاد بودن این حاشیه، ابعاد این تبلت بسیار زیاد بوده و کمی بزرگ بنظر می‌رسد اما در کنار آن، زیاد بودن این مقدار می‌تواند حاشیه امنی برای قرار گیری یک دست در یک سمت از تبلت باشد و در هنگام گرفتن تبلت با یک دست، هیچ مزاحمتی برای نمایشگر ایجاد نخواهد شد. همچنین نبود پوشش محافظتی گوریلا گلس نسل سوم از دیگر معایب این قسمت بود و کاربر می‌بایست در هنگام خریداری این تبلت، پوشش محافظتی خاصی را نیز برای محافظت از نمایشگر تبلت در نظر گرفته و تهیه نماید. از دیگر ویژگی‌های مطلوب بدنه این تبلت، جنس بافت‌دار پشت تبلت بود که گرفت این تبلت با یک دست را به کاری آسان و همچنین مطمئن تبدیل می‌کند. سپس در بخش بعدی محل قرار گیری دکمه‌های فیزیکی این تبلت را مورد بررسی خود قرار دادیم. در این بخش نیز وجود بلندگو‌ها در بالا و پایین تبلت بسیار نامناسب بوده و دوباره به آن اشاره شد. همچنین بهتر بود که کمپانی ایسوس برای شیار کارت حافظه این تبلت، پوششی پلاستیکی را در نظر می‌گرفت تا در نبود کارت حافظه جانبی، این قسمت خالی نماند. 

در ادامه می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به تمامی مقالات نقد و بررسی نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس دسترسی داشته باشید:

قسمت اول: معرفی تبلت و بررسی محتویات درون جعبه، طراحی، کیفیت ساخت و ارگونومی

قسمت دوم: بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، قابلیت‌های ارتباطی و رابط کاربری

قسمت سوم: بررسی بنچمارک‌ها، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی ایمیل و صفحه کلید

قسمت چهارم: بررسی گالری، پلیر‌ها، کیفیت صدا و دوربین تبلت

قسمت پنجم: بررسی اپلیکیشن‌های وب‌گردی و دیگر برنامه‌های پیشفرض

 

پایان قسمت اول 

در قسمت بعد به بررسی صفحه نمایش، دوام باطری، اتصالات ارتباطی و رابط کاربری نسخه ME572C تبلت ممو پد 7 ایسوس خواهیم پرداخت؛ کماکان با تک‎نیوز همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال