مقایسه و بررسی تخصصی تکنولوژی‌های شارژ سریع گوشی‌های هوشمند

باطری گوشی‌های هوشمند امروزی از یک طرف با پیشرفت تکنولوژی و از طرفی دیگر با افزایش طرفداران نمایشگر‎های بزرگتر، بار سنگین ارائه بهترین خدمات به کاربران را به دوش می‌کشند و این مورد با افزایش قدرت پردازشی تراشه‌ها و افزایش روشنایی نمایشگر‌ها به اوج خود می‌رسد. یکی از مزایای باطری‌های جدید گوشی‌های هوشمند، مدت زمان […]

باطری گوشی‌های هوشمند امروزی از یک طرف با پیشرفت تکنولوژی و از طرفی دیگر با افزایش طرفداران نمایشگر‎های بزرگتر، بار سنگین ارائه بهترین خدمات به کاربران را به دوش می‌کشند و این مورد با افزایش قدرت پردازشی تراشه‌ها و افزایش روشنایی نمایشگر‌ها به اوج خود می‌رسد. یکی از مزایای باطری‌های جدید گوشی‌های هوشمند، مدت زمان طولانی‌تر مصرف و تخلیه انرژی آنهاست، اما از طرف دیگر میزان ورود انرژی یا همان شارژ شدن آنها نیز افزایش می‌یابد. بنابراین تولید‌کنندگان این قطعه در فکر حل این مشکل به بهترین نحو ممکن بوده و در حال طراحی استاندارد‌های جدیدی در این زمینه هستند.

پورت استاندارد USB 2.0 از معمولی‌ترین و رایج‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین راه‌های شارژ دستگاه‌های هوشمند به حساب می‌آید و این رابط قادر است تا انرژی الکتریسیته را با جریان 500 میلی‌آمپر به حرکت در‌آورد. با پیشرفت تکنولوژی، تولید‌کنندگان این قطعات نیز در فکر افزایش سرعت شارژ دستگاه‌های هوشمند بوده و به همین منظور رفته رفته شارژر‌های سریع‌تری با میزان جریان 2 آمپر (4 برابر نسل قبلی) را وارد بازار کردند. USB 3.0، نسل بعدی رابط‌ها بود که از توان بیشتری در این زمینه بهره‌ می‌برد، اما هیچ وقت به عنوان پورتی استاندارد بر روی گوشی‌های هوشمند قرار نگرفت.

مسلما هیچ کدام از دو گروه تولید‌کنندگان و تراشه‌سازان از این موضوع دل خوشی نداشتند و البته دلیل بوجود آمدن این مشکل نیز مجزا بودن و عدم همکاری هر کدام از دو گروه بوده و در واقع هم اینک هر گروه دارای استاندارد‌‌های مخصوص به کار خود است. در بخش اول این مقاله به بررسی شارژ‌ر‌هایی که استفاده از تکنولوژی شارژ سریع گوشی در کار خود فعالند، خواهیم پرداخت. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید:

 

در این بخش به بررسی شارژر‌های سریع شرکت‌های کوآلکام، اوپو، سامسونگ و اینتل خواهیم پرداخت (البته دو مورد آخر تقریبا از تکنولوژی شرکت کوآلکام در محصول خود استفاده می‌کنند).

gsmarena_001

 

در بخش قبل به این موضوع مهم اشاره شد که پورت‌های USB 3.0 در ثبت مقبولیت خود در میان مردم از شانس کمتری برخوردار بودند و به همین دلیل با استقبال کمتری مواجه شدند. اما هرچقدر که این تکنولوژی بد‌شانس بود اما کابل USB نوع C یا USB Type-C connector از اقبال بیشتری برخوردار شد، زیرا این کابل جدید دارای ویژگی‌های جدیدی همچون اتصال دو طرفه آن به داخل سوکت و همچنین جابه‌جایی توان بیشتری از انرژی الکتریسیته بود (میزان جریان سه آمپر در 5 ولت که توانی برابر 15 وات از آن خارج می‌شود). البته این پورت از نظر ابعادی، بزرگ‌تر از پورت USB 2.0 است ولی مطمئنا به کمک ویژگی‌های جدید خود، به کاهش ضخامت گوشی‌های هوشمند کمک شایانی خواهد کرد.

شاید بهتر باشد که مشخصات توان خروجی این کابل را با استاندارد‌های تکنولوژی شارژ سریع شرکت کوآلکام، موجود در محصول Quick Charge 2.0 این کمپانی مورد مقایسه و بررسی قرار دهیم. لازم است بدانید که کابل USB استاندارد، توانایی انتقال توان 100 وات برق را دارد. البته این مقدار بیشتر برای شارژ لپ‌تاپ‌ها و مانیتور‌ها در نظر گرفته می‌شود اما در آینده‌ای نزدیک، مسلما عدد‌های پایین‌تری از این توان، در اختیار شارژ گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قرار خواهد گرفت.

ممکن است امسال شاهد به بازار آمدن گوشی‌هایی با قابلیت شارژ از طریق کابل USB نوع C باشیم (به احتمال زیاد در گوشی‌های آینده شرکت اپل) اما چیزی که واضح و مشخص است، عدم حذف شارژر‌های معمولی از سطح بازار بوده و در حقیقت بعضی شرکت‌های تولید‌کننده آن، به تغییرات اساسی در طراحی باطری دست می‌زنند. برای مثال کمپانی اوپو در این زمینه با تغییر ماهیت باطری گوشی‌های خود به شکل چندین سلول که به طور مجزا شارژ می‌شوند، با این قضیه کنار آمده است.

مسلما برای بررسی دقیق‌تر شارژ گوشی‌ها و همچنین نحوه انجام این پروسه، باطری گوشی‌ها را تا انتها خالی کرده و در مورد وضعیت هر گوشی، پس از گذشت پنج دقیقه از شارژ شدن آن، اطلاعاتی را منتشر خواهیم کرد. البته گزارش وضعیت شارژ شدن گوشی‌ها هر پنج دقیقه به طور متوالی تکرار خواهد شد. پس در ابتدا همه گوشی‌ها در حالت خاموش قرار داشته و با گذشت پنج دقیقه از شارژ شدن آنها، گوشی‌ها را روشن خواهیم کرد.

در بخش‌های بعدی به بررسی و مقایسه سرعت شارژ شدن گوشی‌های هوشمند خواهیم پرداخت و کارایی هر کدام از آنها را به صورت تک به تک و با جزئیات مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در ادامه انواع تکنولوژی‌های شارژ سریع گوشی‌های هوشمند را مورد مقایسه و بررسی موشکافانه قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید:

 

تکنولوژی شارژ سریع کوآلکام

کمپانی کوآلکام مدت‌های زیادی است که بر روی تکنولوژی شارژ سریع گوشی‌ها در حال کار بوده و هم اینک این شرکت در زمینه شارژر‌های سریع از نسل دوم تکنولوژی Quick Charge خود بهره می‌برد. البته این تکنولوژی با ترکیب شدن و هماهنگی با تراشه‌های قدرتمند این شرکت از کارایی بسیار بالایی برخوردار بوده و در زمینه مدیریت انرژی بسیار موفق ظاهر شده است. البته در کنار تمامی موارد ذکر شده، ویژگی شارژ سریع گوشی از امکانات به روز شده این نسل به حساب می‌آید.

نسخه Quick Charge 1.0 این شرکت در سال 2012 به بازار‌های گوشی‌های هوشمند روانه گشت و از میزان جریان 2 آمپر در 5 ولت استفاده می‌کرد. سرعت شارژ این شارژر در مقایسه با شارژر‌های معمولی بازار با جریان یک آمپر در پنج ولت، 40 درصد بیشتر بوده و در واقع توان 10 واتی را برای شارژ گوشی‌های هوشمند بازار به ارمغان می‌آورد.

هم اینک تکنولوژی اولین نسخه از شارژر‌های سریع شرکت کوآلکام (Quick Charge 1.0) بر روی گوشی‌های هوشمندی همچون گلکسی اس3 سامسونگ، نکسوس4 ال‌جی، آپتیموس جی ال‌جی، اکسپریا تی سونی و ردمی2 شیائومی قرار دارد.

امروزه تقریبا تمامی گوشی‌های هوشمندی که دارای تراشه اسنپدراگون 400 کوآلکام باشند، از تکنولوژی نسل اول آن بهره‌مند هستند.

quick-charge-20

 

بعد‌ها شرکت کوآلکام در سال 2013 از نسل دوم این تکنولوژی با نام Quick Charge 2.0 بر روی تراشه اسنپدراگون 800 خود رونمایی کرد. پورت مختص به این تکنولوژی قابلیت عبور جریان 1.67 آمپری را از روی ولتاژ 9 ولتی داشته و با طراحی جدید خود، 75 درصد سریع‌تر از شارژ‌های معمولی بازار به شارژ گوشی‌های هوشمند می‌پردازد. این ساختار جدید، قدرت شارژ گوشی با توان 15 واتی را به این بخش می‌دهد.

البته این میزان جریان شارژ با دیگر گوشی‌های هوشمند نیز قابل تطبیق و سازگاری بوده و از هر دو ساختار 2 آمپر در 5 ولت یا 1.67 آمپر در 9 ولت پشتیبانی می‌شود. با این تفاسیر این شارژر بر روی دیگر گوشی‌های هوشمند نیز کار خواهد کرد اما دلیل سریع نبودن اساس این شارژر‌ها در همین موضوع نهفته است. در واقع این شارژر تنها بر روی گوشی‌های مشخص شده‌ای می‌توانند با سرعت تعیین شده‌ای به فعالیت اصلی خود بپردازند و در مورد دیگر دستگاه‌ها از اجرای چنین قابلیت‌هایی عاجزند.

بسیاری از دستگاه‌‌های پیشرفته از تکنولوژی Quick Charge 2.0 کوآلکام پشتیبانی می‌کنند. گوشی‌های موتو ایکس نسل دوم و نکسوس6 موتورولا، گلکسی نوت4 و گلکسی نوت اج سامسونگ، اکسپریا زد3 و زد3 کامپکت سونی، وان ام8 اچ‌تی‌سی و Mi 4 شیائومی از این جمله هستند. البته لازم به گفتن نیست که گوشی‌های جدید‌تری همچون وان ام9 اچ‌تی‌سی و جی فلکس2 ال‌جی از تراشه سطح بالاتری به نام اسنپدراگون 810 کوآلکام استفاده می‌کنند.

کمپانی کوآلکام به منظور به نمایش قرار دادن تکنولوژی منحصر به فرد خود با نقل قول از نتایج تست‌های انجام شده بر روی این ساختار بر روی یک گوشی‌ هوشمند با ظرفیت باطری 3300 میلی‌آمپر ساعت و عملیات شارژ آن در طی مدت زمان 30 دقیقه، اقدام به انتشار این اطلاعات کرد:

  • شارژ گوشی توسط تکنولوژی Quick Charge 2.0 در مدت 30 دقیقه: از 0 تا 60 درصد (ولتاژ 9 ولت و جریان 1.67 آمپر)
  • شارژ گوشی توسط تکنولوژی Quick Charge 1.0 در مدت 30 دقیقه: از 0 تا 30 درصد (ولتاژ 5 ولت و جریان 2 آمپر)
  • شارژ گوشی توسط شارژر‌های معمولی در مدت 30 دقیقه: از 0 تا 12 درصد (ولتاژ 5 ولت و جریان 1 آمپر)

با توجه به نتایج بدست آمده، تفاوت محسوسی میان انواع ساختار‌های مختص شارژ گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود.

 

تکنولوژی شارژ سریع اوپو (Oppo VOOC Flash Charge)

به رغم استفاده اوپو از تراشه‌های شرکت کوآلکام در گوشی‌های هوشمند خود، این کمپانی از تکنولوژی شارژ سریع منحصر به فرد خود استفاده می‌کند. این سرویس که هم اکنون نسل دوم آن به ثبت رسیده است، با نام VOOC Flash Charging یا همان VOOC  شناخته می‌شود. باید گفت که اوپو در این محصول از تکنولوژی بسیار خاصی استفاده نموده است (استفاده از تکنولوژی Open Loop در مورد ولتاژ و همچنین جریان ثابت و چند مرحله‌ای در حین شارژ دستگاه).

در ابتدا این شارژر که توسط اوپو و در هنگام معرفی گوشی هوشمند Find 7 این شرکت رونمایی شد، قادربود تا این گوشی را با جریان 4.5 آمپر در 5 ولت شارژ کند. با این اوصاف می‌توان حداکثر توان 22.5 وات را برای این محصول پیش‌بینی کرد.

نسل دوم این محصول که با نام VOOC mini شناخته می‌شود با تغییر در ظاهر خود (کاهش ابعاد قسمت سر شارژر) به منظور شارژ سریع‌تر گوشی‌های Oppo N3 و R5 این شرکت تولید شده و در کنار آن قابلیت جدا شدن کابل از آداپتور شارژر نیز به آن اضافه شده است. نسل دوم شارژر‌های سریع اوپو قادر است تا در ولتاژ 5 ولتی میزان جریان 5 آمپر را انتقال دهد و این به آن معناست که حداکثر توان خروجی این شارژر به 25 وات خواهد رسید.

vooc

 

اما این‌ها تمام ویژگی‌های شارژر اوپو نبود و تفاوت‌های دیگری نیز میان این شارژر و محصول متقابل آن یعنی شارژر مختص کوآلکام وجود دارد. توسط ویژگی VOOC-enabled این شرکت که باطری گوشی به سلول‌های مختلفی تقسیم شده است، با تقسیم حداکثر جریان 5 آمپری ورودی، این میزان جریان در میان تمامی سلول‌های باطری تقسیم شده و باعث افزایش سرعت شارژ شدن گوشی می‌شود. همچنین به منظور سازگاری بیشتر گوشی با این ساختار، کابل microUSB آن بجای 5 پین دارای 7 پین است. میزان جریان ورودی به داخل گوشی نیز از طریق قطعه‌ای واقع در داخل گوشی به طور مداوم بررسی و مانیتورینگ می‌شود.

در واقع باطری گوشی به طور مداوم با حداکثر میزان جریان شارژ نمی‌شود. بلکه با توجه به مواد بکار رفته در باطری این گوشی، با رسیدن میزان شارژ گوشی به 75 درصد، میزان جریان خروجی از شارژر به 2 آمپر کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین در زمان رسیدن شارژ گوشی به 85 درصد، این میزان جریان حتی به اندازه 1 آمپر نیز خواهد رسید.

دیگر تکنولوژی‌های فعال در زمینه شارژ سریع گوشی

تکنولوژی شارژ سریع شرکت سامسونگ شباهت زیادی به تکنولوژی به کار رفته در Quick Charge 2.0 کوآلکام دارد. همانطور که از پیش می‌دانید، سامسونگ امسال پرچمدارن کمپانی خود را با تراشه اگزینوس ساخت خود روانه بازار کرد. در حقیقت گوشی‌های گلکسی اس6 و گلکسی اس6 اج دیگر نیازی به شارژر‌های سریع کوآلکام نداشته و هم اکنون از محصول جدیدتر و حتی بهتری بهره می‌برند.

البته جالب است بدانید که بعد از تحقیقات بسیار زیاد در مورد نسل دوم تکنولوژی شارژ سریع کوآلکام متوجه این موضوع شدیم که امتیاز انحصاری تکنولوژی Quick Charge 2.0 کوآلکام هم اینک رایگان بوده و تحت قرارداد OEM (که OEM مخفف عبارت Original Equipment Manufacture می باشد. مواقعی که شرکتی قطعات مربوط به شرکت دیگری را با برند خود به فروش می رساند عبارت OEM را بر سر نام آن قطعه اضافه می کند. این عبارت نشان می دهد که قطعه مورد نظر ساخت فروشنده نیست بلکه فروشنده از طرف تولید کننده اقدام به خرده فروشی می کند) عرضه خواهد شد. با این تفاسیر برای استفاده کردن از این تکنولوژی توسط دیگر شرکت‌ها، تنها کار لازم، ترکیب کردن مدیریت حداکثر توان انرژی تلفیق شده با جریان الکتریسیته با طراحی دستگاه‌های مزبور است.

اگر به جزئیات تکنولوژی سامسونگ در شارژ سریع گوشی گلکسی اس6 دقت کنید، متوجه این موضوع خواهید شد که ولتاژ 9 ولتی و جریان 1.67 آمپری آن، مشابه محصول Quick Charge 2.0 کوآلکام است. همان تکنولوژی که در محصول گلکسی نوت4 سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است. البته سامسونگ نام این محصول خود را Adaptive Fast Charging گذاشته است.

adaptive-fast-charge

 

از طرفی دیگر، اینطور به نظر می‌رسد که شرکت اینتل نیز در استفاده از تکنولوژی نسل دوم شارژ سریع کوآلکام موفق عمل کرده است و این موضوع بدلیل موفقیت این شرکت در شارژ سریع گوشی زن‌فون‌2 ایسوس ZE551ML بوده و حتی از استاندارد‌های این شرکت نیز بالاتر بوده است. شارژر این شرکت قادر است در ولتاژ 9 ولتی، میزان جریان 2 آمپری را از خود خارج کند که در این حالت، حداکثر توان خروجی به 18 وات می‌رسد. ایسوس با نام‌گذاری جدید این تکنولوژی، آن را با نام ASUS BoostMaster Technology به کاربران خود معرفی کرده است. اما هم اینک می‌دانیم که نام‌ این محصول، تنها یک اسم تجاری بوده و در این بخش هیچ تکنولوژی جدیدی تولید نگشته است.

boostmaster

 

 

بررسی نتایج مربوط به این بخش

بسیاری از گوشی‌های هوشمند، میزان شارژ باطری خود را بر اساس درصد نمایش می‌دهد، اما در پشت صحنه این موضوع میزان جریان یا آمپر قرار دارد. در این فسمت به بررسی سرعت شارژ شدن گوشی‌ها به دو شکل درصد و میزان جریان یا میلی‌آمپر ساعت (mAh) پرداختیم. در واقع در قسمت اول میزان شارژ شدن باطری گوشی‌ها بدون در نظر گرفتن ظرفیت آنها به نمایش در آمده است اما در قسمت دوم، میزان شارژ شدن باطری دستگاه‌ها بر اساس میزان ظرفیت آنها نشان داده شده است.

در چارت دوم (که معیار دقیق‌تری برای بررسی باطری گوشی‌ها به حساب می‌آید) امتیاز سرعت شارژ شدن گوشی‌های هوشمند شرکت‌های سامسونگ، اوپو و ایسوس (گروه اول) ، بالاتر از گوشی کمپانی‌های اپل، اچ‌تی‌سی و میزو (گروه دوم) است. با کمی دقت متوجه می‌شویم که گوشی Oppo N3 اولین دستگاهی است که ظرفیت آن تا 2000 میلی‌آمر ساعت پُر می‌شود. گرچه برای رسیدن به ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعتی، سرعت آن کمی کاهش یافته و جایگاه خود را از دست می‌دهد.

با این کاهش سرعت در روند شارژ شدن، گوشی گلکسی نوت4 سامسونگ مجال سبقت گرفتن را پیدا کرده و با حتی با توجه به اینکه ظرفیت باطری آن از گوشی Oppo N3 بیشتر است، اما تقریبا هر دو گوشی در یک زمان معین به حداکثر میزان ظرفیت شارژ خود می‌رسند. گرچه گوشی گلکسی نوت اج سامسونگ با ظرفیتی برابر با Oppo N3 معادل 3000 میلی‌آمپر ساعت، کمی زودتر از رقیب خود عملیات شارژ گوشی را پایان می‌رساند.

گوشی زن فون 2 ایسوس نیز با به همراه داشتن یک باطری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعتی، با وقفه بیشتری نسبت به رقبای خود به عملیات شارژ شدن خود خاتمه می‌دهد. همانطور که در چارت اول شاهد آن هستید، این گوشی با در نظر گرفتن توان خروجی یکسان با دیگر رقبای خود، تا میزان 70 درصد به شارژ سریع خود ادامه داد اما بعد از آن از سرعت شارژ شدن گوشی کاسته شد و امتیاز پایین‌تری را در این مقوله به خود اختصاص داد.

در مورد سرعت شارژ شدن گوشی‌های گلکسی اس6 و گلکسی اس6 اج نیز باید گفت که پروسه انجام آن تقریبا به اندازه گوشی‌های سری نوت این شرکت زمان‌بر بود (در چارت اول) ولی در نگاهی به چارت دوم و در بررسی میزان شارژ شدن آنها در زمینه میزان ظرفیت باطری، این دو رتبه پنجم را به خود اختصاص می‌دهند.

در چارت دوم و در گروه دوم (گوشی کمپانی‌های اپل، اچ‌تی‌سی و میزو)، گوشی‌ها با سرعتی مشابه (از نظر میلی‌آمپر ساعت) به شارژ شدن خود خاتمه دادند و سرعت شارژ شدن آن از تمامی دستگاه‌های موجود در این رقابت کمتر بود. البته احتمالا این موضوع به دلیل استفاده کردن این شرکت‌ها از شارژر‌های معمولی بازار بوده و در حقیقت این گوشی‌ها از تکنولوژی خاصی در این زمینه استفاده نمی‌کنند. در این میان گوشی آیفون6 اپل از رقابت با گروه دوم نیز عقب‌تر مانده و با اینکه مدت یک ساعت و نیم را در کنار این گروه سپری می‌کرد، اما به منظور پر شدن 10-15 درصد انتهایی شارژ خود به نیم ساعت زمان نیاز دارد.

همچنین در تست‌های انجام شده بر روی گوشی‌های آیفون6 پلاس اپل و وان ام9 اچ‌تی‌سی از شارژر‌های سریع‌تری به این منظور استفاده شده است. در حقیقت شارژر‌های موجود در جعبه این گوشی‌ها کنار گذاشته شده و برای نماینده اپل از شارژر پر‌سرعت آیپد و برای شارژ شدن نماینده اچ‌تی‌سی از شارژر Quick Charge 2.0 کوآلکام استفاده شده است. به همین دلیل است که این گوشی‌های نماینده اپل و اچ‌تی‌سی از گروه دوم جدا شده و خود را به گروه اول که شارژ شدن آنها با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد، رساندند. البته باید گفت که گوشی وان ام9 به دلیل به همراه داشتن آخرین تراشه شرکت کوآلکام در داخل خود، از تکنولوژی Quick Charge 2.0 کوآلکام پشتیبانی خواهد کرد.

Untitled

 

با نگاهی به چارت اول که بر اساس درصدها بیان شده است شاهد این موضوع هستیم که گوشی آیفون6 اپل خود را از گروه دوم جدا کرده و به سمت گروه اول در حال حرکت بوده و خود را در آن گروه جای می‌دهد. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که ظرفیت باطری این گوشی بسیار کم بوده و در چارت اول که در مورد درصد‌ها بیان شده است، این گوشی کمی سریع‌تر از دیگر رقبای خود به بالاترین میزان شارژ خود می‌رسد.

 

در سمت دیگر ماجرا، گوشی Oppo N3 در مدت زمان طولانی شارژ شدن تا دقایق آخر رقابت جایگاه اول را در هر دو چارت به خود اختصاص داده بود. اما در پایان این رقابت، سرعت خود را کاهش داده و از رقبای فرصت طلب خود عقب ماند. گوشی‌های گلکسی اس6 و گلکسی اس6 اج سامسونگ اولین گوشی‌هایی هستند که به حداکثر میزان شارژ خود رسیدند. البته باید این موضوع نیز توجه کرد که گوشی‌های گلکسی نوت4 و گلکسی نوت اج سامسونگ با داشتن ظرفیت باطری بیشتری نسبت به گوشی‌های سری اس این شرکت، تنها با 10 دقیقه تاخیر به حداکثر میزان شارژ باطری خود دست یافتند.

همچنین با توجه به هر دو چارت شاهد این موضوع هستیم که گوشی‌های سری نوت سامسونگ با اختلافی فاحش (نزدیک به چند دقیقه) از گوشی Oppo N3، مسابقه را زود‌تر به پایان رسانده (رسیدن به شارژ 100 درصد) و مطمئنا هر دو گوشی از این موضوع خوشحال هستند! ولی با مشاهده چارت‌ها و کمی انعطاف، به گوشی  Oppo N3 تبریک خواهیم گفت. زیرا این گوشی تا میزان شارژ 90 درصد بدون رقیب و با سرعت شارژ شده و از این نظر جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد. گرچه افت سرعت شارژ شدن آن بعد از میزان 90 درصد شارژ قابل توجه است.
Untitled.pngس

بررسی تلفن‌های هوشمند

بهتر است بدانید که بدلیل بالا بودن ظرفیت باطری فبلت‌ها (تقریبا گوشی‌هایی با ابعاد نمایشگر بالای 5.5 اینچ)، این سری از گوشی‌ها را در گروهی مجزا رتبه‌بندی کردیم. قبل از شروع بررسی گوشی‌ها در این زمینه نیز باید بدانید که بعد از 15 و سپس 30 دقیقه شارژ شدن هر گوشی، میزان دوام باطری آنها را در همان حالت محاسبه کردیم. همچنین عملیات شارژ تمامی گوشی‌های موجود در این رقابت در ابتدا بر اساس میزان شارژ صفر درصد آنها اندازه‌گیری شده است و بعد از اتصال شارژر به آنها در طی مدت زمان‌های گفته شده، امتیاز‌ها آنها مورد ثبت قرار گرفت.

از طرفی در کنار آزمایش این موارد، 3 مقوله مکالمه، وب‌گردی و پخش فیلم را نیز به این تست اضافه نمودیم. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید:

گلکسی اس6 سامسونگ

اخیرا در مقاله‌ای به بررسی دقیق باطری گوشی هوشمند گلکسی اس6 سامسونگ پرداختیم. اما گذشته از این موارد باید گفت که به راستی ظرفیت باطری گلکسی اس6 بسیار کم در نظر گرفته شده است. پرچمدار کنونی سامسونگ دارای یک باطری با ظرفیت 2550 میلی‌آمپر ساعت بوده و مسلما این کمبود به دلیل رساندن میزان ضخامت گوشی به حد مطلوب طراحان بوده است. به همراه این گوشی از یک شارژر پر سرعت با نام Adaptive Fast Charger نیز رونمایی شد. این شارژر به منظور شارژ گوشی‌های معمولی قادر است تا در ولتاژ 5 ولت، جریانی برابر 2 آمپر را از خود عبور دهد. همچنین برای گوشی‌های پشتیبانی کننده از این تکنولوژی، جریان 1.67 آمپری را در ولتاژ 9 ولتی ارائه خواهد داد.

مدت زمان یک ساعت و 20 دقیقه طول خواهد کشید تا گوشی هوشمند گلکسی اس6 به حداکثر میزان شارژ باطری خود دست یابد. بعد از اینکه گوشی به مدت 15 دقیقه شارژ شد، می‌تواند تحت شبکه 3G به مدت تقریبی 5 ساعت مکالمه صوتی داشته باشد. همچنین با این میزان شارژ گوشی می‌توان تا 3 ساعت به مرورگری وب و یا 3 ساعت تماشای ویدئو اقدام کرد. با این تفاسیر و با وجود باطری با ظرفیت کمتر، عملکرد بسیار خوبی را از این گوشی شاهد بودبم و در واقع گلکسی اس6 زود شارژ می‌شود ولی شارژ آن دیر‌تر به اتمام می‌رسد.

galaxy-s6

 

گلکسی اس6 اج سامسونگ

ظرفیت باطری گوشی هوشمند گلکسی اس6 اج، تنها 50 میلی‌آمپر ساعت از گوشی گلکسی اس6 بیشتر است اما ویژگی‌های آنها در این زمینه کمی با هم تفاوت دارد. در ابتدا سرعت شارژ شدن گوشی گلکسی اس6 اج از برادر خود کمتر است اما با گذشت زمان ورق برگشته و حتی میزان شارژ گلکسی اس6 اج از برادر خود بیشتر نیز می‌شود (در طی یک مدت زمان معین).

اما با وجود تفاوت در میزان درصد شارژ شدن گوشی‌ها در مدت زمان‌های تعیین شده، میزان دوام باطری در هر یک از زمان‌های معین در هر دو گوشی با یکدیگر برابر بود. در واقع در مدت زمان 15 دقیقه از شارژ شدن گوشی گلکسی اس6 اج، توسط این دستگاه می‌توان به مدت 5 ساعت مکالمه داشت یا به مدت 3 ساعت به وب‌گردی یا 3 ساعت به تماشای فیلم پرداخت.

s6-edge

 

آیفون 6 اپل

در این تست، گوشی آیفون 6 اپل از کمترین میزان ظرفیت باطری در لیست گوشی‌های مورد نظرمان بهره‌ می‌برد. این میزان برابر 1810 میلی‌آمپر ساعت بوده و خبر بد دیگر، فقدان معرفی رسمی هیچ‌گونه شارژر پر‌سرعتی از طرف کمپانی اپل است. به همین دلیل این گوشی را با شارژ موجود در جعبه خریداری شده آن مورد بررسی قرار می‌دهیم (شارژری با خروجی یک آمپر در ولتاژ 5 ولت).

در تست‌های انجام شده بعد از شارز شدن آیفون 6 پس از مدت زمان 15 دقیقه، با این گوشی می‌توان به مدت یک ساعت و نیم به مکالمه صوتی پرداخت. همچنین در این حالت می‌توان به مدت کمتر از یک ساعت و نیم به وب‌گردی یا تماشای قیلم نیز پرداخت.

iphone-6

 

وان ام9 اچ‌تی‌سی

به تازگی در مقاله‌ای مجزا، باطری گوشی هوشمند وان ام9 اچ‌تی‌سی را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. اما گذشته از آن بهتر است بدانید که این گوشی قدرتمند از تکنولوژی Quick Charge 2.0 کوآلکام پشتیبانی می‌کند، اما متاسفانه با باز کردن جعبه خریداری شده این گوشی به شارژری معمولی با خروجی 1.5 آمپر در ولتاژ 5 ولت برمی‌خورید. مطمئنا کاربرانی که به منظور خریداری پرچمدار جدید اچ‌تی‌سی، هزینه گزافی را پرداخت می‌کنند، از نبود این شارژر منحصر به فرد در داخل جعبه گوشی خود ناراحت خواهند شد. اما بهتر است بدانید که پروسه تست شارژ شدن گوشی وان ام9 این کمپانی را بر روی هر دو شارژر انجام داده‌ایم.

در ابتدا از تست شارژر معمولی موجود در جهبه این گوشی شروع می‌کنیم و سپس به آزمایش شارژر منحصر به فرد کوآلکام خواهیم پرداخت. به منظور شارژ کامل گوشی وان ام9 با شارژر معمولی اچ‌تی‌سی به مدت زمان 2 ساعت و نیم زمان نیاز است. با 15 دقیقه شارژ شدن گوشی می‌توانید به مدت زمان 2 ساعت تماس صوتی بر‌قرار کنید و یا به مدت یک ساعت به وب‌گردی پرداخته یا یک ساعت به تماشای فیلم مشغول شوید.

one-m9

 

و اما شارژر منحصر به فرد کوآلکام. در بررسی‌های انجام شده متوجه این موضوع شدیم که مدت زمان شارژ شدن کامل وان ام9 از طریق شارژر Quick Charge 2.0 کوآلکام در مقایسه با شارژ معمولی اچ‌تی‌سی، 40 دقیقه به طور تقریبی بهبود می‌یابد. همچنین شارژ شدن گوشی با این شارژر مزیت‌های خاص دیگری را نیز به همراه دارد. برای مثال در مدت زمان نیم ساعت از شارژ شدن گوشی، یک‌سوم ظرفیت باطری پُر خواهد شد. البته از دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از این تکنولوژی انتظارات بیشتری می‌رفت، زیرا گوشی‌های گلکسی اس6 سامسونگ در کمتر از یک ساعت و نیم به شارژ کامل خود دست یافتند و همچنین بعد از 30 دقیقه از شارژ شدن خود، دوام باطری بهتر و امتیازات بالاتری را از خود بر جای گذاشتند.

one-m9-fc

 

 

بررسی فبلت‌ها

در این بخش به بررسی سرعت شارژ شدن و دوام باطری فبلت‌ها (گوشی‌هایی با نمایشگر‌های بزرگ) خواهیم پرداخت. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید:

گوشی N3 اوپو

همانطور که قبلا گفته شد، گوشی هوشمند Oppo N3 دارای یک باطری با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت بوده و همراه گوشی، شارژر پر‌قدرتی با توان 25 وات وجود دارد. این شارژر بسیار شگفت‌انگیز عمل می‌کند اما متاسفانه تنها بر روی ولتاژ 5 ولت قابل استفاده است، در حالی که شارژر‌های دیگر بر روی ولتاژ‌های بالاتر نیز قابل استفاده هستند. البته این مورد به این دلیل است که شارژر اوپو به طور همزمان چندین سلول باطری را مورد شارژ الکتریکی خود قرار می‌دهد و یک شارژر از پس جریان زیادی برای چندین سلول بر نخواهد آمد.

طبق گفته‌های پیشین، گوشی N3 اوپو از نظر سرعت شارژر شد تا میزان حداکثر ظرفیت باطری خود، نتوانست مکان اول لیست ما را به خود اختصاص دهد و البته برای این منظور به یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که گوشی‌های سریع‌تر شارژ شده از این گوشی، همگی دارای ظرفیت باطری پایین‌تری نسبت به این گوشی بودند که این مطلب خود نشان دهنده برتری این شارژ است. در مدت 15 دقیقه شارژ گوشی، ظرفیت شارژ این دستگاه تا میزان یک‌سوم کل شارژ باطری گوشی، پُر شده و این میزان شارژ برای مکالمه صوتی طی مدت تقریبی 4 ساعت و یا 2 ساعت و نیم وب‌گردی و یا 3 ساعت پخش فیلم کافی است.

با در نظر گرفتن ظرفیت بالای باطری گوشی N3، شارژ شدن 68 درصدی این باطری تنها در طی مدت زمان 30 دقیقه قابل توجه است. در واقع می‌توان گفت که سرعت شارژ شدن این گوشی تا میزان 90 درصد بسیار عالی بوده و اگر روزی از خواب بیدار شده و گوشی‌ خود را خالی از شارژ دیدید، هیچ نگران نباشید، زیرا در مدت صرف صبحانه شما، گوشی N3 اوپو برای یک فعالیت یک روز کاری شارژ خواهد شد و حتی برای کاربران سخت‌گیر نیز مناسب است.

oppo-n3

 

گلکسی نوت 4 سامسونگ

گوشی هوشمند گلکسی نوت 4 سامسونگ دارای باطری بزرگی با ظرفیت 3220 میلی‌آمپر ساعتی بوده و مشخصات شارژر آن مشابه شارژر گوشی گلکسی اس6 این شرکت است (جریان 1.67 آمپری در ولتاژ 9 ولت). در واقع این دو گوشی از تکنولوژی یکسانی در زمینه شارژ گوشی بهره می‌برند. بنابراین باطری این گوشی به واسطه فاصله 700 میلی‌آمپری ظرفیت آن با باطری گوشی گلکسی اس6، می‌بایست در طی مدت زمان بیشتری به شارژ کامل خود برسد.

بعد از گذشت 15 دقیقه از شارژ گلکسی نوت 4، کار‌های زیادی را می‌توان با آن انجام داد. برای مثال می‌توان به مدت 6 ساعت به مکامه صوتی پرداخت یا 2 ساعت و نیم به مرور‌گری اینترنت مشغول شد و یا 4 ساعت به تماشای ویدئو روی آورد. جالب است بدانید که هر دو گوشی گلکسی نوت4 و گلکسی اس6 سامسونگ در طی 15 دقیقه شارژ شدن، دارای دوام باطری و میزان ظرفیت شارژ شده یکسانی هستند.

note-4

 

گلکسی نوت اج سامسونگ

گوشی هوشمند گلکسی نوت اج سامسونگ نیز دارای باطری بزرگی با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت بوده و بر خلاف گوشی گلکسی اس6 اج که دارای خمیدگی در دو طرف گوشی است، گلکسی نوت اج به نسبت خمیدگی یک‌طرفه خود دارای ظرفیت کمتری نسبت به برادر خود (گلکسی نوت4) است. البته با این اوصاف شارژ کامل این دو گوشی با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد.

متاسفانه دوام و پایداری باطری این گوشی خیلی رضایت‌بخش نبوده و با توجه به بررسی‌های انجام شده بعد از گذشت 15 دقیقه از شارژ شدن این گوشی، می‌توان به مدت 4 ساعت و نیم به مکالمه صوتی پرداخت و یا کمتر از 2 ساعت به وب‌گردی پرداخت. همچنین کمی بیشتر از 2 ساعت نیز می‌توان به تماشای فیلم مشغول شد.

note-edge

 

آیفون 6 پلاس اپل

کمپالی اپل در تجربه طراحی و ساخت اولین فبلت خود، باطری بزرگی با ظرفیت تقریبی دو برابر آیفون 6 خود را برای این گوشی در نظر گرفته است. به همین منظور کدت زمان عملیات شارژ کامل گوشی بیشتر شده و این میزان در این گوشی به زمان تقریبی 3 ساعت می‌رسد. با وجود 2 برابر شدن ظرفیت باطری این گوشی، خوشبختانه مدت زمان شارژ شدن آن دو برابر نشده است و این خود جای خوشحالی دارد. اما با این حال، رتبه آخر سرعت شارژ شدن گوشی‌ها در این لیست را به خود اختصاص داده است.

البته مسلما یکی از مهمترین دلایل دیر شارژ شدن این گوشی، نبود شارژر اختصاصی و پر سرعت به طور رسمی برای این گوشی بوده و این موضوع از طرف کمپانی اپل نوعی کوتاهی به حساب می‌آید. به هر حال بعد از گذشت 15 دقیقه از شارژ این گوشی، تنها می‌توان طی مدت زمان کمتر از 3 ساعت به مکالمه پرداخت. همچنین با این مقدار شارژ می‌توان به مدت 1 ساعت وب‌گردی کرده و یا 1 ساعت و نیم به تماشای فیلم پرداخت.

iphone-6-plus

 

به منظور بالا کشیدن جایگاه این گوشی این بار شارژر مختص به آیپد را برای شارژ شدن این گوشی انتخاب کردیم. این شارژر می‌تواند در ولتاژ 5.1 ولت میزان جریان 2.1 آمپر را از خود عبور دهد. در تست‌های انجام شده متوجه شدیم که زمان شارژ شدن این گوشی به مدت یک ساعت بهبود پیدا کرده و شارژ شدن گوشی در مدت زمان‌هایی پایین نیز بسیار راه‌گشا و کمک‌کننده خواهد بود. برای مثال با نیم ساعت شارژ گوشی، یک‌سوم ظرفیت کل باطری شارژ خواهد شد. البته با این حال دیگر فبلت‌ها، 40 دقیقه زود‌تر به شارژ کامل خود رسیده و همچنین بعد از 15 و یا 30 دقیقه شارژ شدن، می‌توان از آنها برای مدت زمان بیشتری استفاده کرد.

iphone-6-plus-fc

 

زن فون 2 ایسوس

اخیرا مشخصات گوشی زن فون 2 ایسوس در مقاله‌ای توسط تک‌نیوز به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. به هر حال گوشی زن‌‌فون2 ایسوس تنها دستگاه موجود در لیست ما است که از معماری پردازشی مختص به اینتل در گوشی خود استفاده می‌کند. شارژر این گوشی قادر است تا در ولتاژ 9 ولت، میزان جریانی برابر 2 آمپر را از خود خارج سازد که این مقدار در برابر میزان جریان 1.67 آمپری Quick Charge 2.0 کوآلکام قابل توجه است. این گوشی دارای باطری بزرگی با ظرفیت 3000 میلی‌آمپر ساعت بوده و تکنولوژی شارژر آن که با نام BoostMaster tech شناخته می‌شود، قادر است تا در مدت 40 دقیقه دستگاه مورد نظر را تا میزان 60 درصد ظرفیت باطری شارژ کند. در بررسی‌های انجام شده بر روی این گوشی در مدت زمان 5 دقیقه از شارژ شدن، امکان روشن شدن گوشی وجود نداشت. اما با گذشت 10 دقیقه از شارژ شدن، این امکان نیز فراهم شد.

به هر حال پس از گذشت 15 دقیقه از شارژ شدن گوشی، انرژی لازم برای مکالمه به مدت 4 ساعت و یا 2 ساعت وب‌گردی و یا 2 ساعت اجرای فیلم وجود داشته و البته این امتیازات برای یک گوشی در این سطح قابل قبول است. مسلما شارژر این گوشی در عمل پُر کردن ظرفیت باطری، بسیار خوب عمل کرده و رضایت‌بخش است، اما متاسفانه مصرف شارژ این گوشی بسیار بالا بوده و با 15 دقیقه شارژ گوشی مطمئنا نمی‌توان به تقاضا‌های روزانه پاسخگو بود.

با توجه به مقاله قبلی تک‌نیوز در مورد مصرف بالای انرژی گوشی در هنگام کار کردن با مرور‌گر اختصاصی ایسوس، نتایج آزمایشات انجام شده از روی مرور‌گری وب با اپلیکیشن کروم اندازه‌گیری شده‌اند.

zenfone-2-retest

 

ام1 نوت میزو

گوشی هوشمند Meizu m1 note دارای باطری غول‌آسایی با ظرفیت 3140 میلی‌آمپر ساعت بوده و شارژر مخصوص به آن نیز در ولتاژ 5 ولت، جریان الکتریکی برابر 2 آمپر را از خود خارج می‌سازد. بنابراین به منظور شارژ کامل این گوشی، به کمتر از 3 ساعت زمان نیاز است. با اینکه زمان شارژ شدن این گوشی با توجه به ظرفیت بیشتر باطری آن نسبت به آیفون 6 پلاس اپل، کمتر از رقیب خود است ولی با تمام این اوصاف، این رکورد در مقایسه با دیگر فبلت‌ها بسیار ضعیف بوده و حتی دو برابر کند‌تر از دیگر رقبایش است.

در مدت 15 دقیقه از شارژ شدن گوشی m1 note میزو، ظرفیت بسیار کمی از باطری گوشی شارژ شده و به همین منظور برای مکالمه صوتی تنها مدت زمان یک ساعت و نیم دوام خواهد آورد. همچنین با این میزان شارژ می‌توان به میزان یک ساعت وب‌گردی کرد یا به تماشای فیلم مشغول شد. با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه‌گیری کرد که سرعت شارژ این گوشی بسیار پایین بوده و از این نظر در مقایسه با دیگر گوشی‌های موجود در لیستمان، کمی نا‌امید کننده است.

meizu-m1-note

 

 

نتیجه‌گیری: در بخش اول این مقاله به طور واضحی دیدیم که مناسب‌ بودن شارژر‌های سریع گوشی‌ها به نوع تکنولوژی به کار رفته در آنها یا میزان تقلید شدن از یکدیگر ربطی نداشته و آنچه مورد توجه است، نحوه استفاده از تکنیک‌ها و تکنولوژی‌ها است. همانطور که دیدیم گوشی‌های تولید شده توسط سامسونگ با توجه به در اختیار گرفتن تکنولوژی کوآلکام، امتیازات بسیار خوبی را از خود بر جای گذاشتند. همچنین متوجه شدیم که معرفی یک شارژر سریع به طور رسمی توسط یک شرکت نمی‌تواند تضمین‌کننده برتری آن گوشی باشد. همانطور که در گوشی آیفون6 و با استفاده از شارژر سریع‌تر و بهینه‌تر آیپد متوجه این موضوع شدیم.

 

gsmarena_002

 

از بین تمامی تکنولوژی‌های به کار رفته و گفته شده در این مقاله، تکنولوژی انحصاری VOOC اوپو بسیار نظرمان را به خود جلب کرد. این تکنولوژی با ایجاد بالانسی مناسب میان میزان ولتاژ و جریان الکتریکی خروجی از شارژر و همچنین افزایش تعداد سلول‌های باطری و شارژ شدن همزمان آنها با مهندسی خاص خود، توانست امتیازات بسیار بالایی را کسب کرده و در شارژ گوشی تا میزان 90 درصد و با توجه به ظرفیت بالای گوشی N3 این کمپانی، عملکرد ارزشمند و بی‌همتایی را از خود به نمایش گذاشت.

در واقع اگر بار دیگر با دقت به چارت‌ها خیره شوید متوجه این موضوع خواهید شد که گوشی N3 اوپو، میزان 70 درصد ظرفیت بالای باطری خود را تنها در نیم ساعت شارژ کرد و این بسیار عالیست.

گوشی سری اس و نوت سامسونگ توقعاتمان را برآورده نساختند، اما این چهار گوشی مسلما با شارژ 15 یا 30 دقیقه‌ای خود می‌توانند کاربر را در یک روز کاری همراهی کنند.

گوشی هوشمند Asus Zenfone2 نیز توانست به گفته کمپانی خود عمل کرده و با توجه به تکنولوژی BoostMaster به کار رفته در شارژر خود، صدق گفته خود را در زمینه شارژ شدن 60 درصد ظرفیت باطری در 40 دقیقه به اثبات برساند.

گوشی وان ام9 اچ‌تی‌سی نیز که از تکنولوژی Quick Charge 2.0 کوآلکام پشتیبانی می‌کند، در ابتدا رقابت بدلیل اشتباه کمپانی خود باعث شرمساری در برابر طرفدارن خود گشت. زیرا شارژر منحصر به فرد کوآلکام در جعبه خریداری شده این گوشی به طور پیش‌فرض وجود نداشته و کاربران می‌بایست آن را به طور مجزا تهیه کنند. بعد از شارژ شدن گوشی متوجه شدیم، که وان ام9 نیز مانند ام1 نوت میزو کمی تنبل و کسل بوده و امتیازات پایینی را به خود اختصاص داد.

سپس به سمت آیفون 6 پلاس اپل رفته و به منظور شارژ شدن کامل آن، مدت زمان 3 ساعت را به انتظار نشستیم. به همین منظور از شارژ پر‌قدرتری استفاده کرده و همین امر باعث افزایش مختصری در امتیاز این گوشی گشت. به هر حال در آینده منتظر معرفی رسمی شارژری قدرتمند و سریع از سوی کمپانی اپل خواهیم بود.

مطمئنا شارژ بی‌سیم گوشی‌ها، یکی از تکنولوژی‌های جالب و جذاب امروزه بوده و هم‌اینک به همراه بسیاری از گوشی‌ها از این شارژر‌ها نیز رونمایی می‌شود. البته باید این مورد را نیز در نظر گرفت که در کنار راحتی شارژ با این لوازم، گاهی سرعت شارژ کردن آنها در حد مطلوب و مناسبی نبوده و می‌بایست قبل از خریداری آنها به این موضوع مهم نیز دقت کنیم.

 

با تمام این تفاسیر، کدامیک از تکنولوژی‌های شارژ سریع گوشی‌ها را مناسبتر و جذابتر دیدید؟! لطفا نظرات مفید خود را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال